Det Udenrigspolitiske Nævn 2019-20
UPN Alm.del Bilag 161
Offentligt
2219118_0001.png
Dato:
Kontor:
29. juni 2020
Internationalt Politikon-
tor
Sagsbeh: Emil Thomas Hilligsøe
Thomsager
Sagsnr.: 2020-0110-0207
Dok.:
1544728
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Kommissionens forslag til en henstilling om de midlertidige restriktio-
ner for ikke-essentielle rejser ind i EU
Nyt notat.
COM(2020) 287
1. Resumé
Med Kommissionens forslag til rådshenstilling af 25. juni 2020 fastlægges
en koordineret EU-tilgang til den gradvise ophævelse af de midlertidige ind-
rejserestriktioner mod tredjelande. Forslaget følger op på drøftelser i Rådet
om en koordineret tilgang blandt medlemsstaterne, og det foreslås, at føl-
gende kriterier skal lægges til grund for udfasningen af grænserestriktio-
nerne:
tæt på eller under 16 nye smittede pr. 100.000 indbyggere over 14
dage
trenden for antallet af nye smittede i forhold til de foregående 14
dage er stabil eller faldende
landenes generelle respons til COVID-19, herunder testning, over-
vågning, kontaktsporing, og behandling
Forslaget til henstilling bliver muligvis vedtaget inden for de kommende
dage. Regeringen er grundlæggende positivt indstillet over for forslaget til
rådshenstilling. Forslaget er omfattet af retsforbeholdet, men udgør en ud-
bygning af Schengenreglerne.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Justitsministeriets grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til en henstilling om de midlertidige restriktioner for ikke-essentielle rejser ind i EU
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede ved COM(2020) 399 af 11. juni 2020 en med-
delelse om de midlertidige indrejserestriktioner mod tredjelande. Kommis-
sionen fremlagde i denne meddelelse en plan for en gradvis ophævelse af
indrejserestriktionerne og anbefalede bl.a., at medlemsstaterne anvender pe-
rioden frem mod 1. juli 2020 til at udarbejde en liste over, hvilke lande som
medlemsstaterne i overensstemmelse med udvalgte kriterier kan åbne for.
Samtidig anbefalede man, at indrejserestriktionerne forlænges for de med-
lemsstater, der ikke lever op til kriterierne.
Kommissionen anfører i meddelelsen følgende kriterier, som bør danne
grundlag for udfasningen af indrejserestriktionerne:
antallet af nye smittetilfælde pr. 100.000 indbyggere (incidenskrite-
rium),
trenden i udviklingen af smitten i landet og
landenes generelle respons til COVID-19, herunder testning, over-
vågning, kontaktsporing og behandling.
Den 25. juni 2020 har Kommissionen fremsendt forslag til rådshenstilling
om de midlertidige restriktioner for ikke-essentielle rejser ind i EU
(COM(2020) 287). Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 292,
2. led, og artikel 77, stk. 2, litra b, og rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal. Forslaget er omfattet af retsforbeholdet, men udgør en udbygning af
Schengenreglerne. Henstillingen er ikke bindende.
3. Formål og indhold
Af Kommissionens forslag til henstilling fremgår det bl.a., at medlemssta-
terne bør anvende metodologien fremlagt i Kommissionens meddelelse af
11. juni 2020 ved udfasningen af indrejserestriktioner over for tredjelande.
Af henstillingen fremgår endvidere, at indrejserestriktionerne bør ophæves
for tredjelande på baggrund af følgende kriterier:
-
-
-
tæt på eller under 16 nye smittede pr. 100.000 indbyggere over 14
dage,
trenden for antallet af nye smittede i forhold til de foregående 14
dage er stabil eller faldende og
landenes generelle respons til COVID-19, herunder testning, over-
vågning, kontaktsporing, og behandling.
2
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Justitsministeriets grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til en henstilling om de midlertidige restriktioner for ikke-essentielle rejser ind i EU
Medlemsstaterne bør desuden reagere hurtigt ved at genindføre indrejsere-
striktioner, hvis den epidemilogiske situation i et tredjeland ændrer sig, jf.
også 2. punkt i kriterierne ovenfor.
Med forslaget understreges det, at selv for tredjelande, hvor indrejserestrik-
tionerne opretholdes, bør der være undtagelser for tredjelandsstatsborgere,
der er omfattet af EU’s og medlemsstaternes rettigheder
om fri bevægelig-
hed og disses familie samt tredjelandsstatsborgere, der er fastboende i EU.
Der kan dog stilles krav om f.eks. selvisolation eller lignende, særligt hvis
personer kommer fra højrisikoområder.
Medlemsstaterne bør alle implementere disse retningslinjer ved alle eks-
terne grænseovergange på en så ensartet måde som muligt og bør ikke åbne
op for tredjelande uden forudgående koordination med de øvrige medlems-
stater.
Henstillingen ventes at blive ledsaget af en liste over de tredjelande, der er
i første række er omfattet af henstillingen. Listen vurderes og opdateres evt.
med to ugers mellemrum af Rådet efter tæt konsultation med Kommissionen
og relevante EU-agenturer og tjenester.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget til rådshenstilling har hverken lovgivningsmæssige eller statsfi-
nansielle konsekvenser.
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet, men da det udgør en udbygning af
Schengenreglerne, vil Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen af
henstillingen skulle meddele Kommissionen, hvorvidt Danmark ønsker at
gennemføre denne. Henstillingen er ikke bindende.
3
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Justitsministeriets grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til en henstilling om de midlertidige restriktioner for ikke-essentielle rejser ind i EU
8. Høring
Forslaget vil blive sendt i høring i Specialudvalget for politimæssigt og ret-
ligt samarbejde.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt opbakning til forslaget til rådshenstilling, men det er endnu
usikkert, om der kan opnås det fornødne kvalificerede flertal.
Flere medlemsstater støtter, at det fremgår tydeligt af henstillingen, at der
ikke er tale om en forpligtelse til at åbne for de lande, som vil fremgå af den
fælles EU-liste. Andre medlemsstater er kritiske over for disse dele. Flere
lande har desuden givet udtryk for, at der bør stilles krav om reciprocitet,
således at tredjelande alene optages på EU-listen, hvis tredjelandet har op-
hævet indrejserestriktionerne for alle EU-lande.
10. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Regeringen er grundlæggende positiv over for forslaget, som skitserer en
fælles model, der er behørigt forsigtig. For regeringen er det vigtigt, at de
foreslåede kriterier fastholdes, så der fastlægges en restriktiv fælles EU-til-
gang over for tredjelande, der flugter med regeringens forsigtighedsprincip.
Desuden er det vigtigt, at den fælles EU-liste alene vil være en bruttoliste,
og at medlemsstaterne
uanset, at henstillingen under alle omstændighe-
derne ikke er bindende
selv har et skøn i forhold til hvilke af disse tredje-
lande, man vil åbne op over for.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4