Det Udenrigspolitiske Nævn 2019-20
UPN Alm.del Bilag 158
Offentligt
2215841_0001.png
Samrådsspørgsmål Q om den amerikanske præsidents fredsplan for
Israel og Palæstina. Åbent samråd den 18. juni 2020 kl. 9-10.
TALEPUNKT
Til:
Udenrigsministeren
Enhed:
MENA
Dato:
15-06-2020
Sag:
2020 - 20570
Tak for muligheden for at svare på de to spørgsmål. Jeg vil bestræbe
mig på at besvare dem et ad gangen, selv om de i deres indhold er
tæt forbundne.
* * *
Første spørgsmål lyder:
Vil ministeren orientere om, hvad regerin-
gen mener om den amerikanske præsidents fredsplan, herunder
hvilke reaktioner regeringen har taget i forhold til fredsplanen?
[Reaktioner på fredsudspillet]
Det amerikanske udspil fra januar i år kan ikke gennemføres i sin
nuværende form med både israelsk og palæstinensisk deltagelse.
Det står klart med præsident Abbas og resten af det palæstinensiske
lederskabs entydige afvisning af det. Palæstinenserne har samtidig
udtrykt vilje til at engagere sig i fredsforhandlinger i et bredere in-
ternationalt format.
I forhold til Israel kan det formentlig ses som en markering i sig
selv, at premierminister Netanyahu stod sammen med præsident
Trump ved annonceringen fra Det Hvide Hus i januar.
1
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af udenrigsministerens talepapir fra samrådet den 19. juni 2020 om den amerikanske præsidents fredsplan for Israel og Palæstina
2215841_0002.png
EU udtrykte [et forsigtigt] håb om, at udspillet kunne medvirke til
et nyt momentum for genoptagelse af forhandlinger.
EU’s
udenrigs-
repræsentant Borrell gjorde samtidig klart, at det amerikanske ud-
spil afveg fra de internationalt anerkendte parametre for en freds-
løsning. Regeringen har tilsluttet sig disse synspunkter.
Det betyder altså, at EU på den ene side byder muligheden for nye
og konstruktive fredsforhandlinger velkommen. Det betyder også,
at EU på den anden side ikke kan støtte et forhandlingsgrundlag,
der på forhånd skaber usikkerhed om de folkeretlige regler og de
kendte parametre baseret på bl.a. sikkerhedsrådsresolutioner og
EU’s
rådskonklusioner, som må være grundlaget for en fornyet
fredsproces. Det er også regeringens holdning.
Regeringen står samtidig fuldt bag Israels behov for sikkerhed med
stabile grænser til dets naboer og i det hele taget i en region, der
anerkender Israels ret til eksistens.
[Hvordan videre frem?]
Så hvordan kommer vi videre herfra?
Ser vi fremad, er der ingen tvivl om, at den videre proces for det
amerikanske forslag ser vanskelig ud, hvis målet er at skabe en for-
handlet fredsløsning.
2
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af udenrigsministerens talepapir fra samrådet den 19. juni 2020 om den amerikanske præsidents fredsplan for Israel og Palæstina
2215841_0003.png
Men en fredsaftale kan ikke blive en realitet uden USA - lige som
den heller ikke kan blive det kun med USA. Det er et grundvilkår
bestemt bl.a. af de tætte bånd mellem USA og Israel.
Fra dansk og
EU’s
side skal vi arbejde for en konstruktiv proces -
uden at tilsidesætte folkeretten og de internationale beslutninger,
som FN og EU har som udgangspunkt for en fredsløsning.
Vi skal benytte os af, at vi - og det gælder både EU og Danmark -
har tætte bånd til såvel Israel som Palæstina og regionen i det hele
taget.
Det er vigtigt, at EU har en stærk og klar stemme i den nuværende
situation. Det er velkendt, at der er enkelte lande i EU-kredsen, som
på nogen områder afviger fra
EU’s
fælles position, og dermed gør
det vanskeligere at nå til enighed.
Her er det positivt, at
EU’s
særlige repræsentant for fredsprocessen
[Susanna Terstal] gør et stort arbejde for at styrke dialogen i EU-
kredsen. Hun har, siden hun tiltrådte, sat sig for bordenden for ufor-
melle arbejdsmøder i mindre landegrupper for at skabe en større
fælles forståelse på tværs af medlemslandene. Det arbejde er ikke
afsluttet.
Regeringen vil derfor støtte et aktivt EU-engagement med Israel og
Palæstina, centrale aktører i regionen og internationale partnere. Det
3
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af udenrigsministerens talepapir fra samrådet den 19. juni 2020 om den amerikanske præsidents fredsplan for Israel og Palæstina
kunne være Den Mellemøstlige Kvartet, hvor EU, USA, Rusland og
FN indgår, som kan danne rammen om det.
I forhold til Israel er det vigtigt, at der nu er dannet en national sam-
lingsregering. Vi er klar til - både bilateralt og gennem EU - at
drøfte fredsprocessen med den.
Vi skal fastholde dialogen med palæstinenserne baseret på den po-
sition, som EU fortsat har efter det amerikanske udspil. Målet er at
få palæstinenserne tilbage i spil. I den forbindelse skal vi også stille
krav til palæstinenserne. Det er uhyre vigtigt at fremme mulighe-
derne for afholdelse af valg i Palæstina. Det er et afgørende element
for at sikre en stærkere og demokratisk legitimeret palæstinensisk
position.
Derfor er det også vigtigt, at palæstinenserne overkommer den dybe
interne splittelse mellem PLO og Fatah på den ene side og Hamas
på den anden side. Det er en vigtig del af vores kommunikation med
den palæstinensiske regering.
* * *
[Svar på spørgsmål 2]
Det bringer mig til spørgsmål 2, som lyder:
Vil ministeren
orientere om, hvad regeringen vil gøre for at forebygge
eller afværge Netanyahus planer om at annektere dele af
Vestbredden?
[Status og reaktioner fra EU/DK og regionen]
4
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af udenrigsministerens talepapir fra samrådet den 19. juni 2020 om den amerikanske præsidents fredsplan for Israel og Palæstina
Annekteringstruslen er blevet mere end israelsk valgkampsretorik.
Risikoen er nu reel som en følge af det amerikanske udspil. Ifølge
regeringsgrundlaget for den israelske samlingsregering kan en be-
slutning træffes efter den 1. juli. Der er derfor grund til alvorlig be-
kymring. Annektering - hvad enten det er af enkelte bosættelser el-
ler større dele af Vestbredden - vil være et brud på folkeretten og
skelsættende for mulighederne for at opnå en to-statsløsning.
Vi drøftede det indgående på EU-udenrigsministermødet i maj. Jeg
bakkede klart op bag den efterfølgende
erklæring fra EU’s uden-
rigsrepræsentant om, at annektering vil være en overtrædelse af fol-
keretten. Og jeg vil selv tage emnet op, når jeg om kort tid taler med
min nye israelske kollega. Lige som nordiske og EU-kolleger gør
det.
Netanyahus regeringspartnere i skikkelse af forsvarsminister Gantz
og udenrigsminister Ashkenazi har ikke meldt klart ud i forhold til
konkret annektering. Begge synes meget opmærksomme på reakti-
oner fra de to nabolande, Egypten og Jordan, som Israel har freds-
aftaler med.
Fra egyptisk side forholdt man sig i begyndelsen relativt afdæmpet
til det amerikanske udspil. Man understregede dog behovet for op-
rettelsen af en uafhængig palæstinensisk stat med fuld kontrol over
de besatte områder i overensstemmelse med internationale aftaler
og i henhold til 1967-grænserne. På det seneste har man set skarpere
5
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af udenrigsministerens talepapir fra samrådet den 19. juni 2020 om den amerikanske præsidents fredsplan for Israel og Palæstina
egyptiske udmeldinger om annekteringsplanerne som værende i
strid med folkeretten, i tråd med den jordanske tilgang.
I maj drøftede jeg sagen med Jordans udenrigsminister Ayman Sa-
fadi. Det er min vurdering, at den jordanske regering har en kon-
struktiv tilgang til fredsprocessen og langt hen ad vejen deler EU’s
tilgang til processen. Den jordanske regering har afvist den ameri-
kanske fredsplan og lægger vægt på, at en israelsk annektering vil
være i strid med folkeretten. Den peger også på, at en israelsk an-
nektering kan medføre en annullering af fredsaftalen med Israel, så-
fremt grænsedragningen mellem Jordan og en fremtidig palæstinen-
sisk stat ved Jordan-dalen påvirkes.
Som noget nyt er også toneangivende bosættelsesledere imod det
amerikanske udspil og planerne om annektering. Ikke af samme
grund som os, men bemærkelsesværdigt er det alligevel. Bemærkel-
sesværdigt er det også, at ledende kræfter inden for det israelske
forsvar offentligt advarer imod annektering, som de frygter kan ri-
sikere at sætte regionen i brand.
[Palæstinensiske reaktioner]
I Ramallah ses truslen om annektering som en eksistentiel trussel
mod muligheden for en forhandlet fredsaftale og en fremtidig palæ-
stinensisk stat. Desperationen for at stoppe annektering er tydelig,
og man forstår godt hvorfor. Ud over konsekvenserne for fredspro-
cessen og mulighederne for at opnå en to-statsløsning er det også
6
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af udenrigsministerens talepapir fra samrådet den 19. juni 2020 om den amerikanske præsidents fredsplan for Israel og Palæstina
klart, at annektering vil have konkrete negative konsekvenser for de
palæstinensere, der bor i de berørte områder.
Derfor ser vi markante forsøg på at undgå, at den situation opstår.
Vi så den 19. maj præsident Abbas annoncere, at samarbejdet med
Israel og USA, herunder det omfattende samarbejde på sikkerheds-
området, ophører.
Det er i den forbindelse vigtigt at forstå, at det daglige samarbejde
mellem de palæstinensiske og israelske myndigheder er meget om-
fattende. Udover essentiel koordination vedrørende sikkerhed for
både palæstinensere og israelere involverer det blandt andet områ-
der som økonomi, sundhed, energi og vand.
[DK/EU-overvejelser]
Israelsk annektering vil være den mest omfattende og radikale æn-
dring af status quo i den mellemøstlige fredproces til dato. Hvis an-
nektering sker, vil det udgøre en klar overtrædelse af folkeretten og
få alvorlige konsekvenser for mulighederne for en to-statsløsning.
Annektering vil også have alvorlige følger for den regionale stabi-
litet og skade Israels position i det internationale samfund.
For EU og for Danmark vil udgangspunktet i en sådan situation
være differentieringspolitikken, som følger af FN’s sikkerhedsråds-
resolution 2334. Så et fortsat samarbejde med Israel vil derfor na-
turligvis ske inden for folkerettens regler. Og dermed vil vi skelne
mellem det Israel, vi anerkender, og de områder, som Israel har be-
sat eller annekteret.
7
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af udenrigsministerens talepapir fra samrådet den 19. juni 2020 om den amerikanske præsidents fredsplan for Israel og Palæstina
2215841_0008.png
Men mit og mine EU-kollegers fokus må i første omgang være på
at forhindre, at annektering finder sted. Det kræver en både kritisk
og konstruktiv dialog med den nytiltrådte israelske regering. En så-
dan dialog finder sted i netop disse dage.
[Opsummering]
Lad mig konkludere til sidst.
Vi kan ikke kan støtte et forhandlingsgrundlag, der på forhånd
skaber usikkerhed om de folkeretlige regler og de kendte pa-
rametre baseret på bl.a.
sikkerhedsrådsresolutioner og EU’s
rådskonklusioner.
Israelsk annektering vil udgøre en klar overtrædelse af folke-
retten. Annektering vil også kunne have alvorlige følger for
den regionale stabilitet og dermed for Europa og vil skade Is-
raels position i det internationale samfund.
For EU og for Danmark vil udgangspunktet i en sådan situa-
tion være differentieringspolitikken, som følger af FN’s sik-
kerhedsrådsresolution 2334. Et fortsat samarbejde med Israel
vil derfor ske inden for folkerettens regler, og dermed vil vi
skelne mellem det Israel, vi anerkender, og de områder, som
Israel har besat eller annekteret.
Regeringen står samtidig fuldt bag Israels behov for sikker-
hed med stabile grænser til dets naboer og i det hele taget i en
region, der anerkender Israels ret til eksistens.
8