Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
18. juni 2020
Notat om rådføringspligten i grundlovens § 19, stk. 3, og
forholdet til indførelse af midlertidige indrejserestriktioner og
grænsekontrol i forbindelse med håndteringen af covid-19
På Udenrigspolitisk Nævns møde den 10. juni 2020 blev der anmodet om et notat
om rådføringspligten i grundlovens § 19, stk. 3, og forholdet til indførelse af mid-
lertidige indrejserestriktioner i forbindelse med håndteringen af covid-19. Justitsmi-
nisteriet og Udenrigsministeriet har på den baggrund udarbejdet dette notat.
Det bemærkes, at der i denne udgave af notatet er forkortet i pkt. 2 i forhold til det
oprindelige notat, der den 16. juni 2020 blev oversendt til nævnet i fortrolig form,
idet der i overensstemmelse med nævnets sædvanlige praksis for fortrolighed er
fjernet oplysninger om karakteren af drøftelser i nævnet i konkrete sager. Den fjer-
nede passage er markeret med
”[…]”.
1.
Grundlovens § 19, stk. 3, har følgende ordlyd:
”Folketinget
vælger af sin midte et udenrigspolitisk nævn, med hvilket
regeringen rådfører sig forud for enhver beslutning af større udenrigs-
politisk rækkevidde. Nærmere regler om det udenrigspolitiske nævn
fastsættes
ved lov.”
Der er ved lov nr. 54 af 5. marts 1954 om Det udenrigspolitiske Nævn fastsat nær-
mere regler om nævnet. Nævnslovens § 2 gengiver rådsføringspligten i grundlovens
§ 19, stk. 3, og tilføjer desuden, at nævnet har til opgave med regeringen at drøfte
sager af betydning for landets udenrigspolitik og at modtage oplysninger fra rege-
ringen om udenrigspolitiske forhold. Der er ikke i den forbindelse fastsat nærmere
regler om, hvornår der er tale om en beslutning ”af større udenrigspolitisk række-
vidde.”
Det anføres i forarbejderne til bestemmelsen i grundlovens § 19, stk. 3, jf. professor,
dr.jur. Max Sørensens responsum af 18. maj 1952, optrykt i Betænkning afgivet af
Forfatningskommissionen (1953), s. 113 ff., pkt. 50, at bestemmelsen må ”være ret
vag, da det formentlig er ugørligt at udforme et aldeles præcist, kortfattet kriterium
for, hvilke sager der bør forhandles i nævnet, og på hvilket tidspunkt.”
For så vidt angår anvendelsesområdet for stk. 3 fremgår det af Henrik Zahle (red.),
Danmarks Riges Grundlov med kommentarer, 2. udg. (2006), side 193, at regerin-
gen i hvert fald i de typer af sager, der er omfattet af stk. 1 og 2, og hvor Folketingets
samtykke skal indhentes, også skal rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn, jf.
stk. 3. Ved udøvelsen af skønnet må der
–
udover en udenrigspolitisk vurdering af
den enkelte sag
–
også inddrages den betydning, som Danmarks holdning i sagen
kan have, og den politiske interesse for det pågældende emne i Danmark.