Det Udenrigspolitiske Nævn 2019-20
UPN Alm.del Bilag 155
Offentligt
2212692_0001.png
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
18. juni 2020
Notat om rådføringspligten i grundlovens § 19, stk. 3, og
forholdet til indførelse af midlertidige indrejserestriktioner og
grænsekontrol i forbindelse med håndteringen af covid-19
På Udenrigspolitisk Nævns møde den 10. juni 2020 blev der anmodet om et notat
om rådføringspligten i grundlovens § 19, stk. 3, og forholdet til indførelse af mid-
lertidige indrejserestriktioner i forbindelse med håndteringen af covid-19. Justitsmi-
nisteriet og Udenrigsministeriet har på den baggrund udarbejdet dette notat.
Det bemærkes, at der i denne udgave af notatet er forkortet i pkt. 2 i forhold til det
oprindelige notat, der den 16. juni 2020 blev oversendt til nævnet i fortrolig form,
idet der i overensstemmelse med nævnets sædvanlige praksis for fortrolighed er
fjernet oplysninger om karakteren af drøftelser i nævnet i konkrete sager. Den fjer-
nede passage er markeret med
”[…]”.
1.
Grundlovens § 19, stk. 3, har følgende ordlyd:
”Folketinget
vælger af sin midte et udenrigspolitisk nævn, med hvilket
regeringen rådfører sig forud for enhver beslutning af større udenrigs-
politisk rækkevidde. Nærmere regler om det udenrigspolitiske nævn
fastsættes
ved lov.”
Der er ved lov nr. 54 af 5. marts 1954 om Det udenrigspolitiske Nævn fastsat nær-
mere regler om nævnet. Nævnslovens § 2 gengiver rådsføringspligten i grundlovens
§ 19, stk. 3, og tilføjer desuden, at nævnet har til opgave med regeringen at drøfte
sager af betydning for landets udenrigspolitik og at modtage oplysninger fra rege-
ringen om udenrigspolitiske forhold. Der er ikke i den forbindelse fastsat nærmere
regler om, hvornår der er tale om en beslutning ”af større udenrigspolitisk række-
vidde.”
Det anføres i forarbejderne til bestemmelsen i grundlovens § 19, stk. 3, jf. professor,
dr.jur. Max Sørensens responsum af 18. maj 1952, optrykt i Betænkning afgivet af
Forfatningskommissionen (1953), s. 113 ff., pkt. 50, at bestemmelsen må ”være ret
vag, da det formentlig er ugørligt at udforme et aldeles præcist, kortfattet kriterium
for, hvilke sager der bør forhandles i nævnet, og på hvilket tidspunkt.”
For så vidt angår anvendelsesområdet for stk. 3 fremgår det af Henrik Zahle (red.),
Danmarks Riges Grundlov med kommentarer, 2. udg. (2006), side 193, at regerin-
gen i hvert fald i de typer af sager, der er omfattet af stk. 1 og 2, og hvor Folketingets
samtykke skal indhentes, også skal rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn, jf.
stk. 3. Ved udøvelsen af skønnet må der
udover en udenrigspolitisk vurdering af
den enkelte sag
også inddrages den betydning, som Danmarks holdning i sagen
kan have, og den politiske interesse for det pågældende emne i Danmark.
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 155: Notits om rådføringspligten i grundlovens § 19, stk. 3, og forholdet til indførelse af midlertidige indrejserestriktioner og grænsekontrol i forbindelse med håndteringen af COVID-19
Side 2 af 4
Max Sørensen anfører i Statsforfatningsret, 2. udg. v. Peter Germer (1973), s. 285,
at ”regeringen er forpligtet til at underrette Nævnet om vigtige udenrigspolitiske
begivenheder og dispositioner. Ved den nærmere afgrænsning af denne pligt må der
imidlertid indrømmes regeringen et vist skøn.”
Alf Ross, Dansk Statsforfatningsret,
3. udg. v. Ole Espersen (1980), s. 394, anfører: ”At Nævnets funktion kun er rådgi-
vende, at regeringen selv skønner over om en beslutning er af større rækkevidde,
og at regeringen ikke er pligtig at besvare spørgsmål fra Nævnets side vedrørende
andre anliggender end beslutninger af større rækkevidde, er alt sammen ingen ulem-
per og hæmmer ikke nævnets funktion. Denne er et led i Folketingets parlamenta-
riske kontrol af regeringen, og Nævnets magt ligger i den politiske opinion det re-
præsenterer. Anden sanktion behøves ikke.
Det bemærkes, at grundlovens § 19, stk. 3, omhandler beslutninger af større
uden-
rigspolitisk
rækkevidde, hvilket adskiller sig fra kravet om Folketingets samtykke i
forbindelse med indgåelse af forpligtelser,
der ”i øvrigt er af større betydning”, jf.
grundlovens § 19, stk. 1, 2. pkt., jf. herved Lov- og Parlamentssekretariatets notat
af 23. februar 2000 om grundlovens og nævnslovens bestemmelser om inddragelse
af Folketinget og Det Udenrigspolitiske Nævn i forbindelse med regeringens uden-
rigspolitiske beslutninger. Det anføres samme sted bl.a., at der som ”klassiske” om-
råder for § 19, stk. 3, kan nævnes spørgsmål om anerkendelse af fremmede stater
og Danmarks stemmeafgivning i FN, hvor den danske stemmeafgivning er medvir-
kende til at påvirke udviklingen i den aktuelle politiske situation. Det anføres end-
videre, at praksis utvivlsomt spiller en meget stor rolle ved afgørelsen af, hvilke
beslutninger der bør forelægges nævnet.
Peter Germer anfører i Statsforfatningsret, 5. udg. (2012), s. 252, at det i tvivlstil-
fælde må bero på regeringens og Folketingets skøn, hvad det vil sige, at en beslut-
ning er af større udenrigspolitisk rækkevidde. Det fremgår af Henrik Zahle (red.),
a.st., s. 194, at skønnet om, hvorvidt der foreligger en beslutning af større udenrigs-
politiske rækkevidde, i første omgang ligger hos regeringen.
2.
En gennemgang af danske regeringers praksis vedrørende inddragelse af nævnet
de seneste fem år viser, at rådføringer i denne periode altovervejende har drejet sig
om spørgsmål vedrørende dansk deltagelse i militære operationer. Der har været op
til ti rådføringer om året i denne periode.
Uden for området af militære operationer har der i perioden alene været udtrykkelig
rådføring af nævnet i enkelte tilfælde.
[…]
Spørgsmålet om rådføringspligten har tidligere givet anledning til drøftelser i næv-
net, bl.a.
om nævnets inddragelse i sager vedrørende EU’s Fælles Udenrigs-
og Sik-
kerhedspolitik (FUSP), i forbindelse med Østrig-sagen i 2000 og tegningesagen i
2006. Drøftelsen vedr. Østrig-sagen, som handlede om dansk deltagelse i 14 EU-
stats- og regeringschefers fælles reaktion mod Østrig i anledning af regeringsdan-
nelsen i landet, resulterede i nævnets beretning af 3. marts 2000. I beretningen var
der enighed mellem regeringen og nævnet om, at denne sag var af en sådan karakter,
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 155: Notits om rådføringspligten i grundlovens § 19, stk. 3, og forholdet til indførelse af midlertidige indrejserestriktioner og grænsekontrol i forbindelse med håndteringen af COVID-19
Side 3 af 4
at der forelå en beslutning af større udenrigspolitisk rækkevidde og dermed skulle
ske rådføring. Nævnets beretning af 16. marts 2001 om nævnets inddragelse i sager
vedrørende FUSP blev ikke afgivet i anledning af en konkret sag om inddragelse i
en FUSP-beslutning, men ud fra et ønske om at få klarlagt nævnets rolle i lyset af
udviklingen siden Fællesakten fra 1987. Tegningesagen førte ikke til afgivelse af en
beretning.
Der har ikke tidligere været taget stilling til spørgsmålet om nævnets eventuelle ind-
dragelse i forbindelse med udenrigspolitiske aspekter af en omfattende indsats mod
en pandemi og en akut, alvorlig trussel mod folkesundheden.
Uden at være direkte sammenlignelige har tidligere regeringer senest i følgende to
tilfælde indført told- og grænsekontrol:
Den daværende regering (VK), Dansk Folkeparti og MF Pia Christmas-Møller ind-
gik i maj 2011
en aftale om ”Permanent toldkontrol i Danmark (styrket grænsekon-
trol)”. Aftalen havde ikke karakter af egentlig grænsekontrol. Der blev ikke forud
herfor rådført med nævnet.
I forbindelse med den europæiske migrationskrise i 2015-16 indførte den davæ-
rende regering midlertidig grænsekontrol den 4. januar 2016. Der blev ikke forud
herfor
eller forud for de efterfølgende forlængelser
indkaldt til rådføring med
nævnet. Regeringen orienterede derimod partilederne og Tyskland samt Slesvig-
Holsten inden beslutningen blev offentliggjort. Herudover blev de relevante udvalg
i Folketinget skriftligt orienteret ved fremsendelse af kopi af Danmarks notifikation
til Kommissionen via brev fra den ansvarlige minister.
3.
Beslutningen i marts 2020 om indførelse af indrejserestriktioner og grænsekon-
trol havde altovervejende til formål at varetage sundhedsmæssige hensyn og var
således ikke udenrigspolitisk begrundet. Beslutningen blev desuden truffet i en pe-
riode, hvor de fleste regeringer i både Europa og internationalt tog lignende skridt
med meget kort varsel. Det var således i det væsentlige ikke udenrigspolitisk kon-
troversielt, at Danmark indførte indrejserestriktioner og grænsekontrol som led i
bekæmpelsen af covid-19.
På denne baggrund er det samlet set vurderingen, at indførelsen af indrejserestrik-
tioner og grænsekontrol som led i covid-19-indsatsen ikke udgjorde en beslutning
af større udenrigspolitisk rækkevidde, jf. grundlovens § 19, stk. 3, og at regeringen
således ikke havde pligt til forudgående at rådføre sig med nævnet om grænsekon-
trollen og indrejserestriktionerne. Det bemærkes, at regeringen skriftligt orienterede
relevante folketingsudvalg om den indførte grænsekontrol. Endvidere orienterede
udenrigsministeren på møder i Det Udenrigspolitiske Nævn den 1. april 2020 og
den 14. maj 2020 nævnet om udenrigspolitiske implikationer af covid-19. Vurderin-
gen medfører naturligvis ikke, at der er noget til hinder for, at regeringen i lyset af
Det Udenrigspolitiske Nævns interesse for emnet orienterer nævnet om væsentlige
skridt i den gradvise lempelse af de danske indrejserestriktioner i forbindelse med
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 155: Notits om rådføringspligten i grundlovens § 19, stk. 3, og forholdet til indførelse af midlertidige indrejserestriktioner og grænsekontrol i forbindelse med håndteringen af COVID-19
Side 4 af 4
covid-19. Det bemærkes i den forbindelse i øvrigt, at den faseopdelte lempelse i
højere grad end indførelsen af indrejserestriktioner har givet anledning til reaktioner
fra andre lande.