Det Udenrigspolitiske Nævn 2019-20
UPN Alm.del Bilag 149
Offentligt
2211111_0001.png
Det Udenrigspolitiske Nævn 2019-20
UPN F-del - Bilag 151
Fortroligt. Må ikke videredistribueres
20. maj 2020
Tillægsrapport af den 20. maj
2020
Matematisk modellering af COVID-19
smittespredning og sygehusbelastning
beregning af en udvidelse af anden
fase af genåbningen af Danmark
Tillægsrapport til ekspertrapporten af den 6. maj 2020 og
i forlængelse af tillægsrapporten af den 13. maj
FO
RT
RO
LIG
T
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0002.png
Indholdsfortegnelse
1. Sammenfatning ............................................................................................................. 3
2. Opmærksomhedspunkter ............................................................................................. 6
3. Estimering af initiativer for anden fase ........................................................................ 9
4. Modelresultater ........................................................................................................... 20
5. Referencer ................................................................................................................... 35
FO
RT
RO
LIG
T
Side 2
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0003.png
1. Sammenfatning
Ekspertgruppen er som tillæg til ekspertrapporten af den 6. maj 2020 og i forlængelse af tillægs-
rapporten af den 13. maj 2020 blevet bedt om at lave beregninger for en udvidelse af anden fase
af genåbningen af Danmark. Scenarierne for udvidelsen består af initiativerne indeholdt i den
politiske aftale mellem alle Folketingets partier af den 8. maj 2020 om plan for tredje fase, udvi-
dede tredje fase samt fjerde fase af genåbningen af Danmark
1
.
Der er lavet beregninger for fire forskellige scenarier:
Fortsættelse af den besluttede fase 2
Udvidelse med fase 3
Udvidelse med fase 3 samt udvidet fase 3
Udvidelse med fase 3, udvidet fase 3 samt fase 4
Dertil er der lavet følsomhedsberegninger for scenarierne ved at regne med forskellige niveauer
af befolkningens overholdelse af fysisk afstand og efterlevelse af hygiejneråd.
Den politiske aftale om plan for genåbning af Danmark af 8. maj 2020
Tredje fase af genåbningen:
Forbuddet mod forsamlinger hæves til 30-50, herunder udmelding om anbefalinger til
bryllupsfester, konfirmationsfester mv.*
Åbning af kulturaktiviteter, fx museer, teatre, kunsthaller, biografer og akvarier, uden-
dørs forlystelsesparker*, øvrige zoologiske haver, botaniske anlæg mv. samt sommer-
aktiviteter for børn og unge
Åbning af dele af den offentlige sektor, der er særligt udsat for ”sagspukler”
Åbning af offentlige forskningsaktiviteter, der kræver tilstedeværelse
Åbning af voksenuddannelse målrettet ledige (fx arbejdsmarkedsuddannelser) og
sprogcentre
Åbning af højskoler mv.
Åbning af indendørs idræts- og foreningsliv (fx aftenskoler)
Mulig udvidet tredje fase af genåbningen:
Fuld åbning af DR og TV2
Øget fysisk tilstedeværelse på offentlige arbejdspladser
Fjerde fase af genåbningen:
Åbning af alle øvrige uddannelser
Åbning af yderligere dele af indendørs sports- og fritidsfaciliteter, fx fitnesscentre, ba-
delande, legelande* og svømmehaller
Åbningen af diskoteker, spillesteder og natteliv*
Forbuddet mod arrangementer, begivenheder, aktiviteter eller lignende, hvor der er
flere end 500 personer til stede, fastholdes*
Den politiske aftale om plan for genåbning af Danmark af 8. maj 2020 kan læses på
Statsmini-
steriets hjemmeside.
1
FO
RT
RO
LIG
T
Side 3
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0004.png
*) Det har ikke været muligt at inkludere tiltag, der ændrer på grænserne for forsamlingsfor-
buddet, åbning af forlystelsesparker, legelande eller åbning af diskoteker, spillesteder og nat-
teliv. Det skyldes bl.a., at modellerne ikke er bygget til at estimere effekten af forsamlinger,
samt specielt hensyntagen til supersmitteevents.
Opmærksomhedspunkter
I denne tillægsrapport vises resultater af modelsimuleringer frem til 1. oktober 2020, hvor der
hidtil kun er vist simuleringer frem til medio juli 2020. Når der tidligere kun er vist simuleringer
frem til medio juli skyldes det, at usikkerheden omkring resultaterne stiger jo længere frem i ti-
den, der simuleres. Denne gang vælges at vise resultater udover medio juli 2020 til trods for den
større usikkerhed, fordi eventuelle konsekvenser af yderligere genåbninger først ses med denne
længere tidshorisont. Ekspertgruppen har forsøgt at beskrive forventede kontaktmønstre for den
kommende sommer 2020, men dette er en vanskelig opgave, idet der ikke er tidligere somre, der
kan anvendes som empiri.
Der er foretaget modelberegninger for Region Hovedstaden og Region Sjælland. Der er ikke fore-
taget modelberegninger for de øvrige regioner, da der på nuværende tidspunkt er meget lav fore-
komst af smitte i disse regioner kombineret med, at modellen ikke inkluderer opblanding på tværs
af regionerne, dvs. at personer fra forskellige landsdele rejser på tværs af landet. Beregninger vil
derfor højst sandsynligt ikke give et retvisende billede af det forventede smitteforløb i disse regi-
oner. Dette forventes at være en særlig udfordring i forbindelse med den forestående sommerpe-
riode, hvor der forventes en væsentlig rejse mellem regionerne i og med, at det forventes, at mange
danskerne vil holde sommerferie i Danmark.
Siden ekspertrapporten af den 6. maj 2020 er der sket en udvikling, som gør, at ekspertgruppen
vurderer, at risici ved yderligere genåbning ikke alene kan vurderes ud fra modelberegninger som
dem, der præsenteres i nærværende rapport. COVID-19 er en ny sygdom, og derfor er der mange
faktorer i dens spredning, som vi ikke kender.
Det er således fortsat uklart, hvorfor der stadig ikke er registreret øget smitteaktivitet 4-4,5 uger
efter første genåbning af Danmark. Vi ved ikke, hvorvidt dette skyldes høj efterlevelse af fysisk
afstand og hygiejneråd, eller om det evt. skyldes biologiske forhold fx svækkelse af virulens (dvs.
sygdomsfremkaldelse ved smitte) eller smitsomhed ved virus. Såfremt det er fysisk afstand, der
er det bærende, er der en betydelig risiko for, at effekten vil vise sig, hvis befolkningen ændrer
adfærd, blot forsinket i forhold til det forventede. Dette kan ved en yderligere genåbning føre til
væsentlig genopblomstring af smitte. Det er heller ikke klarlagt, hvorvidt der er en naturlig sæ-
sonvariation af COVID-19 i lighed med, hvad man ser for andre luftvejsvira.
Denne usikkerhed kan ikke fanges i matematiske modeller, da de per definition tager udgangs-
punkt i eksisterende viden og antagelser om smittebiologien. Samtidig er der siden sidste genåb-
ning foretaget så mange ændringer af grundlæggende adfærdsparametre, at det er specielt van-
skeligt at levere pålidelige forudsigelser.
I afsnit 2 gennemgås følgende otte forhold, som skaber risiko for øget uforudsigelighed i resulta-
terne af simulationerne:
1. Biologiske forhold vs. adfærd
2. Udfordringer for populationsmodeller
3. Ændring af adfærdsanbefalinger
4. Sommerferie
FO
RT
RO
LIG
T
Side 4
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0005.png
5. Forsamlinger og risikoen for supersmitteevents
6.
Eventuelle grænseåbninger
7. Den nye test- og opsporingsstrategi
8. Ændringer i andelen af indlagte patienter, som kommer på intensiv
Det er på den baggrund ekspertgruppens vurdering, at modellerne på nuværende tidspunkt ikke
fuldt ud kan belyse det grundlæggende spørgsmål om, hvorvidt eller hvornår det er sundhedsfag-
ligt forsvarligt at åbne mere op, herunder betydningen for smittespredning og kapacitetsbelast-
ning på sygehuse i Danmark.
Der henvises i øvrigt til ekspertrapporten af den 6. maj 2020 for baggrund og metode. De tidli-
gere rapporter kan findes på Statens Serum Instituts hjemmeside: https://www.ssi.dk/aktu-
elt/sygdomsudbrud/coronavirus.
Modelresultater
I denne tillægsrapport simuleres effekterne for COVID-19 smittespredningen og sygehusbelast-
ningen ved anden fase af genåbningen samt en udvidelse af anden fase med hhv. fase 3, fase 3
samt udvidet fase 3, udvidet fase 3 samt fase 4.
Sammenfattende kan det bemærkes, at i forhold til belastningen af sygehuskapaciteten viser 75%-
percentilen af simulationerne, at ved fastholdelse af fysisk afstand og overholdelse af hygiejneråd
vil belastningen både for den besluttede anden fase af genåbningen sammen med tredje fase samt
den udvidede tredje fase ikke overstige det niveau, der hidtil har været set i Region Hovedstaden
og i Region Sjælland. En yderligere åbning med fase 4 vil selv med fuld overholdelse af fysisk
afstand og hygiejneråd give en risiko for større belastning af sygehusvæsenet i begge regioner i
slutningen af den simulerede periode.
I modsætning hertil ses for 75%-percentilen af simulationerne, at såfremt kun halvdelen af voksne
overholder fysisk afstand og hygiejniske forholdsregler, fører alle 4 scenarier til en større belast-
ning af sundhedsvæsenet i slutningen af den simulerede periode i begge regioner.
Endvidere ses, at såfremt voksne ophører med at overholde fysisk afstand og hygiejneråd (sva-
rende til opførsel som før COVID-19-epidemien), ses i alle 4 scenarier, at 75%-percentilen af si-
muleringerne fører til en kraftig belastning af sundhedsvæsenet i den simulerede periode i begge
regioner.
Resultaterne for Region Hovedstaden og Region Sjælland er præsenteret i afsnit 4.
FO
RT
RO
LIG
T
Side 5
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0006.png
2. Opmærksomhedspunkter
En grundlæggende præmis er, at matematiske modeller og simuleringer altid vil være forsimplede
repræsentationer af virkeligheden ud fra antagelser baseret på tilgængelige data og forskningsba-
seret viden. Der er ingen modeller, der vil vise fremtiden præcist, som den udvikler sig, men gode
modeller kan give en struktureret ramme og støtte for en beslutning.
I ekspertrapporten af den 6. maj 2020 samt tillægsrapporten af 13. maj 2020 beskrives en række
forbehold og opmærksomhedspunkter, som stadig gør sig gældende for beregningerne i nærvæ-
rende tillægsrapport. Dertil kommer følgende opmærksomhedspunkter, som øger usikkerheden
i modelsimuleringerne.
1. Biologiske forhold vs. adfærd
COVID-19 er en ny sygdom, og derfor er der mange faktorer i dens spredning, som endnu
ikke kendes. Det er således fortsat uklart, hvorfor der stadig ikke er registreret øget smitte-
aktivitet 4-4,5 uger efter første genåbning af Danmark, herunder om dette skyldes høj efter-
levelse af fysisk afstand og hygiejneråd, sæsonvariation eller om det evt. skyldes biologiske
forhold, fx svækkelse af virulens (sygdomsfremkaldelse ved smitte) eller smitsomhed ved vi-
rus. Såfremt det er fysisk afstand, der er det bærende element, så er der en betydelig risiko
for, at effekten vil vise sig, blot forsinket i forhold til forventet, og at en yderligere genåbning
kan føre til væsentlig genopblomstring af smitte.
Denne usikkerhed kan ikke fanges i matematiske modeller, da de per definition tager ud-
gangspunkt i eksisterende viden og antagelser om smittebiologien.
2. Udfordringer for populationsmodeller
Populationsmodeller har betydelige begrænsninger i situationer, hvor smitten er meget lav,
hvilket aktuelt er tilfældet i store dele af Danmark. I regioner med lav smitteforekomst vil
stokastiske (tilfældige eller uforudsigelige) introduktioner af smittetilfælde, frem for spred-
ning fra eksisterende smittekæder, udgøre en stor del af effekten, hvilket gør forudsigelserne
mere usikre. Usikkerheden er gældende både i forhold til, hvornår der sker en ændring, og
hvor hurtigt ændringer eventuelt sker.
Den nuværende matematiske model er en regionsopdelt populationsmodel, der endnu ikke
er udviklet til at tage højde for opblanding på tværs af regionerne. Denne udfordring øges i
takt med, at der er mere aktivitet mellem landsdelene, og at der eventuelt åbnes op for akti-
viteter og attraktioner, herunder sommerlande, da det vil give øget opblanding på tværs af
regionerne, fortrinsvist fra de store byer til sommerhusområder og feriesteder, hvor der ak-
tuelt er lav forekomst af smitte.
Det har ikke været muligt på nuværende tidspunkt at inkludere effekten af opblanding på
tværs af regionerne, hvilket forventes i betydeligt omfang i sommerperioden. Da smittefore-
komsten er væsentlig højere i Region Hovedstaden og Region Sjælland end i de øvrige regi-
oner, kan opblandingen skabe smittespredning fra Region Hovedstaden og Region Sjælland
til de øvrige regioner. Da modellerne på nuværende tidspunkt ikke inkluderer opblanding
mellem regionerne, vil beregninger for regionerne med lav smitteforekomst sandsynligvis
FO
RT
RO
LIG
T
Side 6
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0007.png
ikke give et retvisende billede af det forventede smitteforløb i disse regioner. Derfor vises der
i nærværende tillægsrapport kun resultater for Region Hovedstaden og Region Sjælland.
3. Ændring af adfærdsanbefalinger
Myndighederne har i den seneste tid ændret en række centrale anbefalinger til befolknin-
gen i forbindelse med COVID-19, herunder ændring i anbefalet fysisk afstand og børns
samvær både i daginstitutioner, skoler og andetsteds med andre børn og med den ældre ge-
neration.
Anbefaling om afstand er ændret siden sidste beregninger, som blev præsenteret i rapporten
af 13. maj. Dette har ikke ført til ændring i beregningerne af effekten ved at holde afstand
samt overholdelse af de hygiejniske retningslinjer. Det er dog vurderingen, at det kan føre til
lavere efterlevelse af anbefalinger og en normalisering af den generelle adfærd, hvilket po-
tentielt kan føre til, at følsomhedsscenarierne, hvor kun halvdelen af eller ingen i den voksne
befolkning overholder fysisk afstand og efterlever hygiejneråd, bliver mere sandsynlige. End-
videre vurderes det, at ændringen i anbefalinger for børns samvær direkte kan påvirke smit-
tespredningen, herunder særligt ift. spredning til den ældre generation, og dermed en øget
risiko for overbelastning af sygehusene.
Det forventes overordnet, at genåbningerne inklusive åbning af caféer, restauranter og værts-
huse og dermed yderligere normalisering af samfundet kan ændre befolkningens adfærd,
hvorved opretholdelse af fysisk afstand mindskes og overholdelse af hygiejnerådene lempes.
Det er dog vanskeligt at forudsige de nærmere ændringer i befolkningens adfærd ved forskel-
lige tiltag for genåbning, hvilket ligeledes skaber en væsentlig uforudsigelighed.
4. Sommerferie
Den forestående sommerferie vil være anderledes end tidligere sommerferier, hvor det alt
andet lige forventes, at langt størstedelen af befolkningen vil holde ferie i Danmark. Det for-
ventes derfor, at sommerferien vil ændre på den generelle adfærdsstruktur, hvor flere men-
nesker vil transportere sig rundt i Danmark, og vil opholde sig i turistområderne, hvilket vil
øge opblanding (fx introduktion af smitte i områder med lav smitte) samt ændre kontakterne
på tværs af kontaktnetværk. Dette forventes at bidrage til yderligere bevægelse på tværs af
regionerne og dermed bidrage til de nævnte udfordringer under punkt 2, idet de anvendte
modeller ikke inkluderer opblanding mellem regionerne. Det er også uvist i hvilket omfang,
at danskerne vil holde ferien med deltagelse på tværs af generationer i forhold til tidligere år.
Hvor stor denne effekt bliver, er der betydelig usikkerhed om, givet situationens ekstraordi-
nære karakter. Der findes ikke data på lignende hændelser, som kan bruges i estimaterne af
opblandingseffektens størrelse.
Derimod vil smitte i skoler, institutioner og arbejdspladser i sommerferien blive mindre, li-
gesom man normalt ser en nedgang i smitte med luftvejsinfektioner i sommerperioden.
Antagelser om kontakter i løbet af sommerferien i modelberegningerne er beskrevet i afsnit
3.
FO
RT
RO
LIG
T
Side 7
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0008.png
5. Forsamlinger og risikoen for supersmitteevents
Forsamlinger øger sandsynligheden for kontakt mellem forskellige kontaktnetværk, og der-
ved øges risikoen for smittespredning. Derudover har størrelsen af en forsamling betydning
for omfanget af eventuelle supersprederevents. Der er et stadigt stigende antal publikationer,
som beskriver supersmitteevents, men det er uvist, hvor stor en del af smittespredningen,
som skyldes af supersprederevents. Der er dog ingen tvivl om, at superspredning kan sætte
gang i epidemien igen.
Ydermere er der den udfordring ved større forsamlinger og kontakt på tværs af kontaktnet-
værk, at det umiddelbart er sværere at identificere og orientere de personer, man har været
i kontakt med, hvis man er smittet. En kommende smittesporingsapp kan understøtte iden-
tifikation af nære kontakter i disse sammenhænge, men det vides endnu ikke, hvor mange
danskere, der vil bruge appen. Derimod er det fx væsentligt nemmere at identificere og ori-
entere personer på arbejdspladsen eller private kontaktnetværk, hvis man bliver smittet.
Samlet vil en åbning for større forsamlinger dels øge risikoen for smittespredning, dels øge
uforudsigeligheden i udviklingen af smittespredningen.
6. Eventuelle grænseåbninger
En eventuel åbning af grænserne kan medføre, at smittede personer vil rejse ind i landet og
derved kunne starte nye smittekæder, der kan få betydning for smittetrykket i Danmark. Det
kan også betyde, at der kommer flere mennesker til ferieområder, og dette vil give øget risiko
for at eksisterende smitte kan spredes.
Størrelsen af risiko for introduktion af nysmitte vil være afhængigt af COVID-19 forekomsten
i de lande, som personerne kommer fra. Da forekomsten af smittede dels kan variere i for-
skellige regioner i de enkelte lande dels kan variere over tid, er det ikke muligt kvantitativt at
forudsige, hvilken effekt grænseåbninger vil have på smitteforekomsten i Danmark.
7. Den nye test- og opsporingsstrategi
Den nye test- og opsporingsstrategi har potentiale til at begrænse smitteudviklingen og på-
virke udviklingen markant. Der er dog endnu begrænset viden om effektiviteten af strate-
gien, og det er derfor endnu ikke muligt at inkludere effekten af smitteopsporing i model-
lerne.
8. Ændringer i andelen af indlagte patienter, som kommer på intensiv
Det er blevet observeret, at andelen, der kommer på intensiv, er ændret over tid. Dette kan
skyldes flere faktorer, som endnu ikke er fuldt afklarede. Det kan evt. skyldes, at risiko-
grupper har selvisoleret sig eller at virus har muteret.
FO
RT
RO
LIG
T
Side 8
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0009.png
3. Estimering af initiativer for anden fase
Implementeringen af scenariernes enkelte initiativer i modelberegningerne er beskrevet i tabel
3.1-3.6 nedenfor. Overordnet afhænger implementeringen af initiativerne i modelberegningerne
af antal personer, som tiltaget omfatter, kontakttypen (herunder om det er hjemme-, arbejds-,
skolerelateret eller øvrige kontakter), aldersgruppe samt hvorvidt det forventes muligt at opret-
holde fysisk afstand over tid.
Tabel 3.1. Implementering af nedlukningen i modelberegningerne
Initiativ
Nedlukning
Implementering i modelberegningerne
Alle skoler og daginstitutioner antages lukket. Skolekontakter for alle al-
dersgrupper sættes til 0%.
Skole og daginstitutio-
ner
Arbejdsmarked
FO
Baseret på trafikdata fra Vejdirektoratet, Rejsekort og Google Mobility Re-
port
a
er det estimeret, at ca. 45% stadig møder fysisk på arbejde. Antallet
af arbejdsrelaterede kontakter reduceres generelt til 45%. Dog bevares an-
tallet af arbejdskontakter mellem 20-64-årige og ældre, da plejebehovet
antages uændret. Der er yderligere en effekt af fysisk afstand, som antages
at reducere risikoen for overførsel af smitte til 45%.
RT
RO
Hjemmet
Antallet af fysiske kontakter til personer uden for husholdningen antages
at være kraftigt reduceret. Det antages, at det samlede antal kontakter er
45% af normalen.
Det antages, at personer over 70 år har reduceret disse kontakter til 10%,
mens det for resten af befolkningen er reduceret til 20% af antal effektive
kontakter i forhold til før epidemien.
Andre kontakter
Anm.: Arbejdsstyrken antages til at være 3.348.000 (indeholdende lønmodtagere, selvstændige og studerende) (kilde: Fi-
nansministeriet), opdateret. Det antages, at 57.000 privatansatte normalt arbejder hjemmefra. Pga. Coronavirus, antages
det, at dette tal i en periode fordobles til 96.000. Endvidere antages det, at der er 50.000 nye arbejdsløse, der ikke umiddel-
bart vender tilbage til fysisk at møde på arbejde. Endvidere antages det, at 129.000 privatansatte og 49.000 offentlige an-
satte er omfattet af den særlige sundhedsmæssige risikogruppe og derfor heller ikke vender tilbage til fysisk at møde på ar-
bejde.
Noter:
a. Google Mobility Report er hentet fra https://www.gstatic.com/covid19/mobility/2020-04-26_DK_Mobility_Re-
port_en.pdf
LIG
T
Side 9
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0010.png
Tabel 3.2. Implementering af første fase af genåbningen i modelberegningerne
Initiativ
Genåbning af dom-
stole, kriminalforsorg,
forskningsinstitutio-
ner, produktion af me-
dieindhold mv.
Liberale erhverv, her-
under frisører, skøn-
heds- og massagekli-
nikker mv.
Implementering i modelberegningerne
Åbningen omfatter, at domstolene opfordres til at genåbne, Familierets-
huset åbnes, delvis genåbning af forskningslaboratorier for forskere og
studerende og delvis genåbning af DR og TV2.
a
Det antages, at 5.000 personer i beskæftigelse berøres af denne ændring
(Kilde: Finansministeriet). Dette svarer til <1 procentpoint af den totale ar-
bejdsstyrke.
Åbningen omfatter frisører, skønheds- og massageklinikker, kropspleje-
klinikker, spaklinikker, tatovører og piercingklinikker, køreskoler og øv-
rige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som efter deres karakter in-
debærer tæt fysisk kontakt til kunder, og solarier.
a
Det antages, at 13.500 personer i beskæftigelse berøres af denne ændring
(Kilde: Finansministeriet). Dette svarer til <1 procentpoint af den totale ar-
bejdsstyrke.
Praksissektoren
Åbningen omfatter fysioterapeuter, kiropraktorer, ergoterapeuter, osteo-
pater, kliniske diætister, fodterapeuter, optikere, psykologer, tandområ-
det, herunder kliniske tandteknikere, tandlæger og tandplejere, høreom-
rådet, private hospitaler og klinikker.
a
Det antages, at der tilføjes 3.400 praktiserende læger hertil 6.800 klinik-
personale, 1.000 speciallæger hertil 2.500 klinikpersonale, 4.500 tandlæ-
ger hertil 7.000 klinikpersonale samt 8.000 fysioterapeuter. Det antages,
at praktiserende læger har ca. 25 patienter pr. dag i gennemsnit og fysiote-
rapeuter har ca. 14 klienter pr. dag.
Det antages dermed, at denne ændring berører 80% af 33.000 personer,
svarende til ca. 1 procentpoint af arbejdsstyrken. Dertil antages, at det øger
kontakter med 2,5 procentpoint for alle i andre kontakter.
Første fase af genåbningen
Ældre og sårbare samt
udsatte unge
Det private arbejds-
marked
Dagtilbud og grund-
skolen 0.-5. klasse
FO
Åbningen omfatter bl.a. besøg fra familie og pårørende hos ældre og sår-
bare samt udsatte unge på en sundhedsmæssigt forsvarlig måde
a
Kan ikke inkluderes i modelberegningerne.
Åbningen omfatter, at medarbejdere, der har arbejdet hjemme, igen kan
møde fysisk ind på arbejde, hvis det foregår fuldt forsvarligt
a
Det antages, at 390.000 personer i beskæftigelse berøres af denne ændring
(Kilde: Finansministeriet). Dette svarer til 11 procentpoint af den totale ar-
bejdsstyrke.
Åbningen omfatter, at dagtilbud åbnes og skoler åbnes igen for 0.-5. klas-
ser og specialtilbud på alle klassetrin. Skolefritidsordninger, fritidshjem
og klubber (for børn op til 5. klasse) åbner tilsvarende
a
Det antages, at der er 100% aktivitet for de 0-9-årige og 40% aktivitet for
de 10-14-årige. Voksenkontakter i daginstitutioner og skoler antages at
skalere med andelen af børn, som går i skole eller daginstitution.
RT
RO
LIG
T
Side 10
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0011.png
Det antages, at legeaftaler mv. vil øge antallet af kontakter i hjemmet med
5 procentpoint. Endvidere antages det, at der vil ske en delvis normalise-
ring af kontakter uden for skoletiden, svarende til 5 procentpoint for de 10-
14-årige.
Ungdomsuddannelser
(3.g, 2.hf., ASF-klasser
(Autisme Spektrum
Forstyrrelser) og eux-
elever, der skal af-
slutte uddannelsen til
sommer)
Åbningen omfatter gymnasiale uddannelser for elever i 3.g, 2.hf., ASF-
klasser (Autisme Spektrum Forstyrrelser) og eux-elever, der skal afslutte
uddannelsen til sommer
a
Det antages, at 80% af en ungdomsårgang tager en ungdomsuddannelse.
Dermed antages det, at 80% af en årgang (svarende til 16% af de 15-19-
årige) møder fysisk op. Endvidere antages det, at der fysisk møder 5.800
lærere op (Kilde Børne- og Undervisningsministeriet).
Endvidere antages det, at andre kontakter øges med 10 procentpoint for
denne aldersgruppe, da der også forventes at ske en delvis normalisering
af kontakter uden for skoletiden.
Videregående uddan-
nelser - udvalgte sam-
fundskritiske sund-
hedsuddannelser.
Efteruddannelse for
ledige med konkret
jobmulighed
FO
Åbningen omfatter, at udvalgte samfundskritiske sundhedsuddannelser
(inkl. SOSU) for så vidt angår studerende på sidste del af uddannelserne
vil blive genåbnet.
a
Herunder begrænset genåbning for sidste-semester-
studerende på syv udvalgte samfundskritiske sundhedsfaglige uddannel-
ser og delvis genåbning af forskningslaboratorier (Kilde: Uddannelses-
og Forskningsministeriet)
Dette berører ca. 4.400 ansatte og 3.500 studerende (Kilde: Uddannelses-
og Forskningsministeriet). Dette svarer til <1 procentpoint af den totale ar-
bejdsstyrke.
Åbningen omfatter, at der åbnes for, at ledige, som får tilbudt en efterud-
dannelse, der kræver fysisk fremmøde som betingelse for at kunne påbe-
gynde et arbejde, kan møde fysisk frem. AMU åbnes for certifikatkurser,
hvor der er ledige, for hvem det pågældende AMU-kursus er påkrævet for
at starte et specifikt job
a
Dette anslås at have begrænset omfang, og det er derfor ikke inkluderet
selvstændigt i beregningerne.
RT
RO
LIG
Kollektiv trafik
Den kontrollerede genåbning af samfundet vil føre til, at passagertallene
igen vil stige
a
Transport hører under andre kontakter. I denne første genåbningsfase an-
tages det, sammenholdt med udmeldingerne om anvendelse af fleksibilitet,
at risikoen ved transport er uændret, og det implementeres derfor ikke i
beregningerne.
Anm.: Arbejdsstyrken antages til at være 3.348.000 (indeholdende lønmodtagere, selvstændige og studerende) (kilde: Fi-
nansministeriet), opdateret. Det antages, at 57.000 privatansatte normalt arbejder hjemmefra. Pga. Coronavirus, antages
det, at dette tal i en periode fordobles til 96.000. Endvidere antages det, at der er 50.000 nye arbejdsløse, der ikke umiddel-
bart vender tilbage til fysisk at møde på arbejde. Endvidere antages det, at 129.000 privatansatte og 49.000 offentlige an-
satte er omfattet af den særlige sundhedsmæssige risikogruppe og derfor heller ikke vender tilbage til fysisk at møde på
arbejde.
Noter:
a. https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/seneste-nyt-fra-myndighederne/foerste-trin-i-kontrolleret-genaabning-
af-det-danske-samfund
T
Side 11
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0012.png
Tabel 3.3. Implementering af anden fase af genåbningen i modelberegningerne
Initiativ
Implementering i modelberegningerne
Anden fase af genåbningen
Fuld åbning af detail-
handel
Åbningen omfatter detailhandlen, herunder storcentre.
a
Der er 60.000 beskæftigede i storcentre (ekskl. dagligvarebutikker), og
derudover anslås det, at 3.500 arbejder i stormagasiner (Kilde: Erhvervs-
ministeriet). Samlet svarer det til en øgning på 2 procentpoint i arbejds-
kontakter.
Endvidere antages det, at antallet af kunder øges, hvilket gennem trans-
port og ophold antages at øge antallet af andre kontakter med 5 procentpo-
int.
Åbningen omfatter, at restauranter, caféer og lign. kan servere under
nærmere retningslinjer bl.a. vedrørende åbningstid, fysisk afstand mv.
a
Ifølge Erhvervsministeriet dækker
“og lign.” over fx barer og værtshuse,
men ikke fx diskoteker og natklubber.
Det anslås, at 40.000 ansatte vender tilbage på arbejde ved denne genåb-
ning, da der forventes 50% aktivitet ved genåbning (Kilde: Erhvervsmini-
steriet).
b
Dette svarer til ca. 1 procentpoint af den samlede beskæftigelse.
Det antages, at antallet af øvrige kontakter øges med 1 til 4 procentpoint
(lavest for de 0-4-årige og højest for de 20-29-årige) (Kilde: Erhvervsmini-
steriet.)
Restaurations- og ca-
féliv og lign. påbegyn-
des
6.-10. klasser i gang
inkl. klubtilbud
Undervisning og eksa-
mener med krav om
fysisk fremmøde
FO
Åbningen omfatter, at de større børn kommer i skole igen. Det gælder
også klubtilbud.
a
Det er forudsat, at afstandskrav over tid ikke overholdes af børn, hvorfor
de indregnes med fuldt kontaktmønster, hvilket afspejler, at skolerne åb-
nes som normalt. Det antages, at der tilføres fire hele årgange til befolk-
ningen, der møder fysisk i skole. Det antages, at de 31.000 lærere, som pt.
ikke er fysisk på arbejde, vil møde fysisk på arbejde. Dette svarer til 1 pro-
centpoint af arbejdsstyrken. Endvidere antages det, at øvrige kontakter
øges med 10 procentpoint for børnene. Der antages fuldt kontaktmønster
for børnene i skolen.
Åbningen omfatter, at der åbnes for aktivitet i forbindelse med undervis-
ning og eksaminer på de videregående uddannelser, hvor fremmøde er
nødvendig. Det omfatter bl.a. undervisningsfaciliteter, der simulerer vir-
kelige forløb, for sygeplejersker og jordemødre, værksteds- eller teknolo-
gitung undervisning for ingeniører mv. (Kilde: Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet).
Det anslås, at åbningen omfatter ca. 1.300 studerende samt 300 ansatte
under Kulturministeriets ressortområde, hvor ansatte og studerende vil
møde ind på forskellige tidspunkter (Kilde: Kulturministeriet). Dertil om-
fatter åbningen ca. 41.800 studerende og ca. 8.900 ansatte under Uddan-
nelses- og Forskningsministeriets ressortområde, svarende til ca. 11.800
tilstedeværende på samme tid (Kilde: Uddannelses- og Forskningsministe-
riet).
RT
RO
LIG
T
Side 12
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0013.png
Samlet svarer det til, at 13.400 voksne i aldersgruppen 20-29-årige øger
deres fysiske tilstedeværelse, svarende til <1 procentpoint i arbejdskontak-
ter.
Åbning af særligt til-
rettelagt ungdomsud-
dannelse
(STU), erhvervsud-
dannelser (EUD) og
forberedende grund-
uddannelse (FGU)
Åbningen omfatter:
1) Elever på forberedende grunduddannelse (FGU) samt afløb af kombi-
neret ungdomsuddannelse (KUU), erhvervsgrunduddannelse (EGU) og
produktionsskoleuddannelse,
2) Elever på særlig tilrettelagt uddannelse (STU),
3) Praktisk undervisning, herunder certifikatfag og delsvendeprøver, for
elever på erhvervsuddannelsernes grundforløb (GF1, GF2, og GF+), sko-
lepraktik og hovedforløb,
4) AMU-kurser på rengøringsområdet, afslutning af AMU-kontraktud-
dannelser og AMU-certifikatkurser,
5) Specialundervisning for voksne, hvis undervisningen kræver fysisk
fremmøde
6) Skolehjem
(Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet).
Det antages, at åbningen omfatter 47.700 elever (Kilde: Børne- og Under-
visningsministeriet).
Det antages dermed, at åbningen øger fysisk fremmøde med 47.700 perso-
ner i gruppen 15-19-årige, svarende til ca. 73% af en årgang. Dette svarer til
15 procentpoint i skolekontakter.
Endvidere antages det, at andre kontakter øges med 10 procentpoint for
denne aldersgruppe, da der også forventes at ske en delvis normalisering
af kontakter uden for skoletiden.
Normalisering af
hjemmearbejde i pri-
vate virksomheder
Det er lagt til grund, at væsentligt flere privatansatte møder fysisk ind på
arbejde som normalt.
a
Det er forudsat, at der vil være fuld effekt fra indførselstidspunktet. Der er
ca. 2.170.000 personer beskæftiget i det private erhvervsliv, inkl. selvstæn-
dige (Kilde: Finansministeriet). Fra dette fratrækkes ansatte i private virk-
somheder, som er indeholdt separat i andre tiltag, fx liberale erhverv, re-
stauranter mv. Dertil antages det, at normalisering af hjemmearbejde på
nuværende tidspunkt ikke er mulig for en del af de beskæftigede i tu-
risme/luftfart, herunder lufthavne, rejsebureauer mv. Det vil betyde, at
29.000 ikke kan vende tilbage til almindeligt arbejde (Kilde: Finansministe-
riet).
Det antages dermed, at dette tiltag vil medføre, at 276.000 voksne møder
fysisk på arbejde, svarende til 8 procentpoint af arbejdsstyrken.
Professionel idræt
uden tilskuere
Åbningen omfatter hele den professionelle idræt, der kan åbne.
a
FO
Genåbning for professionel idræt vil omfatte ca. 3.000 atleter, ledere og of-
ficials ifm. afvikling af kampe (Kilde: Danmarks Idrætsforbund og Divisi-
onsforeningen).
RT
RO
LIG
T
Side 13
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0014.png
Det antages, at 3.000 voksne vil blive omfattet af denne genåbning, sva-
rende til <1 procentpoint af arbejdsstyrken. Der antages et kontaktmønster
med fysisk afstand svarende til det gennemsnitlige arbejdsmarked.
Ind- og udlån på bibli-
oteker
Åbningen omfatter biblioteker for ind- og udlån
a
Der er ca. 6.000 ansatte på de danske biblioteker med ca. 37 mio. besø-
gende årligt (Kilde: Kulturministeriet).
Det antages, at 3.000 voksne vil blive omfattet af denne genåbning, sva-
rende til <1 procentpoint af arbejdsstyrken, da der kun åbnes op for ind-
og udlån.
Åbningen omfatter, at der under de gældende regler, kan gennemføres
sundhedsmæssigt forsvarlige aktiviteter udendørs.
a
Idræts- og foreningsliv
- udendørs
Folkekirken og tros-
samfund i gang
Afslutning af forløb på
efterskoler
FO
Der vil med åbningen åbnes op for i alt ca. 700.000 aktive medlemmer
(Kilde: Kulturministeriet).
Det antages, at 700.000 personer begynder at dyrke udendørsaktiviteter,
og at der i gennemsnit bruges ca. 15 min pr. person pr. dag (Kilde: Rock-
woolfonden). Dermed vil denne åbning øge øvrige kontakter med 5 pro-
centpoint.
Åbningen omfatter kirker og andre trossamfund. Det aftales i sektorpart-
nerskab, hvordan åbningen tilrettelægges sundhedsmæssigt forsvarligt.
a
Dette kan ikke inkluderes i modelberegningerne. Dette skyldes bl.a., at
grupperne er meget heterogene, og at der ikke umiddelbart foreligger tal
på omfanget af personer.
Åbningen omfatter afslutning af forløb på efterskoler. Der udarbejdes i
samarbejde mellem efterskolerne og sundhedsmyndighederne nærmere
retningslinjer, der skal sikre, at smitterisikoen mindskes mest muligt.
Desuden skal der sikres en model for, at selvisolation af COVID-19 posi-
tive personer og eventuelt deres familier vil kunne opretholdes.
a
Det antages, at efterskolerne genoptager deres funktion helt normalt indtil
sommerferien. Det antages derudover, at afstandskrav over tid ikke over-
holdes af unge, hvorfor de ligeledes indregnes med fuldt kontaktmønster.
Det bemærkes, at det kun er muligt at inkludere skoledelen i beregnin-
gerne og dermed ikke den ekstra usikkerhed, som følger af, at eleverne bor
sammen.
Der er ca. 30.000 elever på efterskole (Kilde: www.efterskolerne.dk), og
det antages dermed, at 30.000 flere unge vil møde fysisk i skole, svarende
til ca. en halv årgang. Der antages fuldt kontaktmønster. Det antages, at
5.000 lærere vil møde fysisk på arbejde.
En halv årgang svarer til 10% af de 15-19-årige, hvorfor det antages, at ak-
tiviteten stiger med 10 procentpoint for denne aldersgruppe. Endvidere
antages det, at eleverne øger deres øvrige kontakter, svarende til 3 pro-
centpoint for alle 15-19-årige, hvilket er det samme som ved åbningen af de
samme årgange i folkeskolen.
RT
RO
LIG
T
Side 14
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0015.png
Zoologiske anlæg,
hvor gæsterne trans-
porterer sig i bil, kan
være åbne.
Åbningen omfatter Knuthenborg Safaripark og Givskud ZOO (Kilde: Kul-
turministeriet).
Anlæggene omfatter ca. 340 ansatte og har ca. 700.000 besøgende pr. år
(Kilde: Kulturministeriet).
Dermed antages det, at arbejdsstyrken øges med 340 voksne, svarende til
<1 procentpoint af den totale arbejdsstyrke.
Det antages, at de besøgende ikke har fysisk kontakt med andre end dem,
de kører sammen med, og dermed ikke fører til smitte.
I takt med genåbningen er der behov for, at Arbejdstilsynet og andre of-
fentlige tilsyn og kontrolmyndigheder følger med.
a
Det antages, at denne genåbning vil omfatte 5.000 ansatte.
Nødvendige tilpasnin-
ger i den offentlige
sektor fx ift. forsvar,
politi, socialområdet,
tilsyn, certifikatkurser
mv.
Anm.: Arbejdsstyrken antages til at være 3.348.000 (indeholdende lønmodtagere, selvstændige og studerende) (kilde: Fi-
nansministeriet), opdateret. Det antages, at 57.000 privatansatte normalt arbejder hjemmefra. Pga. Coronavirus, antages
det, at dette tal i en periode fordobles til 96.000. Endvidere antages det, at der er 50.000 nye arbejdsløse, der ikke umiddel-
bart vender tilbage til fysisk at møde på arbejde. Endvidere antages det, at 129.000 privatansatte og 49.000 offentlige an-
satte er omfattet af den særlige sundhedsmæssige risikogruppe og derfor heller ikke vender tilbage til fysisk at møde på
arbejde.
Noter:
a)
b)
http://www.stm.dk/multimedia/07-05-2020_Aftale_om_anden_fase_af_en_kontrolleret_gen_bning.pdf
I ekspertrapporten af 6. maj 2020 var antaget 70% aktivitet ved genåbningen og dermed 40.000 ansatte i ar-
bejde, hvor denne nu er justeret til 50% aktivitet, og dermed fortsat 40.000 ansatte i arbejde på trods af at værts-
huse og barer inkluderes i beregningerne. Forventningen i aktiviteten er oplyst af Erhvervsministeriet.
Tabel 3.4. Implementering af tredje fase af genåbningen i modelberegningerne
Initiativ
Implementering i modelberegningerne
Kulturministeriet har oplyst, at åbningen omfatter:
Tredje fase af genåbningen
Kultur og aktiviteter:
Fx museer, teatre,
kunsthaller, biografer,
akvarier.
Udendørs
forlystelsesparker. Øv-
rige zoologiske haver,
botaniske anlæg mv.
Sommeraktiviteter for
børn og unge.
FO
Dertil oplyser Erhvervsministeriet, at åbningen omfatter forlystelsesparker,
hvor der er 7.280 ansatte (heraf 3.186 fuldtid) og 1,2 mio. danske besøgende
i juni måned 2019.
Derudover oplyser Kulturministeriet, at der vil åbnes op for sommeraktivi-
teter for børn og unge, hvor fx Dansk Ungdoms Fælles Råd forventer, at
mellem 35.000-60.000 personer vil deltage i sommeraktiviteter (heraf
25.000-45.000 medlemmer og 10.000-15.000 ledere og forældre/besø-
gende).
Dertil estimeres det, at indendørs- og udendørs idræts sommeraktiviteter
for børn på tværs af DIF, DGI og Firmaidrætten vil omfatte 40.000-45.000
deltagere. Begge afhængig af gældende retningslinjer.
RT
Museer: 6.660 ansatte og ca. 16 mio. besøgende årligt
Teatre: 6.400 ansatte og ca. 2,8 mio. besøgende årligt
Biografer: 2.000 ansatte og ca. 13,2 mio. solgte billetter årligt
Film- og tv-produktion: ca. 2.500 ansatte
Zoologiske haver: 960 ansatte og ca. 3,8 mio. besøgende årligt
RO
LIG
T
Side 15
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0016.png
Dermed antages det, at arbejdsstyrken stiger med 19.000, svarende til 1 pro-
centpoint af arbejdsstyrken. Endvidere antages det, at det øger øvrige kon-
takter, svarende til 2 procentpoint.
Sommeraktiviteterne håndteres særskilt, se nedenstående afsnit
“Antagel-
ser om kontakter i løbet af sommerferien”.
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at inkludere åbning af forlystel-
sesparker i modelberegningerne. Der tages højde for forskellige sommerak-
tiviteter blandt børn og unge ved en antagelse om 50% kontaktaktivitet i
sommerferien for børn og unge ift. det antal skole- og institutionskontak-
ter, de normalt har.
Finansministeriet har oplyst, at denne åbning samlet omfatter 33.000 of-
fentligt ansatte.
Dele af den offentlige
sektor der er særligt
udsat for 'sagspukler'
Offentlige forsknings-
aktiviteter der kræver
tilstedeværelse
Voksenuddannelse
målrettet ledige (fx ar-
bejdsmarkedsuddan-
nelser (AMU)) og
sprogcentre
Højskoler mv.
Indendørs idræts- og
foreningsliv (fx aften-
skoler).
På baggrund af sektor-
partnerskab vurderes,
FO
-
-
-
Det antages dermed, at 33.000 voksne vil blive omfattet af denne genåbning,
svarende til 1 procentpoint af arbejdsstyrken.
Social- og Indenrigsministeriet har oplyst, at åbningen omfatter:
VIVE: 15-20 (ansatte)
Uddannelses- og Forskningsministeriet (UFM) har oplyst, at åbningen om-
fatter følgende:
Videregående uddannelsesinstitutioner under UFM: 14.500 perso-
ner (studerende og ansatte)
De Nationale Geologiske Undersøgelser For Danmark og Grønlands
forskningsaktiviteter under Klima-, Energi- og Forskningsministe-
riet: 204 (studerende og ansatte)
Uddannelsesaktivitet mv. under Kulturministeriet: 80 (studerende
og ansatte)
Det antages dermed, at ca. 15.000 voksne vil blive omfattet af denne genåb-
ning, svarende til <1 procentpoint af arbejdsstyrken.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har oplyst, at åbningen omfatter
21.800 kursister og 1.500 lærere i sprogcentre. Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet har oplyst, at åbningen omfatter 3.720 elever og 117 lærere for
AMU.
Det antages, at 27.000 voksne vil blive omfattet af denne genåbning, sva-
rende til 1 procentpoint af arbejdsstyrken.
Kulturministeriet har oplyst, at åbningen omfatter ca. 5.000 personer på
lange kurser, ca. 1.000 på korte kurser og 1.500 ansatte.
Det antages, at 7.500 voksne vil blive omfattet af denne genåbning, sva-
rende til <1 procentpoint af arbejdsstyrken. De fordeles på 5.000 20-29-
årige, de 1.500 20-64-årige og 1.000 over 65-årige. Endvidere antages det,
at det øger deres øvrige kontakter, svarende til 0,5 procentpoint.
Kulturministeriet har oplyst, at åbningen omfatter:
Dansk Folkeoplysnings Samråd (bl.a. aftenskoler og foredragsvirk-
somhed): 42.000 personer (heraf 2.000 undervisere, og 40.000
deltagere).
Dansk Ungdoms Fælles Råd (dækker spejdere, elev -og studenter-
foreninger og politiske, kulturelle, religiøse/kirkelige, samt sociale
RT
RO
LIG
T
Side 16
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0017.png
hvilke aktiviteter der
kan foregå sundheds-
mæssigt forsvarligt.
og humanitære foreninger): 25.000-50.000 personer vil komme i
aktivitet (omfatter frivillige ledere og medlemmer).
DIF, DGI og Firmaidrætten: Genåbning af indendørsidrætten:
264.613 aktive medlemmer
a
og ca. 7.000 ansatte (sæsonkorrigeret
og fratrukket fitness og svømning) kan vende tilbage til deres
idrætsfællesskaber. Genåbning af udendørsidrætten omfatter alle-
rede i alt 657.612 aktive medlemmer.
De Danske Danseskoler: ca. 9.000-17.500 personer
Musikskoler og kulturskoler: ca. 70.000-90.000 elever (unikke
personer) og ca. 3.500 ansatte. De fleste elever vil være omfattet af
genåbningen af folkeskolerne.
Anm.: Arbejdsstyrken antages til at være 3.348.000 (indeholdende lønmodtagere, selvstændige og studerende) (kilde: Fi-
nansministeriet), opdateret. Det antages, at 57.000 privatansatte normalt arbejder hjemmefra. Pga. Coronavirus, antages
det, at dette tal i en periode fordobles til 96.000. Endvidere antages det, at der er 50.000 nye arbejdsløse, der ikke umiddel-
bart vender tilbage til fysisk at møde på arbejde. Endvidere antages det, at 129.000 privatansatte og 49.000 offentlige an-
satte er omfattet af den særlige sundhedsmæssige risikogruppe og derfor heller ikke vender tilbage til fysisk at møde på
arbejde.
Noter:
a. Kulturministeriet har den 19. maj 2020 oplyst et revideret skøn på 172.315 personer ift. indendørs idræt efter
færdiggørelse af modelberegningerne. Det har således ikke været muligt at justere i beregningerne.
Tabel 3.5. Implementering af udvidet tredje fase af genåbningen i modelberegningerne
FO
Det antages, at 12.500 voksne vil blive omfattet af denne genåbning, sva-
rende til <1 procentpoint af arbejdsstyrken. Endvidere antages det, at det
øger deres øvrige kontakter, svarende til 2 procentpoint.
RT
RO
Initiativ
Udvidet tredje fase
Evt. fuld åbning af DR
og TV2 (hvis udviklin-
gen er bedre end ven-
tet)
Evt. øget fysisk tilste-
deværelse af offentlige
arbejdspladser (hvis
udviklingen er bedre
end ventet)
Implementering i modelberegningerne
Kulturministeriet har oplyst, at en fuld genåbning vil betyde, at yderligere
1.825 årsværk på DR og yderligere 2.870 årsværk på TV2 møder fysisk på
arbejde.
Det antages dermed, at 4.695 voksne vil blive omfattet af denne genåbning,
svarende til <1 procentpoint af arbejdsstyrken.
Finansministeriet har oplyst, at denne åbning samlet dækker 220.000 an-
satte.
En andel af de offentlige ansatte er omfattet af den særlige sundhedsmæs-
sige risikogruppe og vender derfor ikke tilbage til fysisk at møde på arbejde.
(Se anmærkning under tabel)
Det antages dermed, at 190.000 voksne vil blive omfattet af denne genåb-
ning, svarende til 6 procentpoint af arbejdsstyrken.
Dette forventes at føre til en øget normalisering af samfundet. Således anta-
ges det, at deres øvrige kontakter øges med 5 procentpoint og hjemmekon-
takter øges med 5 procentpoint.
Anm.: Arbejdsstyrken antages til at være 3.348.000 (indeholdende lønmodtagere, selvstændige og studerende) (kilde: Fi-
nansministeriet), opdateret. Det antages, at 57.000 privatansatte normalt arbejder hjemmefra. Pga. Coronavirus, antages
det, at dette tal i en periode fordobles til 96.000. Endvidere antages det, at der er 50.000 nye arbejdsløse, der ikke umiddel-
bart vender tilbage til fysisk at møde på arbejde. Endvidere antages det, at 129.000 privatansatte og 49.000 offentlige an-
satte er omfattet af den særlige sundhedsmæssige risikogruppe og derfor heller ikke vender tilbage til fysisk at møde på
arbejde.
LIG
T
Side 17
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0018.png
Tabel 3.6. Implementering af fjerde fase af genåbningen i modelberegningerne
Initiativ
Fjerde fase
Alle øvrige uddannel-
ser
Implementering i modelberegningerne
Diskoteker, spilleste-
der og natteliv
Yderligere dele af in-
dendørs sports- og fri-
tidsfaciliteter mv. (fx
fitnesscentre, bade-
lande, legelande,
svømmehaller)
FO
-
-
-
-
-
-
Uddannelses- og Forskningsministeriet (UFM) har oplyst, at denne åbning
omfatter:
Videregående uddannelsesinstitutioner under UFM: 230.000 per-
soner (studerende og ansatte)
Uddannelsesaktivitet mv. under Kulturministeriet: 510 (studerende
og ansatte)
Arbejdsmarkedsuddannelser (AMU), almen voksenuddannelse
(AVU), forberedende voksenuddannelse (FVU), Ordblindeunder-
visning, HF-enkelt fag og gymnasiale suppleringskurser (GSK):
57.380 elever og 1.058 lærere
Gymnasieelever: 94.000 elever og 9.600 lærere
Erhvervsuddannelser (EUD): 16.500 elever og 1.973 lærere
Elever på kostafdelinger på fri- og privatskoler: 275 elever
Børne- og undervisningsministeriet har oplyst, at denne åbning omfatter:
Det antages dermed, at ca. 39% af de unge i aldersgruppen 15-19-årige vil
blive omfattet af denne genåbning, svarende til 2 årgange. Det antages end-
videre, at 320.000 voksne vil blive omfattet af denne genåbning, svarende
til 10 procentpoint af arbejdsstyrken. Endvidere antages det, at det øger øv-
rige kontakter med 10 procentpoint og antal hjemmekontakter øges med 10
procentpoint.
Dette kan ikke inkluderes i modelberegningerne. (Se også afsnit 2, punkt 5).
Kulturministeriet har oplyst, at åbningen omfatter:
Det antages dermed, at 2.000 voksne vil blive omfattet af denne genåb-
ning, svarende til <1 procentpoint af arbejdsstyrken. Endvidere antages
det, at det øger øvrige kontakter, svarende til 6 procentpoint.
RT
Fitness: ca. 800.000 personer i privat regi, ca. 75.000 personer i
foreningsbaserede fitnesscentre, 1.900 fuldtidsansatte
Svømmebade (‘svømmehal’) og badelande:
I alt 344 svømmeanlæg
(svømmebade, badelande og friluftsbade)
o
275 svømmebade med gennemsnitligt 105.946 gæster om
året
o
43 friluftsbade medgennemsnitlig 14.317 gæster om året,
o
26 badelande med gennemsnitligt 254.293 gæster om året.
RO
LIG
T
Side 18
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0019.png
Forbuddet mod arran-
gementer, begivenhe-
der, aktiviteter eller
lignende hvor der er
flere end 500 perso-
ner til stede, fasthol-
des til minimum 31.
august
Dette kan ikke inkluderes i modelberegningerne. (Se også afsnit 2, punkt 5).
Anm.: Arbejdsstyrken antages til at være 3.348.000 (indeholdende lønmodtagere, selvstændige og studerende) (kilde:
Finansministeriet), opdateret. Det antages, at 57.000 privatansatte normalt arbejder hjemmefra. Pga. Coronavirus,
antages det, at dette tal i en periode fordobles til 96.000. Endvidere antages det, at der er 50.000 nye arbejdsløse, der
ikke umiddelbart vender tilbage til fysisk at møde på arbejde. Endvidere antages det, at 129.000 privatansatte og
49.000 offentlige ansatte er omfattet af den særlige sundhedsmæssige risikogruppe og derfor heller ikke vender til-
bage til fysisk at møde på arbejde.
Antagelser om kontakter i løbet af sommerferien
Det er antaget, at alle børn holder sommerferie i seks uger fra den 27. juni 2020 til den 9. septem-
ber 2020, og at alle skoler er lukkede. I sommerferien er der dog mange aktiviteter for børn, hvor
børn mødes med andre børn på samme alder. På den baggrund har vi antaget, at børn i ferien har
kontakter svarende til halvdelen af de normale kontakter i skolen. Voksne antages at holde tre
ugers ferie i samme periode. Dvs. at voksne i gennemsnit er på ferie i halvdelen af perioden. På
samme måde som for børnene antages det, at antallet af kontakter for voksne i ferien halveres,
hvilket samlet set gør, at voksne i gennemsnit forventes at have 75% af de normale arbejdskon-
takter i de seks uger, hvor skolerne er lukkede. Disse antagelser er behæftet med stor usikkerhed.
Antagelser i scenarier med normalisering af fysisk afstand
I scenariet med udvidelse med fase 3, udvidet fase 3 samt fase 4 er det primært effekten af fysisk
afstand, som reducerer smittespredningen i forhold til fri vækst. Vi definerer denne forskel som
effekten af fysisk afstand. I grundscenarierne antages fortsat fysisk afstand. I følsomhedsscenari-
erne har vi tilføjet kontakter svarende til 50% eller fysisk afstand som før epidemien.
FO
RT
RO
LIG
T
Side 19
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0020.png
4. Modelresultater
Nedenfor illustreres den simulerede belastning af antal totale sengepladser (både almene og in-
tensive) og intensive sengepladser for det vedtagne scenarie af anden fase af genåbningen samt
tre scenarier, der simulerer eventuelle udvidelser af anden fase.
Som følge af de begrænsninger, der er nævnt i afsnit 2, er der kun foretaget modelberegninger for
Region Hovedstaden og Region Sjælland.
I nærværende tillægsrapport vises der simuleringer frem til 1. oktober 2020. Hidtil er der kun vist
simuleringer frem til medio juli 2020. Når der tidligere kun er vist simuleringer frem til medio
juli skyldes det dels korte tidsserier for indlæggelser samt uvished om det faktiske antal smittede.
Begge dele medfører betydelig usikkerhed i forhold til langtidsprognoser. Det skyldes endvidere,
at den forestående sommerferie vil være anderledes end tidligere sommerferier, hvor det alt andet
lige forventes, at langt størstedelen af befolkningen vil holde ferie i Danmark, og at der derved vil
ske betydelig, men ukendt, opblanding mellem regionerne. Dog findes der ikke data fra tidligere
lignende sommerferieperioder, som kan bruges til at lave antagelser. Når det i denne tillægsrap-
port vælges at vise resultater udover medio juli 2020, skyldes det, at de eventuelle konsekvenser
af yderligere genåbninger først ses med denne længere tidshorisont. Dermed var det nødvendigt
at forsøge at modellere på denne lange tidshorisont med alle de forbehold, som dette valg inde-
bærer, og til trods for den større usikkerhed.
For hver region kalibreres skalering af smittetryk og antal smittede den 11. marts 2020 således,
at modellen passer bedst muligt med det observerede antal nyindlæggelser frem til den 16. maj
2020 i regionen. Koden for populationsmodellen er den samme som blev brugt d. 6. maj og d. 1.
maj og er publiceret særskilt.
2
Fortolkning af modelresultater
Ved aflæsning og fortolkning af resultaterne fra modelberegningerne er det væsentligt at være
opmærksom på forbehold ved modelberegningerne. Forbeholdene er beskrevet i ekspertrappor-
ten af den 6. maj 2020 og tillægsrapporten af 13. maj 2020, og derudover er der væsentlige op-
mærksomhedspunkter for nærværende modelberegninger, som er beskrevet i afsnit 2 ovenfor.
De enkelte modelsimuleringer afspejler usikkerheder i de centrale parametre for smittesprednin-
gen af COVID-19, og disse usikkerheder giver anledning til variationer i simuleringerne. Et yder-
ligere opmærksomhedspunkt for læsning af kurverne i denne rapport er, at der er simuleret så
langt frem i tiden, at grænseværdierne for de valgte parametre har større betydning, end man
sædvanligvis vil tillade. Fx betyder grænseværdierne for andelen af smittede, som har behov for
indlæggelse, meget for, hvornår kurverne "topper". Desuden vil de individuelle kurver med denne
længere tidshorisont have meget forskellige forløb, og altså have både forskellige toppunktsvær-
dier og forskellige tidspunkter, hvor de topper.
Til illustration af dette, viser figur 4.1 udvalgte enkelte modelsimulationer for antal indlagte. Disse
simuleringer er valgt blandt de gennemførte 500 simuleringer, som ligger til grund for de simu-
lationsintervaller, som er angivet i de lyse- og mørkegrå områder. Det er vigtigt at skelne mellem
statistiske forudsigelser angivet i simulationsintervallerne og de enkelte simuleringers forløb. Den
2
Se følgende link:
https://github.com/laecdtu/C19DK
FO
RT
RO
LIG
T
Side 20
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0021.png
øvre grænse af det mørkegrå område angiver det antal indlagte, som 75% af simuleringerne ligger
under på den givne dag. Det skal bemærkes, at de kurver, der definerer 75%-percentilet på en
given dag, kan have forskellige forløb, således at nogle kan være opadgående og andre nedadgå-
ende. Variationen skyldes usikkerheder i de centrale parametre for modelsimuleringerne.
Figur 4.1 Eksempel på visning af enkelte simulationer for den simulerede sygehus-
belastning for alle indlagte i Region Sjælland.
Anm.: Figuren er et uddrag af Figur 4.4, hvor der er tilføjet seks udvalgte simuleringer ud af de 500 simuleringer, som
ligger til grund for simulationsintervallerne.
Opretholdelse af fysisk afstand og efterlevelse af hygiejneråd er som tidligere nævnt af væsentlig
betydning for resultaterne. Der er derfor lavet følsomhedsberegninger for de forventede effekter
af de 4 scenarier ved at regne med 3 forskellige niveauer af fysisk afstand og efterlevelse af hygi-
ejneråd:
a. Hele den voksne befolkning opretholder fysisk afstand og efterlever hygiejneråd,
b. Halvdelen af den voksne befolkning opretholder fysisk afstand og efterlever hygiejneråd,
c. Hele den voksne befolkning udviser normal adfærd som før COVID-19-epidemien, dvs.
at ingen voksne overholder fysisk afstand og hygiejneråd.
Sammenfatning af modelresultater
Sammenfattende kan det bemærkes, at i forhold til belastningen af sygehuskapaciteten viser 75%-
percentilen af simulationerne, at ved fastholdelse af fysisk afstand og overholdelse af hygiejneråd
vil belastningen både for den besluttede anden fase af genåbningen sammen med tredje fase samt
den udvidede tredje fase ikke overstige det niveau, der hidtil har været set i Region Hovedstaden
og i Region Sjælland. En yderligere åbning med fase 4 vil selv med fuld overholdelse af fysisk
afstand og hygiejneråd give en risiko for større belastning af sygehusvæsenet i begge regioner i
slutningen af den simulerede periode.
FO
RT
RO
LIG
T
Side 21
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0022.png
I modsætning hertil ses for 75%-percentilen af simulationerne, at såfremt kun halvdelen af voksne
overholder fysisk afstand og hygiejniske forholdsregler, fører alle 4 scenarier til en større belast-
ning af sundhedsvæsenet i slutningen af den simulerede periode i begge regioner.
Endvidere ses, at såfremt voksne ophører med at overholde fysisk afstand og hygiejneråd (sva-
rende til opførsel som før COVID-19-epidemien), ses i alle 4 scenarier, at 75%-percentilen af si-
muleringerne fører til en kraftig belastning af sundhedsvæsenet i den simulerede periode i begge
regioner.
Detaljerede modelresultater
Scenarier ved fastholdelse af den besluttede anden fase
Alle voksne overholder fysisk afstand og hygiejneråd
Simuleringerne forudsiger, at antallet af indlagte er stagnerende over de næste par måneder. For
hver given dag frem til den 1. oktober 2020 forudsiger 75% af simuleringerne, at det samlede antal
indlagte vil ligge under ca. 100 i Region Hovedstaden og ca. 50 for Region Sjælland (Tabel 4.1,
Tabel 4.2 og Figur 4.2). Ligeledes forventes antallet af indlagte på intensiv at ligge under ca. 50
for Region Hovedstaden og under ca. 25 for Region Sjælland (Tabel 4.1, Tabel 4.2 og Figur 4.5).
Halvdelen af voksne overholder fysisk afstand og hygiejneråd
Simuleringerne forudsiger, at antallet af indlagte er stigende over de næste par måneder. For hver
given dag frem til den 1. oktober 2020 forudsiger 75% af simuleringerne, at det samlede antal
indlagte vil ligge under ca. 850 i Region Hovedstaden og ca. 500 for Region Sjælland (Tabel 4.1,
Tabel 4.2 og Figur 4.3). Ligeledes viser 75% af simuleringerne for hver given dag, at antallet af
indlagte på intensiv vil ligge under ca. 150 for Region Hovedstaden og under ca. 100 for Region
Sjælland (Tabel 4.1, Tabel 4.2 og Figur 4.6).
Fysisk afstand og hygiejneadfærd som før COVID-19 epidemien
Simuleringerne forudsiger, at antallet af indlagte er stærkt stigende over de næste par måneder.
For hver given dag frem til den 1. oktober 2020 forudsiger 75% af simuleringerne, at det samlede
antal indlagte vil ligge under ca. 1.600 i Region Hovedstaden og ca. 1.100 i Region Sjælland (Tabel
4.1, Tabel 4.2 og Figur 4.4). Ligeledes viser 75% af simuleringerne for hver given dag, at antallet
af indlagte på intensiv ligger under ca. 300 for Region Hovedstaden og under ca. 200 for Region
Sjælland (Tabel 4.1, Tabel 4.2, Figur 4.7).
Scenarier ved udvidelse med fase 3 fra den 1. juni
Alle voksne overholder fysisk afstand og hygiejneanbefalinger
Simuleringerne forudsiger, at antallet af indlagte er stagnerende over de næste par måneder. For
hver given dag frem til den 1. oktober 2020 forudsiger 75% af simuleringerne, at det samlede antal
indlagte vil ligge under ca. 150-200 i Region Hovedstaden og ca. 50 for Region Sjælland (Tabel
4.1, Tabel 4.2 og Figur 4.2). Ligeledes viser 75% af simuleringerne for hver given dag, at antallet
af indlagte på intensiv ligger under ca. 50 for Region Hovedstaden og under ca. 25 for Region
Sjælland (Tabel 4.1, Tabel 4.2 og Figur 4.5).
Halvdelen af voksne overholder fysisk afstand og hygiejneanbefalinger
Simuleringerne forudsiger, at antallet af indlagte er stigende over de næste par måneder. For hver
given dag frem til den 1. oktober 2020, forudsiger 75% af simuleringerne, at det samlede antal
indlagte vil ligge under ca. 800 i Region Hovedstaden og ca. 700 for Region Sjælland (Tabel 4.1,
Tabel 4.2 og Figur 4.3). Ligeledes viser 75% af simulationerne for hver given dag, at antallet af
FO
RT
RO
LIG
T
Side 22
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0023.png
indlagte på intensiv ligger under ca. 150 for Region Hovedstaden og under ca. 100-120 Region
Sjælland (Tabel 4.1, Tabel 4.2 og Figur 4.6).
Fysisk afstand og hygiejneadfærd som før COVID-19 epidemien
Simuleringerne forudsiger, at antallet af indlagte er stærkt stigende over de næste par måneder.
For hver given dag frem til den 1. oktober 2020 viser 75% af simulationerne, at antallet af indlagte
ikke vil overstige cirka 1.200 i Region Sjælland og 1.600 i Region Hovedstaden (Tabel 4.1, Tabel
4.2 og Figur 4.4). På samme måde viser 75% af simulationerne for hver given dag, at antallet af
indlagte på intensiv ligger under ca. 350 i Region Hovedstaden og under ca. 200 i Region Sjælland
(Tabel 4.1, Tabel 4.2 og Figur 4.7).
Scenarier ved udvidelse med fase 3 og udvidet fase 3 fra den 1. juni
Alle voksne overholder fysisk afstand og hygiejneanbefalinger
Simuleringerne forudsiger, at antallet af indlagte er stigende over de næste par måneder. For hver
given dag frem til den 1. oktober 2020 forudsiger 75% af simuleringerne, at det samlede antal
indlagte vil ligge under ca. 200 i Region Hovedstaden og ca. 50 for Region Sjælland (Tabel 4.1,
Tabel 4.2 og Figur 4.2). Ligeledes viser 75% af simuleringerne for hver given dag, at antallet af
indlagte på intensiv ligger under ca. 50 for Region Hovedstaden og under ca. 25 for Region Sjæl-
land (Tabel 4.1, Tabel 4.2 og Figur 4.5).
Halvdelen af voksne overholder fysisk afstand og hygiejneanbefalinger
Simuleringerne forudsiger, at antallet af indlagte er stigende over de næste par måneder. For hver
given dag frem til den 1. oktober 2020 forudsiger 75% af simuleringerne, at det samlede antal
indlagte vil ligge under ca. 1.000 i Region Hovedstaden og ca. 800 for Region Sjælland (Tabel 4.1,
Tabel 4.2 og Figur 4.3). Ligeledes viser 75% af simulationerne for hver given dag, at antallet af
indlagte på intensiv ligger under ca. 200 for Region Hovedstaden og under ca. 150 for Region
Sjælland (Tabel 4.1, Tabel 4.2 og Figur 4.6).
Fysisk afstand og hygiejneadfærd som før COVID-19 epidemien
Simuleringerne forudsiger, at antallet af indlagte er stærkt stigende over de næste par måneder.
For hver given dag frem til den 1. oktober 2020 viser 75% simulationerne, at antallet af indlagte
ikke vil overstige cirka 1.400 i Region Sjælland. For Region Hovedstaden findes dage, hvor mere
end 25% af simuleringerne forudser flere end 1.500 indlagte patienter (Tabel 4.1, Tabel 4.2 og
Figur 4.4). Desuden viser 75% af simulationerne for hver given dag, at antallet af indlagte på in-
tensiv ligger under ca. 350 for Region Hovedstaden og under ca. 200 i Region Sjælland (Tabel 4.1,
Tabel 4.2 og Figur 4.7).
Scenarier ved udvidelse med fase 3, udvidet fase 3 og fase 4 fra den 1. juni
Alle voksne overholder fysisk afstand og hygiejneanbefalinger
Simuleringerne forudsiger, at antallet af indlagte er stigende over de næste par måneder. For hver
given dag frem til den 1. oktober 2020 forudsiger 75% af simuleringerne, at det samlede antal
indlagte vil ligge under ca. 500 i Region Hovedstaden og ca. 350 for Region Sjælland (Tabel 4.1,
Tabel 4.2 og Figur 4.2). Ligeledes viser 75% af simulationerne for hver given dag, at antallet af
indlagte på intensiv ligger under ca. 100 for Region Hovedstaden og under ca. 50 for Region Sjæl-
land (Tabel 4.1, Tabel 4.2 og Figur 4.5).
Halvdelen af alle voksne overholder fysisk afstand og hygiejneanbefalinger
Simuleringerne forudsiger, at antallet af indlagte er stigende over de næste par måneder. For hver
given dag frem til den 1. oktober 2020 forudsiger 75% af simuleringerne, at det samlede antal
indlagte vil ligge under ca. 1.200 i Region Hovedstaden og ca. 1.000 for Region Sjælland (Tabel
FO
RT
RO
LIG
T
Side 23
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0024.png
4.1, Tabel 4.2 og Figur 4.3). Ligeledes viser 75% af simulationerne for hver given dag, at antallet
af indlagte på intensiv ligger under ca. 200 for Region Hovedstaden og under ca. 150 for Region
Sjælland (Tabel 4.1, Tabel 4.2 og Figur 4.6).
Fysisk afstand og hygiejneadfærd som før COVID-19 epidemien
Simuleringerne forudsiger, at antallet af indlagte er stærkt stigende over de næste par måneder.
Der findes flere dage, hvor mere end 25% af simulationerne forudsiger flere end 1.500 indlagte i
hhv. Region Sjælland og Region Hovedstaden (Tabel 4.1, Tabel 4.2 og Figur 4.4). Desuden viser
75% af simulationerne for hver given dag, at antallet af indlagte på intensiv ligger under ca. 400
for Region Hovedstaden og under ca. 250 for Region Sjælland (Tabel 4.1, Tabel 4.2 og Figur 4.7).
FO
RT
RO
LIG
T
Side 24
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0025.png
Tabel 4.1 Percentiler for indlagte på udvalgte datoer for alle scenarier med forskel-
lig fysisk afstand og overholdelse af hygiejneråd, Region Hovedstaden
Alle senge
Afstand
Dato
1. jul.
Scenarie
Fase 2
5%
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2
0
0
0
0
0
0
0
0
25%
12
14
17
24
3
4
6
11
0
0
0
1
75%
88
97
119
175
53
71
108
211
27
40
85
270
166
185
217
313
347
95%
211
232
274
412
186
245
393
690
149
206
426
906
396
427
537
829
942
5%
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Intensive sengepladser
25%
2
1
2
3
0
0
1
1
0
0
0
0
2
3
3
3
2
2
4
7
0
2
3
7
4
4
4
5
9
75%
15
17
19
25
13
16
23
43
6
9
16
43
23
26
29
37
55
69
97
156
77
103
157
198
35
38
43
54
202
236
288
365
270
95%
37
39
44
61
45
57
84
140
33
43
77
164
59
61
70
95
173
205
276
421
208
257
317
364
89
96
109
143
478
539
609
702
428
456
454
441
FO
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Alle voksne overholder fuld fysisk afstand
og efterlever hygiejneråd
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. aug.
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
RT
1. sep.
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. jul.
Halvdelen af alle voksne holder fysisk af-
stand og efterlever hygiejneråd
23
25
29
19
RO
40
23
448
644
987
35
12
21
49
464
661
934
297
37
53
38
42
48
68
85
103
127
160
177
240
340
329
1.109
323
379
1.396
530
1.661
2.487
2.001
1.437
1.506
1.616
1.590
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. aug.
1.208
1.670
2.531
1.185
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. sep.
1.394
2.151
1.700
752
LIG
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. jul.
Fysisk afstand og efterlevelse af hygiejne-
råd som før COVID-19 epidemien
836
1.018
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. aug.
1.502
3.124
3.416
11
3.854
15
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. sep.
4.245
2.451
19
T
20
26
37
48
2.382
2.588
2.498
294
304
286
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
Side 25
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0026.png
Tabel 4.2 Percentiler for indlagte på udvalgte datoer for alle scenarier med forskel-
lig fysisk afstand og overholdelse af hygiejneråd, Region Sjælland
Alle senge
Afstand
Dato
1. jul.
Scenarie
Fase 2
Fase 2 og 3
5%
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
25%
6
7
8
11
1
2
3
5
0
0
0
0
75%
32
36
43
64
19
27
45
92
10
15
40
140
61
67
82
118
139
188
511
95%
70
79
96
145
58
77
123
319
52
82
190
594
137
153
185
301
440
585
878
748
5%
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Intensive sengepladser
25%
0
1
1
1
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
1
2
1
1
1
3
0
0
1
1
1
2
2
2
5
6
7
75%
6
6
6
9
4
6
8
17
2
3
6
21
8
9
10
13
23
28
39
69
38
54
88
135
13
13
15
20
87
105
138
199
181
197
95%
13
13
15
20
13
17
25
53
10
14
30
81
20
21
24
31
67
85
118
201
117
143
201
252
29
32
37
51
233
267
323
398
289
311
324
312
Alle voksne overholder fuld fysisk afstand
og efterlever hygiejneråd
FO
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. aug.
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. sep.
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. jul.
RT
Halvdelen af alle voksne holder fysisk af-
stand og efterlever hygiejneråd
10
11
13
9
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. aug.
20
12
RO
19
7
280
273
25
11
404
615
21
42
21
24
34
52
62
78
98
134
183
262
306
875
115
124
19
146
220
688
842
1.131
1.514
1.152
1.240
1.207
1.094
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. sep.
1456
986
1.250
1.550
277
315
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. jul.
LIG
Fysisk afstand og efterlevelse af hygiejne-
råd som før COVID-19 epidemien
379
541
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. aug.
1.708
1.956
2.374
2.745
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. sep.
11
11
1.796
T
16
25
37
1.885
1.887
1.821
208
209
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
Side 26
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0027.png
R
e
-værdien (effektive reproduktionstal) for modelsimuleringerne
I tabel 4.3 fremgår det forventede effektive reproduktionstal for de forskellige scenarier og føl-
somhedsberegninger. For en forklaring af reproduktionstallet henvises til ekspertrapporten af
den 6. maj (afsnit 3.2).
Af tabel 4.3 fremgår det, at for scenariet med udvidelse af åbningen med fase 3, udvidet fase 3 og
fase 4
og såfremt alle voksne overholder fysisk afstand og efterlever hygiejneråd - viser 95% af
simulationerne, at den maksimale forventede R
e
-værdi for Region Hovedstaden den 1. juli er 1,53,
den 1. august er 1,19 og den 1. september er 1,39. Hvis fysisk afstand og hygiejneadfærd vender
tilbage som til før COVID-19-epidemien for samme scenarie, viser 95% af simuleringerne for Re-
gion Hovedstaden, at 95%-percentilen af den forventede R
e
-værdi den 1. juli er 1,94, den 1. august
er 1,40 og den 1. september er 1,38. Det bemærkes, at R
e
-værdierne er højere d. 1. juli end 1. au-
gust, hvilket skyldes antagelsen om færre kontakter i sommerferien. Endvidere stiger R
e
-værdi-
erne igen efter sommerferien, men de forbliver under værdierne fra 1. juli pga. opbygning af im-
munitet i befolkningen. Effekten af opbygning af immunitet er særligt udtalt i scenarierne, hvor
fysisk afstand og efterlevelse af hygiejneråd er som før COVID-19 epidemien. Her ses et kraftigt
fald i R
e
-værdierne efter sommerferien pga. mange smittede i den mellemliggende periode og den
deraf opbyggede immunitet i befolkningen.
FO
RT
RO
LIG
T
Side 27
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0028.png
Tabel 4.3 R
e
-værdien (effektivt reproduktionstal) for udvalgte percentiler og da-
toer fra modelsimulationerne, for Region Sjælland og Region Hovedstaden
Region Sjælland
Afstand
Dato
1. jul.
Alle
voksne
over-
holder
fuld
fysisk
af-
stand
og ef-
terle-
ver hy-
giejne-
råd
Scenarie
Fase 2
Fase 2 og 3
5%
0,83
0,87
0,93
1,04
0,13
0,24
0,32
0,24
0,61
0,67
0,74
1,03
1,05
1,10
1,18
25%
0,95
0,98
1,06
1,19
0,43
0,50
0,58
0,54
0,87
0,93
0,99
1,08
1,16
1,19
75%
1,12
1,17
1,24
1,41
0,80
0,86
0,92
0,99
1,10
1,13
1,18
1,30
1,38
1,42
1,49
1,63
1,10
1,14
1,17
95%
1,25
1,28
1,35
1,54
0,99
1,03
1,11
1,21
1,20
1,22
1,27
1,42
1,50
1,55
1,63
1,78
1,25
1,33
1,28
1,36
1,34
1,34
1,36
1,45
1,75
1,79
5%
0,80
0,83
090
1,00
0,02
0,11
0,21
0,12
0,53
0,60
0,66
0,75
0,98
1,01
1,06
1,13
0,51
0,56
0,58
0,44
0,85
0,84
0,80
0,66
1,12
1,17
1,13
Region Hovedstaden
25%
0,92
0,97
1,03
1,17
0,35
0,43
0,50
0,44
0,84
0,89
0,97
1,01
1,14
1,17
1,21
1,31
0,79
0,82
0,84
0,75
1,04
1,03
1,01
0,97
1,29
1,31
1,35
75%
1,12
1,16
1,23
1,39
0,79
0,84
0,90
0,97
1,07
1,10
1,16
1,26
1,35
1,39
1,46
1,60
1,07
1,10
1,12
1,10
1,20
1,21
1,23
1,26
1,57
1,61
1,66
1,75
1,20
1,21
1,20
1,14
1,19
1,19
1,18
95%
1,23
1,26
1,35
1,53
0,98
1,02
1,09
1,19
1,18
1,19
1,24
1,39
1,49
1,53
1,61
1,77
1,22
1,25
1,29
1,36
1,30
1,31
1,32
1,42
1,73
1,77
1,84
1,94
1,38
1,40
1,41
1,40
1,33
1,32
1,32
FO
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2
Fase 2 og 3
Fase 2, 3 og 3 udvidet
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. aug.
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. sep.
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. jul.
Halv-
delen
af alle
voksne
holder
fysisk
af-
stand
og ef-
terle-
ver hy-
giejne-
råd
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. aug.
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. sep.
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
Fysisk
af-
stand
og ef-
terle-
velse
af hy-
giejne-
råd
som
før
CO-
VID-
19 epi-
de-
mien
1. jul.
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. aug.
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
1. sep.
Fase 2, 3, 3 udvidet og 4
0,31
0,62
1,28
1,42
0,27
0,63
1,23
1,38
Anm.: R
e
påvirkes af effekten af opbygning af immunitet, som er særligt udtalt i scenarierne, hvor fysisk afstand og
efterlevelse af hygiejneråd er som før COVID-19 epidemien. Se uddybning i afsnittet
“Re-værdien
(effektive reproduk-
tionstal) for modelsimuleringerne”
over tabellen.
RT
0,85
0,61
0,65
0,57
0,91
0,68
0,90
0,85
0,70
1,17
1,19
1,22
1,29
0,86
0,86
0,79
0,58
0,52
0,45
0,37
1,25
1,35
RO
0,85
0,91
0,89
0.85
1,09
1,07
1,08
1,05
1,34
1,36
1,39
1,49
1,04
1,04
1,02
0,91
0,89
0,82
0,72
1,18
1,25
1,25
1,27
1,31
1,60
1,63
1,79
1,69
1,26
1,26
1,26
1,22
1,23
1,24
1,24
LIG
1,86
1,99
1,42
1,42
1,43
1,36
1,36
1,37
1,42
1,22
0,76
0,77
0,71
0,49
0,51
0,44
0,36
1,42
0,97
0,97
0,93
0,85
0,78
0,80
T
0,69
Side 28
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0029.png
Figur 4.2 Den simulerede sygehusbelastning for alle indlagte, hvor alle voksne hol-
der fysisk afstand og efterlever hygiejneråd, Region Hovedstaden og Region Sjæl-
land
Anm.: “SI” står for simulationsinterval og er udtryk for den statistiske usikkerhed ved
modellernes forudsigelser. Inter-
vallet for ’5-95%’ betyder, at 90% af de gennemførte modelsimulationer falder inden for det lysegrå markeret område på
den givne dag.
FO
RT
RO
LIG
T
Side 29
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0030.png
Figur 4.3 Den simulerede sygehusbelastning for alle indlagte, hvor halvdelen af
alle voksne holder fysisk afstand og efterlever hygiejneråd, Region Hovedstaden
og Region Sjælland
Anm.: “SI” står for simulationsinterval og er udtryk for den statistiske usikkerhed ved modellernes forudsigelser. Inter-
vallet for ’5-95%’ betyder, at 90% af de
gennemførte modelsimulationer falder inden for det lysegrå markeret område
på den givne dag.
FO
RT
RO
LIG
T
Side 30
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0031.png
Figur 4.4 Den simulerede sygehusbelastning for alle indlagte, med almindelig ad-
færd som før epidemien, Region Hovedstaden og Region Sjælland
Anm.: “SI” står
for simulationsinterval og er udtryk for den statistiske usikkerhed ved modellernes forudsigelser. Inter-
vallet for ’5-95%’ betyder, at 90% af de gennemførte modelsimulationer falder inden for det lysegrå markeret område
på den givne dag.
FO
RT
RO
LIG
T
Side 31
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0032.png
Figur 4.5 Den simulerede sygehusbelastning for indlagte på intensiv, hvor alle
voksne holder fysisk afstand og efterlever hygiejneråd, Region Hovedstaden og Re-
gion Sjælland
Anm.: “SI” står for simulationsinterval og er udtryk for den statistiske usikkerhed ved modellernes
forudsigelser. Inter-
vallet for ’5-95%’ betyder, at 90% af de gennemførte modelsimulationer falder inden for det lysegrå markeret område
på den givne dag.
FO
RT
RO
LIG
T
Side 32
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0033.png
Figur 4.6 Den simulerede sygehusbelastning på for indlagte på intensiv, hvor halv-
delen af alle voksne holder fysisk afstand og efterlever hygiejneråd, Region Hoved-
staden og Region Sjælland
Anm.: “SI” står for simulationsinterval og er udtryk for den statistiske usikkerhed ved modellernes forudsigelser. Inter-
vallet for ’5-95%’ betyder, at 90%
af de gennemførte modelsimulationer falder inden for det lysegrå markeret område
på den givne dag.
FO
RT
RO
LIG
T
Side 33
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0034.png
Figur 4.7 Den simulerede sygehusbelastning for indlagte på intensiv, med almin-
delig adfærd som før epidemien, Region Hovedstaden og Region Sjælland
Anm.: “SI” står for simulationsinterval og er udtryk for den statistiske usikkerhed ved modellernes forudsigelser. Inter-
vallet for ’5-95%’ betyder, at 90% af de gennemførte modelsimulationer falder inden for det lysegrå markeret område
på den givne dag.
FO
RT
RO
LIG
T
Side 34
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 149: Rapporter fra Statens Seruminstitut vedr. spørgsmålet om eventuelle grænseåbninger
2211111_0035.png
5. Referencer
Indoor transmission of SARS-CoV-2 Hua QIAN, Te MIAO, Li LIU , Xiaohong ZHENG , Danting
LUO , and Yuguo Li. medRxiv preprint doi: https://doi.org/10.1101/2020.04.04.20053058.t
FO
RT
RO
LIG
T
Side 35