Det Udenrigspolitiske Nævn 2019-20
UPN Alm.del Bilag 116
Offentligt
2167128_0001.png
Udenrigsministeriet
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Kopi: UPN
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Bilag
Sagsnummer
2020-961
EKN
23. marts 2020
SKRIFTLIG FORELÆGGELSE
Udvidelse og stabiliserings- og associeringsprocessen: Vedtagelse
af rådskonklusioner
Kommissionen fremlagde den 5. februar et forslag til en ny udvidelses-
metode for det vestlige Balkan. Den 2. marts fremlagde Kommissionen
reviderede landerapporter for kandidatlandene Albanien og Nordmake-
donien. Europaministrene skal på en uformel videokonference den 24.
marts drøfte både forslaget til en ny metode og landerapporterne. Der er
lagt op til vedtagelse af rådskonklusioner i en efterfølgende skriftlig pro-
cedure.
Regeringens holdning til Kommissionens forslag til en ny metode blev
fremlagt for Europaudvalget den 21. februar. Som nævnt under den
fremlæggelse finder regeringen, at der er mange gode elementer i Kom-
missionens forslag:
- Det understreger, at udvidelsen skal være strengt meritbaseret.
- Det understreger, at fremskridt inden for demokrati og retsstatsprin-
cipper skal være afgørende for den videre fremdrift i landenes opta-
gelsesforhandlinger.
- Og det indfører ikke mindst en ny mulighed for at skrue processen
tilbage, hvis udviklingen i et land går i den forkerte retning.
Kommissionens forslag er i høj grad blevet udformet på baggrund af den
kritik, bl.a. Danmark har rettet mod den nuværende proces. Fra dansk
side er man meget tilfreds med, at den drøftelse, der fandt sted på Euro-
pæisk Råd tilbage i oktober 2019 nu har afstedkommet dette forslag til
en ny tilgang til udvidelsen. Fra dansk side støtter man op om udvidelsen
og det europæiske perspektiv for det vestlige Balkan, men forudsætnin-
gen for, at det kan lykkes, er, at udvidelsen er strengt meritbaseret.
Kommissionens forslag er grundlæggende en imødekommelse af de dan-
ske synspunkter om skærpet fokus på bl.a. retsstatsprincipper. Regerin-
gen støtter derfor Kommissionens forslag til en ny metode for udvidel-
sen. Enighed om den nye tilgang til udvidelsen vil i dansk optik være en
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Skriftlig forelæggelse af udvidelse og stabiliserings- og associeringsprocessen - vedtagelse af rådskonklusioner - genfremsendelse
2167128_0002.png
2
nødvendig forudsætning for evt. indledning af optagelsesforhandlinger
med Nordmakedonien og Albanien
Kommissionens reviderede landerapporter for Albanien og Nordmake-
donien viser, at der er sket fremskridt i begge lande siden sidste år. Det
er positivt.
Rapporten for Nordmakedonien viser for eksempel, at der har været en
række reformer inden for retsvæsenet. Den væsentligste er, at den offent-
lige anklager er blevet styrket mhp. at håndtere følgerne af en skandale
fra sidste år, hvor en særlig anklagerenhed var involveret i bestikkelses-
og afpresningsaffærer. Som bekendt var regeringen forud for mødet i
Rådet (almindelige anliggender) i oktober sidste år rede til at støtte opta-
gelsesforhandlinger med Nordmakedonien, hvis alle andre lande kunne
blive enige om det. Det ændrer den positive rapport for Nordmakedoni-
en ikke på: Regeringen er stadig rede til at støtte optagelsesforhandlinger
med Nordmakedonien under forudsætning af, at den nye metode for
udvidelsen vedtages.
Rapporten for Albanien viser også, at der har været fremskridt. Nogle af
de væsentligste er:
- De albanske myndigheder har gjort en betydelig indsats for at rydde
ud blandt korrupte dommere og anklagere. En kontrol- og godken-
delsesproces har medført, at 60% af de kontrollerede dommere og
anklagere er blevet enten afskediget eller selv har sagt op.
- Der er oprettet en særlig anklagemyndighed, der skal bekæmpe kor-
ruption og organiseret kriminalitet.
- Der er rejst tiltale i et betydeligt antal større korruptionssager. I sam-
arbejde med EU og flere medlemslandes nationale myndigheder har
man foretaget en række aktioner mod organiserede kriminelle net-
værk.
Det er alt sammen fremskridt, som tager højde for netop de bekymrin-
ger, som Rådet tidligere har givet udtryk for ift. Albanien. Det skal også
bemærkes, at der er sket fremskridt ift. at nå til enighed om en valgre-
form.
Regeringen er rede til at kvittere for de betydelige fremskridt, Albanien
har gjort, men lægger samtidig stor vægt på, at Albanien reelt er parat til
at indlede optagelsesforhandlinger. Regeringens støtte til indledning af
optagelsesforhandlinger med landet vil derfor
ud over vedtagelse af
den nye metode for udvidelsen
være under forudsætning af, at for-
handlingsstarten betinges af, at Albanien opfylder yderligere, relevante
krav, væsentligst ift. sikring af landets retlige institutioner.
UPN, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Skriftlig forelæggelse af udvidelse og stabiliserings- og associeringsprocessen - vedtagelse af rådskonklusioner - genfremsendelse
3
Der er nu forhandlet et udkast til rådskonklusioner, som europamini-
strene skal drøfte på en videokonference. Det har været nogle svære og
langstrakte forhandlinger, da der er meget forskellige holdninger og inte-
resser blandt medlemslandene. Der har været betydelig modstand mod
både Kommissionens forslag til en ny metode og de skrappe krav, en
mindre gruppe lande, herunder Danmark, har ønsket at stille til særligt
Albanien. Det er dog lykkedes Danmark og ligesindede lande at komme
igennem med krav om bl.a. yderligere demokratiske og retlige reformer,
før Albanien kan indlede de egentlige optagelsesforhandlinger. Det fore-
liggende udkast til rådskonklusioner flugter med den danske linje. Det er
regeringen tilfreds med.
Optagelsesforhandlingerne med de to lande kommer til at strække sig
over mange år, ganske som tilfældet også vil være for de to lande, EU
allerede forhandler med, nemlig Serbien og Montenegro. Indledning af
optagelsesforhandlinger er ikke nogen garanti for, at et land bliver med-
lem af EU. Der er ingen automatik i denne proces. Fra regeringens side
vil man udvise særlig opmærksomhed i forhold til, at udvidelsen med
disse lande
når og hvis den en dag måtte finde sted
ikke får negativ
indflydelse på det danske arbejdsmarked. Her tænkes bl.a. på spørgsmå-
let om vandrende arbejdstagere, sociale ydelser og lignende. Der bør
fremover ses på, hvordan man i endnu højere grad sikrer både EU-
borgernes sociale rettigheder og medlemsstaternes nationale modeller.
Jeppe Kofod
Dagsordenspunktet hører under Udenrigsministeriets ressort.