Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del Bilag 77
Offentligt
Blenstrup, d. 21. juni, 2020.
Kære transportminister, Benny Engelbrecht
Kære transportudvalgsformand, Jeppe Bruus
Emne: Hvorfor kan kollektiv trafiks betalingsmidler ikke benyttes til betaling af flextur i DK?
I vores henvendelse tager vi udgangspunkt i Blenstrup, en meget lille landsby i Randers Kommune og indtil
28. juni, 2020, betjent af rute 237. I Randers har man politisk besluttet en ny kollektiv trafikplan og politisk
besluttet bussernes rute.
Vi gør opmærksom på, at Blenstrup er valgt af praktiske årsager, da det er nemmest at overskue problemet,
hvor man selv bor. Blenstrup er et valgt som synonym for en hvilken som helst mindre landsby i Jylland, på
Fyn eller på Sjælland, hvor flextur er det eneste alternativ, man kan benytte, hvis man har behov for
kollektiv trafik.
Vi skriver til jer på nuværende tidspunkt, da det efter 28. juni ikke mere vil være muligt at finde billetpriser
til Blenstrup, hvilket umuliggør prissammenligning.
Alle borgere kan, uanset hvor de bor i Danmark, benytte flextur. Prisen er forskellig fra kommune til
kommune, og prisen pr. km. er højere i store byer end uden for byerne. I nogle områder vil flextur blive det
eneste alternativ, borgerne kan vælge at benytte, hvilket gør det til en økonomisk tung byrde at benytte
kollektiv trafik.
”Flextur er e del af de kollektive trafikpla og ka bruges af alle.” (Kilde:
idttrafik.dk/flextrafik/flextur)
Når flextur er en del af den kollektive trafik, så er det for os uforståeligt, at den kollektive trafiks
betalingsmidler, såsom rejsekort, ungdomskort, pensionistkort og pendlerkort ikke kan benyttes som
betalingsmiddel. Kunden kan kun betale med kontanter eller betale ved bestilling online på midttrafik.dk
eller bruge app.
Vi har ved hjælp af Rejseplanen undersøgt priserne på kollektiv trafik til Blenstrup.
Blenstrup er anvendt som eksempel. Vi kunne lige godt have taget udgangspunkt i et hvilket som helst
mindre samfund i Danmark, hvor der kun er en eneste mulighed for kollektiv transport, nemlig flextur.
Fra sommeren, 2020, vil en billet fra Blenstrupvej 30, 8983 Gjerlev, til Randers busterminal, 17 km., koste
68 kr. hver vej. Resultatet fremkommer ved, at kilometertaksten for flextur er 4 kr. pr. km. Borgeren kan få
10% rabat ved app-bestilling eller online bestilling. Muligheden for at anvende rejsekort, pendlerkort samt
andre rabatkort er ikke-eksisterende. Det bliver nok svært at tiltrække småbørnsfamilier, som skal pendle
på arbejde, og familier med teenagere på ungdomsuddannelse til områder, hvor den kollektive trafik
udelukkende tilbydes som flextur.
Vi gør derudover opmærksom på, at ikke alle har mulighed for at opnå 10% rabat ved digital bestilling af
flextur. En del borgere i hele Danmark er fritaget for digital post og har sandsynligvis hverken pc eller
smartphone. Som eksempel kan vi henvise til, at i Randers er 10.4% af borgerne i 1. kvartal, 2019, ikke
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 77: Henvendelse af 21/6-20 fra Kirsten Lorentzen og Finn Rytter Larsen, Gjerlev, om kollektiv trafik i landets udkantsområder
tilmeldt digital post. Antal personer i Randers, der ikke er tilmeldt digital post er 8.529. Disse to tal er set i
excel-ark angående statistik på digitaliseringsstyrelsen hjemmeside.
PRISSAMMENLIGNING
Vi vedlægger priser for kollektiv trafik til Blenstrup ved køb af enkeltbillet til Randers samt prisen for
samme tur med diverse rabatkort. Prisen pr. tur med rejsekort afhænger af det valgte rejsetidspunkt. Vi
skriver den absolut dyreste pris. Prisen i parentes er prisen for billigste rejsetidspunkt.
ENKELTBILLET:
Enkeltbillet koster altid, ingen rabat,
42
kr. for voksne og 21 kr. for børn. Denne høje pris er dog adskilligt
lavere end flexturprisen på
68
kr.
REJSEKORT:
Rejsekort voksen 33 kr. (26.40 kr.)
Rejsekort barn 16,50 kr. (13,20 kr.)
Rejsekort pensionist 24,75 kr. (19,80 kr.)
Rejsekort ung 33 kr. (26,40 kr.)
Rejsekort handicap 16,50 kr. (13,20 kr.)
MOBILKLIPPEKORT:
Voksen 33 kr.
Barn 16,50 kr.
Pensionist 24,75 kr.
PENDLERKORT:
Voksen 660 kr.
Barn 330 kr.
Pensionist 495 kr.
Ung 660 kr.
Handicap 660 kr.
SÅ FLEXTUR ER EN DYR LØSNING FOR BORGERE SAMMENLIGNET MED ANDRE FORMER FOR KOLLEKTIV
TRANSPORT, MEN MULIGVIS DYRT FOR KOMMUNEN
SAMMENFATNING OG KONKLUSION
Flextur er en del af den kollektive trafikplan. Alligevel kan den kollektive trafikplans betalingsmidler ikke
anvendes som betalingsmiddel ved brug ad flextur.
Flextur er en særdeles omkostningstung transportform for personer, som er afhængig af at benytte
kollektiv trafik, især hvor flextur er det eneste alternativ.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 77: Henvendelse af 21/6-20 fra Kirsten Lorentzen og Finn Rytter Larsen, Gjerlev, om kollektiv trafik i landets udkantsområder
FORSLAG
Vi opfordrer politikerne til at lovgive om, at kollektiv trafiks betalingsmidler, såsom enkeltbillet, rejsekort,
pendlerkort, pensionistkort, ungdomskort osv. skal kunne anvendes som betalingsmiddel ved benyttelse af
flextur i de små landsbyer, hvor busserne helt forsvinder samt i de små landsbyer, som aldrig har haft en
bus, altså i de områder af Danmark, hvor flextur er den eneste tilgængelige form for kollektiv befordring.
Alternativt kunne en yderlige nedsættelse af kilometerprisen på flextur også være en hjælp for borgere i de
allerallermindste og alleralleryderste samfund i Danmark.
Det er vores forslag. Vi håber, at I politikere har overblikket til at fremkomme med endnu bedre løsninger
til gavn for alle os i Danmark, som af vore regions- stats- og lokalpolitikere er lavt prioriteret mht. til
mulighed for at anvende kollektiv transport til en fornuftig økonomisk pris.
Derudover er minimumsprisen på 30 kr. en dyr løsning for f.eks. pensionister, som af sparehensyn vælger at
bestille flextur hen til det nærmeste busstoppested, som måske er 3 km. fra hjemmet. Det er en fordyrelse
af den almindelige billetpris.
AFSLUTNING
Vi håber, transportministeren og transportudvalgsformanden vil se positivt på vores henvendelse, og
vi ser frem til et positivt svar på vores mail.
Fredag, d. 19. juni, fulgte vi med i 1. behandlingen af B162 om lånemuligheder i landdistrikter, fremsat af
SF. Tak til SF for at sætte fokus på problemerne i landdistrikterne. Vi glædede os over, at, så vidt vi husker,
alle ordførere gik ind for, at der skulle skabes gode rammer for at leve et godt liv i vore landdistrikter,
såsom skoler, bredbånd, infrastruktur osv. Vi mener, at vores henvendelse drejer sig om gode rammer,
fysisk infrastruktur, for at have mulighed for at bo og leve et godt liv i de alleryderste landdistrikter i
Danmark. Vi har derfor valgt at sætte udvalgsformand for landdistrikter og øer, Karina Lorentzen
Dehnhardt, på som cc-modtager. Vi vil gerne have vores henvendelse videresendt til hele
transportudvalget.
Vi anser vores henvendelse som værende et offentligt dokument, og vi videresender det selv til gode
landdistriktsforkæmpere i vort eget lokalområde.
Med venlig hilsen
Kirsten Lorentzen og Finn Rytter Larsen
Blenstrupvej 30
Blenstrup
8983 Gjerlev