Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del Bilag 56
Offentligt
2153880_0001.png
Til
Udvalget for Småøer
og Udvalget for Landdistrikter og Øer
Den 19. februar 2020
Vedr. Udhuling af den trafikale ligestilling.
Tilbagemeldingerne fra de små øer omkring implementeringen af landevejsprincippet er overordnet set positive. Man
er glade for takstnedsættelserne og vurderer, at der er kommet flere turister, sommerhusejerne besøger oftere deres
huse, de billigere færgebilletter støtter op om bosætningen, ligesom det har skabt mere omsætning hos
turisterhvervene.
På mange øer
og det gælder både fastboende, turister og sommerhusejere
er man dog også frustrerede over, at
landevejsprincippet synes så langt væk, når man nu var blevet stillet det i udsigt
bl.a. via de gode historier om
landevejsprincippet i pressen
1
.
Men i Sammenslutningen af Danske Småøer er vi gennem de sidste par måneder blevet gjort opmærksom på en
række udfordringer med beregningsmodellen.
Når ordningen er blevet en succes, og der dermed kommer flere passagerer med færgen, skal det statslige tilskud til
passagertakstnedsættelser strækkes til flere rejsende - med den nuværende beregningsmodel. Det betyder at
færgeselskaberne kan betragte det som om, at de mangler tilskud til de ekstra flere passagerer der rejser med og
dermed kan ønske at hæve priserne det kommende år. På den måde udhules landevejsprincippet, og det, at
ordningen bliver en succes, betyder i den nuværende model, at man med den tekniske beregning kommer længere
og længere væk fra, at det fulde landevejsprincip indføres.
Et eksempel:
Nedenstående eksempel er hentet fra Svendborg kommune med færgen Højestene, der sejler til Skarø og Drejø.
Fra 2019 til 2020 stiger taksterne som vist i nedenstående tabel:
Øboere
Pris i 46 uger uden for højsæsonen
Pris ifølge
Landevejsprincippet
153,60 kr.*
75,25 kr.
2019
2020
%
Bil
100
190
90
Fritidshusejer og besøgende - familier og turister
Voksne
70
75
7,14
Barn
35
35
0
Cykel
15
15
0
Bil
176
230
30,68
153,60 kr.
* Jf. bekendtgørelse af 22/11/2019:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=211418
Erhvervschef Søren Bach-Hansen, Svendborg Kommune skriver følgende i et brev til øbo Preben V. Sørensen, Skarø:
’La devejspri ippet har i sa spil ed e stige de i teresse i at esøge vores dejlige øer ledt til at åde
og
har sat rekorder for antallet af gæster. Succesen betyder til gengæld også at de 276.000 kr. skal fordeles for stadigt
flere rejsende hvilket leder til mindre nedsættelse pr. billettype hvilket igen leder til meget varierende
prisreguleri gspro e ter i takst ladet’.
Af Erhvervschefens svar fremgår det tydeligt, at man ikke overvejer, at der faktisk også er en merindtægt, når der
sejles med flere passagerer.
Dette ses også tydeligt af Færgesekretariatets Ø-barometer 2019
se
https://www.faergesekr.dk/component/k2/item/620-
sporgeundersogelse-pa-smaoerne.html
1
www.danske-smaaoer.dk
Sammenslutningen af Danske Småøer
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 19/2-20 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om udhuling af den trafikale ligestilling
2153880_0002.png
2
På Skarø-Drejø-ruten har man indsat en ekstra afgang i sommerperioden, men det er modsvaret af besparelser i
vinterhalvåret (færre afgange), hvorfor der ikke har været øgede udgifter.
Dermed har Svendborg Kommune haft ekstra billetindtægter som følge af flere passagerer inden for samme
udgiftsramme.
Når man i 2020 som følge af flere passagerer i 2019 hæver billetpriserne, betyder det jo, at man aldrig når i mål med
landevejsprincippet: Der vil hele tiden ifl. beregningerne skulle tilføres flere penge, fordi flere sejler med, uanset om
der reelt set har været flere omkostninger f.eks. i form af flere afgange, eller man blot har udnyttet fri kapacitet (jvf.
fiktivt beregningseksempel i bilag 1).
Såfremt den måde at udregne tilskuddet på, benyttes i alle ø-kommuner, når vi
aldrig
i mål med landevejsprincippet.
Vores forslag er derfor, at der
’slås e streg i sa det’ ud fra et beste t år, således at a i Folketi get, i ø-
kommuner og blandt øboere er enige om, at landevejsprincippet nu er indført udenfor højsæsonen, og at færre
eller flere rejsende ikke har indvirken på tilskud eller priser.
Det forudsætter dog, at landevejsprincippet er indført på alle småøer i de 46 uger uden for højsæsonen, hvilket
bestemt ikke er tilfældet i dag.
(Se
https://danske-smaaoer.dk/wp-content/uploads/2020/02/Oversigt.-Takstneds%C3%A6ttelser-2019-2.pdf
Sammenslutningen af Danske Småøers oversigt over, hvor langt de enkelte færgeruter er i at have implementeret
landevejsprincippet).
Med venlig hilsen
Dorthe Winther
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
Hov Agre 8
4245 Omø
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]