Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del Bilag 54
Offentligt
2153070_0001.png
Dato: 20-02-2020
Borgmesteren
f
Kære medlemmer af Folketinget
Jeg skriver til jer om udligningsreformen som borgmester for Lejre Kommune. Det gør
jeg for at give alle medlemmer af Folketinget de samme oplysninger, som jeg havde
mulighed for at give ministeren i et møde den 19. februar.
Oplysningerne viser hvorfor regeringens udspil til en udligningsreform rammer helt
skævt i forhold til en kommune som Lejre Kommune. Der er ikke tale om ”at ærgre sig”,
men om i tide at oplyse om konsekvenserne af bundlinjen i det aktuelle udspil; belyst
ved Lejre Kommune.
Er Lejre Kommune rig eller fattig?
Lejre Kommune har borgere der gør at vi har et højt beskatningsniveauet. Her ligger
kommunen 19. ”bedste” med et beskatningsniveau på 215.224 kr. i 2019 pr. indbygger,
jf. figur 1.
Lejre Kommune
220.000
215.000
210.000
Kr pr. indbygger
Smln.gruppen
Regionen
Hele landet
205.000
200.000
195.000
190.000
185.000
180.000
2013
2014
2015
2016
B2017
B2018
B2019
Men når vi ser på
ressourcegrundlaget,
som viser den reelle ”indtægt” pr. indbygger –
forstået som den indtægt
Kommunalbestyrelsen
kan levere velfærd til borgerne for, - så
ligger Lejre allerede langt under landsgennemsnittet og region Sjælland.
Dvs. at Lejre allerede, på grund af den ”gode” socioøkonomiske situation, i den
nuværende udligningsmodel og tilskudsordninger har færre penge at levere service til
borgerne for.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-20 fra Lejre Kommune om udligningsreformen
2153070_0002.png
Dato: 20-02-2020
Borgmesteren
Ressourcegrundlag - 2013-2019 (2019 priser)
Lejre Kommune
260.000
255.000
250.000
Kr pr. indbygger
f
Regionen
Hele landet
Smln.gruppen
245.000
240.000
235.000
230.000
2013
2014
2015
2016
R2017
B2018
B2019
Det fremgår, at Lejre Kommune som kommunal virksomhed der skal levere velfærd til
sine borgere er fattig. Kommunalbestyrelsen har således væsentligt færre penge til
rådighed til borgernær velfærd end såvel sammenligningsgruppen, regionen og hele
landet.
Dette viser sig også i nøgletallene for Lejre Kommune. I nedenstående er vist centrale
nøgletal for Lejre Kommune i forhold til hele landet og Kalundborg. Kalundborg er
valgt, da det er en af de kommuner, som vil modtage flest penge pr. indbygger i
regeringens udspil til en udligningsreform.
Budget 19
Udskrivningsprocent
Beskatningsgrundlag pr. indbygger 2019
Beregnet udgiftsbehov pr. indbygger
Gennemsnitlig likviditet pr. indbygger
Sådan bruges pengene
Serviceudgifter pr. indbygger
Sundhed pr. indbygger
Udgifter til overførelser pr. indbygger
Dagtilbud pr. 0 -13 årig
Undervisningsudgifter 6 -16 årig
Ældre udgifter pr. indbygger + 65 år
Lejre
25,2
215.224
55.646
3.622
Kalundborg
24,8
80
181.982
6
66.269
29
7.437
Landet
24,93
55
192.599
79
61.653
69
7.649
43.169
3.984
7.999
30.440
66.926
36.454
34
43
9
50
49
11
43.465
4.076
15.698
31.067
73.322
36.748
37
51
93
55
80
13
43.391
3.877
12.116
48.039
66.792
43.788
Som det fremgår af ovenstående betaler Lejre Kommunes borgere en højere skat, over
landsgennemsnittet, hvor Kalundborg allerede ligger under landsgennemsnittet.
Likviditeten i Lejre Kommune er halvdelen af Kalundborg Kommunes (pr. indbygger),
og Lejre kommunes serviceniveau er lavere.
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 54: Henvendelse af 20/2-20 fra Lejre Kommune om udligningsreformen
2153070_0003.png
Dato: 20-02-2020
Borgmesteren
f
Alligevel vil Kalundborg med udspillet modtage 115 mio. kr. og Lejre Kommune vil
skulle aflevere (ud over de godt 200 mio. kr. som kommunen allerede udlignes for i dag)
ekstra 29 mio. kr.
En ny skævvridning
Konsekvensen af regeringens udspil er, at Kommunalbestyrelsen i Lejre skal reducere i
serviceniveauerne, så de ligger endnu længere under regions- og landsgennemsnit.
Til illustration svarer 29 mio. kr. til at afskedige ca. 70 lærere eller lukke ét at
kommunens tre plejecentre.
Alternativet er at sætte skatten op, selv om udskrivningsprocenten i Lejre allerede er
højere end landsgennemsnittet. En skattestigning vil i øvrigt, pga. skatteloftet, have en
social slagside, idet den primært vil ramme borgere med mellemindkomster og mindre
de borgere, som betaler topskat.
Konsekvensen af udspillet vil være en skævvridning af hvilken service man kan få som
helt almindelig borger
i en helt almindelig landsby i Lejre Kommune, sammenlignet hvis
man boede i en landsby i en anden kommune. Vi taler hjemmepleje,
undervisningstimer, talepædagog m.v.
Selv om borgerne i Lejre Kommune er mere sunde end gennemsnittet, så har de også
krav på en basal velfærdsservice, som ikke er meget ringere end hvis de boede i et andet
sted på Sjælland.
Dette er også en vigtig faktor i et Danmark i balance; en faktor som regeringen med sit
forslag risikerer at sætte over styr.
Med venlig hilsen
Carsten Rasmussen
Borgmester