Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del Bilag 49
Offentligt
2144084_0001.png
Vedr.: Høringssvar i forbindelse med evaluering af planloven
Indtastet via Idéportal: Fremtidens planlov
bedre byer og landdistrikter -
https://planinfo.erhvervsstyrelsen.dk/forslag-og-ideer-til-aendring-af-planloven
Den 29. januar 2020
1.
Grøn omstilling, bæredygtighed og styrket naturhensyn
Småøernes geografiske udformning gør det vanskeligt at opsætte anlæg, der kan understøtte den grønne omstilling.
Derfor må der i planlov og naturbeskyttelsesloven gives mulighed for, at der på småøer også inden for
kystnærhedszonen kan opsættes energianlæg (bl.a. solcelleanlæg) f.eks. på områder, der af hensyn til
grundvandsbeskyttelse er udtaget af landbrugsdrift.
2.
Gode rammer for landsbyernes og landdistrikternes udvikling
Småøerne er i sagens natur begrænset af deres areal, der for alle 27 øers vedkommende ligger helt i
kystnærhedszonen og med en forholdsmæssig stor andel indenfor strandbeskyttelseslinjen.
På de små øer mangler vi boliger
og det er oplagt at etablere boliger i tiloversblevne driftsbygninger.
Udfordringen kommer, når planloven ikke tillader etablering af boliger i tiloversblevne bygninger indenfor
strandbeskyttelseslinjen eller i kystnærhedszonen, hvis der ikke er udlagt udviklingsområder.
Alle 27 småøer har hele deres areal inden for kystnærhedszonen og er ofte underlagt diverse
naturbeskyttelsesforordninger (f.eks. Natura 2000 og det grønne Danmarkskort). Der er derfor endnu ikke udpeget
udviklingsområder på småøerne, da udviklingsområder kun kan udpeges, hvor der ikke er særlige landskabs-, natur-
eller miljøinteresser.
Det betyder, at det på mange af småøerne ikke muligt at gøre brug af planlovens intentioner om at benytte
tiloversblevne driftsbygninger.
Vi foreslår derfor, at det på de 27 små øer under Sammenslutningen af Danske Småøer, såfremt der er enighed
mellem kommune og lokalbefolkningen på den enkelte ø, bliver muligt at benytte tiloversblevne driftsbygninger til fx
bolig eller erhverv, hvad e te de ligger i de for de 300 eter stra dbeskyttelsesli je eller i ’blot’ kyst ærhedszo e .
4.
Styrket erhvervs- og turismeudvikling
Sammenslutningen af Danske Småøer har flere gange påpeget (bl.a. i vedhæftede høringssvar af 12.10.2016), at de
gennemførte lempelser vedr. strandbeskyttelseslinjen ikke er tilstrækkelige for så vidt angår de små øer.
Den seneste lovændring, der giver mere rum til friluftslivet og til kystbyerne inden for strandbeskyttelseslinjen og de
dispensationsmuligheder der følger heraf, er ikke nok, idet der ikke tages højde for aktiviteter for småøer, der har
større udviklingsperspektiver.
Men desværre må vi konstatere, at udviklingsorienterede ø-projekter også efter de seneste ændringer vedr.
strandbeskyttelseslinjen har fået afslag på dispensation fra Kystdirektoratet.
Beboere på småøerne ønsker om nogen at tage vare på deres ø og beskytte miljø og natur. Men hvis øerne ikke blot
skal ende som museer, er det nødvendigt, at der kan ske udvikling inden for såvel erhverv som bosætning. Der er flere
barrierer for dette - og en af dem er den udvidede strandbeskyttelseslinje og den restriktive tolkning heraf.
I forbindelse med vedtagelse af den seneste revision af Naturbeskyttelsesloven og dermed lempelser i forhold til
strandbeskyttelseslinjen påpegede Sammenslutningen af Danske Småøer, at der er brug for en anderledes handling i
forhold til strandbeskyttelseslinjen og de små øer.
www.danske-smaaoer.dk
Sammenslutningen af Danske Småøer
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 49: Kopi af høringssvar evaluering af planlov januar 2020, fra Sammenslutningen af Danske Småøer
2144084_0002.png
2
Sammenslutningen af Danske Småøer vil derfor opfordre til, at kommunernes dispensationsmuligheder øges i forhold
til småøerne, således at den udvidede strandbeskyttelseslinje kan administreres relativt lempeligere, hvor kommune
og lokalbefolkning er enige om lokale udviklingsinitiativer på småøerne. Det være sig såvel på havneområder, som i
øvrige områder, hvor erhverv og udvikling kræver det.
Da præcedens-argumentet (se vedhæftet høringssvar af 12.10.2016) desuden fortsat et stort problem, forslår vi
desuden, at tilladelser, givet til etablering af forskellige faciliteter i strandbeskyttelseslinjen på småøer, ikke kan danne
præcedens, men at der skal tages stilling fra sag til sag.
Begge tiltag vil være med til at sikre at øboere fortsat kan bo, arbejde og leve på de danske småøer, samtidig med at
småøerne fortsat vil være attraktive for de hundredtusindvis af fritidshusejere og turister, der benytter småøerne
rekreativt.
5.
Landsplanlægning og samarbejdet med kommunerne
For den enkelte ø bo opleves det som en jungle, når man skal søge om forskellige tilladelser. Der ønskes et tydeligt
flowdiagram, som hjælper ansøgeren til at få et overblik over, hvilke instanser man skal kontakte.
Andet:
De meget lange sagsbehandlingstider i Kystdirektoratet udgør en stor udfordring for ø-folk, der har projekter, de er i
gang med at gennemføre. Her er der stor risiko for at projekterne mister finansiering pga. den lange
sagsbehandlingstid.
Med venlig hilsen
Dorthe Winther
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
Hov Agre 8
4245 Omø
www.danske-smaaoer.dk
Sammenslutningen af Danske Småøer
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]