Ekse pel på ’udhuli g’ af færgetilskuddet
Ifl. landevejsprincippets tekniske beregninger skal en returbillet koste 21,25 kr. i grundpris plus 1,35 kr. pr
sejlet km.
I eksemplet ser vi kun på (voksne) personbilletter.
NB!
Eksemplets tal er fiktive.
FØR landevejsprincip:
•
•
•
Færgen
X
sejler 50.000 passagerer med i de 46 uger om året uden for
sommerferien.
Den sejler 12 dobbelt-ture om dagen
En billet koster 80 kr.
Landevejsprincippet indføres:
Der er 30 km tur/retur, dvs. en returbillet burde koste 61,75 for en person ifl. landevejsprincippet
Færgen burde nu modtage jf. landevejsprincippet 18,25 kr. x 50.000 = 912.500 kr.
(forskellen mellem den oprindelige pris og landevejsprincippets pris gange antal passagerer i perioden. = tabt
fortjeneste).
50.000 personer
TILSKUD: 912.500 kr. = 18,25 kr. i tilskud pr. billet
Året efter…
Det bliver en succes! Der kommer nu 55.000 passagerer med, altså en forøgelse på 5.000, til den nedsatte
takst.
Ifl. landevejsprincippets udregning har færgen nu et tab i sin fortjeneste, nemlig 18,25 kr. x 5.000 = 91.250 kr.
Eller 1,67 kr. pr billet.
Færgen
mangler
nu 91.250 kr. i yderligere tilskud
– eller
50.000 personer
5.000 personer
TILSKUD: 912.500 kr. = 16,59 kr. i tilskud pr. billet
Der mangler flere penge til tilskud
- eller
gør der…?
Der
mangler
91.250 kr. eller 1,66 kr. pr billet
å sætte si billettakst op…..
For færge sejler det sa
e a tal ga ge, o dage . De har ’blot ’
fået flere passagerer med og udnyttet
kapaciteten bedre. Det koster ikke mere i driften, at have de ekstra 5.000 personer med.
Faktisk har færgen haft en indtægt på 61,75 kr. for hver af de 5.000 ekstra personer, der er sejlet med =
306.250 kr.
–
så længe der ikke indsættes flere afgange ind.
50.000 personer
TILSKUD: 912.500 kr. = 18,25 pr. i tilskud pr. billet
for de første 50.000
5.000 personer
For de ekstra 5.000 passagerer har færgen tjent 306.250 kr.
6. februar 2020
Sammenslutningen af Danske Småøer