Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del Bilag 4
Offentligt
2084624_0001.png
Uddannelser
i hele landet
7 anbefalinger skal sikre bedre
uddannelsesmuligheder i landdistrikterne
1
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Landdistrikternes Fællesråds uddannelsesudspil
2084624_0002.png
Bedre adgang til uddannelse
uanset postnummer
Der er gennem de senere årtier sket en markant centralise-
ring af det danske uddannelsessystem. Såvel ungdomsud-
dannelser som videregående uddannelser er blevet samlet
i færre og større enheder i og omkring de største byer. Det
risikerer at skabe en yderligere geografisk skævhed i Dan-
mark, hvor landdistrikterne bliver koblet af udviklingen.
Uddannelsesinstitutioners placering, virksomhedernes re-
krutteringsgrundlag og bosætning i landdistrikterne hænger
nemlig sammen.
Der er en klar sammenhæng mellem udbuddet af uddan-
nelser og kompetenceniveauet lokalt, og et bredt geografisk
udbud af uddannelser er dermed afgørende for vækst og ud-
vikling i hele Danmark. Unge skal derfor i højere grad sikres
et bredt geografisk og varieret udbud af uddannelser, så de-
res uddannelsesmuligheder ikke begrænses af deres bopæl
og de fastholder muligheden for at vælge den uddannelse,
der passer bedst til dem.
Landdistrikternes Fællesråd har på baggrund af dialog med
en række interessenter inden for uddannelsesområdet iden-
tificeret, kategoriseret og analyseret forskellige udfordringer
og muligheder i forhold til at sikre en bredere geografisk dæk-
ning og lokal forankring af uddannelser i hele Danmark. Det
har ført til syv anbefalinger, der tager udgangspunkt i en række
generelle tiltag under følgende overskrifter:
1. Afskaffelse af omprioriteringsbidraget på
ungdomsuddannelser
2. Øget grund- og udkantstilskud
3. Bedre rammer for fusioner
4. Øvre grænse for elevoptag i byerne
5. Fremtidssikker dimensionering
6. Flere uddannelsesmuligheder i landdistrikterne
7. Afskaffelse af omprioriteringsbidraget på videre-
gående uddannelser
Landdistrikternes Fællesråd arbejder for et Danmark, hvor
det er attraktivt at bo, leve og drive virksomhed i hele landet,
og her er uddannelse en afgørende faktor. Intentionen med
ovenstående anbefalinger er derfor at bidrage til en dialog
om uddannelse og eventuel nedsættelse af en tværfaglig
kommission, der skal arbejde for en samlet plan for uddan-
nelse i hele Danmark.
2
3
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Landdistrikternes Fællesråds uddannelsesudspil
2084624_0003.png
Fremtidens
1
ungdomsuddannelser
Ungdomsuddannelserne ligger i dag spredt ud over hele
landet og er med til at skabe en sammenhængskraft mellem
landsdelene og sikre, at de unge får en uddannelse. De er en
vigtig brik for Danmarks fremtidige vækst og udviklingen i de
mindre byer i landdistrikterne. Med regeringens målsætning
om, at unge i alle dele af landet skal kunne starte på en ung-
domsuddannelse og sikres et varieret udbud af uddannelser,
er det afgørende, som minimum, at fastholde det nuværende
udbud af ungdomsuddannelser i landdistrikterne.
Fremskrivninger fra Danmarks Statistik viser, at der i 2030 vil
være over 23.000 færre unge mellem 16 og 19 år i Danmark
sammenlignet med 2018, og visse steder er befolknings-
fremskrivningerne alarmerende. Kommunerne langs det
meste af den jyske vestkyst, i Sønderjylland, på Sydsjælland,
Lolland og en stribe øer, vil i 2030 have mindst 20 procent
færre unge end de har i dag, og institutioner i landdistrikter-
ne er derfor særlig hårdt ramt.
Med et så stort fald i ungdomsårgange stiger presset på
økonomien for uddannelsesinstitutionerne og truer ung-
domsuddannelserne i de tyndt befolkede områder og land-
distrikterne, der med faldende elevtilgang får svært ved at
få økonomien til at hænge sammen. Nogle vil være nødsa-
get til at lukke den sidste ungdomsuddannelse i byen eller
sammenlægge uddannelserne på færre centrale lokationer
i de større byer, mens andre vil føle sig nødsaget til at ud-
vide kapaciteten på bekostning af de mindre institutioner
i landdistrikterne.
Hvis udviklingen fortsætter, vil mange unge få længere til
nærmeste ungdomsuddannelse, hvilket øger risikoen for
frafald og dermed hvorvidt de unge får en uddannelse eller
ej. Det er derfor væsentligt, at der opretholdes et geografisk
bredt udbud af ungdomsuddannelser, der sikrer, at unge i
alle dele af landet får en ungdomsuddannelse, så funda-
mentet for at bo og leve i landdistrikterne bevares.
Over 23.000 færre unge mellem 16-19 år i 2030
300.000
280.000
260.000
240.000
2020
2022
2025
2030
2021
2023
2028
2029
2019
2018
2026
2027
2024
Kilde: Danmarks Statistik
Ungdomsuddannelser: Fællesbetegnelse for de uddannelser, der kan påbegyndes direkte efter folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse,
herunder erhvervsuddannelser, gymnasiale uddannelser: de dele af VUC der vedrører HF og social- og sundhedsuddannelser.
1
4
5
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Landdistrikternes Fællesråds uddannelsesudspil
2084624_0004.png
ANBEFALING 1
ANBEFALING 2
Afskaffelse af
omprioriteringsbidraget
på ungdomsuddannelser
Siden 2015 har regeringen med omprioriteringsbidraget
sparet massivt på uddannelserne i Danmark, der kan se
frem til yderligere tre år med sparekrav. Besparelserne udgør
2 procent om året og set hen over hele perioden fra 2016 til
2022, skal der samlet spares mere end 20 mia. kr. på under-
visning og uddannelse i forhold til 2015. Alene på ungdoms-
uddannelsesområdet betyder det en samlet årlig besparelse
på over 2 mia. kr. i 2021.
Besparelsen er foretaget som en procentbesparelse og der-
med rammes alle på samme måde, men ikke alle rammes
lige hårdt. De mindre institutioner i landdistrikterne er sær-
ligt udsatte i forhold til en faldende og vigende elevtilgang,
der gør det vanskeligt at udvikle og planlægge deres kerne-
opgaver uden økonomisk sikkerhed.
Omprioriteringsbidraget har ifølge Danske Gymnasier konkret
betydet, at de årlige investeringer pr. elev på almene gymnasi-
er er faldet med over 9.000 kr. siden 2015. Samtidig er antallet
af gymnasielærere i 2018 faldet med 9,2 procent, hvilket sva-
rer til 1000 færre undervisere i forhold til 2015.
Mange ungdomsuddannelsesinstitutioner har samtidig luk-
ket lokale uddannelsestilbud og studieretninger, og vil i sid-
ste ende være tvunget til at dreje nøglen om, hvis udviklingen
fortsætter. Besparelserne kombineret med presset fra den de-
mografiske udvikling bidrager til en koncentrering af uddan-
nelser omkring de store byer, hvilket ikke harmonerer med
regeringens ønske om at sikre unges adgang til ungdomsud-
dannelser i hele landet
Landdistrikternes Fællesråd anbefaler,
at regeringen annul-
lerer omprioriteringsbidraget for ungdomsuddannelser be-
liggende uden for de største byer, for derved at understøtte
de mindre ungdomsuddannelsesinstitutioner i landdistrik-
terne, der rammes hårdest af de nuværende besparelser.
Øget grund-
og udkantstilskud
Det nuværende taxameter- og tilskudssystem på ungdoms-
uddannelsesområdet består af mange forskellige typer af
tilskud. Systemet er med årene gradvist blevet ændret og
udbygget med nye taksttyper, tillægstakster og grundtilskud,
der har skabt et komplekst og uigennemskueligt system.
Regeringen har sat gang i et eftersyn af taxameter- og tilskuds-
systemet, der blandt andet skal gøre systemet mere enkelt.
Det er positivt, da op mod 95 procent af institutionernes øko-
nomi er baseret på et fast tilskud pr. elev og udsigten til falden-
de elevtilgang gør den langsigtede økonomiske planlægning
vanskeligere for ungdomsuddannelsesinstitutionerne. Re-
geringen bør derfor se på en justering af fordelingen mellem
grund- og aktivitetstilskud i retning af et større grundtilskud,
så institutionernes økonomi påvirkes mindre af udsving i elev-
tallet, og det bliver muligt at opretholde et uddannelsestilbud
af en vis kvalitet, selv når elevtallet falder.
Hvis vi vil sikre de mindste institutioner i landdistrikterne og
opretholde et varieret udbud af ungdomsuddannelser i alle
egne af Danmark, skal der en ekstra indsats til. Mange min-
dre institutioner kæmper allerede for at bevare en rentabel
økonomisk drift, og flere institutioner har måttet dreje nøglen
om. Et eftersyn af taxameter- og tilskudssystemet bør derfor
også indeholde en styrkelse af udkantstilskuddet, hvilket
blandt andet kan ske ved at fjerne loftet over tilskuddet til de
almengymnasiale institutioner samt øge tilskuddet til institu-
tioner for erhvervsrettede uddannelser. Det vil betyde, at for-
skellen i udkantstilskud til de forskellige institutioner i større
omfang udlignes.
Landdistrikternes Fællesråd anbefaler,
at regeringen revi-
derer taxameter- og tilskudssystemet, så det i højere grad
understøtter de mindste ungdomsuddannelser i landdistrik-
terne ved at øge grund- og udkantstilskuddet.
Fakta:
Regeringen har igangsat et eftersyn af taxameter- og
tilskudssystemet, der skal sikre høj kvalitet, geografisk
nærhed, lavere frafald og hurtigere omvalg.
Tilskudsmodellen skal være simpel, gennemsigtig, styr-
bar og fleksibel, og institutionsdriften skal være omkost-
ningseffektiv. Arbejdsgruppen skal have afsluttet deres
arbejde senest ved udgangen af 2019 og fremkomme
forslag til ændringer af taxameter- og tilskudssystemet.
Besparelser som følge af omprioriteringsbidraget set i forhold til 2015
Ungdomsuddannelser inkl. VUC
2500
2000
Mio. kr.
1500
1000
500
0
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Kilde: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd på baggrund af Finansministeriet, Undervisningsministeriet samt Uddannelses- og Forskningsministeriet.
6
7
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Landdistrikternes Fællesråds uddannelsesudspil
2084624_0005.png
ANBEFALING 3
ANBEFALING 4
Øvre grænse
for elevoptag
i byerne
Bedre rammer
for fusioner
Ideelt set lukker ingen ungdomsuddannelser, da geografien
har afgørende betydning for at fastholde de unge i uddan-
nelse. Men fremfor at lade to institutioner kæmpe med fal-
dende elevtal og økonomisk usikkerhed, kan en lokal fusion
i nogle tilfælde sikre, at de unge kan fortsætte deres uddan-
nelse i lokalområdet.
Fusioner er et afgørende redskab til at redde nødlidende
institutioner i de mindre byer, og derfor skal rammerne for
fusioner forbedres, så institutionerne kan samarbejde om
at tilbyde ungdomsuddannelser af høj kvalitet i hele landet.
Fusionerende institutioner kommer ofte fra en situation,
hvor de har svært ved at sikre en rentabel drift på egen hånd
som følge af omprioriteringsbidraget og begrænset eller fal-
dende elevtilgang. En fusion kan i disse tilfælde være med
til at fastholde udbuddet af ungdomsuddannelser i land-
distrikterne. En fusion giver naturligvis kun mening, hvis de
potentielle stordriftsfordele ikke udhules af forringede til-
skud efter en fusion.
Forskelle i institutionernes økonomiske, lovgivningsmæssige
og ledelsesmæssige forhold skaber imidlertid dårlige rammer
for fusioner, hvor nogle institutionstyper mister midler ved en
fusion. Der bør derfor være lige vilkår og økonomiske incita-
menter for sammenlægning af institutioner, uanset om der er
tale om en fusion mellem to almene institutioner eller mellem
almene og erhvervsrettede institutioner.
Landdistrikternes Fællesråd anbefaler,
at institutionslov-
givningen revideres, så alle institutionstyper ligestilles, så-
ledes at én type institution ikke begunstiges ved en fusion.
Det vil gøre det mere attraktivt at fusionere på tværs af ung-
domsuddannelsesinstitutioner og være med til at sikre, at
de unge i landdistrikterne har de samme uddannelsesmu-
ligheder som i resten af landet.
I en tid med demografiske udfordringer og fald i elevtilgang,
kan regulering i antallet af elever på de enkelte institutioner
være med til at sikre et bredt geografisk udbud af uddan-
nelser. Særligt i de større byer opleves der en stor tilstrøm-
ning af ansøgere til ungdomsuddannelserne, som sker på
bekostning af de omkringliggende lokale institutioner, der
ofte er placeret i landdistrikterne. Her anses indførelse af et
kapacitetsloft på de mest attraktive ungdomsuddannelses-
institutioner for værende et effektivt redskab til at sikre det
nødvendige elevgrundlag, der er afgørende for de mindste
institutioners økonomi og overlevelse.
Landdistrikternes Fællesråd anbefaler,
at der etableres et
kapacitetsloft på ungdomsuddannelser for at sikre, at de
mindre ungdomsuddannelsesinstitutioner, som primært lig-
ger i landdistrikterne, ikke mister elever til institutioner i de
større byer. Vi ønsker ikke, at de unge skal fratages deres frie
uddannelsesvalg, men samtidigt er det vigtigt, at de lokale
ungdomsuddannelser sikres et bæredygtigt elevgrundlag, så
der kan opretholdes et bredt geografisk uddannelsesudbud.
Fakta:
En fusion mellem et alment gymnasium og en
erhvervsskole medfører et mistet grundtilskud på op
mod 960.000 kr. efter en overgangsperiode på fire år.
En fusion mellem to almene gymnasier medfører
ligeledes et mistet grundtilskud og et uddannelses-
typetilskud for det ene gymnasium.
En fusion mellem to typer erhvervsskoler vil deri-
mod medføre et kombinationstillæg, der betyder,
at den fusionerede skole opnår en forøgelse af det
samlede grundtilskud på op mod 200.000 kr.
Kilde: Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium
Case:
Siden 2009 har Odense oplevet en fremgang på 22
procent i antallet af ansøgere på ungdomsuddannel-
serne. Tendensen peger i retning af, at unge i yder-
kanterne af kommunerne drager mod de større byer.
Det betyder, at elevgrundlaget på de omkringliggen-
de ungdomsuddannelser bliver påvirket negativt,
hvor blandt andet Faaborg-Midtfyn har set en ned-
gang på 28 procent i antallet af ansøgere
Kapacitetsloft er her et vigtigt redskab til at sikre
elevgrundlaget til ungdomsuddannelserne i de min-
dre byer, så det er muligt for unge at tage en uddan-
nelse i alle dele af landet.
8
9
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Landdistrikternes Fællesråds uddannelsesudspil
2084624_0006.png
Fremtidens videregående
uddannelser
De seneste årtier er der sket en centralisering af de videre-
gående uddannelser til de største byer. Antallet af kommu-
ner, der udbyder en kort eller mellemlang videregående ud-
dannelse, er reduceret med henholdsvis 25 og 32 procent
de seneste 20 år og op mod 80 procent af de videregående
uddannelsespladser ligger i dag i de fire største byer. Det har
bidraget til en skæv befolkningsudvikling, en ulighed i ud-
dannelsesmulighederne og et dårligere rekrutteringsgrund-
lag for de lokale virksomheder i landdistrikterne. En under-
søgelse viser nemlig, at når de unge forlader landdistrikterne
for at studere i de større byer, er det kun hver femte, der flyt-
ter tilbage til hjembyen efter endt studie.
Det er især de unge, der ønsker en videregående uddannel-
se, som flytter væk fra landdistrikterne, og her har afstanden
til uddannelsesstedet en markant betydning for, om de per-
manent forlader deres hjemby. Jo længere uddannelsesste-
det er fra hjemkommunen, jo færre unge vender tilbage efter
endt uddannelse.
De videregående uddannelser har en afgørende rolle i at
fastholde de unge i landdistrikterne, men også i at forsyne
de lokale virksomheder med kvalificeret arbejdskraft. Det
ses tydeligt i en rapport fra Danske Professionshøjskoler,
hvori det fremgår, at to ud af tre dimittender fortsat var bosat
i deres uddannelseskommune et år efter endt uddannelse.
Det er derfor vigtigt for både lokalområdet og virksomhe-
derne, at der udbydes relevante uddannelser inden for en
rimelig geografisk afstand i hele landet, så de unge ikke er
nødt til at flytte langt.
80 procent af de videregående
uddannelser ligger i de fire største byer
Kilde: Tal fra KOT – Den Koordinerende Tilmelding
10
11
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Landdistrikternes Fællesråds uddannelsesudspil
2084624_0007.png
ANBEFALING 5
ANBEFALING 6
Flere uddannelsesmuligheder
i landdistrikterne
De videregående uddannelser er en kilde til vækst og ud-
vikling i hele landet. De er med til at sikre den nødvendige
arbejdskraft i lokalområdet, fastholde de unge efter endt ud-
dannelse og bidrage til bosætning. Der er derfor behov for
et større og stærkere udbud af videregående uddannelser
uden for de store byer, hvor mange af uddannelserne i dag
er centraliseret. Det er dog vigtigt, at decentrale uddannel-
sestilbud ikke etableres uden eftertanke for en række essen-
tielle parametre.
Her bør der særligt tages højde for behovet og samar-
bejdsmulighederne på det lokale arbejdsmarked samt
elevgrundlaget i lokalområdet. I dag opleves der i forskel-
lige dele af landet mangel på arbejdskraft fra en lang række
centrale uddannelser. Ved at tage udgangspunkt i den lokale
efterspørgsel, dannes der et solidt grundlag for oprettelse af
nye uddannelser, der både dækker et lokalt rekrutterings-
behov og giver de unge gode jobmuligheder efter endt ud-
dannelse. Uddannelser med en stærk forankring i det lokale
arbejdsmarked er samtidig vigtige for at skabe en attraktiv
studieby, da det både giver adgang til studiejobs, praktik-
pladser og lærepladser.
Der ud over er det afgørende, at uddannelsesinstitutionerne
har et økonomisk incitament til at oprette og drive decentrale
uddannelser, hvorfor de øgede økonomiske omkostninger ved
oprettelse og drift af uddannelserne skal dækkes. Det er i den
henseende positivt, at regeringen har indført et tilskud, hvor
uddannelser uden for de fire store universitetsbyer kan modta-
ge et decentralt grundtilskud på 2 mio. kr. pr. udbud udover ho-
vedcampus. Det er dog problematisk, at hver institution mak-
simalt kan modtage tilskud til seks decentrale udbudssteder,
og at de samlede besparelser på uddannelsesområdet langt
overskygger størrelsen på tilskuddet.
Landdistrikternes Fællesråd anbefaler,
at det decentrale
grundtilskud øges fra 2. mio. kr. til 4 mio. kr. og at begrænsnin-
gen på tilskud til maksimum seks uddannelsessteder fjernes.
Samtidig anbefaler fællesrådet, at regeringen nedsætter et
ekspertudvalg, der skal komme med bud på, hvordan der kan
skabes flere videregående uddannelsesmuligheder uden for
de største byer under hensyn til de geografiske og erhvervs-
mæssige rekrutteringsbehov.
Fremtidssikker
dimensionering
Frem mod 2030 vil færre unge mellem 16 og 19 år resultere i
et forringet rekrutteringsgrundlag, flere ældre vil øge behovet i
sundhedssektoren og en stigning på op mod 86.000 børn i al-
deren 0-6 år, vil betyde efterspørgsel på arbejdskraft i dagtilbud
og skoler. Hvis ikke dimensioneringen tager højde for fremti-
dens behov og tænker hele Danmark med, vil den manglende
arbejdskraft særligt ramme landdistrikterne, der har sværest
ved at rekruttere og fastholde kvalificeret arbejdskraft.
Dimensionering skal understøtte en bedre sammenhæng
mellem uddannelse og arbejdsmarked ved at styrke optaget
på uddannelser med høj ledighed for dimittender og øge op-
taget på uddannelser med lav ledighed. Den nuværende di-
mensioneringsmodel tager ikke i fornødent omfang hensyn
til det fremtidige behov på arbejdsmarkedet såvel som de
lokale og regionale ledighedsforskelle, der gør sig gældende.
En dimensioneringsmodel må konstant tage bestik af den
aktuelle konjunkturudvikling og ikke udelukkende basere
på bagudrettede ledighedstal. Samtidig bør modellen have
et decentralt hensyn, så den understøtter grundlaget for ud-
dannelsesinstitutioner i hele landet, der er afgørende for at
sikre et tilstrækkeligt rekrutteringsgrundlag i landdistrikterne.
Der er stor sandsynlighed for, at de unge bosætter sig i det
område, hvor de tager deres uddannelse, og derfor bør ud-
dannelsernes placering og udbud i højere grad modsvare
rekrutteringsbehovet i landdistrikterne. Et virkemiddel er at
sætte nye øvre grænser for optaget på en række videregåen-
de uddannelser, der kan sænke antallet af studiepladser i de
største byer og dermed styrke grundlaget for uddannelser i
andre dele af landet.
Landdistrikternes Fællesråd anbefaler,
at dimensionerings-
modellen justeres med nye øvre grænser for optaget på en
række videregående uddannelser, så grundlaget for tilgan-
gen af nye studerende til de decentrale uddannelser forbed-
res. Derudover bør dimensioneringsmodellen i højere grad
tage højde for det fremtidige arbejdsmarkedsbehov samt de
lokale og regionale ledighedsforskelle, så grundlaget for ud-
dannelse styrkes, og vi sikrer et tilstrækkeligt rekrutterings-
grundlag i hele landet.
Tilflyttere fastholdes i kommunen efter de dimitterer
100%
90%
89%
Året efter afsluttet
uddannelse bor over
halvdelen af tilflytterne
fortsat i lokalområdet
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Andel af tilflyttere der
fastholdes efter 1 år
Andel af lokale der
fastholdes efter 1 år
65%
Kilde: DAMVAD analytics på baggrund af Danmarks Statistik
12
13
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Landdistrikternes Fællesråds uddannelsesudspil
2084624_0008.png
ANBEFALING 7
Afskaffelse af omprioriterings-
bidraget på videregående
uddannelser
Besparelserne på uddannelsesområdet er en stor udfordring
for udviklingen og driften af de videregående uddannelser i
landdistrikterne. Her er det særligt omprioriteringsbidraget,
som udgør en årlig besparelse på to procent, der er med til
at presse det økonomiske grundlag for uddannelserne. Frem
mod 2022 betyder omprioriteringsbidraget, at de videregående
institutioner har færre midler til at drive og udvikle uddannel-
sestilbud i hele landet. Alene på de videregående uddannelser
vil den samlede årlige besparelse være på 1,9 mia. kr. i 2021.
Beregninger fra Danske Professionshøjskoler viser desuden
en samlet besparelse på 2,6 mia. kr. på professionshøjsko-
lerne fra 2016 til 2022. Det svarer til en besparelse på op
mod 10.000 kr. pr. studenterårsværk i 2022 sammenlignet
med 2015. Besparelserne er særligt en udfordring for de
decentrale videregående uddannelser i landdistrikterne.
Både fordi det er dyrere at drive decentrale uddannelser
med mindre studiemiljøer og færre stordriftsfordele, og for-
di besparelserne sammen med den demografiske udvikling
og et faldende elevtal, svækker økonomien. Det resulterer i
dårligere uddannelseskvalitet og mindre incitament for at
drive decentrale uddannelser, og det skubber de decentra-
le uddannelsestilbud ind til de større byer, hvor det er mere
økonomisk rentabelt at drive uddannelserne. Det er proble-
matisk, hvis vi skal sikre et bredt geografisk udbud af uddan-
nelser i hele landet.
Landdistrikternes Fællesråd anbefaler,
at regeringen annul-
lerer omprioriteringsbidraget for videregående uddannelser,
for derved at understøtte de decentrale videregående uddan-
nelser og sikre en stærk uddannelseskvalitet i hele Danmark.
Besparelser som følge af omprioriteringsbidraget set i forhold til 2015
Videregående uddannelser
2500
2000
Mio. kr.
1500
1000
500
0
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Kilde: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd på baggrund af Finansministeriet, Undervisningsministeriet
samt Uddannelses- og Forskningsministeriet.
14
15
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Landdistrikternes Fællesråds uddannelsesudspil
2084624_0009.png
www.landdistrikterne.dk
www.imageconsult.dk