Til
Social- og Indenrigsminister Astrid Krag
cc. Udvalget for Småøer
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Omø, 19. december 2019
Notat vedr. implementering af Landevejsprincippet.
Som opfølgning på kommunekonferencen, som Sammenslutningen af Danske Småøer afholdt i Odense den 11.
november, og hvor du deltog med et oplæg om bl.a. landevejsprincippet, vil vi hermed som lovet vende tilbage med et
notat vedr. implementeringen af landevejsprincippet på de små øer.
Overordnet er tilbagemeldingerne fra øerne positive. Man er glade for takstnedsættelserne og vurderer, at der er
kommet flere turister, sommerhusejerne besøger oftere deres huse, de billigere færgebilletter støtter op om
bosætningen, ligesom det har skabt mere omsætning hos turisterhvervene.
På mange øer
–
og det gælder både fastboende, turister og sommerhusejere - er man dog også frustrerede over, at
landevejsprincippet synes så langt væk, når man nu var blevet stillet det i udsigt
–
bl.a. via de gode historier om
landevejsprincippet i pressen.
Samlet set ser vi derfor følgende udfordringer:
De små øer er ikke i mål.
Sammenslutningen af Danske Småøer har i samarbejde med vores repræsentanter på de 27 øer lavet en undersøgelse
over i hvor stort omfang, de enkelte færgeselskaber har kunne nedsætte taksterne i 2019 (jvnf. bilag 1).
Undersøgelsen viser, at
•
på 5 af de 27 øer passer prisen med landevejsprincippet, og perioden på 46 uger er opnået
•
15 øer har nedsat takster imellem 42 og 45 uger, men til en højere pris end landevejsprincippet (dvs.
tilskuddet er ’s urt ty dere’ ud og ofte ku på e e kelt takstgruppe f.eks. passagerer
•
7 øer har nedsat priserne i varierende tidsrum, men kendetegnende er, at man heller ikke i den kortere
periode er i mål med landevejsprincippet
I øvrigt har ingen færgeselskaber valgt at nedsætte taksterne i højsæsonen.
Landevejsprincippet udhules.
På de øer, hvor ordningen har været en succes, og der er kommet flere passagerer og biler med færgerne, betyder
det, som ordningen er tilrettelagt nu, at tilskuddet administrativt bliver fordelt over flere rejsende med det resultat, at
takstnedsættelserne pr. billet bliver mindre.
Et tydeligt eksempel på det ses i en redegørelse fra Svendborg Kommune (se bilag 2)
”Landevejsprincippet
har i samspil med en stigende interesse i at besøge vores dejlige øer ledt til at både 2018 og 2019
har sat rekorder for antallet af gæster. Succesen betyder til gengæld, at de 276.000 kr. skal fordeles for stadigt flere
rejse
de hvilket leder til i dre edsættelser pr. billettype… ”(citat)
Det skal bemærkes, at man i Svendborg Kommune ikke samlet set har øget kapaciteten (ekstra indsatte afgange om
sommeren er modsvaret af færre afgange om vinteren, og det kan derfor ikke antages at have betydet en udgift for
kommunen).
www.danske-smaaoer.dk
Sammenslutningen af Danske Småøer
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.