Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del Bilag 33
Offentligt
2118994_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Der er stillet to samrådsspørgsmål (I og J) til
besvarelse i ULØ:
ULØ alm. del: Samrådsspørgsmål I
”Den ledende stilling i Landbrugsstyrelsen i
Sønderjylland flyttes i et nyt stillingsopslag
væk fra sin hidtidige placering i Sønderjylland
ind til København. Vil ministeren redegøre
for sagen, herunder den store usikkerhed
flytningen skaber om hele
landdistriktsudviklingen og de negative
påvirkninger for væksten, beskæftigelsen og
investeringerne i landdistrikterne, når regeringen
starter en ny centralisering og dermed et
Danmark i ubalance.
Vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for,
hvilke initiativer ministeren vil tage for at
imødegå denne
usikkerhed i landdistrikterne?”
Spørgsmålet er d. 22. november stillet efter ønske
fra Erling Bonnesen (V).
ULØ alm. del: Samrådsspørgsmål J
”Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeren
vil sikre, at Landbrugsstyrelsens direktion
er troværdigt til stede i Sønderjylland, herunder
sikre at vicedirektøren med ansvar for
aktiviteterne i Sønderjylland, fysisk lægger
hovedparten af sin ledelseskraft i Sønderjylland
tæt på sine medarbejdere?”
Spørgsmålet er stillet d. 27. november efter ønske
fra Nils Sjøberg (RV).
Svar
Tak for spørgsmålene. Det giver jo anledning til,
at jeg kan mane eventuel bekymring til jorden.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at regeringen
bakker fuldt ud op om udflytningen af statslige
arbejdspladser. Det er fortsat Socialdemokratiets
holdning, at der skal være balance i den
geografiske placering af statslige arbejdspladser.
1
2
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 4/12-19 om besættelse af den ledende stilling i Landbrugsstyrelsen beliggende i Sønderjylland, jf. ULØ alm. del - samråd I og J.
2118994_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Kursen og holdningen er dermed den samme som
hidtil.
Den mulige placering af tjenestested indvarsler
ikke en tilbageflytning af arbejdspladser til
København. Landbrugsstyrelsen har opbygget en
god afdeling i Augustenborg. En eventuel flytning
af tjenestested for vicedirektørstillingen får ikke
effekt på øvrige stillinger i Augustenborg. Og en
eventuel flytning af tjenestested for
vicedirektørstillingen får heller ikke betydning for
vicedirektørens stillingsindhold og
tilstedeværelse i Augustenborg. Der er derfor
ingen grund til bekymring.
Men lad mig lige uddybe.
Sagen er følgende.
I Landbrugsstyrelsen blev en vicedirektørstilling
for Kunder & Produktion ledig, da den tidligere
vicedirektør på området fratrådte sin stilling med
udgangen af august 2019.
Det samlede budget for Kunder & Produktion er
netto 236,8 mio. kr., hvilket afspejler
bruttoudgifter på 270,7 mio. kr. og
bruttoindtægter for 33,9 mio. kr. Hertil har
vicedirektøren ansvar for sagsbehandlingen og
kontrollen af styrelsens tilskuds- og
anlægsmidler, der hvert år løber op i ca. 8 mia.
kr. i nye tilsagn. Kunder og Produktion forventes
i 2020 at have omkring 100.000 sager.
Arbejdsområdet er yderst komplekst med et
omfattende regelgrundlag og meget komplekse
tilskudsområder. Stillingen kræver, at
vicedirektøren har evnerne til at forstå sagerne,
så der foretages de rette strategiske beslutninger
og prioriteringer. Vicedirektøren får 6
enhedschefer og ca. 500 medarbejdere under sig.
I stillingen som vicedirektør for Kunder og
Produktion er der således tale om en krævende
og udfordrende ledelsesopgave.
Stillingen som vicedirektør blev slået op d. 6.
august 2019 med ansøgningsfrist d. 3. september
2019. Af stillingsopslaget fremgik Augustenborg
som tjenestested.
4
3
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 4/12-19 om besættelse af den ledende stilling i Landbrugsstyrelsen beliggende i Sønderjylland, jf. ULØ alm. del - samråd I og J.
2118994_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Landbrugsstyrelsen modtog 32 ansøgninger til
stillingen. Altså ikke 6 ansøgninger, som jeg ved
en fejl fik sagt onsdag den 27. november 2019,
men 32 ansøgninger. Ud af de 32 kandidater,
som søgte stillingen, var der 6 kandidater, der
blev indkaldt til samtale. Efter samtalerne
vurderede ansættelsesudvalget, at alene én
kandidat var egnet til stillingen. Vedkommende
trak imidlertid sin ansøgning tilbage, hvorfor
stillingen som vicedirektør måtte i fornyet opslag.
Ved genopslaget er tjenestestedet angivet til at
kunne være enten i Augustenborg eller i
København for at sikre et tilstrækkeligt
kvalificeret rekrutteringsgrundlag ved genopslag
af stillingen.
Muligheden for, at stillingen kan besættes med
tjenestested enten i Augustenborg eller i
København er altså udelukkende iværksat for at
udvide antallet af kandidater til stillingen. Der er
herudover ikke ændret i vilkårene for stillingen.
Vicedirektørstillingen for området Kunder &
Produktion i Landbrugsstyrelsen flyttes ikke væk
fra Sønderjylland og ind til København. Der
forventes fremover nøjagtig samme
tilstedeværelse i Sønderjylland som tidligere, dvs.
3 dage om ugen.
Der vil ved besættelse af stillingen altså være krav
til, at den pågældende vicedirektør befinder sig
lige så meget i Augustenborg som sin forgænger.
Varetagelsen af vicedirektørstillingen kræver
også et yderst tæt samarbejde med den øvrige
direktion og den del af styrelsen, som er placeret i
København.
Vicedirektøren skal tillige varetage ledelsen af
andre regionalt placerede lokationer i styrelsen.
Vicedirektøren skal derfor - uanset om
tjenestestedet bliver i Augustenborg eller i
København - være til stede i Augustenborg og
København hver uge, samt i Tønder og i de
5
6
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 4/12-19 om besættelse af den ledende stilling i Landbrugsstyrelsen beliggende i Sønderjylland, jf. ULØ alm. del - samråd I og J.
2118994_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
regionale afdelinger i Ringsted, Odense, Kolding,
Herning og Randers jævnligt.
Af samme årsag anses placeringen af
tjenestestedet ikke som afgørende for varetagelse
af den pågældende stilling som vicedirektør.
Vicedirektøren vil skulle rejse ugentligt
–uanset
om tjenestested bliver i København eller i
Augustenborg. Hvis tjenestested bliver
Augustenborg, så skal der foretages tjenesterejser
til København hver uge, og hvis tjenestested
bliver København, så skal der foretages
tjenesterejser til Augustenborg hver uge.
Det væsentlige er her, at krav om tilstedeværelse i
hhv. Augustenborg og København er fuldstændig
det sammen, uanset tjenestested.
Med ovenstående vil jeg sammenfattende sige, at
det er min klare opfattelse, at placering af
vicedirektørens tjenestested i enten
Augustenborg eller i København ikke vil opleves
som en ændring på nogen måde.
7
Regeringen er således på ingen måde i gang med
at starte en ny centralisering. Ændring af
tjenestested har i denne sammenhæng ikke
nogen betydning på landdistriktsudviklingen,
herunder væksten, beskæftigelsen og
investeringerne i landdistrikterne. Der er således
ingen grund til usikkerhed i landdistrikterne.
8