Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del Bilag 24
Offentligt
2106518_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings
besvarelse af samrådsspørgsmål D stillet den 11.
oktober 2019 af Udvalget for Landdistrikter og
Øer.
Spørgsmål D
”Ministeren
bedes redegøre for, hvilke initiativer
ministeren vil tage i dette folketingsår, som i
væsentlig grad vil vedrøre vilkårene for og
udviklingen i landdistrikterne, samt hvilke
overvejelser ministeren i øvrigt gør sig med
hensyn til landdistrikterne.”
”Det talte ord gælder”
Indledningsvis vil jeg takke for spørgsmålet, som
udgør en fin lejlighed til tale om flere forhold,
nemlig 1) grønning af landdistriktsprogrammet i
2020, 2) arbejdet for multifunktionel
jordfordeling og 3) ambitionerne i
forhandlingerne om den fremtidige fælles
landbrugspolitik i EU, 4) småskalapakken og 5)
fiskeripolitik.
1) Indsatser til en grønning af
landdistriktsprogrammet for 2020
Regeringen har i sit forslag til finanslov for 2020
fremlagt vores ambitioner om øget fokus på
grønne indsatser indenfor
landdistriktsprogrammet. Ordningerne skal blive
grønnere og bidrage til at nå vores ambitiøse
klimamål.
Landdistriktsprogrammet har også til formål, at
styrke bedrifternes levedygtighed, produktivitet
og ressourceeffektivitet, og dermed også sikre
arbejdspladser og økonomisk udvikling i
Landdistrikterne.
Vi har afsat 65 mio. kr. ekstra til privat
skovrejsning, så der nu er 70 mio. kr. i alt. Det er
penge nok til at plante op til 2000 hektar ny skov.
Regeringen har sikret, at vores allermest sårbare
natur får den pleje, som er nødvendigt, så
sjældne planter giver truede insekter og dyr et
hjemsted og ikke forsvinder. Det har vi gjort ved
1
2
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 13/11-19 om udvikling af landdistrikterne
2106518_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
at
udvide ordningen ”Rydning og forberedelse til
afgræsning”.
Desuden har vi overført 30 mio. kr. ekstra til
lokale projekter for grøn omstilling i regi af de
lokale aktionsgrupper, der hører under
Erhvervsministeriets ressort. Så det vil I
formentlig høre om fra ham.
2) Multifunktionel jordfordeling
Vi arbejder på højtryk på at komme i gang med
multifunktionel jordfordeling. Navnet er lidt
kompliceret, men dækker over en ret indlysende
præmis: værktøjet skal bruges til at
sammentænke forskellige hensyn i det åbne
landskab på én gang. Det sker ved at
sammentænke jordfordeling og nationale
interesser, som gavner klimaet, miljøet, naturen,
friluftsliv og landdistriktsudvikling i
multifunktionelle projekter
Med multifunktionel jordfordeling hjælper staten
med at få et jordpuslespil til at gå lettere op til
3
gavn for os alle. Vi vil give landmænd mulighed
for at få jord tættere på deres drift samtidig med
at den frigivne jord i stedet kan indgå i
multifuktionelle projekter. For eksempel kan den
blive til ny skov, eller lavbundsprojekter, der
bidrager til både klima, et renere vandmiljø og
natur som samtidig beskytter grundvandet. Det
giver mindre traktortrafik på landevejene og
bedre muligheder for friluftsliv.
Projekterne er frivillige og skal have lokal
opbakning fra de berørte lodsejere, lokale grønne
interesser, og folk der bor i lokalområdet. Det
bliver kommunerne, der skal stå for projekterne.
Det giver optimale muligheder for, at de lokale
prioriteringer i forhold til landdistriktsudvikling
kan blive en del af projekterne.
Multifunktionel jordfordeling understøtter
derved udviklingen af landdistrikterne ved for
eksempel at øge mulighederne for friluftsliv og
adgang til det åbne land. Konkret betyder det 1)
mere og bedre natur i landdistrikterne, 2) bedre
infrastruktur til at nyde den fine danske natur, og
3) muligheden for mere attraktive landdistrikter.
4
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 13/11-19 om udvikling af landdistrikterne
2106518_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Alle disse indsatser og projekter føder også ind i
vores fremtidsovervejelser om
landbrugspolitikken, som jeg vil fortælle mere om
nu.
3) Fremtidens fælles landbrugspolitik i EU
(CAP)
Den nuværende fælles landbrugspolitik udløber
den 31. december 2020, og vi er i fuld gang med
forhandlingerne om en ny fælles EU-
landbrugspolitik. Blandt andet skal budgettet
fastlægges, og det kommer vist ikke bag på
nogen, at vi regner med et mindre budget til den
samlede fælles landbrugspolitik
også til
Danmark. Derudover er ambitionen, at en grøn
dagsorden også vil være en vigtig indsats i den
kommende landbrugsreform. Udvikling af
landdistrikterne er en integreret del af
Kommissionens reformforslag, og der vil fortsat
være krav om midler til de lokale aktionsgrupper
[5 pct. af søjle II som i dag].
Danmark har sat sig ved forhandlingsbordet med
klare mål om, hvad vi synes den fælles
landbrugspolitik skal bidrage til. Politikken skal
hjælpe med at øge konkurrenceevnen i
landbrugssektoren, vedholde en stærk,
markedsorienteret og bæredygtig
landbrugssektor med en fælles ramme for en
ambitiøs, grøn omstilling af landbrugserhvervet.
Vores indtryk er, at Kommissionen vægter
udvikling af landdistrikterne ligeså højt, som vi
gør, og at vi alle sammen har fokus rettet mod
miljø og klima.
4) Småskalapakke
Regeringen har sammen med Forligskredsen bag
Fødevareforlig 4 netop vedtaget en
småskalapakke, som skal gøre livet nemmere for
små fødevareproducenter, som er med til at
skabe lokal vækst og beskæftigelse rundt om i
landet.
5
6
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 13/11-19 om udvikling af landdistrikterne
2106518_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Der er tale om virksomheder, som typisk har et
mindre antal ansatte og ofte en kompleks
produktion af fødevarer, foder og levende dyr.
Et af initiativerne i pakken er derfor at samle og
koordinere flere af kontrolbesøgene og
forhåndsanmelde flere af dem. Vi vil også gøre
det nemmere at sælge æg, kyllinger og kaniner fra
stalddøren. Men uden at vi går på kompromis
med fødevaresikkerheden.
5) Fiskeripolitik
Ud over de initiativer regeringen planlægger til
lands, for at styrke landdistrikterne, har vi
ligeledes fuldt fokus på at sikre et stærkt
fiskerierhverv.
Fiskeriet er nemlig et af de erhverv, der i særlig
grad skaber arbejdspladser i Vandkants
Danmark. Derfor er det utrolig vigtigt, at vi sikrer
de nødvendige rammer for, at fiskerierhvervet
kan udvikle sig. Vi skal have et stærkt, moderne
og grønt fiskerierhverv.
7
Jeg vil nævne et par af de initiativer, som
regeringen planlægger for at sikre dette:
- I sidste uge startede forhandlingerne om
kystfiskerordningen. Det er en ordning,
hvor kystfiskerne kan få tildelt ekstra
fiskekvoter. Regeringen vil her lægge op til
en styrkelse af det mindre og
naturskånsomme fiskeri.
- I første halvdel af 2020 vil vi indbyde til
forhandlingerne om et nyt Hav- og
Fiskeriudviklingsprogram. Vi skal
prioritere tilskud til bæredygtig
fiskeriudvikling og andre tiltag, der kan
understøtte fiskerierhvervet til gunst for
udviklingen i landdistrikterne.
- Efter forhandlingerne om kvoterne i
Østersøen for kort tid siden står det mig
klart, at vi er nødt til at se på, hvordan vi
kan understøtte et leve- og bæredygtigt
fiskeri i de indre danske farvande. Derfor
vil jeg i 2020 lancere mit bud på en strategi
8
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Bilag 24: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 13/11-19 om udvikling af landdistrikterne
2106518_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
for fremtidens fiskeri i Østersøen, så vi kan
få vendt afvikling til udvikling.
- De arbejdspladser, som fiskeriet bidrager
med i landdistrikterne, skal også eksistere i
fremtiden. Det afhænger naturligvis af, at
der også i fremtiden er unge mennesker,
der både vil og kan starte en karriere i
fiskeriet. Derfor arbejder vi på et
serviceeftersyn af de generationsskifte-
ordninger, vi har på fiskeriområdet. Vi skal
sikre, at vi bruger de håndtag vi har, til at
hjælpe unge mennesker ind i et stærkt
dansk fiskerierhverv.
Tak for jeres opmærksomhed.
9
10