GØR 20’ERNE
EN HELHEDSORIENTERET INDSATS
TIL TRIVSLENS ÅRTI
MED
Vi står i en trivselskrise. Alt for mange studerende på videregående uddannelser i
Danmark mistrives og er stressede.
Gennem en årrække har mistrivslen været støt stigende. Tal fra Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet med besvarelser fra over 100.000 studerende viser, at cirka 1 ud af 5 altid eller ofte
har stærke stresssymptomer i forbindelse med deres dagligdag på studiet (UFM 2019). Tal
fra bl.a. den nationale sundhedsprofil, AC-fagbevægelsen, studiemiljøundersøgelserne og
Danmarks Evalueringsinstitut peger i samme retning.
Tallene og det billede af, at der er en tale om en krise, er i overensstemmelse med det vi som
studerende oplever på vores uddannelsesinstitutioner hver eneste dag. Måler man hvor mange
studerende, der oplever fysiske stresssymptomer i forbindelse med deres dagligdag på studiet
som f.eks. hovedpine og søvnløshed, som man gør ved Københavns Universitet, er tallet 48 % af
studerende – og tallet er endnu højere omkring eksamen (Københavns Universitet, 2019). Vi ser
ligeledes en stigning i antallet af ensomme studerende, og at tallet er rigtig højt (EVA, 2019).
Dette sker samtidig med, at vi ser et fald i studerende med funktionsnedsættelser, der dimitterer
fra vores uddannelsesinstitutioner (Danske Handicaporganisationer 2017), bl.a. fordi trivselskri-
sen rammer denne gruppe særligt hårdt (Perspektiv 2019).
Dette udspil skal læses som en række af de indsatsområder, beskrevet relativt kort, hvor
der politisk skal sættes ind. DSF står til rådighed, hvis ordførerne ønsker elementer i udspillet
uddybet yderligere og for samarbejde i øvrigt.