Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del Bilag 73
Offentligt
2141303_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Til udvalgets orientering fremsendes hermed link til Evaluering af forsknings- og
udviklingsaktiviteter på professionshøjskoler og erhvervsakademier:
https://ufm.dk/publikationer/2020/forsknings-og-udviklingsaktiviteter-pa-
professionshojskoler-og-erhvervsakademier.
Siden 2013 har professionshøjskoler og erhvervsakademier haft til opgave at va-
retage praksisnære og anvendelsesorienterede forsknings- og udviklingsaktivite-
ter.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har gennemført en evaluering af udviklin-
gen i professionshøjskolernes og erhvervsakademiernes forsknings- og udvik-
lingsaktiviteter (FoU), deres tilgang til opgaven og deres arbejde med at omsætte
viden fra FoU til uddannelse og praksis.
Evalueringen viser bl.a., at
Der er en betragtelig stigning i antallet af både forsknings- og udviklingsprojek-
ter og forsknings- og udviklingspublikationer fra 2013 til 2018. Mange af projek-
terne gennemføres i samarbejde med praksis, f.eks. hospitaler, skoler og virk-
somheder og/eller universiteter.
Forsknings- og udviklingsmiljøerne er generelt blevet placeret mere decentralt
på institutionerne i tættere relation til uddannelsesmiljøerne for at understøtte
koblingen til undervisningsaktiviteterne på uddannelserne.
Både professionshøjskolerne og erhvervsakademierne har etableret sektorfæl-
les fora til koordinering af forsknings- og udviklingsaktiviteterne, som hidtil især
har haft fokus på at undgå overlap og etablere kanaler til videndeling.
Institutionerne anvender en række greb i bestræbelserne på at omsætte viden
fra forsknings- og udviklingsaktiviteterne til uddannelser og praksis, f.eks. at
indtænke videnomsætning allerede i projektdesignet og inddrage studerende
og virksomheder i projekterne.
Vi har allerede i forbindelse med aftalen om fordeling af forskningsreserven 2020
aftalt, at vi skal se nærmere på, hvordan vi kan styrke den pædagogiske forskning
rettet mod de mindste børn. Jeg vil på baggrund af evalueringen overveje, hvilke
tiltag og yderligere tilpasninger, der er behov for. Bl.a. for at understøtte, at institu-
tionerne samarbejder på tværs, at de samarbejder med universiteterne og med
f.eks. virksomheder, skoler og hospitaler om de praksisnære projekter.
28. januar 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
87359
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 73: Evaluering af forsknings- og udviklingsaktiviteter på professionshøjskoler og erhvervsakademier, fra uddannelses- og forskningsministeren
2141303_0002.png
Det er desuden afgørende, at den nye viden, som bliver tilvejebragt med projek-
terne, også bliver bragt i spil på uddannelserne, så de studerende får en undervis-
ning, der er helt opdateret med relevant viden fra praksis.
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/2