Børne- og Undervisningsministeriet
December 2019
Sagsnr.: 19/16210
Høringsnotat
om
Forslag til lov om forbud mod udbud af opgavebesvarelser m.v. til eksaminander på en
uddannelsesinstitution under Børne- og Undervisningsministeriet eller Uddannelses- og
Forskningsministeriet
1. Indledning
Et udkast til forslag til lov om forbud mod udbud af opgavebesvarelser m.v. til eksaminander på
en uddannelsesinstitution under Børne- og Undervisningsministeriet eller Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet har i perioden fra den 6. november 2019 til den 4. december 2019 været i ekstern
høring hos 207 myndigheder og organisationer. Udkastet er også offentliggjort på Høringsporta-
len.
Der er modtaget høringssvar fra 51 af de hørte myndigheder og organisationer, heraf 3 fælles hø-
ringssvar fra flere høringsparter. 12 høringssvar indeholder bemærkninger til lovudkastet. En
oversigt med angivelse af, hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
Det er alene de væsentligste bemærkninger fra høringssvarene, der er medtaget i notatet.
2. Sammenfatning om ændring i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De indkomne høringssvar har givet anledning til følgende ændringer, som overvejende er af lov-
teknisk karakter:
De specielle bemærkninger til § 1 er præciseret med henblik på at tydeliggøre lovens anven-
delsesområde.
De specielle bemærkninger til § 2, nr. 4, er præciseret med henblik på at tydeliggøre afgræns-
ningen af begrebet ”uretmæssig hjælp”.
De specielle bemærkninger til §§ 3 og 4 er præciseret med henblik på at tydeliggøre den fore-
slåede ordnings rækkevidde.
I § 5 indsættes nyt stk. 3, hvorefter hvis der ved en overtrædelse er opnået et økonomisk ud-
bytte, skal udbyttet kunne konfiskeres efter straffelovens bestemmelser herom. Hvis konfi-
skation ikke kan ske, skal der tages særligt hensyn hertil ved udmåling af bøden.
I § 5 indsættes nyt stk. 4, hvorefter den, der forsætligt medvirker til overtrædelse af et for-
bud, kan pålægges strafansvar efter straffelovens bestemmelse om medvirken.
De specielle bemærkninger til § 5 er præciseret således, at det fremgår, at lovforslaget ikke
har til hensigt at kriminalisere forhold, der normalt betragtes som almindelig lektiehjælp.
Endvidere er lovbemærkningerne præciseret i forhold til niveauet for bødeudgangspunkt og
udmåling af bødestørrelsen.
Der er herudover foretaget ændringer af sproglig og lovteknisk karakter.
3. Generelle bemærkninger til lovudkastet
Overordnet set er foreninger og organisationer for skoler, ungdomsuddannelser, videregående
uddannelser, pædagogisk personale, menneskerettigheder mv. positive over for det i lovforslaget
foreslåede initiativ.
1