Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del Bilag 60
Offentligt
2133249_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer
1
(Proportionalitetsvurdering forud for vedtagelse af ny eller ændret regulering af erhverv og klageadgang i
sager om erhvervspas og ved udsendelse af advarsler)
§1
I lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, jf. lovbekendtgørelse nr.
1871 af 29. december 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I lovens
titel
indsættes efter »kvalifikationer«: »m.v.«.
2.
I
fodnoten
til lovens titel indsættes efter »132«: »og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2018/958 af 28. juni 2018 om en proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny regulering af
erhverv, EU-tidende 2018, nr. L 173, side 25«.
3.
I
§ 1
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Loven finder anvendelse på proportionalitetsvurderinger, der skal foretages af vedkommende
minister forud for indførelse af ny eller ændring af eksisterende regulering af erhverv.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
4.
I
§ 2
indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:
2)
Proportionalitetstestdirektivet:
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/958 af 28. juni
2018 om en proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny regulering af erhverv.
Nr. 2-10 bliver herefter nr. 3-11.
5.
Efter kapitel 2 indsættes:
»Kapitel 2 a
Proportionalitetsvurdering forud for vedtagelse af ny eller ændret regulering af erhverv
§ 2 a.
Vedkommende minister skal foretage en proportionalitetsvurdering forud for indførelse af nye
eller ændringer af eksisterende love eller administrative bestemmelser, som begrænser adgangen til
Lovforslaget indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF
af 7. september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, EU-Tidende 2005, nr. L 255, side 22, som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/55/EU af 20. november 2013 om ændring af direktiv
2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer og forordning (EU) nr. 1024/2012 om det
administrative samarbejde ved hjælp af informationssystemet for det indre marked (»IMI-forordningen«), EU-Tidende
2013, nr. L 354, side 132, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/958 af 28. juni 2018 om en
proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny regulering af erhverv, EU-tidende 2018, nr. L 173, side 25.
1
1
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0002.png
eller udøvelsen af lovregulerede erhverv, som falder ind under anvendelsesområdet for
anerkendelsesdirektivet.
Stk. 2.
Vedkommende minister skal sikre, at de love eller administrative bestemmelser, som begrænser
adgangen til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv, som myndigheden indfører, og de ændringer,
som myndigheden foretager af eksisterende bestemmelser, er egnede til at sikre opnåelsen af det
tilstræbte mål og ikke går videre, end hvad der er nødvendigt for at nå det pågældende mål.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om en proportionalitetstest forud for
vedtagelse af ny regulering af erhverv, jf. stk. 1, i overensstemmelse med
proportionalitetstestdirektivet.«
6.
I
§ 8
indsættes som
stk. 2 og 3:
»
Stk. 2.
Afgørelse om afslag på og manglende udstedelse af det europæiske erhvervspas kan påklages
af den, afgørelsen eller den manglende udstedelse vedrører.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om adgang til at klage over afgørelse om
afslag på og manglende udstedelse af erhvervspas, herunder om klagebehandlingen. Hvor der ikke er
en administrativ klageinstans over den kompetente myndighed, fastsættes regler efter 1. pkt. af
vedkommende minister efter forhandling med uddannelses- og forskningsministeren.«
7.
I
§ 16, stk. 3,
indsættes efter »om advarslen«: »og om, at vedkommende kan klage over udsendelsen af
advarslen og anmode om berigtigelse af advarslen«.
8.
I
§ 16
indsættes som
stk. 5:
»Stk.
5.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om adgang til at klage over udsendelse
af advarsel, jf. stk. 1 og 2, herunder om klagebehandlingen, og om anmodning om berigtigelse af
udsendte advarsler. Hvor der ikke er en administrativ klageinstans over den kompetente myndighed,
fastsættes regler efter 1. pkt. af vedkommende minister efter forhandling med uddannelses- og
forskningsministeren.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1-5, træder i kraft den 30. juli 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gennemførelse af proportionalitetstestdirektivet
2
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0003.png
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Klage over afslag på og manglende udstedelse af europæisk erhvervspas
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Klage over udsendelse af advarsel og berigtigelse af advarsel
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at gennemføre dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/958 af
28. juni 2018 om en proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny regulering af erhverv (herefter
proportionalitetstestdirektivet).
Direktivet har til formål at fastsætte regler for proportionalitetsvurderinger, der skal foretages af
medlemsstaterne forud for indførelse af ny eller ændring af eksisterende regulering af erhverv med henblik
på at sikre et velfungerende indre marked, samtidig med at der sikres gennemsigtighed og et højt niveau af
forbrugerbeskyttelse.
Medlemsstaterne har også hidtil været forpligtet til alene at vedtage regulering vedrørende adgangen til
eller udøvelsen af lovregulerede erhverv, hvor reguleringen ikke er i strid med det EU-retlige
proportionalitetsprincip.
Europa-Kommissionen har imidlertid fundet, at medlemsstaternes hidtidige proportionalitetsvurderinger
har afsløret en mangel på klarhed over de kriterier, som skal indgå i vurderingerne. Med
proportionalitetstestdirektivet fastsættes der en analytisk proportionalitetsramme, som medlemsstaterne
skal anvende forud for vedtagelsen af ny eller ændret regulering i forhold til adgangen til eller udøvelsen af
lovregulerede erhverv. Dette skal understøtte, at medlemsstaterne foretager de nødvendige
proportionalitetsvurderinger på en ensartet måde og efter de samme kriterier.
EU-/EØS-statsborgeres ret til anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer med henblik på adgang til at
udøve visse lovregulerede erhverv i et andet EU-/EØS-land er reguleret i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/55/EU af 20. november 2013 om ændring af
direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer og forordning (EU) nr. 1024/2012
3
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0004.png
om det administrative samarbejde ved hjælp af informationssystemet for det indre marked (»IMI-
forordningen«) (herefter anerkendelsesdirektivet).
Anerkendelsesdirektivet er gennemført i dansk ret ved lov om anerkendelse af visse uddannelses- og
erhvervsmæssige kvalifikationer, jf. lov nr. 1871 af 29. december 2015 (herefter anerkendelsesloven), samt
i konkret sektorlovgivning for de enkelte lovregulerede erhverv. Uddannelses- og Forskningsministeriet er
national koordinator for gennemførelsen af anerkendelsesdirektivet, jf. anerkendelseslovens § 17, stk. 1.
Regeringen har modtaget Europa-Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2018/2167 af 19. juli 2018, hvori
Kommissionen redegør for visse punkter, hvor det vurderes, at anerkendelsesdirektivet ikke er fuldt ud
gennemført i dansk ret. Dette omfatter adgang til at klage over manglende udstedelse af erhvervspas, jf.
direktivets artikel 4c, stk. 1 og 2, samt adgang til at klage over udsendelse af advarsel og anmodning om
berigtigelse af udsendte advarsler, jf. direktivets artikel 56a, stk. 6.
Lovforslaget har således endvidere til formål at bringe dansk ret i fuld overensstemmelse med
anerkendelsesdirektivet.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gennemførelse af proportionalitetstestdirektivet
2.1.1. Gældende ret
I medfør af anerkendelseslovens § 1, stk. 1, nr. 1-4, finder loven anvendelse på:
1) Sager om, hvorvidt en person, der med henblik på etablering ansøger om adgang til udøvelse af et
lovreguleret erhverv i Danmark, opfylder de betingelser, som er en forudsætning for adgang til som
selvstændig erhvervsdrivende eller arbejdstager at udøve dette erhverv, når personen påberåber sig
anerkendelse af udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer.
2) Sager, hvor en person som selvstændig erhvervsdrivende eller arbejdstager agter midlertidigt og
lejlighedsvis at levere tjenesteydelser inden for et lovreguleret erhverv i Danmark, når personen påberåber
sig udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer.
3) Sager om personer, som udøver et af de erhverv, der er nævnt i artikel 56 a, stk. 1, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer med senere ændringer, og som har fået begrænset retten til at udøve deres erhverv af en
offentlig myndighed eller en domstol.
4) Sager om personer, der i forbindelse med anerkendelse af deres erhvervsmæssige kvalifikationer til brug
for udøvelse af et lovreguleret erhverv har benyttet forfalsket dokumentation for disse kvalifikationer.
Anerkendelsesloven finder endvidere anvendelse på sager om det europæiske erhvervspas, jf.
anerkendelseslovens § 1, stk. 3.
Lovregulerede erhverv er de erhverv, hvor der enten direkte eller indirekte ifølge nationale love eller
administrative bestemmelser stilles krav om bestemte erhvervsmæssige kvalifikationer for adgang hertil
eller udøvelse eller en form for udøvelse heraf. Dette følger af anerkendelseslovens § 2, nr. 3.
4
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0005.png
Det er som udgangspunkt henlagt til medlemsstaterne selv at beslutte, om og hvordan et erhverv skal
reguleres inden for rammerne af principperne om ikkediskrimination og proportionalitet.
Proportionalitetsprincippet er et af EU-rettens generelle principper, hvoraf følger, at nationale
foranstaltninger, som kan hindre udøvelsen af de traktatfæstede rettigheder, bør anvendes uden
forskelsbehandling, være begrundet i mål af samfundsmæssige interesse, være egnede til at sikre
opnåelsen af det tilstræbte mål og ikke gå videre, end hvad der er nødvendigt for at nå dette mål.
Ved ændring af anerkendelsesdirektivet i 2013 blev der indføjet en ny artikel 59, som blev gennemført i
dansk ret i anerkendelseslovens § 14, stk. 2, hvorefter vedkommende minister skal gennemgå nye regler
eller regler, som er blevet ophævet eller lempet, og som begrænser adgangen til et erhverv eller udøvelsen
heraf, og oplyse Uddannelses- og Forskningsministeriet herom.
Det følger af de specielle bemærkninger til § 14, stk. 2, at bestemmelsen vedrører den såkaldte
transparensøvelse, som indebærer, at alle medlemsstater skal kortlægge egne gældende lovkrav til
udøvelse af lovregulerede erhverv i forhold til kravene om diskriminationsforbud, nødvendighed og
proportionalitet samt i kravet om begrundelse i et tvingende alment hensyn. Vedkommende minister skal i
forbindelse med kortlægningen endvidere meddele Uddannelses- og Forskningsministeriet, hvilke erhverv
der i sektorlovgivningen er begrænset adgang til ved forudgående kontrol og begrundelsen herfor. Der
henvises til Folketingstidende 2015-16, A, L 32 som fremsat, side 185.
Uddannelses- og Forskningsministeriet indberetter resultatet af kortlægningen til Europa-Kommissionen i
overensstemmelse med anerkendelsesdirektivets artikel 59, stk. 2.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Resultaterne af den kortlægning, som medlemsstaterne har indberettet til Europa-Kommissionen i
overensstemmelse med anerkendelsesdirektivets artikel 59, stk. 2, viste efter Kommissionens opfattelse en
mangel på klarhed for så vidt angår de kriterier, som medlemsstaterne skal anvende ved
proportionalitetsvurderinger af krav, som begrænser adgangen til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv.
Med proportionalitetstestdirektivet fastlægges der nu en nærmere analytisk proportionalitetsramme, som
medlemsstaterne fremover skal anvende ved revision af eksisterende regulering af erhverv eller ved forslag
til ny regulering. Dette skal understøtte, at medlemsstaterne foretager de nødvendige
proportionalitetsvurderinger på en ensartet måde og efter de samme kriterier.
Proportionalitetsvurderingen skal foretages med henblik på at sikre et velfungerende indre marked,
samtidig med at der sikres gennemsigtighed og et højt niveau af forbrugerbeskyttelse.
Det har været overvejet, på hvilken måde de nærmere regler for proportionalitetsvurderingerne kan
gennemføres.
Idet proportionalitetstestdirektivet finder anvendelse på de erhverv, som falder ind under
anerkendelsesdirektivets anvendelsesområde, og idet anerkendelsesloven gennemfører de tværgående
bestemmelser i anerkendelsesdirektivet, er det Uddannelses- og Forskningsministeriets vurdering, at
pligten til at gennemføre proportionalitetsvurderinger forud for vedtagelsen af nye eller ændrede
5
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0006.png
bestemmelser, som begrænser adgangen til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv, kan indføres i
anerkendelsesloven.
Det foreslås på den baggrund, at anerkendelseslovens anvendelsesområde udvides til også at omfatte
proportionalitetsvurderinger, der skal foretages forud for indførelse af ny eller ændring af eksisterende
regulering af erhverv, at der i anerkendelsesloven fastsættes en forpligtelse til for vedkommende minister
at foretage en sådan proportionalitetsvurdering forud for indførelse af nye eller ændring af eksisterende
love eller administrative bestemmelser, som begrænser adgangen til eller udøvelsen af lovregulerede
erhverv, og at vedkommende minister derved skal sikre, at sådan regulering ikke er i strid med det EU-
retlige proportionalitetsprincip. Endelig foreslås det, at uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges
til at fastsætte nærmere regler om proportionalitetsvurderingen.
Proportionalitetstestdirektivet anviser, hvilke hensyn medlemsstaterne skal tage i gennemførelsen af
proportionalitetsvurderingen forud for vedtagelsen af bestemmelser, som begrænser adgangen til eller
udøvelsen af lovregulerede erhverv.
Bemyndigelsen forventes derfor bl.a. anvendt til at fastsætte regler om, hvilke hensyn der skal inddrages i
proportionalitetsvurderingen. Reglerne herom vil blive fastsat i overensstemmelse med
proportionalitetstestdirektivets bestemmelser.
Direktivet foreskriver bl.a., at der som generelle hensyn skal foretages en vurdering af, hvorvidt
eksisterende regler af specifik eller mere generel art, såsom dem der findes i produktsikkerheds- eller
forbrugerbeskyttelseslovgivningen, er utilstrækkelige til at nå det tilstræbte mål, om den påtænkte
regulering er egnet til at nå det tilstræbte mål for så vidt angår dens hensigtsmæssighed, hvilken
indvirkning den påtænkte regulering vil have på den frie bevægelighed for personer og tjenesteydelser i
Unionen, på forbrugernes valg og på kvaliteten af den leverede tjenesteydelse, og en vurdering af
muligheden for at anvende mindre restriktive midler til at nå målet af samfundsmæssig interesse m.v.
Direktivet anviser endvidere mere konkrete hensyn, som medlemsstaterne skal tage, hvor det er relevant
for karakteren og indholdet af den påtænkte regulering, herunder bl.a. forbindelsen mellem omfanget af
den virksomhed, som et erhverv omfatter, eller som er forbeholdt dette, og den krævede erhvervsmæssige
kvalifikation, muligheden for at opnå den erhvervsmæssige kvalifikation ad alternative veje, hvorvidt og
hvorfor de aktiviteter, der er forbeholdt bestemte erhverv, kan eller ikke kan udøves sammen med andre
erhverv m.v.
Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt til bl.a. at fastsætte regler om forudgående vurdering af nye
foranstaltninger og overvågning af vedtagne foranstaltninger, ikkediskrimination, begrundelser baseret på
hensyn til mål af samfundsmæssige interesse, oplysninger til og inddragelse af interessenter forud for
indførelsen af nye eller ændringer af eksisterende love eller administrative bestemmelser, som begrænser
adgangen til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv, effektive retsmidler og udveksling af oplysninger
mellem medlemsstaterne.
Bemyndigelsen forventes videre anvendt til at fastsætte regler om, at proportionalitetsvurderingerne skal
gøres tilgængelige i EU-databasen over lovregulerede erhverv for at gøre det muligt for andre
medlemsstater og interesserede parter at fremsætte bemærkninger til Europa-Kommissionen og den
pågældende medlemsstat.
6
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0007.png
Endelig forventes bemyndigelsen anvendt til at fastsætte regler om den regeludstedende myndigheds
forpligtelse til løbende at overvåge proportionaliteten af de bestemmelser, der begrænser adgangen til
eller udøvelsen af erhverv inden myndighedens ressortområde. Myndighederne vil således få en
forpligtelse til løbende at følge virkningen af reguleringen, herunder set i forhold til den udvikling, der
måtte være inden for det enkelte lovregulerede erhverv siden foranstaltningens vedtagelse.
Det er således hensigten, at ansvaret for at gennemføre proportionalitetsvurderingerne ligger hos den
myndighed, som har ansvaret for den regulering, der har til formål at regulere adgangen til og udøvelsen af
de enkelte lovregulerede erhverv, ligesom denne myndighed har ansvaret for indholdet af vurderingen,
herunder for at sikre, at vurderingen foretages på et uafhængigt og objektivt grundlag. Bevisbyrden med
hensyn til begrundelse og proportionalitet ved gennemførelse af nye eller ændrede regler for adgangen til
et lovreguleret erhverv, ligger således hos den regeludstedende myndighed. Omfanget af vurderingen skal
stå i et rimeligt forhold til karakteren, indholdet og virkningen af de bestemmelser, der påtænkes indført og
kan således variere fra sag til sag. Proportionalitetsvurderingen skal i videst muligt omfang være
underbygget af data og fakta. Ved udarbejdelse af forslag til ny eller ændret regulering af adgangen til
erhverv skal den regeludstedende myndighed involvere alle berørte parter på passende vis og give dem
mulighed for at fremføre deres synspunkter, eventuelt gennem offentlig høring over forslag til ny eller
ændret regulering.
Endelig er det den regeludstedende myndigheds ansvar at registrere og indtaste resultatet af vurderingen i
EU-databasen over lovregulerede erhverv REGPROF. Proportionalitetstestdirektivet fastsætter ikke et
sprogkrav i forbindelse med indberetning i databasen. Det vil således være op til den enkelte
regeludstedende myndighed, på hvilket sprog vurderingen indberettes. Med henblik på videndeling med de
øvrige EU/EØS-medlemsstater bør myndigheden overveje muligheden for at foretage indberetningen på et
sprog, som forstås bredt blandt EU og EØS-medlemsstaterne.
Som national koordinator for den del af anerkendelsesdirektivet, der omfatter anmeldelse af krav i
forbindelse med lovregulerede erhverv i REGPROF, vil Styrelsen for Uddannelse og Forskning under
Uddannelses- og Forskningsministeriet videresende resultatet af proportionalitetsvurderingen til Europa-
Kommissionen, når den ansvarlige myndighed har indtastet resultatet i EU-databasen. Styrelsen vil i den
forbindelse kun have ansvaret for at videreformidle resultatet af proportionalitetsvurderingen til Europa-
Kommissionen. Ansvaret for den indholdsmæssige del af vurderingen påhviler alene den regeludstedende
myndighed, jf. ovenfor.
Den ansvarlige myndighed for gennemførelsen af proportionalitetsvurderingen kan i relevant omfang søge
rådgivning hos andre myndigheder inden for deres ressortområder til brug for gennemførelse af
vurderingen. Det kan f.eks. være hos Erhvervsministeriet i forhold til de dele af vurderingen, der vedrører
erhvervsretlige, markedsføringsretlige, virksomheds- og selskabsretlige samt konkurrence- og
produktsikkerhedsmæssige spørgsmål. Det kan f.eks. også være hos Uddannelses- og Forskningsministeriet
for så vidt angår spørgsmål, som falder ind under anerkendelsesdirektivets anvendelsesområde og
spørgsmål vedrørende det ordinære videregående uddannelsessystem.
2.2. Klage over afslag på og manglende udstedelse af europæisk erhvervspas
2.2.1. Gældende ret
7
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0008.png
Europæisk erhvervspas er et elektronisk certifikat som bevis for, enten at erhvervsudøveren opfylder alle
nødvendige betingelser med henblik på midlertidig eller lejlighedsvis levering af tjenesteydelser i en
værtsmedlemsstat, eller for anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer med henblik på etablering i
en værtsmedlemsstat. Der henvises til anerkendelsesdirektivets artikel 3, stk. 1, litra k.
Anerkendelsesdirektivets artikel 4c omhandler europæisk erhvervspas for midlertidig og lejlighedsvis
levering af tjenesteydelser, der ikke er omfattet af artikel 7, stk. 4, dvs. der ikke er underlagt
forhåndskontrol. Efter artikel 4c, stk. 2, kan afgørelser truffet af den kompetente myndighed i hjemlandet
eller manglende afgørelse inden for perioden på tre uger, som omhandlet i artiklens stk. 1, påklages efter
national ret.
Anerkendelsesdirektivets artikel 4d omhandler europæisk erhvervspas for etablering og midlertidig og
lejlighedsvis levering af tjenesteydelser, der er omhandlet i artikel 7, stk. 4, dvs. som er underlagt
forhåndskontrol. Efter artikel 4d, stk. 7, kan afgørelser vedtaget af hjemlandet og værtsmedlemsstaten i
henhold til artiklens stk. 1-5 eller manglende afgørelse fra hjemlandets side påklages efter national ret i den
pågældende medlemsstat.
Efter § 1, stk. 3, i anerkendelsesloven finder loven anvendelse på sager om det europæiske erhvervspas til
et erhverv, hvor den person, der ansøger om europæisk erhvervspas, allerede lovligt er etableret som
erhvervsudøver i Danmark, eller hvor personen har opnået sine erhvervsmæssige kvalifikationer i Danmark.
Bestemmelsens 1. pkt. finder anvendelse, uanset om erhvervet i Danmark er omfattet af
anerkendelsesdirektivet.
Efter anerkendelseslovens § 2, nr. 5, forstås ved kompetente myndigheder; alle myndigheder eller organer,
der er særligt bemyndigede til at udstede og modtage uddannelsesbeviser og andre dokumenter eller
oplysninger og til at modtage ansøgninger og træffe afgørelser om adgang til udøvelse af lovregulerede
erhverv.
Efter anerkendelseslovens § 4, stk. 4, modtager den kompetente myndighed sager om europæisk
erhvervspas sendt fra andre medlemslandes kompetente myndigheder.
Anerkendelseslovens § 6 og § 7 gennemfører regler om anerkendelsesproceduren for ansøgning om og
udstedelse af det europæiske erhvervspas, herunder regler om hvilke oplysninger og forhold den
kompetente myndighed verificerer eller kontrollerer, og om den kompetente myndigheds behandling af
ansøgninger, som er verificeret af og sendt fra andre medlemslandes kompetente myndigheder.
Efter anerkendelseslovens § 8 kan vedkommende minister fastsætte nærmere regler om det europæiske
erhvervspas, herunder hvilke dokumenter, bekræftede kopier og oversættelser den kompetente
myndighed kan kræve ved ansøgningen om et europæisk erhvervspas, procedurer ved eventuelle
betalinger m.v.
Det anføres i bemærkningerne til forslag til lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige
kvalifikationer, at afgørelser om ansøgning om erhvervspas kan påklages efter det almindelige
rekurssystem, der gælder for det pågældende område. Der henvises til Folketingstidende 2015-16, A, L 32
som fremsat, side 181, 203 og 204.
8
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0009.png
Der henvises dermed til den almindelige ulovbestemte forvaltningsretlige retsgrundsætning om
administrativ rekurs, der indebærer, at en part i en sag kan klage til en overordnet myndighed over en
afgørelse truffet af en underordnet myndighed. Retsgrundsætningen gælder i alle sager inden for den
offentlige forvaltning, hvor den offentlige forvaltning træffer afgørelse. Skal ordningen fraviges –
eksempelvis ved at klageadgangen skal afskæres eller begrænses – kræver det udtrykkelig lovhjemmel.
En myndigheds undladelse af at træffe afgørelse inden for en konkret frist vil efter den ulovbestemte
rekursadgang som udgangspunkt kunne sidestilles med et afslag, der kan påklages til de overordnede
myndigheder.
Der er i lovgivningen, der angår det europæiske erhvervspas, ikke vedtaget sådanne udtrykkelige regler, der
afskærer eller begrænser retsgrundsætningen, og dermed gælder det almindelige udgangspunkt efter
dansk ret om, at der kan klages til en højere myndighed.
Med hjemmel i anerkendelsesloven er der fastsat nærmere regler om det europæiske erhvervspas i
bekendtgørelse nr. 53 af 14. januar 2016 om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige
kvalifikationer m.v. Bekendtgørelsen betegnes i det følgende anerkendelsesbekendtgørelsen. Der er
herunder i bekendtgørelsen fastsat nærmere regler om procedure m.v. for den kompetente myndigheds
behandling af ansøgning om det europæiske erhvervspas.
I anerkendelsesbekendtgørelsens § 11, stk. 1, § 12, stk. 1, og § 14, stk. 2 og 3, er der fastlagt nærmere
frister for den kompetente myndigheds behandling af ansøgning om og udstedelse af erhvervspas. Der er
herunder fastsat bestemmelser om beregning af disse frister.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Europa-Kommissionen har meddelt den danske regering, at Danmark har tilsidesat sine forpligtelser i
henhold til artikel 4c, stk. 1-2, i anerkendelsesdirektivet.
Kommissionen har anført, at artikel 4c, stk. 1 og 2, i anerkendelsesdirektivet omhandler borgernes
individuelle rettigheder, og at det i et sådant tilfælde kræves i henhold til EU-Domstolens faste retspraksis,
at retstilstanden er tilstrækkelig bestemt og klar, og at de personer, som omfattes af direktivet, har
mulighed for fuldt ud at kende deres rettigheder og i givet fald påberåbe sig dem ved de nationale
domstole.
I den forbindelse har Kommissionen henvist til, at det er særdeles vigtigt, at det for ansøgeren er klart, hvad
vedkommende kan gøre, hvis de nationale myndigheder i dennes medlemsstat ikke handler inden for de
frister, der er fastsat i proceduren for udstedelse af det europæiske erhvervspas.
Det anføres i anerkendelsesdirektivets artikel 4c, stk. 2, og i artikel 4d, stk. 7, at afgørelse og manglende
afgørelse kan påklages efter national ret.
På denne baggrund foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 6, at afgørelse om afslag på og manglende
udstedelse af det europæiske erhvervspas kan påklages af den, afgørelsen eller den manglende udstedelse
vedrører.
9
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0010.png
Det foreslås endvidere, at uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om adgang til at klage
over afslag på og manglende udstedelse af erhvervspas, herunder om klagebehandlingen.
Herudover foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 6, at regler om adgang til at klage over afgørelse om
afslag på og manglende udstedelse af erhvervspas, herunder om klagebehandlingen, fastsættes af
vedkommende minister efter forhandling med uddannelses- og forskningsministeren, hvor der ikke er en
administrativ klageinstans over den kompetente myndighed. Det er det enkelte ressortministerium, der
fastlægger, hvilken myndighed der på det pågældende ministerområde er udpeget som kompetent
myndighed, jf. herved anerkendelseslovens § 2, nr. 5. Hvis den kompetente myndighed er en styrelse, vil
der som udgangspunkt være administrativ rekurs til det pågældende ministerium. Denne del af forslaget
omhandler de tilfælde, hvor der ikke er er en administrativ klageinstans over den myndighed, der er
udpeget som kompetent myndighed. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis den kompetente myndighed er et
nævn.
Med manglende udstedelse tænkes på tilfælde, hvor erhvervspasset ikke udstedes inden for en frist, som
er fastlagt i anerkendelsesdirektivet, og som – med hjemmel i anerkendelsesloven – er gennemført ved
anerkendelsesbekendtgørelsen.
Det foreslåede har til hensigt at fastlægge en ensartet ret til at klage over afslag på og manglende
udstedelse af europæisk erhvervspas. Det foreslåede har endvidere til hensigt at tydeliggøre over for
borgere, hvilke rettigheder de har i den forbindelse, ikke mindst således at den enkelte borger kan få det
fornødne overblik over mulighederne for at klage over afslag på og manglende udstedelse af europæisk
erhvervspas.
Det forventes, at det med den foreslåede bemyndigelse vil blive fastlagt, at en klage over afslag på eller
manglende udstedelse af europæiske erhvervspas kan indbringes for den myndighed, der i øvrigt er
rekursinstans i forhold til afgørelser truffet af den kompetente myndighed.
I de tilfælde, hvor der ikke er en administrativ klageinstans over den kompetente myndighed, vil det med
den foreslåede bestemmelse i anerkendelseslovens § 8, stk. 3, 2. pkt., blive fastlagt, hvilken anden statslig
myndighed der i disse tilfælde er klageinstans i forhold til klage over afgørelse om afslag på eller manglende
udstedelse af europæisk erhvervspas.
Herudover forventes det at blive fastlagt med den foreslåede bemyndigelse, at en klage over afgørelse om
afslag på eller manglende udstedelse af europæisk erhvervspas indgives til den kompetente myndighed, og
at klagen med alle sagens akter alene fremsendes til klageinstansen, hvis den kompetente myndighed
fastholder afgørelsen om afslag på udstedelse af erhvervspas, eller hvis den kompetente myndighed
fastholder den manglende udstedelse af erhvervspasset. Der vil således være tale om en
remonstrationsordning.
2.3. Klage over udsendelse af advarsel og berigtigelse af advarsel
2.3.1. Gældende ret
Efter anerkendelsesdirektivets artikel 56a, stk. 6, fastsætter medlemsstaterne, at erhvervsudøvere, om
hvem der sendes advarsler til andre medlemsstater, underrettes skriftligt om afgørelser om advarsler
10
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0011.png
samtidig med udsendelsen af selve advarslen og kan klage over afgørelsen i henhold til national ret eller
kan anmode om berigtigelse af sådanne afgørelser, ligesom der gives adgang til retsmidler i forbindelse
med skader forvoldt af fejlagtige advarsler til andre medlemsstater, i hvilke tilfælde det angives, at
afgørelsen om advarslen er genstand for et søgsmål fra erhvervsudøverens side.
Anerkendelsesdirektivets bestemmelser om administrativt samarbejde m.v. mellem de kompetente
myndigheder i medlemslandene, herunder advarselsordningen omfattet af direktivets artikel 56a, er søgt
gennemført ved anerkendelseslovens § 15 og § 16. Efter anerkendelseslovens § 2, nr. 5, forstås ved
kompetente myndigheder; Alle myndigheder eller organer, der er særligt bemyndigede til at udstede og
modtage uddannelsesbeviser og andre dokumenter eller oplysninger og til at modtage ansøgninger og
træffe afgørelser om adgang til udøvelse af lovregulerede erhverv.
Lovens § 16 skaber en generel hjemmel for danske myndigheder til at udveksle oplysninger som led i det
med direktivet etablerede advarselssystem, hvori der skal udveksles oplysninger om erhvervsudøvere, der
enten er blevet frakendt retten til at udøve et erhverv eller dømt for at have benyttet forfalsket
dokumentation for erhvervsmæssige kvalifikationer.
Har en person, som udøver et af de erhverv, der er nævnt i artikel 56 a, stk. 1, i anerkendelsesdirektivet,
fået begrænset retten til at udøve sit erhverv af en offentlig myndighed eller en domstol, skal den
kompetente myndighed i Danmark senest 3 dage efter vedtagelse af den afgørelse eller dom, hvorved den
pågældende begrænses i at udøve sit erhverv, underrette de kompetente myndigheder i alle
medlemslande om identiteten af denne erhvervsudøver. Der henvises til anerkendelseslovens § 16, stk. 1.
Har en domstol fundet, at en erhvervsudøver har benyttet forfalsket dokumentation for sine
erhvervsmæssige kvalifikationer i forbindelse med ansøgning om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer i henhold til anerkendelsesdirektivet, skal den kompetente myndighed i Danmark senest 3
dage efter domstolens afgørelse underrette de kompetente myndigheder i alle medlemslande om
identiteten af denne erhvervsudøver. Der henvises til anerkendelseslovens § 16, stk. 2.
Anerkendelseslovens § 16, stk. 3, fastlægger, at den kompetente myndighed i Danmark – samtidig med
udsendelse af advarsel efter bestemmelsens stk. 1 og 2 – skriftligt underretter den person, der er nævnt i
advarslen, om advarslen.
Anerkendelsesbekendtgørelsens § 15, stk. 1 og 2, der – med hjemmel i anerkendelsesloven – gennemfører
visse dele af anerkendelsesdirektivets artikel 56a, fastlægger nærmere regler i forbindelse med
advarselsordningen, herunder om ajourføring af IMI-dossieret.
Anerkendelsesloven sondrer ikke mellem statsborgerskab i tilfælde af afsendelse og modtagelse af en
advarsel. Lovens bestemmelser om udsendelse og modtagelse af advarsler, som har til formål at beskytte
det danske samfund og borgerne mod personer, som er dømt for benyttelse af forfalsket dokumentation
for deres erhvervsmæssige kvalifikationer, udvider således direktivets personkreds til også at omfatte
statsborgere fra tredjelande. Der har således været tale om overimplementering.
Det anføres i bemærkningerne til forslag til anerkendelsesloven, at en forvaltningsmyndigheds beslutning
om i IMI-systemet at offentliggøre en afgørelse om en advarsel ikke er en afgørelse i forvaltningslovens
forstand, ligesom en forvaltningsmyndigheds beslutning om at videregive oplysninger om en advarsel til en
11
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0012.png
anden forvaltningsmyndighed heller ikke er en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Det anføres
endvidere, at sådanne procesbeslutninger derfor kun er underlagt administrativ rekurs, hvis der er særskilt
hjemmel hertil. Der henvises til Folketingstidende 2015-16, A, L 32 som fremsat, side 212.
IMI-systemet er EU's Informationssystem om det Indre Marked. IMI giver de danske kompetente
myndigheder mulighed for at udveksle oplysninger med lignende organer i andre lande.
Der har ikke hidtil været fastsat regler om adgang til at klage over udsendelse af advarsel eller anmodning
om berigtigelse af advarsel.
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Europa-Kommissionen har meddelt den danske regering, at Danmark har tilsidesat sine forpligtelser i
henhold til artikel 56a, stk. 6, i anerkendelsesdirektivet.
Kommissionen har anført, at artikel 56a, stk. 6, i anerkendelsesdirektivet omhandler borgernes individuelle
rettigheder, og at det i et sådant tilfælde kræves i henhold til EU-Domstolens faste retspraksis, at
retstilstanden er tilstrækkelig bestemt og klar, og at de personer, som omfattes af direktivet, har mulighed
for fuldt ud at kende deres rettigheder og i givet fald påberåbe sig dem ved de nationale domstole.
I den forbindelse har Kommissionen henvist til, at det ikke er tilstrækkeligt klart, at muligheden for at
påklage en administrativ afgørelse nævnes, da en sådan administrativ praksis kan ændres på et hvilket som
helst tidspunkt.
På denne baggrund foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 7, at det i anerkendelseslovens § 16, stk. 3,
indsættes en tilføjelse, således at den person, der er nævnt i en udsendt advarsel, af den kompetente
myndighed i Danmark underrettes om, at vedkommende kan klage over udsendelsen af advarslen og
anmode om berigtigelse af advarslen.
Herudover foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 8, at uddannelses- og forskningsministeren fastsætter
regler om adgang til at klage over udsendelse af advarsel, jf. stk. 1 og 2, og om anmodning om berigtigelse
af udsendte advarsler.
Det forventes, at det i den forbindelse fastlægges, at erhvervsudøvere, om hvem der er udsendt advarsel til
andre medlemsstater – fordi vedkommende har fået begrænset retten til at udøve sit erhverv af en
offentlig myndighed eller en domstol, eller fordi vedkommende er dømt for at have anvendt forfalsket
dokumentation ved ansøgning om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer – kan klage herover
eller anmode om berigtigelse af en udsendt advarsel.
Endvidere foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 8, at regler om adgang til at klage over udsendelse af
advarsel og anmodning om berigtigelse af advarsel, herunder om klagebehandlingen, fastsættes af
vedkommende minister efter forhandling med uddannelses- og forskningsministeren, hvor der ikke er en
administrativ klageinstans over den kompetente myndighed. Det er det enkelte ressortministerium, der
fastlægger, hvilken myndighed der på det pågældende ministerområde er udpeget som kompetent
myndighed, jf. herved anerkendelseslovens § 2, nr. 5. Hvis den kompetente myndighed er en styrelse, vil
der som udgangspunkt være administrativ rekurs til det pågældende ministerium. Denne del af forslaget
omhandler de tilfælde, hvor der ikke er er en administrativ klageinstans over den myndighed, der er
12
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0013.png
udpeget som kompetent myndighed. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis den kompetente myndighed er et
nævn.
Det bemærkes, at det alene er selve udsendelsen af advarslen, der i henhold til det foreslåede kan klages
over, ligesom det alene er selve advarslen, der i henhold til det foreslåede kan anmodes berigtiget.
Det foreslåede har til hensigt at fastlægge en ensartet ret til at klage over udsendelse af advarsel og til at
anmode om berigtigelse af en udsendt advarsel. Det foreslåede har endvidere til hensigt at tydeliggøre over
for borgere, hvilke rettigheder de har i den forbindelse, ikke mindst således at den enkelte borger kan få
det fornødne overblik over mulighederne for at klage over udsendelse af advarsel og til at anmode om
berigtigelse af en udsendt advarsel.
Det forventes, at det med den foreslåede bemyndigelse vil blive fastlagt, at en klage over udsendelse af
advarsel og en anmodning om berigtigelse af en udsendt advarsel kan indbringes for den myndighed, der i
øvrigt er rekursinstans i forhold til afgørelser truffet af den kompetente myndighed.
I de tilfælde, hvor der ikke er en administrativ klageinstans over den kompetente myndighed, vil det med
den foreslåede bestemmelse i anerkendelseslovens § 16, stk. 5, 2. pkt., blive fastlagt, hvilken anden statslig
myndighed der i disse tilfælde er klageinstans i forhold til klage over udsendelse af advarsel og anmodning
om berigtigelse af advarsel.
Herudover forventes det at blive fastlagt med den foreslåede bemyndigelse, at en klage over udsendelse af
advarsel og til at anmode om berigtigelse af en udsendt advarsel indgives til den kompetente myndighed,
og at klagen med alle sagens akter alene fremsendes til klageinstansen, hvis den kompetente myndighed
fastholder udsendelse af advarslen, eller hvis den kompetente myndighed fastholder, at indholdet af
advarslen er korrekt. Der vil således være tale om en remonstrationsordning.
Som anført ovenfor, afsnit 2.3.1., udvider anerkendelseslovens bestemmelser om udsendelse og
modtagelse af advarsler direktivets personkreds til også at omfatte statsborgere fra tredjelande. Det
forventes, at denne udvidelse af personkredsen vil blive videreført ved udmøntning af den foreslåede
bemyndigelse vedrørende klageadgang og adgang til at anmode om berigtigelse af en advarsel, således at
alle personer omfattet af en udsendt advarsel – uanset statsborgerskab – får de samme rettigheder herom.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
Lovforslagets § 1, nr. 1-5, om gennemførelse af proportionalitetsvurderinger vil kunne medføre øgede
administrative driftsomkostninger af begrænset omfang, idet der vil skulle foretages en mere systematisk
proportionalitetsvurdering end hidtil.
Lovforslagets § 1, nr. 7 og 8, om klage over udsendelse af advarsel og berigtigelse af advarsel vil – når den
foreslåede bemyndigelse er udmøntet – kunne medføre implementeringsmæssige og administrative
konsekvenser af begrænset omfang for de omhandlede myndigheder. Disse konsekvenser vil bl.a. kunne
bestå af tilrettelæggelse af procedurer for behandling af klage over udsendelse af advarsel og procedurer
for behandling af anmodning om berigtigelse af advarsel. Eventuelle omkostninger herved forventes
afholdt inden for de gældende budgetrammer.
13
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0014.png
Lovforslaget vurderes i øvrigt ikke at have økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige.
Der er taget stilling til de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning. Principperne er i mindre omfang
relevante i forhold til de foreslåede ændringer vedrørende proportionalitetsvurderinger. De gennemførte
proportionalitetsvurderinger vil skulle gøres tilgængelige i den allerede eksisterende EU-database over
lovregulerede erhverv REGPROF.
Det vurderes, at lovforslagets § 1, nr. 6-8, er i overensstemmelse med principperne for digitaliseringsklar
lovgivning, herunder særligt i forhold til princip 1 om enkle og klare regler, eftersom denne del af forslaget
tilsigter at øge den reguleringsmæssige klarhed for borgere m.fl. Principperne vil blive inddraget ved
udmøntning af de foreslåede bemyndigelser. Det forudsættes i øvrigt, at der i forbindelse med den
omhandlede sagsbehandling gøres brug af eksisterende registre, som allerede er digitaliserede.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Proportionalitetsvurderingerne skal foretages med henblik på at sikre et velfungerende indre marked,
samtidig med at der sikres gennemsigtighed og et højt niveau af forbrugerbeskyttelse.
Proportionalitetsvurderingerne skal dermed bidrage til fjernelse af barriere for arbejdskraftens fri
bevægelighed i EU. På den måde vil proportionalitetsvurderingerne kunne have positive erhvervsmæssige
og samfundsøkonomiske konsekvenser. Den konkrete effekt vil imidlertid afhænge af, om og i hvilket
omfang proportionalitetsvurderingerne vil medføre en ændring i måden, hvorpå de regeludstedende
myndigheder regulerer adgangen til og udøvelsen af lovregulerede erhverv.
Proportionalitetsvurderingerne har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslagets § 1, nr. 6-8, har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det er Uddannelses- og Forskningsministeriets vurdering, at principperne for agil erhvervsrettet lovgivning
ikke er relevante for nærværende lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslagets § 1, nr. 1-5, vedrørende proportionalitetsvurderinger har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
Lovforslagets § 1, nr. 6-8, forventes at øge den reguleringsmæssige klarhed for borgere m.fl. ved at
tydeliggøre retten til at indgive en klage over afslag på eller manglende afgørelse om erhvervspas samt
retten til at indgive klage over udsendelse af advarsel og anmodning om berigtigelse af en advarsel.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
14
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0015.png
Lovforslaget gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/958 af 28. juni 2018
om en proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny regulering af erhverv, EU-tidende 2018, nr. L 173,
side 25. Fristen for gennemførelse af direktivet er den 30. juli 2020.
Lovforslaget gennemfører endvidere dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7.
september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, EU-Tidende 2005, nr. L 255, side 22,
som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/55/EU af 20. november 2013 om
ændring af direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer og forordning (EU) nr.
1024/2012 om det administrative samarbejde ved hjælp af informationssystemet for det indre marked
(»IMI-forordningen«), EU-Tidende 2013, nr. L 354, side 132. Fristen for gennemførelse af
ændringsdirektivet var den 18. januar 2016. Den 20. juli 2018 modtog regeringen Europa-Kommissionens
åbningsskrivelse nr. 2018/2167, hvori Kommissionen redegør for en række punkter, hvor direktivet ikke
vurderes at være korrekt gennemført i Danmark. Den 7. marts 2019 modtog regeringen Europa-
Kommissionens begrundede udtalelse nr. 2018/2167, hvor direktivet på enkelte punkter fortsat vurderes
ikke at være korrekt gennemført i Danmark. Lovforslagets § 1, nr. 6-8, vedrørende klageadgang m.v. følger
op herpå.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [x] til den [x] været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
3F - Fagligt Fælles Forbund, Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankestyrelsen, Apotekerforeningen,
Arkitektforeningen, Arkitektskolen Aarhus, Autoriserede køle- & varmepumpefirmaers brancheforening
(AKB), Blik- og Rørarbejderforbundet, B-SOSU, BUPL, Børne- og Kulturchefforeningen,
Centralorganisationen af 2010 (CO10), Centralorganisationen Søfart (CO-SEA), Copenhagen Business
School, Danish Society for Education and Business, Danmarks Akkrediteringsinstitution, Danmarks
Evalueringsinstitut (EVA), Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening,
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Optikerforening, Danske Rederier, Danmarks
Skiforbund, Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri, Dansk
Journalistforbund, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Laborant-Forening, Dansk Magisterforening, Dansk
Psykolog Forening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandplejerforening, Dansk Transport og Logistik (DTL),
Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og –
Gymnasier – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier – Lederne, Danske Fysioterapeuter,
Danske Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske PersonTransport, Danske
Professionshøjskoler, Danske SOSU-skoler, Danske Translatører, Danske Underviserorganisationers Samråd
(DUS), Danske Universiteter, De offentlige tandlæger, Den Danske Dyrlægeforening, Den danske
Landinspektørforening, Den Danske Skiskole, Det Centrale Handicapråd, Det Kongelige Danske
Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, Det Offentlige Beredskabs Landsforbund,
Digitaliseringsstyrelsen, Djøf, DLBR, Ergoterapeutforeningen, Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi
Midt-Vest, Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi Sydvest, Erhvervsakademi Aarhus,
Erhvervsakademiet Copenhagen Business, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, FAKK,
Farmakonomforeningen, FH – Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finansforbundet, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), FOA, Fonden Dansk Standard, Forbundet Arkitekter og
15
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0016.png
Designere, Forbundet Kommunikation og Sprog, Foreningen af Danske Lægestuderende, Foreningen af frie
fagskoler, Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Socialchefer, Foreningen Danske Revisorer, Fredericia
Maskinmesterskole, Frie Skolers Lærerforening, FSR - danske revisorer, Gymnasieskolernes Lærerforening,
Handelsskolernes Lærerforening, HK, Horesta, Hovedorganisationen af Officerer i Danmark,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), IT-Universitetet, Jordemoderforeningen,
Konstruktørforeningen, Københavns Erhvervsakademi, Københavns Maskinmesterskole, Københavns
Professionshøjskole, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Kliniske
Tandteknikere, Landsforeningen af statsautoriserede Fodterapeuter, Lægeforeningen, Lægeforeningen –
Yngre læger, Lærernes Centralorganisation, Lærerstuderendes Landskreds, Marstal Navigationsskole,
MARTEC, Frederikshavn, Maskinmestrenes Forening, Offentligt Ansattes Organisationer, Pharmadanmark,
Politiforbundet, Professionshøjskolen Absalon, Pædagogstuderendes Landssammenslutning,
Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser,
Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rytmisk Musikkonservatorium, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser (REU), SIMAC, Svendborg, Skagen Skipperskole, Skoleskibet Georg Stage,
Studievalg Danmark, Svendborg Søfartsskole, Syddansk Universitet, Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning, Søfartens Ledere, Tandlægeforeningen, Teknisk Landsforbund,
Uddannelsesforbundet, University College Lillebælt, University College Nordjylland, University College
Syddanmark, VIA University College, Aalborg Universitet, Aarhus Maskinmesterskole og Aarhus Universitet.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Ingen
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Lovforslagets § 1, nr. 1-5, om
gennemførelse af
proportionalitetsvurderinger, vil
kunne medføre øgede
administrative driftsomkostninger
af begrænset omfang, idet der vil
skulle foretages en mere
systematisk
proportionalitetsvurdering end
hidtil.
Lovforslaget § 1, nr. 7 og 8, vil
kunne medføre
implementeringsmæssige
konsekvenser af begrænset
16
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0017.png
omfang for de myndigheder, der –
som noget nyt – skal behandle
klage over advarsler og behandle
anmodninger om berigtigelse af
advarsler. Eventuelle
omkostninger herved forventes
afholdt inden for de gældende
budgetrammer.
Lovforslaget § 1, nr. 7 og 8, vil
endvidere kunne medføre øgede
administrative driftsomkostninger
af begrænset omfang.
Økonomiske konsekvenser for Lovforslagets § 1, nr. 1-5, om
erhvervslivet
gennemførelse af
proportionalitetsvurderinger, vil kunne
have positive erhvervsmæssige og
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Ingen
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser Lovforslagets § 1, nr. 6-8, forventes at
Ingen
for borgerne
øge den reguleringsmæssige klarhed for
borgere m.fl. ved at tydeliggøre retten til
at indgive en klage over afslag på eller
manglende afgørelse om erhvervspas
samt retten til at indgive klage over
udsendelse af advarsel og anmodning
om berigtigelse af en advarsel.
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Lovforslaget gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2018/958 af 28. juni 2018 om en proportionalitetstest forud for
vedtagelse af ny regulering af erhverv, EU-tidende 2018, nr. L 173, side 25.
Lovforslaget gennemfører endvidere dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer, EU-Tidende 2005, nr. L 255, side 22, som
senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/55/EU af
20. november 2013 om ændring af direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af
17
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0018.png
erhvervsmæssige kvalifikationer og forordning (EU) nr. 1024/2012 om det
administrative samarbejde ved hjælp af informationssystemet for det indre
marked (»IMI-forordningen«), EU-Tidende 2013, nr. L 354, side 132.
Går videre end minimumskrav JA
i EU-regulering (sæt X)
X
NEJ
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7 og 8, jf. afsnit 2.3., idet det forventes,
at den omfattede personkreds udvides til også at omfatte
tredjelandsborgere. Der er med denne del af lovforslaget ikke tale om
erhvervsmæssige byrder, men om rettigheder vedrørende klageadgang og
anmodning om berigtigelse af advarsler, jf. herved anerkendelseslovens §
16, som udstrækkes til en større persongruppe, end hvad der følger af
anerkendelsesdirektivet.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Anerkendelseslovens titel foreslås ændret, således at lovens titel fremover er: Lov om anerkendelse af visse
uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer m.v. Hermed tydeliggøres det, at loven ikke kun omfatter
anerkendelse af uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer. Loven vil med dette lovforslag også
regulere myndigheders pligt til at gennemføre en proportionalitetstest forud for vedtagelsen af ny eller
ændret regulering af adgangen til lovregulerede erhverv.
Til nr. 2
Fodnoten i den gældende anerkendelseslov henviser til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF
af 7. september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, EU-Tidende 2005, nr. L 255, side
22, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/55/EU af 20. november 2013 om
ændring af direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer og forordning (EU) nr.
1024/2012 om det administrative samarbejde ved hjælp af informationssystemet for det indre marked
(»IMI-forordningen«), EU-Tidende 2013, nr. L 354, side 132.
Med dette lovforslag foreslås det, at pligten til at gennemføre proportionalitetsvurderinger i
overensstemmelse med proportionalitetsdirektivet til dels implementeres i anerkendelsesloven.
På den baggrund foreslås det at ændre
fodnoten
til anerkendelsesloven, så det heraf også vil fremgå, at
anerkendelsesloven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2018/958 af 28. juni 2018 om en proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny regulering af
erhverv, EU-tidende 2018, nr. L 173, side 25.
18
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0019.png
Det følger herefter af fodnoten til anerkendelsesloven, at anerkendelsesloven dels gennemfører dele af
anerkendelsesdirektivet og dels gennemfører dele af proportionalitetstestdirektivet.
Til nr. 3
Det følger af anerkendelseslovens § 1, stk. 1, nr. 1-4, at loven finder anvendelse på:
1) Sager om, hvorvidt en person, der med henblik på etablering ansøger om adgang til udøvelse af et
lovreguleret erhverv i Danmark, opfylder de betingelser, som er en forudsætning for adgang til som
selvstændig erhvervsdrivende eller arbejdstager at udøve dette erhverv, når personen påberåber sig
anerkendelse af udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer.
2) Sager, hvor en person som selvstændig erhvervsdrivende eller arbejdstager agter midlertidigt og
lejlighedsvis at levere tjenesteydelser inden for et lovreguleret erhverv i Danmark, når personen påberåber
sig udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer.
3) Sager om personer, som udøver et af de erhverv, der er nævnt i artikel 56 a, stk. 1, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer med senere ændringer, og som har fået begrænset retten til at udøve deres erhverv af en
offentlig myndighed eller en domstol.
4) Sager om personer, der i forbindelse med anerkendelse af deres erhvervsmæssige kvalifikationer til brug
for udøvelse af et lovreguleret erhverv har benyttet forfalsket dokumentation for disse kvalifikationer.
Anerkendelsesloven finder endvidere anvendelse på sager om det europæiske erhvervspas, jf.
anerkendelseslovens § 1, stk. 3.
Med dette lovforslag foreslås det, at pligten til at gennemføre en proportionalitetsvurdering forud for
vedtagelsen af nye eller ændrede bestemmelser, som begrænser adgangen til eller udøvelsen af
lovregulerede erhverv, til dels gennemføres i anerkendelsesloven.
Det foreslås derfor, at der i anerkendelseslovens § 1 indsættes et nyt
stk. 3,
hvorefter loven finder
anvendelse på proportionalitetsvurderinger, der skal foretages af vedkommende minister forud for
indførelse af ny eller ændring af eksisterende regulering af erhverv.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at anerkendelsesloven dermed også vil finde anvendelse for så vidt
angår de proportionalitetsvurderinger, som EU-medlemsstaterne skal foretage forud for vedtagelsen af nye
eller ændrede bestemmelser, som begrænser adgangen til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv.
Til nr. 4
Anerkendelseslovens § 2 indeholder i overensstemmelse med anerkendelsesdirektivet en række
definitioner af de begreber som anvendes i loven, herunder en forkortelse af det fulde navn for
anerkendelsesdirektivet, jf. lovens § 2, nr. 1.
Det foreslås, at der i anerkendelseslovens § 2 indsættes et nyt
nr. 2,
hvorefter
proportionalitetstestdirektivet vil være forkortelsen for Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2018/958 af 28. juni 2018 om en proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny regulering af erhverv.
19
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0020.png
Til nr. 5
Det er som udgangspunkt henlagt til medlemsstaterne selv at beslutte, om og hvordan et erhverv skal
reguleres inden for rammerne af principperne om ikkediskrimination og proportionalitet.
Proportionalitetsprincippet er et af EU-rettens generelle principper, hvoraf følger, at nationale
foranstaltninger, som kan hindre udøvelsen af de traktatfæstede rettigheder, bør anvendes uden
forskelsbehandling, være begrundet i mål af samfundsmæssige interesse, være egnede til at sikre
opnåelsen af det tilstræbte mål og ikke gå videre, end hvad der er nødvendigt for at nå dette mål.
Europa-Parlamentet og Rådet har vedtaget proportionalitetstestdirektivet, som fastlægger en nærmere
analytisk proportionalitetsramme, som medlemsstaterne fremover skal anvende ved revision af
eksisterende regulering af erhverv eller ved forslag til ny regulering, herunder hvilke hensyn
medlemsstaterne skal tage i gennemførelsen af proportionalitetsvurderinger.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
kapitel 2 a
vedrørende proportionalitetsvurdering forud for vedtagelse
af ny eller ændret regulering af erhverv, som fastsætter en forpligtelse til at foretage en sådan
proportionalitetsvurdering samt en bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
proportionalitetsvurderingen. Bestemmelserne gennemfører dele af proportionalitetstestdirektivet.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 2 a, hvorefter vedkommende minister forpligtes til at gennemføre en
proportionalitetsvurdering forud for indførelsen af ny eller ændret regulering af erhverv med henblik på at
sikre, at reguleringen er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
Med det foreslåede
§ 2 a, stk. 1,
foreslås det, at vedkommende minister skal foretage en
proportionalitetsvurdering forud for indførelse af nye eller ændringer af eksisterende love eller
administrative bestemmelser, som begrænser adgangen til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv, som
falder ind under anvendelsesområdet for anerkendelsesdirektivet.
Det er således hensigten, at ansvaret for at gennemføre proportionalitetsvurderingerne vil ligge hos den
myndighed, som har ansvaret for den regulering, der har til formål at regulere adgangen til og udøvelsen af
de enkelte lovregulerede erhverv, ligesom denne myndighed har ansvaret for indholdet af vurderingen,
herunder for at sikre, at vurderingen foretages på et uafhængigt og objektivt grundlag. Omfanget af
vurderingen skal stå i et rimeligt forhold til karakteren, indholdet og virkningen af de bestemmelser, der
påtænkes indført og kan således variere fra sag til sag. Proportionalitetsvurderingen skal i videst muligt
omfang være underbygget af data og fakta. Ved udarbejdelse af forslag til ny eller ændret regulering af
adgangen til erhverv skal den regeludstedende myndighed involvere alle berørte parter på passende vis og
give dem mulighed for at fremføre deres synspunkter, eventuelt gennem offentlig høring over forslag til ny
eller ændret regulering.
Det er endvidere den ansvarlige myndigheds ansvar at registrere og indtaste resultatet af vurderingen i
databasen over lovregulerede erhverv REGPROF. Proportionalitetstestdirektivet fastsætter ikke et
sprogkrav i forbindelse med indberetning i databasen. Det vil således være op til den enkelte
regeludstedende myndighed, på hvilket sprog vurderingen indberettes. Med henblik på videndeling med de
øvrige EU/EØS-medlemsstater bør myndigheden overveje muligheden for at foretage indberetningen på et
sprog, som forstås bredt blandt EU og EØS-medlemsstaterne.
20
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0021.png
Som national koordinator for den del af anerkendelsesdirektivet, der omfatter anmeldelse af krav i
forbindelse med lovregulerede erhverv i REGPROF, vil Styrelsen for Uddannelse og Forskning under
Uddannelses- og Forskningsministeriet videresende resultatet af proportionalitetsvurderingen til Europa-
Kommissionen, når den ansvarlige myndighed har indtastet resultatet i EU-databasen. Styrelsen vil i den
forbindelse kun have ansvaret for at videreformidle resultatet af proportionalitetsvurderingen til Europa-
Kommissionen. Ansvaret for indholdsmæssige del af vurderingen påhviler alene den regeludstedende
myndighed.
Den ansvarlige myndighed for gennemførelsen af proportionalitetsvurderingen vil i relevant omfang kunne
søge rådgivning hos andre myndigheder inden for deres ressortområder til brug for gennemførelse af
vurderingen. Det kan f.eks. være hos Erhvervsministeriet i forhold til de dele af vurderingen, der vedrører
erhvervsretlige, markedsføringsretlige, virksomheds- og selskabsretlige samt konkurrence- og
produktsikkerhedsmæssige spørgsmål. Det kan f.eks. også være hos Uddannelses- og Forskningsministeriet,
for så vidt angår spørgsmål, som falder ind under anerkendelsesdirektivets anvendelsesområde, og
spørgsmål vedrørende det ordinære videregående uddannelsessystem.
Med det foreslåede
§ 2 a, stk. 2,
foreslås det, at vedkommende minister skal sikre, at de love eller
administrative bestemmelser, som begrænser adgangen til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv, som
myndigheden indfører, og de ændringer, som myndigheden foretager af eksisterende bestemmelser, er
egnede til at sikre opnåelsen af det tilstræbte mål og ikke går videre, end hvad der er nødvendigt for at nå
det pågældende mål.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at den myndighed, der er ansvarlig for det pågældende
lovregulerede erhverv, ligeledes vil have ansvaret for at sikre, at den regulering, som begrænser adgangen
til eller udøvelsen af det pågældende erhverv, holdes inden for rammerne af det EU-retlige
proportionalitetsprincip. Bevisbyrden med hensyn til begrundelse og proportionalitet ved gennemførelse af
nye eller ændrede regler for adgangen til et lovreguleret erhverv ligger således hos den regeludstedende
myndighed.
Med det foreslåede
§ 2 a, stk. 3,
foreslås det, at uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om
en proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny regulering af erhverv, jf. stk. 1., i overensstemmelse med
proportionalitetstestdirektivet.
Proportionalitetstestdirektivet anviser, hvilke hensyn medlemsstaterne skal tage i gennemførelsen af
proportionalitetsvurderingen forud for vedtagelsen af bestemmelser, som begrænser adgangen til eller
udøvelsen af lovregulerede erhverv.
Bemyndigelsen forventes derfor bl.a. anvendt til at fastsætte regler om, hvilke hensyn vedkommende
minister skal inddrage i proportionalitetsvurderingen. Reglerne herom vil blive fastsat i overensstemmelse
med proportionalitetstestdirektivets bestemmelser.
Direktivet foreskriver bl.a., at der som generelle hensyn skal foretages en vurdering af, hvorvidt
eksisterende regler af specifik eller mere generel art, såsom dem der findes i produktsikkerheds- eller
forbrugerbeskyttelseslovgivningen, er utilstrækkelige til at nå det tilstræbte mål, om den påtænkte
regulering er egnet til at nå det tilstræbte mål for så vidt angår dens hensigtsmæssighed, hvilken
21
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0022.png
indvirkning den påtænkte regulering vil have på den frie bevægelighed for personer og tjenesteydelser i
Unionen, på forbrugernes valg og på kvaliteten af den leverede tjenesteydelse, og en vurdering af
muligheden for at anvende mindre restriktive midler til at nå målet af samfundsmæssig interesse m.v.
Direktivet anviser endvidere mere konkrete hensyn, som medlemsstaterne skal tage, hvor det er relevant
for karakteren og indholdet af den påtænkte regulering, herunder bl.a. forbindelsen mellem omfanget af
den virksomhed, som et erhverv omfatter, eller som er forbeholdt dette, og den krævede erhvervsmæssige
kvalifikation, muligheden for at opnå den erhvervsmæssige kvalifikation ad alternative veje, hvorvidt og
hvorfor de aktiviteter, der er forbeholdt bestemte erhverv, kan eller ikke kan udøves sammen med andre
erhverv m.v.
Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt til bl.a. at fastsætte regler om forudgående vurdering af nye
foranstaltninger og overvågning af vedtagne foranstaltninger, ikkediskrimination, begrundelser baseret på
hensyn til mål af samfundsmæssige interesse, oplysninger til og inddragelse af interessenter forud for
indførelsen af nye eller ændringer af eksisterende love eller administrative bestemmelser, som begrænser
adgangen til eller udøvelsen af lovregulerede erhverv, effektive retsmidler og udveksling af oplysninger
mellem medlemsstaterne.
Bemyndigelsen forventes videre anvendt til at fastsætte regler om, at proportionalitetsvurderingerne skal
gøres tilgængelige i EU-databasen over lovregulerede erhverv for at gøre det muligt for andre
medlemsstater og interesserede parter at fremsætte bemærkninger til Europa-Kommissionen og den
pågældende medlemsstat.
Endelig forventes bemyndigelsen anvendt til at fastsætte regler om den regeludstedende myndigheds
forpligtelse til løbende at overvåge proportionaliteten af de bestemmelser, der begrænser adgangen til
eller udøvelsen af erhverv inden myndighedens ressortområde. Myndighederne vil således få en
forpligtelse til løbende at følge virkningen af reguleringen, herunder set i forhold til den udvikling, der
måtte være inden for det enkelte lovregulerede erhverv siden foranstaltningens vedtagelse.
Til nr. 6
Anerkendelsesloven finder anvendelse på sager om det europæiske erhvervspas til et erhverv, hvor den
person, der ansøger om europæisk erhvervspas, allerede lovligt er etableret som erhvervsudøver i
Danmark, eller hvor personen har opnået sine erhvervsmæssige kvalifikationer i Danmark. Personer med
udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer skal indgive ansøgning om adgang til varigt at udøve et
lovreguleret erhverv i Danmark (etablering) til den kompetente myndighed. Den kompetente myndighed
modtager sager om europæisk erhvervspas sendt fra andre medlemslandes kompetente myndigheder. Der
henvises til anerkendelseslovens § 1, stk. 3, 4, stk. 1 og 4.
Efter anerkendelseslovens § 2, nr. 5, forstås der ved kompetente myndigheder; alle myndigheder eller
organer, der er særligt bemyndigede til at udstede og modtage uddannelsesbeviser og andre dokumenter
eller oplysninger og til at modtage ansøgninger og træffe afgørelser om adgang til udøvelse af
lovregulerede erhverv.
22
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0023.png
Anerkendelseslovens § 6 og § 7 gennemfører regler om anerkendelsesproceduren for ansøgning om og
udstedelse af det europæiske erhvervspas, og efter lovens § 8 kan vedkommende minister fastsætte
nærmere regler om det europæiske erhvervspas.
Med hjemmel i anerkendelsesloven er der fastsat nærmere regler om det europæiske erhvervspas i
anerkendelsesbekendtgørelsen. Anerkendelsesbekendtgørelsen fastsætter regler om de overordnede
rammer og procedurer for anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer,
herunder rammer og procedurer for behandling af ansøgninger om det europæiske erhvervspas.
Bekendtgørelsen fastsætter tillige regler om Styrelsen for Videregående Uddannelsers funktion som
koordinator og støttecenter for anerkendelsesdirektivet, som kompetent myndighed for det europæiske
erhvervspas, hvor erhvervet ikke er lovreguleret i Danmark, samt om indberetning og koordinering. Der
henvises til anerkendelsesbekendtgørelsens § 1.
I anerkendelsesbekendtgørelsens kapitel 5-7 er der fastsat regler om rammer og procedurer for ansøgning
om europæisk erhvervspas og om behandling af og adgang til oplysninger vedrørende det europæiske
erhvervspas.
Det foreslås med dette lovforslags § 1, nr. 6, at der i anerkendelseslovens § 8 indsættes et
stk. 2,
hvori det
fastlægges, at afgørelse om afslag på og manglende udstedelse af det europæiske erhvervspas kan påklages
af den, afgørelsen eller den manglende udstedelse vedrører. Det foreslås endvidere, at der i § 8 indsættes
et
stk. 3,
hvormed uddannelses- og forskningsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om adgang til
at klage over afgørelse om afslag på og manglende udstedelse af erhvervspas, herunder om
klagebehandlingen.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det endvidere, at regler om adgang til at klage over afgørelse om
afslag på og manglende udstedelse af erhvervspas, herunder om klagebehandlingen, fastsættes af
vedkommende minister efter forhandling med uddannelses- og forskningsministeren, hvor der ikke er en
administrativ klageinstans over den kompetente myndighed. Det er det enkelte ressortministerium, der
fastlægger, hvilken myndighed der på det pågældende ministerområde er udpeget som kompetent
myndighed, jf. herved anerkendelseslovens § 2, nr. 5. Hvis den kompetente myndighed er en styrelse, vil
der som udgangspunkt være administrativ rekurs til det pågældende ministerium. Denne del af forslaget
omhandler de tilfælde, hvor der ikke er er en administrativ klageinstans over den myndighed, der er
udpeget som kompetent myndighed. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis den kompetente myndighed er et
nævn.
Med manglende udstedelse tænkes på tilfælde, hvor erhvervspasset ikke udstedes inden for en frist, som
er fastlagt i anerkendelsesdirektivet, og som – med hjemmel i anerkendelsesloven – er gennemført ved
anerkendelsesbekendtgørelsen. Der fastlægges således i anerkendelsesbekendtgørelsens § 11, stk. 1, § 12,
stk. 1, og § 14, stk. 2 og 3, nærmere frister for den kompetente myndigheds behandling af ansøgning om og
udstedelse af erhvervspas. Der er herunder fastsat bestemmelser om beregning af disse frister.
Det foreslåede ændrer således ikke ved, at det europæiske erhvervspas i visse tilfælde anses for udstedt,
hvis den kompetente myndighed ikke overholder frister eller forsømmer at gennemføre en egnethedsprøve
i overensstemmelse med anerkendelsesdirektivets artikel 7, stk. 4. Der henvises til
anerkendelsesbekendtgørelsens § 14, stk. 5.
23
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0024.png
Det forventes, at det med den foreslåede bemyndigelse vil blive fastlagt, at en klage over afslag på eller
manglende udstedelse af europæiske erhvervspas kan indbringes for den myndighed, der i øvrigt er
rekursinstans i forhold til afgørelser truffet af den kompetente myndighed.
I de tilfælde, hvor der ikke er en administrativ klageinstans over den kompetente myndighed, vil det med
den foreslåede bestemmelse i anerkendelseslovens § 8, stk. 3, 2. pkt., blive fastlagt, hvilken anden statslig
myndighed der i disse tilfælde er klageinstans i forhold til klage over afgørelse om afslag på eller manglende
udstedelse af europæisk erhvervspas.
Herudover forventes det at blive fastlagt med den foreslåede bemyndigelse, at en klage over afgørelse om
afslag på eller manglende udstedelse af europæisk erhvervspas indgives til den kompetente myndighed, og
at klagen med alle sagens akter alene fremsendes til klageinstansen, hvis den kompetente myndighed
fastholder afgørelsen om afslag på udstedelse af erhvervspas, eller hvis den kompetente myndighed
fastholder den manglende udstedelse af erhvervspasset. Der vil således være tale om en
remonstrationsordning.
Det forventes, at den foreslåede bemyndigelse – for så vidt angår klage til de kompetente myndigheder,
hvorover der er en administrativ klageinstans – vil blive udmøntet ved en ændring af
anerkendelsesbekendtgørelsen. For så vidt angår de kompetente myndigheder, hvorover der ikke er en
administrativ klageinstans, forventes bemyndigelsen udmøntet i regler på det pågældende ministeriums
område.
Til nr. 7
Anerkendelsesdirektivets artikel 56a om en advarselsordning er søgt gennemført ved anerkendelseslovens
§ 15 og § 16.
Anerkendelseslovens § 16 skaber en generel hjemmel for danske myndigheder til at udveksle oplysninger
som led i det med direktivet etablerede advarselssystem, hvori der skal udveksles oplysninger om
erhvervsudøvere, der enten er blevet frakendt retten til at udøve et erhverv eller dømt for at have benyttet
forfalsket dokumentation for erhvervsmæssige kvalifikationer.
Anerkendelsesbekendtgørelsens § 15, stk. 1 og 2, der gennemfører dele af anerkendelsesdirektivets artikel
56a, fastlægger nærmere regler i forbindelse med advarselsordningen, herunder om den kompetente
myndigheds ajourføring af IMI-dossieret.
Anerkendelseslovens § 16, stk. 3, fastlægger, at den kompetente myndighed i Danmark – samtidig med
udsendelse af advarsel efter bestemmelsens stk. 1 og 2 – skriftligt underretter den person, der er nævnt i
advarslen, om advarslen.
Der har ikke hidtil været fastsat regler om adgang til at klage over udsendelse af advarsel eller anmodning
om berigtigelse af advarsel.
Med dette lovforslags § 1, nr. 7, foreslås det, at der i anerkendelseslovens § 16, stk. 3, foretages en
tilføjelse, således at den kompetente myndighed i Danmark – samtidig med udsendelse af advarsel efter §
16, stk. 1 og 2 – også underretter den person, der er nævnt i advarslen, skriftligt om, at vedkommende kan
klage over udsendelsen af advarslen og anmode om berigtigelse af advarslen.
24
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0025.png
Det foreslåede har til hensigt at fastlægge en ensartet ret til at klage over udsendelse af advarsel og til at
anmode om berigtigelse af en udsendt advarsel. Det foreslåede har endvidere til hensigt at tydeliggøre over
for borgere, hvilke rettigheder de har i den forbindelse, ikke mindst således at den enkelte borger kan få
det fornødne overblik over mulighederne for at klage over udsendelse af advarsel og til at anmode om
berigtigelse af en udsendt advarsel.
Det bemærkes, at det alene er selve udsendelsen af advarslen, der kan klages over, ligesom det alene er
selve advarslen, der kan anmodes berigtiget.
Udsendelse af en advarsel er ikke i sig selv en forvaltningsretlig afgørelse. Den kompetente myndighed
foretager imidlertid i forbindelse med udsendelse af en advarsel en række konkrete sagsbehandlingsskridt.
Danske kompetente myndigheder, som modtager oplysninger om, at en person har fået begrænset retten
til at udøve sit erhverv af en offentlig myndighed eller en domstol, underetter via IMI de øvrige
medlemsstater om identiteten af den pågældende erhvervsudøver. IMI-systemet er EU's
Informationssystem om det Indre Marked. IMI giver de danske kompetente myndigheder mulighed for at
udveksle oplysninger med lignende organer i andre lande.
De kompetente myndigheder tager ikke stilling til selve afgørelsen fra f.eks. domstolen, men undersøger
f.eks. om den pågældende person har anket afgørelsen, hvilket indebærer, at der ikke må sendes en
advarsel til andre landes myndigheder, før ankesagen er behandlet. Dette og andre konkrete
sagsbehandlingsskridt forventes at kunne være genstand for en klage over en udsendt advarsel eller en
anmodning om berigtigelse af en advarsel.
Til nr. 8
Anerkendelsesdirektivets artikel 56a om en advarselsordning er søgt gennemført ved anerkendelseslovens
§ 15 og § 16.
Anerkendelseslovens § 16 skaber en generel hjemmel for danske myndigheder til at udveksle oplysninger
som led i det med direktivet etablerede advarselssystem, hvori der skal udveksles oplysninger om
erhvervsudøvere, der enten er blevet frakendt retten til at udøve et erhverv eller dømt for at have benyttet
forfalsket dokumentation for erhvervsmæssige kvalifikationer.
Anerkendelseslovens § 16, stk. 3, fastlægger, at den kompetente myndighed i Danmark – samtidig med
udsendelse af advarsel efter bestemmelsens stk. 1 og 2 – skriftligt underretter den person, der er nævnt i
advarslen, om advarslen.
Der har ikke hidtil været fastsat regler om adgang til at klage over udsendelse af advarsel eller anmodning
om berigtigelse af advarsel.
Det foreslås med dette lovforslags § 1, nr. 8, at der i anerkendelseslovens § 16 indsættes et
stk. 5,
hvorefter
uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om adgang til at klage over udsendelse af advarsel,
jf. stk. 1 og 2, herunder om klagebehandlingen, og om anmodning om berigtigelse af udsendte advarsler.
Herudover foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 8, at regler om adgang til at klage over udsendelse af
advarsel og anmodning om berigtigelse af advarsel, herunder om klagebehandlingen, fastsættes af
vedkommende minister efter forhandling med uddannelses- og forskningsministeren, hvor der ikke er en
25
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0026.png
administrativ klageinstans over den kompetente myndighed. Det er det enkelte ressortministerium, der
fastlægger, hvilken myndighed der på det pågældende ministerområde er udpeget som kompetent
myndighed, jf. herved anerkendelseslovens § 2, nr. 5. Hvis den kompetente myndighed er en styrelse, vil
der som udgangspunkt være administrativ rekurs til det pågældende ministerium. Denne del af forslaget
omhandler de tilfælde, hvor der ikke er er en administrativ klageinstans over den myndighed, der er
udpeget som kompetent myndighed. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis den kompetente myndighed er et
nævn.
Det bemærkes, at det alene er selve udsendelsen af advarslen, der kan klages over, ligesom det alene er
selve advarslen, der kan anmodes berigtiget.
Det forventes, at det med den foreslåede bemyndigelse vil blive fastlagt, at en klage over udsendelse af
advarsel og en anmodning om berigtigelse af en udsendt advarsel kan indbringes for den myndighed, der i
øvrigt er rekursinstans i forhold til afgørelser truffet af den kompetente myndighed.
I de tilfælde, hvor der ikke er en administrativ klageinstans over den kompetente myndighed, vil det med
den foreslåede bestemmelse i anerkendelseslovens § 16, stk. 5, 2. pkt., blive fastlagt, hvilken anden statslig
myndighed der i disse tilfælde er klageinstans i forhold til klage over udsendelse af advarsel og anmodning
om berigtigelse af advarsel.
Herudover forventes det at blive fastlagt med den foreslåede bemyndigelse, at en klage over udsendelse af
advarsel og til at anmode om berigtigelse af en udsendt advarsel indgives til den kompetente myndighed,
og at klagen med alle sagens akter alene fremsendes til klageinstansen, hvis den kompetente myndighed
fastholder udsendelse af advarslen, eller hvis den kompetente myndighed fastholder, at indholdet af
advarslen er korrekt. Der vil således være tale om en remonstrationsordning.
Som anført ovenfor, afsnit 2.3.1., udvider anerkendelseslovens bestemmelser om udsendelse og
modtagelse af advarsler direktivets personkreds til også at omfatte statsborgere fra tredjelande. Det
forventes, at denne udvidelse af personkredsen vil blive videreført ved udmøntning af den foreslåede
bemyndigelse vedrørende klageadgang og adgang til at anmode om berigtigelse af en advarsel, således at
alle personer omfattet af en udsendt advarsel – uanset statsborgerskab – får de samme rettigheder herom.
Det forventes, at den foreslåede bemyndigelse – for så vidt angår klage til de kompetente myndigheder,
hvorover der er en administrativ klageinstans – vil blive udmøntet ved en ændring af
anerkendelsesbekendtgørelsen. For så vidt angår de kompetente myndigheder, hvorover der ikke er en
administrativ klageinstans, forventes bemyndigelsen udmøntet i regler på det pågældende ministeriums
område.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 7.
Til § 2
Det foreslås med
stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Forslaget skyldes, at lovforslagets § 1, nr. 6-8, vedrørende klagebestemmelser m.v., relaterer sig til
gennemførelsen af de seneste ændringer til anerkendelsesdirektivet fra 2013. Fristen for gennemførelse af
ændringsdirektivet var den 18. januar 2016. Den 20. juli 2018 modtog regeringen Europa-Kommissionens
26
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0027.png
åbningsskrivelse nr. 2018/2167, hvori Kommissionen redegør for en række punkter, hvor direktivet ikke
vurderes at være korrekt gennemført i Danmark. Den 7. marts 2019 modtog regeringen Europa-
Kommissionens begrundede udtalelse nr. 2018/2167, hvor direktivet på enkelte punkter fortsat vurderes
ikke at være korrekt gennemført i Danmark. Lovforslagets § 1, nr. 6-8, vedrørende klageadgang m.v. følger
op herpå og bør gennemføres i dansk ret hurtigst muligt.
Det foreslås med
stk. 2,
at lovens § 1, nr. 1-5, træder i kraft den 30. juli 2020. Baggrunden herfor er, at disse
bestemmelser gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/958 af 28. juni 2018
om en proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny regulering af erhverv, EU-tidende 2018, nr. L 173,
side 25. Fristen for gennemførelse af direktivet er den 30. juli 2020.
Det forventes, at den bekendtgørelse, der skal udmønte bemyndigelsen til at fastsætte regler om
proportionalitetsvurderingen, jf. lovforslagets § 1, nr. 5, ligeledes vil skulle træde i kraft den 30. juli 2020.
Lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, der ændres med dette
lovforslag, gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. lovens § 24. Derfor skal denne lov heller ikke gælde for
Færøerne og Grønland.
27
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0028.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om anerkendelse af visse uddannelses- og
erhvervsmæssige kvalifikationer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1871 af 29. december 2015,
foretages følgende ændringer:
Lov om anerkendelse af visse uddannelses- og
erhvervsmæssige kvalifikationer
Note 1)
Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005
om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer, EU-Tidende 2005, nr. L 255, side 22,
som senest ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2013/55/EU af 20. november 2013
om ændring af direktiv 2005/36/EF om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
og forordning (EU) nr. 1024/2012 om det
administrative samarbejde ved hjælp af
informationssystemet for det indre marked (»IMI-
forordningen«), EU-Tidende 2013, nr. L 354, side
132.
§ 1.
---
Stk. 2.
---
1.
I lovens
titel
indsættes efter »kvalifikationer«:
»m.v.«.
2.
I
fodnoten
til lovens titel indsættes efter
»132«: »og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2018/958 af 28. juni 2018
om en proportionalitetstest forud for
vedtagelse af ny regulering af erhverv, EU-
tidende 2018, nr. L 173, side 25«.
3.
I
§ 1
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Loven finder anvendelse på
proportionalitetsvurderinger, der skal foretages af
vedkommende minister forud for indførelse af ny
eller ændring af eksisterende regulering af
erhverv.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
Stk. 3.
---
§ 2.
---
1)-2) ---
4.
I
§ 2
indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:
2)
Proportionalitetstestdirektivet:
Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/958
af 28. juni 2018 om en proportionalitetstest
forud for vedtagelse af ny regulering af
erhverv.
28
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0029.png
Nr. 2-10 bliver herefter nr. 3-11.
3)-10) ---
5.
Efter kapitel 2 indsættes:
»Kapitel 2 a
Proportionalitetsvurdering forud for vedtagelse af
ny eller ændret regulering af erhverv
§ 2 a.
Vedkommende minister skal foretage en
proportionalitetsvurdering forud for indførelse af
nye eller ændringer af eksisterende love eller
administrative bestemmelser, som begrænser
adgangen til eller udøvelsen af lovregulerede
erhverv, som falder ind under anvendelsesområdet
for anerkendelsesdirektivet.
Stk. 2.
Vedkommende minister skal sikre, at de
love eller administrative bestemmelser, som
begrænser adgangen til eller udøvelsen af
lovregulerede erhverv, som myndigheden indfører,
og de ændringer, som myndigheden foretager af
eksisterende bestemmelser, er egnede til at sikre
opnåelsen af det tilstræbte mål og ikke går videre,
end hvad der er nødvendigt for at nå det
pågældende mål.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren
fastsætter regler om en proportionalitetstest forud
for vedtagelse af ny regulering af erhverv, jf. stk. 1.,
i overensstemmelse med
proportionalitetstestdirektivet.«
§ 8.
---
Stk. 1. ---
6.
I
§ 8
indsættes som
stk. 2 og 3:
»Stk.
2.
Afgørelse om afslag på og manglende
udstedelse af det europæiske erhvervspas kan
påklages af den, afgørelsen eller den manglende
udstedelse vedrører.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren
fastsætter regler om adgang til at klage over
afgørelse om afslag på og manglende udstedelse af
erhvervspas, herunder om klagebehandlingen.
Hvor der ikke er en administrativ klageinstans over
den kompetente myndighed, fastsættes regler
efter 1. pkt. af vedkommende minister efter
forhandling med uddannelses- og
forskningsministeren.«
29
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2133249_0030.png
§ 16.
---
Stk. 1 og 2. ---
Stk. 3.
Samtidig med udsendelse af en advarsel
efter stk. 1 og 2 underretter den kompetente
myndighed i Danmark skriftligt den person, der er
nævnt i advarslen, om advarslen.
Stk. 4. ---
7.
I
§ 16, stk. 3,
indsættes efter »om advarslen«:
»og om, at vedkommende kan klage over
udsendelsen af advarslen og anmode om
berigtigelse af advarslen«.
8.
I
§ 16
indsættes som
stk. 5:
»Stk.
5.
Uddannelses- og forskningsministeren
fastsætter regler om adgang til at klage over
udsendelse af advarsel, jf. stk. 1 og 2, herunder
om klagebehandlingen, og om anmodning om
berigtigelse af udsendte advarsler. Hvor der
ikke er en administrativ klageinstans over den
kompetente myndighed, fastsættes regler
efter 1. pkt. af vedkommende minister efter
forhandling med uddannelses- og
forskningsministeren.«
30