Sønderborg
6. januar 2020
Forslag til ny karakterskala
Kære politikere,
Jeg tillader mig at sende et forslag til en ny karakterskala til brug i uddannelsessystemet. Debatten om en
ny eller justeret karakterskala er godt i gang, men jeg føler, der er et stort behov for at få kvalificeret
diskussionen. Det drejer sig om at inddrage
alle
de relevante overvejelser og erfaringer, der er gjort under
og efter indførelsen af den nuværende 7-trinsskala.
Jeg foreslår følgende karakterskala:
00
03
5
7
9
11
13
hvor man skal have mindst 5 for at bestå.
Følgende er lagt til grund for netop denne karakterskala:
•
Tre vigtige revisionspunkter:
- Der skal ikke være forskellige spring mellem de enkelte karakterer (over bestågrænsen)
- Der skal ikke anvendes negative tal i skalaen
- Middelkarakteren skal have genskabt en værdi som en acceptabel og rimelig god karakter, så
karakterglidning undgås.
Karakterkommissionens overvejelser skal inddrages:
- Karakterkommissionen nedsat i forbindelse med udvikling af den nuværende 7-trinsskala har i sin
betænkning en række grundige overvejelser, der er ganske relevante stadigvæk. Disse skal
naturligvis inddrages.
Dumpekarakterernes betydning for en velfungerende karakterskala:
- Der er nogle meget vigtige beregningstekniske overvejelser, man skal gøre sig vedrørende
dumpekaraktererne i en karakterskala. Dette er aldeles overset i debatten, men ikke desto mindre
meget afgørende for at få en velfungerende karakterskala.
•
•
Jeg håber meget, I vil læse videre i det følgende, hvor jeg begrunder den foreslåede karakterskala. Slutteligt
nævner jeg en variant af den foreslåede karakterskala, som også er et anbefalelsesværdigt alternativ.
Venlig hilsen
Bjarne Schmidt
Lektor, Mads Clausen Instituttet, Syddansk Universitet i Sønderborg
Min baggrund: 15 års undervisning i matematik og fysik i gymnasiet efterfulgt af 12 år som fuldtidsunderviser på universitetet, hvor
jeg også har lavet forskning indenfor pædagogik, didaktik og uddannelse generelt.
Jeg står gerne til rådighed for uddybende spørgsmål og kommentarer.