Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Til udvalgets orientering fremsendes hermed vedlagt bekendtgørelse nr. 1443 af
11. december 2019 om stillingsstruktur for videnskabeligt personale ved universi-
teter, som træder i kraft per 1. januar 2020.
Baggrunden for den reviderede stillingsstruktur har blandt andet været at ligestille
forskning og forskningsbaseret undervisning og skabe større synlighed om karrie-
reperspektiverne for videnskabeligt personale på universiteterne. Derudover har
den reviderede stillingsstruktur til formål at understøtte en større mobilitet mellem
universitetssektoren og andre sektorer.
Med den reviderede stillingsstruktur fastsættes der således større krav til det vi-
denskabelige personales undervisningsmæssige kompetencer, ligesom der er ind-
ført krav om anvendelse af en undervisningsportfolio for at understøtte fokus på
og meritering af god undervisning. Endvidere skal adjunkter/forskere og studiead-
junkter fremover gennemføre et universitetspædagogikum.
Herudover medfører den reviderede stillingsstruktur, at universiteterne skal synlig-
gøre karriereperspektiverne for videnskabeligt personale, herunder særligt for an-
satte i tidsbegrænsede stillinger, ligesom stillingerne deles op i henholdsvis ho-
vedstillinger (adjunkt/forsker, lektor/seniorforsker og professor) og øvrige stillinger.
Endvidere er der mulighed for at indføre et forfremmelsesprogram fra lektor- eller
seniorforskerniveau til professor med det formål at kunne fastholde og/eller rekrut-
tere særligt talentfulde lektorer eller seniorforskere.
Med de øgede krav til undervisningskompetencer er det vigtigt, at mobiliteten mel-
lem universiteterne og andre sektorer ikke svækkes. Der er derfor mulighed for i
stillingsstrukturen, at universitetet kan ansætte en ansøger, der forskningsmæs-
sigt, men ikke undervisningsmæssigt, er på lektor- eller seniorforskerniveau. Uni-
versitetet skal da udarbejde en forløbsplan for, hvordan ansøgeren i løbet af op til
2 år kan opnå pædagogisk-didaktiske kompetencer på lektor- eller seniorforskerni-
veau.
Universiteterne har løbende været inddraget i arbejdet
–
både i forhold til afdæk-
ning af praksis og generel sparring i forhold til ændringsforslagene.
18. december 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
87086
Side 1/2