Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del Bilag 47
Offentligt
2124749_0001.png
Ny teknologi
til grøn omstilling
Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
Publikationen kan hentes på
www.ufm.dk/dfir
eller rekvireres fra
Sekretariatet for Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd
E-mail [email protected]
Udgivet af Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd
Oktober 2019
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Børsgade 4
1215 København K
Design og tryk: Rosendahl a/s
Oplag: 100
ISBN: 978-87-93807-17-4
Ny teknologi til grøn omstilling - tryk, dk
ISBN: 978-87-93807-18-1
Ny teknologi til grøn omstilling - eb, dk
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
2124749_0003.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
Ny teknologi
til grøn omstilling
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
2124749_0004.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
4
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
Ny teknologi til grøn omstilling
Danmark skal gå forrest i den grønne omstilling, der er nødvendig for at
imødegå de globale samfundsudfordringer. Sådan har regeringen formu-
leret sit overordnede mål for Danmark og dermed for den indsats, vi som
samfund skal bidrage med for at løse de globale udfordringer. Overalt er
der en forventning om, at udfordringerne kan løses gennem ny teknologi.
Mange ser også udviklingen af ny teknologi som en måde, hvorpå vi kan
fastholde vores velfærd og samtidig leve bæredygtigt. Men hvordan kom-
mer det til at ske, og hvordan sikrer vi, at vi får den teknologi, vi har brug
for?
Regeringen har med nedsættelsen af sit udvalg for grøn omstilling pla-
ceret ansvaret for at nå målet om et bæredygtigt samfund gennem grøn
omstilling. Der er ingen anvisning på, hvordan målet nås, men udvalgets
brede sammensætning vidner om, at der skal findes tværgående løsninger
på udfordringerne. Udvalget ledes af klima-, energi og forsyningsmini-
steren med deltagelse af seks andre ministre, herunder uddannelses- og
forskningsministeren.
1
Forskning og innovation kommer til at spille en vigtig rolle, når der skal
udvikles ny teknologi og teknologibaserede løsninger på udfordringerne.
Derfor bliver en væsentlig opgave for regeringsudvalget at sætte den over-
ordnede retning for, hvordan det danske samfund skal udvikles gennem ny
teknologi. Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR) giver
her seks anbefalinger til uddannelses- og forskningsministeren til brug for
regeringsudvalgets arbejde med ny teknologi til fremme af grøn omstilling.
Anbefalingerne er baseret på et eksplorativt DFiR-projekt om ny teknologi
og drøftelser heraf med centrale aktører og interessenter.
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
5
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
2124749_0006.png
1. Anbefalinger
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Forskningsråd har seks
anbefalinger til regeringens udvalg for grøn omstilling:
1. Sæt tydelige og langsigtede mål for de konkrete globale udfordringer,
som vi i Danmark skal være med til at løse gennem ny teknologi og tekno
-
logibaserede løsninger
Regeringen har med sit fokus på grøn omstilling og målet om at reducere
CO
2
-udledningen med 70% udstukket en retning for, hvilke af de globale
samfundsudfordringer vi i Danmark skal være med til at løse. Men der
er ikke taget stilling til hvordan, eller hvilke teknologier der skal til for at
opfylde målet, og hvilke rammer der skal sættes for udvikling af ny tekno-
logi. Det er heller ikke sikkert, at vi i dag kender de teknologier, der skal
til for at opfylde målene. Forskning og omsætning af viden til innovation og
ny teknologi vil være et væsentligt middel til at nå målene. Investeringer
vil være et andet væsentligt middel. Men input i form af forsknings- og
innovationsbevillinger samt økonomiske investeringer giver ingen garanti
for output i form af udvikling af anvendelige teknologiske løsninger. Derfor
er der brug for, at regeringens udvalg for grøn omstilling både tager det
overordnede ansvar for, at vi får den teknologi, der er brug for, og at det
sker på en forsvarlig måde.
Situationen kan sammenlignes med den gang, visionen var at bringe men-
nesket til månen og sikkert tilbage igen. Da vidste man heller ikke, hvilken
teknologi der skulle til, men der var enighed om den fælles ambition, og
det førte – sammen med massive investeringer til – at det lykkedes. På
rejsen mod det nuværende mål skal regeringsudvalget sørge for, at de nye
teknologier, der udvikles og anvendes, ikke modarbejder hinanden. Mange
af de globale samfundsudfordringer, som er beskrevet i FN’s verdensmål,
er gensidigt forbundne. Det betyder, at opfyldelse af enkeltmål kan ske
på bekostning af andre mål eller modarbejde delmål inden for samme
hovedmål. Det er derfor vigtigt, at regeringsudvalget har øje for helheden,
når der fastlægges rammer og vilkår for udvikling af ny teknologi. Konkret
betyder det, at delmål og delstrategier for specifikke teknologier ikke må
gå ud over andre bæredygtighedsmål, men skal ses i sammenhæng, så
der samlet set bliver tale om et positivt bidrag til den grønne omstilling.
6
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
2124749_0007.png
Verdensmålene er som forbundne kar
Den indbyrdes forbundethed mellem verdensmålene bliver i stigende
grad aktualiseret. For eksempel kan målet om at afskaffe sult føre til,
at klimaet belastes. For produktionen af fødevarer bidrager til drivhu-
seffekten, og det er svært at øge fødevareproduktionen uden brug af
kunstgødning og pesticider. Samtidig er netop kunstgødning og pestici-
der skadelige for økosystemerne og for biodiversiteten.
Også inden for de enkelte verdensmål kan delmålene modarbejde
hinanden. En rapport fra Det Miljøøkonomiske Råd viser eksempelvis,
at hver gang Danmark reducerer sin CO
2
-udledning, så flytter halvdelen
af CO
2
-udledningen til et andet land, og den reelle effekt af indsatsen
halveres.
2
Dermed bliver det vanskeligt for Folketinget at lave en regu-
lering, der både hæmmer CO
2
-udledningen på nationalt og globalt plan.
Hvis der for eksempel pålægges afgift på CO
2
-udledningen i landbruget,
vil salgsprisen på landbrugsvarer stige. Det kan føre til, at forbrugerne
vil købe udenlandsk producerede varer, eller at producenterne vil flytte
produktionen til udlandet. Dermed bliver det en balancegang mellem,
om Danmark skal nå sine mål med størst mulig global reduktion, eller
om målene skal nås billigst muligt.
Et andet eksempel på, at det er nødvendigt at se ethvert virkemiddel,
der reducerer CO
2
-udledningen, i en større kontekst, er FN’s seneste
rapport om brugen af biomasse.
3
Rapporten sår tvivl om den reelle ge-
vinst ved brug af biomasse, hvis ikke biomassen er fremstillet bæredyg-
tigt. Rapporten rammer således centralt ned i et af de virkemidler, som
hidtil har ført til, at vi i Danmark kan dække ca. 1/3 af vores energifor-
brug gennem vedvarende energikilder.
4
Problemet er, at afbrænding af
træpiller og træflis ikke nødvendigvis er bæredygtigt.
2 3 4
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
7
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
2124749_0008.png
2. Prioritér områder, hvor eksisterende styrkepositioner giver Danmark
særlige forudsætninger for at udvikle ny teknologi og teknologibaserede
løsninger
Ved at fokusere på klima, miljø og natur har regeringen valgt områder,
hvor Danmark står stærkt både forsknings- og erhvervsmæssigt. Det er
også områder, hvor Danmark allerede har og anvender en række tek-
nologier, der bidrager til opfyldelse af verdensmålene. Men det er ikke
det samme som, at vi på disse områder allerede kender de nødvendige
teknologier. Vi skal udnytte de styrkepositioner, vi har, samtidig med at
vi udvikler virkemidler, der fremmer mulighederne for at udvikle helt nye
teknologisk baserede løsninger på klimaudfordringerne.
Styrkepositionerne findes ikke alene inden for forskning og erhverv, det er
også vores demokrati, samfundsinstitutioner, kultur og værdier om ret-
færdighed og lige behandling. Danmark kan i kraft af sin samfundsmodel
og måden, hvorpå vi for eksempel indretter skoler, hospitaler, plejehjem
mv. være til inspiration og bidrage til etablering af bæredygtige modeller
andre steder i verden. Det danske bidrag til grønne løsninger på de globale
samfundsudfordringer behøver ikke alene at foregå på dansk grund.
Udvælgelsen og prioriteringen af, hvilke teknologier vi har brug for, er og
bliver en udfordring, fordi mange interesser skal afvejes mod hinanden i et
globalt perspektiv. Nogle udfordringer imødegås bedst med flere forskel-
lige teknologier, hvorimod andre vil kræve en benhård prioritering. Det bli-
ver her afgørende, at de processer, som regeringsudvalget iværksætter for
at udvælge specifikke teknologier fører til en bred accept - blandt forsker-
ne, i erhvervslivet og i befolkningen som helhed. Det bliver også afgørende,
at de aktører, der skal fremme teknologiudviklingen i praksis, ikke alene
har indsigt i teknologierne og de mekanismer, der afgør, om en teknologi
udbredes. De skal også have styrken til at fravælge teknologier, selv om
det kan have store omkostninger for dem, der har været med til at udvikle
og modne teknologierne. Regeringsudvalget skal derfor både have vilje og
styrke til at fastholde mål og prioriteringer længe nok til, at effekten af de
anvendte incitamentsstrukturer og virkemidler slår igennem.
8
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
2124749_0009.png
Danske styrkeområder
IRISGroup har undersøgt danske styrker inden for forskning og tek-
nologi – og deres betydning for vækst og erhvervsudvikling. Analysen
identificerer i alt 135 forskningsstyrker, som grupperes inden for 18 ho-
vedområder. Halvdelen af forskningsområderne har et stærkt samspil
med erhvervslivet. Analysen identificerer desuden 16 danske tekno-
logistyrker. Life science-forskning i bred forstand står meget stærkt
både med hensyn til videnskabelig produktion, forskningskvalitet og
erhvervssamarbejde. Derudover fremhæves energi, klima og miljø
som forskningsmæssige styrkeområder med betydeligt samspil med
erhvervslivet. Analysen er foretaget på baggrund af bibliometriske data
og forskellige indikatorer for erhvervssamarbejde.
6
IRISGroup har også kortlagt de danske erhvervsstyrker. Erhvervsstyr-
kerne omfatter blandt andet farma, biotek og medico, miljøteknologi, IT
og det maritime område. Disse områder er kendetegnet ved høj pro-
duktivitet, mange vækstvirksomheder og er absolut førende i Europa.
Fødevarer, avanceret maskinfremstilling, elektronik, tekstil og mode er
også udtalte erhvervsmæssige styrkeområder (top 10 i Europa), lige-
som byggeri og byggematerialer, træ og møbler, turisme, transport og
logistik fremhæves som erhvervsområder med uudnyttet potentiale.
5
Flere af de interessenter, som DFiR har talt med, taler for at udnytte de
danske styrkepositioner, som umiddelbart vil skabe værdi for Danmark,
og som samtidig kan bidrage til en bæredygtig udvikling. Her nævnes
blandt andet robotteknologi, og at Danmark også bør satse på store ro-
botter, hvor vi både vurderes at have forskningsmæssige kompetencer
og fysiske faciliteter til at kunne blive førende. Det anbefales desuden,
at vi i Danmark bør have større opmærksomhed på at udvikle standar-
der i stedet for individuelle løsninger, så løsningerne kan eksporteres.
Som eksempler nævnes indretning af sygehuse og plejehjem eller
produktion af små energivenlige færger, hvor Danmark også vurderes
både at have de rette kompetencer og at kunne gøre sig gældende på
markedet.
5 6
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
9
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
2124749_0010.png
3. Opblød siloerne gennem bedre rammer og incitamenter til at samarbej
-
de på tværs af alle skel og sektorer
Det er fortsat svært at arbejde på tværs af faggrænser og på tværs af pri-
vate og offentlige skel i Danmark (som påpeget blandt andet i evalueringen
af Danmarks Innovationsfond og i tidligere DFiR-projekter.
7
) Samtidig er
der en udbredt erkendelse af, at de nødvendige teknologier og løsninger
skal tilvejebringes ved at arbejde på tværs af fastgroede silo-opdelinger –
mellem fagområder og sektorer og mellem offentlige og private aktører.
Derfor skal regeringsudvalget for grøn omstilling også skabe rammer og
incitamenter, der understøtter tværgående samarbejde om udvikling af
forskning og ny teknologi. Det kan eksempelvis være ved i højere grad at
belønne koordineret samarbejde og arbejdsdeling mellem vidensinstitu-
tionerne om fælles overordnede målsætninger. Eller ved at fremme og
opdyrke åbne miljøer for samarbejder mellem virksomheder og vidensin-
stitutioner, hvor patent- og idébeskyttelse fylder mindre.
Nogle samarbejdsformer drives i dag af en underliggende markedsøko-
nomisk vækstdagsorden, som ikke er bæredygtig, eller som ikke fremmer
udvikling af ny teknologi til grøn omstilling. DFiR anbefaler regeringsudval-
get at bruge en strukturel opblødning af siloerne som udviklingsdriver – så
mere forskning og innovation kan blive til ny teknologi og teknologibasere-
de løsninger i den grønne omstilling.
10
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
2124749_0011.png
Silo-dannelse hæmmer samarbejde
Plastik er et eksempel på de globale bæredygtighedsudfordringer. I
Danmark smider vi ca. 0,5 mio. ton plastik ud hvert år. Dette svarer til,
at hver dansker smider 11 vandflasker ud om dagen. Kun ca. 10% af al
denne plastik genanvendes. Resten brændes, deponeres, eller ekspor-
teres til udlandet, fordi der mangler en sammenhængende og imple-
menterbar plan for genanvendelse af plast. Stort set al plast fremstil-
les i dag med udgangspunkt i olieprodukter, og miljøbelastningen fra
plastaffald bliver tydeligere og tydeligere. Derfor er den europæiske
plastindustri gået sammen om en ambitiøs plan, der i 2025 skal sikre,
at mindst 10 mio. tons plast genanvendes.
Første fase er produktionen af plastik. Her er udfordringen, at der er
mange forskelige typer plast, og at de genanvendes forskelligt. Så
allerede i fremstilling af plastprodukter, skal der være taget stilling til
genanvendelse, og det skal undgås at blande forskellige typer af plast i
produkterne. I en vandflaske er selve flasken og skruelåget eksempel-
vis ofte lavet af to forskellige typer plast. Der kan indføres obligatoriske
mærkningsordninger, så det bliver nemmere både for industrien og
de private husstande at sortere plast med henblik på genanvendelse.
Der kan også stilles minimumskrav til andelen af genbrugsplast i nye
produkter, hvilket vil øge efterspørgslen efter genbrugsplast.
Næste fase er indsamlingen og sorteringen af plastaffaldet. I Danmark
er der 98 kommuner med ansvar for indsamling af plastaffald. Selv
om der er mange initiativer omkring stordrift og koordinering (Vestfor-
brændingen, Renonord, m.fl.), hvor kommuner slutter sig sammen, er
der stadig udfordringer med at få samarbejdet til at fungere på tværs,
så der bliver tale om tilstrækkelige mængder af plastaffald og dermed
økonomi i genanvendelsen. Udfordringerne med at genanvende plastik
er bare ét eksempel på, hvor vanskeligt det er at få hele kæden til at
spille sammen på tværs af sektorer, aktører og fagområder.
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
11
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
2124749_0012.png
4. Understøt en helhedsorienteret regulering
Markedskræfterne er og har været en væsentlig drivkraft i udviklingen af
ny teknologi. Men de globale udfordringer kalder på løsninger inden for en
tidshorisont, som gør, at vi ikke kan vente på, at markedskræfterne løser
dem alene. Og for nogle af udfordringerne, er der ikke umiddelbare incita-
menter til eller gevinster ved at prøve at løse dem.
Det er derfor en opgave for regeringsudvalget at understøtte markeds-
kræfterne, så der både udvikles ny teknologi og skabes incitamentsstruk-
turer for, at teknologierne anvendes. Regulering gennem love, regler og
normer er et effektivt virkemiddel til at fremme en bestemt adfærd hos
institutioner, virksomheder og borgere. Men det forudsætter, at der er tale
om en helhedsorienteret regulering indrettet efter langsigtede samfunds-
mål og uden store eller hyppige udsving, så reguleringsmekanismerne
får tid til at virke. Derfor skal reguleringen kobles til regeringens over-
ordnede mål og indrettes med et langt tidsperspektiv, så der sikres en vis
kontinuitet. Ingen regulering virker isoleret, men har altid en grænseflade
til anden regulering. DFiR anbefaler, at regeringsudvalget gør brug af en
helhedsorienteret regulering, der går på tværs af ministerielle ressorter,
myndigheder og instanser for at fremme den grønne omstilling, men også
at bruge forskellige former for regulering, jf. eksempelboksen.
12
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
2124749_0013.png
Regulering som virkemiddel
I Danmark har vi set, hvordan regulering har været et effektivt middel til
udvikling og anvendelse af vindenergi. Oliekrisen skabte et ønske om at
blive mere uafhængig af importeret olie, og første skridt var forsknings-
midler til, hvordan det kunne gøres gennem udnyttelse af vindkraft.
Herefter fulgte økonomisk støtte til vindmøller, først som anlægsstøtte
og derefter også i form af støtte til elproduktionen. Pålæg til elværker-
ne om opstilling af vindmøller fremmede udbredelsen af teknologien.
I 2001 blev alle el-forbrugere pålagt at betale en særlig afgift, der
blandt andet var med til at understøtte udbredelse af vindenergi. Anden
regulering har været med at gøre dansk vindkraft til en eksportvare –
både i form af møller og knowhow. Eksemplet viser, hvordan regulering
kan være med til at fremme en bestemt teknologi, men også at der har
været tale om meget forskelligartet regulering på tværs af myndighe-
der (policy mix).
I eksemplet med genbrug af plastik er udfordringen ikke alene silopro-
blemet, men også at ændre både producenters og forbrugeres adfærd.
Her kan regulering være en måde at stille krav til produktionen af nye
plastprodukter på, så de er forberedt til genanvendelse. Samtidig kan
reguleringen skabe markedsøkonomiske incitamenter, der sikrer, at vi
både sorterer og indsamler plastaffaldet. Reguleringen kan også bestå
i at hæve afgifter på afbrænding, deponi og eksport af affald. Den hel-
hedsorienterede regulering finder sted i samarbejde mellem nationale
og internationale myndigheder og med inddragelse af plastindustrien,
der kender de tekniske udfordringer forbundet med de forskellige
løsninger. Endelig må forbrugerne også inddrages i forbindelse med de
adfærdsændringer, der er en forudsætning for, at ambitionen om større
genanvendelse af plastmaterialer kan realiseres.
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
13
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
2124749_0014.png
Regulering som virkemiddel
Regulering kan også have en hæmmende effekt. Det sker typisk, når
den har udgangspunkt i gårsdagens teknologi. Hastigheden, hvormed
nye teknologier udvikles, er en gennemgående udfordring for regulative
strukturer og processer, nationalt og internationalt. Denne udfordring
kan imødegås ved at arbejde med forskellige typer af regulering.
Noget regulering kan foregå i samspil mellem myndigheder og aktører
som en iterativ proces (’adaptiv regulation’). Anden regulering kan ind-
rettes med fokus på de resultater, der opnås og i mindre grad på form
(’outcome-based regulation’). Endelig kan der indrettes miljøer, hvor
ny teknologi afprøves i lille skala og under kontrollerede forhold, der
kan danne grundlag for at fastlægge en egentlig regulering (regulatory
sandboxes). Anvendt med helheden for øje og i samarbejde på tværs
af landegrænser er regulering et effektivt virkemiddel for den grønne
omstilling.
8
8
14
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
5. Understøt at ny teknologi udvikles med respekt for demokratiske
principper, etiske grundværdier og befolkningens ønsker og behov
En forudsætning for at gennemføre en grøn omstilling og sikre en bæ-
redygtig samfundsudvikling er dels introduktionen af nye teknologiske
løsninger, dels en – muligvis omfattende – ændring af vores personlige
adfærds- og forbrugsmønstre. Der er mange overvejelser og hensyn at
tage, når ny teknologi bringes i anvendelse. Derfor spiller inddragelsen
af civilsamfundet en afgørende rolle for, om nye teknologier rent faktisk
accepteres og overtages af borgerne.
Nogle steder i verden introduceres ny teknologi ved en central politisk be-
slutning, andre steder sker det ved en 100% markedsdreven proces. Disse
to tilgange repræsenterer yderlighederne. Der er også en tredje dansk el-
ler europæisk vej, hvor borgerne inddrages i udviklingen og indførelsen af
ny teknologi. I en sådan inddragende og transparent proces, er ’acceptabi-
lity’ et centralt begreb, og det kan reelt blive afgørende for, om vi tager nye
teknologiske løsninger til os. Hvilke demokratiske, etiske, sociale og kul-
turelle hensyn skal der tages, for at vi ændrer adfærd og tager ny teknologi
til os? Det spørgsmål kan ikke besvares fra centralt hold. Det er derfor
vigtigt, at regeringsudvalget generelt er lydhør for befolkningens ønsker og
behov, og at valg af nye teknologier sker ud fra et kollektivt værdisæt.
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
15
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
2124749_0016.png
6. Giv plads til udvikling af ukendte og uforudsigelige teknologier
Ikke alene er der en forventning om, at ny teknologi skal løse de globale
samfundsudfordringer. Der er også en forventning om, at helt ukendte og
disruptive teknologier vil se dagens lys og bane vejen for teknologibasere-
de løsninger, vi endnu hverken kender eller kan forestille os. For at kunne
gribe alle muligheder er det derfor vigtigt ikke alene at satse på det kendte
og på de danske styrkeområder i forskningen og i erhvervslivet. Der skal
også være plads til det uforudsigelige – selv om vi ikke umiddelbart kan se
det gavnlige i det. For at kunne være åben over for det ukendte, skal de ak-
tører og virkemidler, der skal omsætte regeringsudvalgets målsætning til
praksis, kunne give plads til disruptive løsningsforslag. De skal også kunne
reagere hurtigt og udvise risikovillighed, når det er nødvendigt. Måske er
den største udfordring for regeringsudvalget, at det på én gang skal sætte
mål og rammer for, styre og koordinere den grønne omstilling og
samtidig
sikre plads til, at det uventede og uforudsigelige kan gro frem.
Hvordan sikrer vi disruptive løsninger gennem forskningen?
Der er en bekymring for, at den måde, hvorpå ansøgninger om støtte
til forskningsprojekter bedømmes, kan lede til valg af projekter, der er
mindre risikovillige. Flere danske fonde har iværksat initiativer, der kan
tage højde for det. Et initiativ har været at udvikle en ny form for be-
dømmelse, hvor forskningsansøgninger vurderes i ’blind peer review’,
og ansøgere er anonyme for bedømmerne. Der er en forhåbning om, at
det kan gøre, at der i bedømmelsen så lægges vægt på andre elemen-
ter, der kan føre til valg af mere vovede og potentielt nyskabende ideer,
der bryder med tidligere antagelser.
Udvælgelsesformen er inspireret af studier af bedømmelse af ansøg-
ninger om forskningsmidler efter traditionel peer review, hvor ansøgers
profil indgår i den indledende bedømmelse.
9
Studierne viser, at kend-
skab til ansøgeres profil påvirker fordelingen af midler, og der er en
tendens til koncentration af forskningsmidler omkring få personer.
9
16
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
2. Ny teknologi i den forsknings-
og innovationspolitiske kontekst
Forskning og innovation kommer til at spille en vigtig rolle for udviklingen
af ny teknologi til grøn omstilling og en bæredygtig samfundsudvikling.
Derfor spiller forsknings- og innovationspolitikken også en vigtig rolle
for, at målene nås. Men forsknings- og innovationspolitikken dækker ikke
hele den palet af indsatsområder, som skal i spil. Forskningspolitikken
allokerer og regulerer navnlig midler til at gennemføre forskning, mens
den forskningsbaserede innovationspolitik understøtter, at viden deles,
spredes og omsættes i konkrete løsninger. Forsknings- og innovationspoli-
tikken har dermed en instrumentel karakter. Og hverken forsknings- eller
innovationspolitikken har mandat til at implementere viden og innovative
løsninger i hele samfundet og dermed skabe den forandring, der er efter-
spørgsel efter.
DFiR ser nedsættelsen af regeringsudvalget for grøn omstilling som en
anerkendelse af, at grøn omstilling ikke alene er et spørgsmål om at ud-
vikle specifikke teknologier til konkrete praktiske udfordringer og formål,
men om at udvikle samfundet i bred forstand med fokus på anvendelse af
ny teknologi som et led i at tackle klimaudfordringen. Derfor kan de kendte
forsknings- og innovationspolitiske instrumenter og virkemidler heller ikke
stå alene i forhold til udvikling af ny teknologi og teknologibaserede løsnin-
ger. Men de er fortsat vigtige for, at det rette viden- og erfaringsgrundlag
er til stede, så forskningsresultater og innovationsprojekter bliver til nye,
generiske teknologier eller skalerbare teknologiske løsninger, der kan
anvendes bredt i samfundet.
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
17
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
2124749_0018.png
3. Baggrund for anbefalingerne
En stadig mere udtalt forventning om, at de globale samfundsudfordringer
skal løses gennem ny teknologi, har fået DFiR til at stille sig selv spørgs-
målet, om vi som samfund får den teknologi, vi har brug for – og dernæst
hvordan vi kan sikre, at det sker.
Rådet har gennem et mindre, eksplorativt projekt afgrænset disse meget
overordnede spørgsmål ved at spørge, hvordan vi får den teknologi, der
gør, at vi i Danmark kan bidrage til samfundsudfordringerne som formu-
leret i FN’s verdensmål. Heri ligger også spørgsmålet om, hvordan vi som
samfund kan være med til at modvirke klimaforandringerne og fremme
den grønne omstilling gennem ny teknologi og teknologibaserede løsnin-
ger.
DFiR’s tilgang til spørgsmålene har været undersøgende og kvalitativ, og
arbejdet har omfattet følgende elementer:
Interessentmøder
DFiRbrief: Danmark har brug for en teknologipolitik
Folkemødedebatter
Internationalt perspektiv
Desk research
En intern arbejdsgruppe i DFiR har inddraget nøgleinteressenter og
ressourcepersoner i Danmark og konkret gennemført 15 samtaler med
danske forskere, politikere, mediefolk, virksomhedsledere samt repræsen-
tanter fra interesseorganisationer. Disse samtaler har kvalificeret og nu-
anceret spørgsmålene og også givet vægtige, konkrete svar, som sammen
med de øvrige elementer har dannet baggrund for DFiR’s anbefalinger. Et
gennemgående svar i interessentsamtalerne har været, at Danmark har
brug for en overordnet ramme for, hvordan vi i Danmark skal udvikle ny
teknologi og teknologiske løsninger til udfordringerne med klima, vand,
fødevarer, energi osv.
Resultaterne fra interessentmøderne er sammenfattet i et DFiRbrief:
”Danmark har brug for en teknologipolitik”.
10
En af konklusionerne heri er,
at Danmark har brug for en overordnet politik for, hvordan vi udvikler vores
samfund bæredygtigt og forsvarligt gennem ny teknologi, når udviklingen
af ny teknologi til løsning af de globale udfordringer ikke drives frem af
18
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
de sædvanlige kræfter. Flere interessenter har peget på, at der fra aller-
højeste niveau må fastlægges en overordnet ramme for. DFiR finder det
naturligt at give regeringens udvalg for grøn omstilling ansvaret for denne
opgave.
DFiR adresserede også spørgsmålet om, hvordan vi får den teknologi, vi
har brug for, i to debatter på årets Folkemøde på Bornholm 2019. Med
vand som eksempel var spørgsmålet, hvordan vi får den teknologi, der kan
sikre rent drikkevand i fremtiden. Og en quiz om at gætte tidligere tekno-
logier dannede baggrund for en debat om, hvad der gør, at en teknologi
udvikles og slår igennem - eller ikke gør det. Debatterne bekræftede
vigtigheden både af emnet og af at inddrage civilsamfundet.
Arbejdet med ny teknologi fik et internationalt element ved besøg hos
fem centrale aktører i Finland. Besøgene omhandlede Finlands gennem-
gribende digitaliseringsstrategi, der er ved at blive implementeret på
mange samfundsniveauer. De finske erfaringer bekræftede en række af
de spørgsmål, overvejelser og udfordringer, som DFiR har beskæftiget sig
med i forhold til udvikling og anvendelse af ny teknologi. Da man i Finland
endnu er ved at implementere strategien, er det for tidligt at sammenfatte
erfaringer.
DFiR skal i henhold til sit lovgrundlag fremme udviklingen af dansk
forskning, teknologiudvikling og innovation til gavn for samfundet.
11
DFiR’s
hidtidige arbejde har primært handlet om forskning og innovation og kun
indirekte om teknologi. Rådet giver med dette projekt sine første specifikke
anbefalinger vedrørende teknologiudvikling.
Rådets arbejdsgruppe har bestået af:
Katrine Krogh Andersen
Thomas Bech Hansen
Maja Horst
Søren Rud Keiding (formand)
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
19
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
2124749_0020.png
4. Medlemmer af Danmarks Forsknings-
og Innovationspolitiske Råd
Professor emer. Jens Oddershede, Syddansk Universitet (formand)
Direktør Nickie Spile, Boardmeter (næstformand)
Forskningsdekan Katrine Krogh Andersen, Danmarks Tekniske Universitet
Forskningsdirektør Søren Bech, Bang & Olufsen A/S
Institutleder Anna Haldrup, Københavns Universitet
Vice President Thomas Bech Hansen, Force Technology
Professor, Group Leader Maja Horst, Danmarks Tekniske Universitet
Direktør Søren Rud Keiding, Aarhus Institute of Advanced Studies, Aarhus
Universitet
Head of Talent Programmes Thomas Sinkjær, Lundbeckfonden
20
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
5. Baggrund
DFiR’s tilgang til arbejdet med ny teknologi har været eksplorativ. Det
betyder, at rådet har fundet inspiration og baggrundsmateriale fra mange
kilder. Nedenfor er listet et lille udvalg – navnlig af referencer, som de ind-
dragede interessenter har henvist til. Listen er derfor ikke udtømmende.
Publikationer
Boutrup, Christina, 2018.
Den store tech-revolution,
People’sPress
Branscomb, Louis M., 1992. ‘Does America Need a Technology Policy’,
Harvard Business Review,
March-April Issue 1992
Christiansen, Peter Munk; Niels Chr. Sidenius. ’Research and Technology
Policies in Denmark. Politics and Institutions’,
Politica,
Bind 20 (1988) 3
Hjelholt, Morten; Schou, Jannick, 2017:
Den digitale borger,
Hans Reitzels
Forlag
Koch, Per, 2019. ‘Responsible Innovation in a Messy World: An Interview
with Jack Stilgoe’,
Forskningspolitikk,
2/2019
Kjeldgaard, Lasse Horne, 2019.
Meningen med velfærdsstaten,
Gyldendal
Raworth, Kate, 2017.
Doughnut Economics,
Oxford Press
Politiske dokumenter, strategier, analyser m.m.
Academy of Finland, 2019.
The Finnish Flagships – Breaking the Ice for a
Better Future
Akademiet for de Tekniske Videnskaber, ATV, 2018.
Danmark som Science
& Engineering-region
CONCITO, 2019.
Den danske grønne beskæftigelse
Digitalt Vækstteam, Erhvervs- og Vækstministeriet, 2017.
Danmark som
digital frontløber - anbefalinger
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
21
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
2124749_0022.png
DTU, Foreningen af Rådgivende ingeniører (FRI) og DI, 2019.
Lad vand og
data strømme
Hildebrandt, Steen, 2018.
Verdensmålene – det vigtigste punkt på dagsor-
denen!
PurePrint by KLS
Mandag Morgen, temanummer, juni 2019.
Væksten må stoppe hvis kloden
skal reddes
Politisk forståelsespapir mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF
og Enhedslisten, juni 2019. ”Retfærdig retning for Danmark”
Regeringen, Finansministeriet og Erhvervsministeriet, 2019.
National stra-
tegi for kunstig intelligens
Regeringen, Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2017.
Danmark - klar
til fremtiden
SIRIKommissionen, 2019.
AI, Medier og Demokrati
VTT Technical Research Centre of Finland, 2019.
Going beyond a circular
economy
Debat
Bernsen, Markus. ”Nye spøgelser i maskinen”,
Weekendavisen,
#37, 14.
september 2018
Hesseldahl, Peter. ”Væksten skal være konsekvent klimavenlig – interview
med Connie Hedegaard”,
Mandag Morgen,
11. juni 2019
Hesseldahl, Peter. ”Industrisamfundet synger på sidste vers”,
Mandag
Morgen,
28. januar 2019
Knudsen, Lisbeth. ”Gør den teknologiske udvikling til en mærkesag”,
Altin-
get,
1. februar 2019
Knudsen, Lisbeth. ”Haves: Ny regering. Efterlyses: Digital strategi”,
Altin-
get,
3. august 2019
22
NY TEKNOLOGI TIL GRØN OMSTILLING
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
6. Noter
1
Regeringens Udvalg for Grøn Omstilling behandler initiativer og sager på
tværs af politikområder med betydning for den grønne omstilling, herunder
bl.a. større regeringsudspil og lovforslag. Udvalgets medlemmer er:
Klima-, energi- og forsyningsministeren (formand), skatteministeren ministe-
ren for fødevarer, fiskeri og ligestilling, transportministeren uddannelses- og
forskningsministeren, erhvervsministeren samt miljøministeren.
Jf. http://www.stm.dk/_p_8011.html
Det Miljøøkonomiske Råd, 2019.
Økonomi og Miljø
2019
https://dors.dk/vismandsrapporter/oekonomi-miljoe-2019
Intergovernmental Panel on Climate Change, august 2019. ‘Climate Change
and Land’, august 2019:
https://www.ipcc.ch/2019/08/08/land-is-a-critical-resource_srccl/
Energistyrelsen, 2017.
Nøgletal om energiforbrug og –forsyning
https://ens.dk/service/statistik-data-noegletal-og-kort/noegletal-og-interna-
tionale-indberetninger
IRISGroup for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, 2019.
Danske styrker
inden for forskning, teknologi og uddannelse – og deres betydning for vækst
og erhvervsudvikling
IRISGroup for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, 2019).
Kortlægning af
erhvervsstyrker i dansk erhvervsliv
Uddannelses- og Forskningsministeriet, maj 2019.
Innovation Fund Denmark
– Report of the International Evaluation Panel 2019
https://ufm.dk/publikationer/2019/filer/evalueringsrapporten.pdf
DFiR, januar 2019).
Innovationsmodne virksomheder (IMV’er) – en ny mål-
gruppe for innovationsfremmeindsatsen
https://ufm.dk/forskning-og-innovation/rad-og-udvalg/dan-
marks-forsknings-og-innovationspolitiske-rad/aktuelt/publikationer/
publikationer-fra-danmarks-forsknings-og-innovationspolitiske-rad/
innovationsmodne-virksomheder-imver-en-ny-malgruppe-for-innovations-
fremmeindsatsene307b886d9b244b792f1ecdfa7bf7de0
DFiR’s årsrapport, 2016.
Viden i sammenhæng
https://ufm.dk/forskning-og-innovation/rad-og-udvalg/dan-
marks-forsknings-og-innovationspolitiske-rad/aktuelt/publikationer/
publikationer-fra-danmarks-forsknings-og-innovationspolitiske-rad/
viden-i-sammenhaeng-danmarks-forsknings-og-innovationspoliti-
ske-rads-arsrapport-2016bd7f77a4c3184d038fc21706aea02f09
Deloitte Insights, 2018.
The Future of Regulation
https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/public-sector/future-of-re-
gulation/regulating-emerging-technology.html
Center for Forskningsanalyse: ’Villum Experiment – a study of the influence of
blind peer review on the nature and outcomes of funded research’
https://ps.au.dk/forskning/forskningscentre/dansk-center-for-forskningsana-
lyse/research/research-projects/villum-experiment/
DFiRbrief16. ”Danmark har brug for en teknologipolitik”
Lov om Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie
Forskningsfond §§ 4-6
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=188781
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 47: DFIR´s rapport: Ny teknologi til grøn omstilling
2124749_0024.png
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd har til formål
at fremme udviklingen af dansk forskning, teknologiudvikling og
innovation til gavn for samfundet. Rådet har ansvar for at give ud-
dannelses- og forskningsministeren, Folketinget og øvrige ministre
uafhængig og sagkyndig rådgivning om forskning, teknologiudvik-
ling og innovation på overordnet niveau, herunder om kommende
behov. Rådet skal inddrage relevante nationale og internationale
erfaringer og tendenser i sin rådgivning, der skal være baseret på
dokumentation, undersøgelser, analyser og evalueringer inden for
forskning, teknologiudvikling og innovation.
Børsgade 4 · 1215 København K · Tel. 3332 9700 · www.ufm.dk/dfir