Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del Bilag 46
Offentligt
2123465_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om adgangsregulering ved videregående uddannelser
(Ophævelse af begrænsning af dobbeltuddannelse)
§1
I lov om adgangsregulering ved videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1035 af 30. august 2017, som
ændret ved § 11 i lov nr. 311 af 25. april 2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 2,
udgår », herunder om regulering af adgang til ny videregående uddannelse for personer, der har gen-
nemført en videregående uddannelse«.
§2
Loven træder i kraft den 1. marts 2020.
1
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Lovudkast til lovforslag om ophævelse af begrænsning af dobbeltuddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2123465_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.Indledning
2. Lovforslagets baggrund og formål
3. Lovforslagets indhold
3.1. Ophævelse af begrænsning af dobbeltuddannelse
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. Konsekvenser for FN's verdensmål
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
2
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Lovudkast til lovforslag om ophævelse af begrænsning af dobbeltuddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2123465_0003.png
1. Indledning
Den 2. december 2019 indgik regeringen (Socialdemokratiet), Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Alternativet aftale om finansloven for 2020. Lovforslaget er en konsekvens heraf og har til formål at ophæve reglerne
om begrænsning af dobbeltuddannelse – det såkaldte uddannelsesloft.
Det foreslås, at det igen skal være muligt at gennemføre mere end én fuldt statsfinansieret videregående uddannelse,
herunder at personer, der har gennemført en videregående uddannelse, som udgangspunkt kan gennemføre en ny
videregående uddannelse på samme eller et lavere niveau.
2. Lovforslagets baggrund og formål
Fri og lige adgang til uddannelse er en grundpille i det danske velfærdssamfund.
Regeringen ønsker at investere i uddannelse, så vores unge kan udfolde og udfordre sig så meget, som de kan – og så
hver ny generation går en bedre fremtid i møde end den forrige.
Begrænsning af dobbeltuddannelse, også kaldet uddannelsesloftet, bidrager til at presse de unge i forbindelse med
uddannelsesvalg. Det ønsker regeringen at gøre op med.
Det ligger regeringen på sinde at fremme de unges trivsel. En ophævelse af uddannelsesloftet kan være med til at un-
derstøtte denne ambition.
Det skal derfor igen være muligt at gennemføre mere end én fuldt statsfinansieret videregående uddannelse, herunder
at personer, der har gennemført en videregående uddannelse, som udgangspunkt kan gennemføre en ny videregående
uddannelse på samme eller et lavere niveau. Dette vil svare til retstilstanden inden den 1. februar 2017, hvor reglerne
om begrænsning af dobbeltuddannelse trådte i kraft.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Ophævelse af begrænsning af dobbeltuddannelse
3.1.1. Gældende ret
Uddannelses- og forskningsministeren er bemyndiget til at fastsætte regler om adgangsregulering ved institutioner med
videregående uddannelser, herunder om regulering af adgang til ny videregående uddannelse for personer, der har
gennemført en videregående uddannelse. Der henvises til § 1, stk. 2, i lov om adgangsregulering ved videregående
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1035 af 30. august 2017, som ændret ved § 11 i lov nr. 311 af 25. april 2018.
Bemyndigelsen omfatter adgang til uddannelser ved universiteter, professionshøjskoler, erhvervsakademier, maritime
uddannelsesinstitutioner samt videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet.
Uddannelses- og forskningsministeren kan endvidere fastsætte regler om adgang til de videregående uddannelser i
henhold til bemyndigelser i lovene for de enkelte videregående uddannelsesområder. Der henvises til § 8, stk. 1, 1. pkt.,
i universitetsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019, § 22, stk. 1, nr. 4, i lov om erhvervsakademiuddan-
nelser og professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 790 af 9. august 2019, § 10, stk. 1, nr. 3, i lov om
3
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Lovudkast til lovforslag om ophævelse af begrænsning af dobbeltuddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2123465_0004.png
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 787 af 8. august 2019, og § 12, stk. 1, nr.
1, i lov om maritime uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 781 af 8. august 2019.
Med bemyndigelserne i lov om adgangsregulering ved videregående uddannelser og i lovene for de enkelte videregå-
ende uddannelsesområder er der udstedt en række bekendtgørelser om adgang til de videregående uddannelser på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område. Bekendtgørelserne fastlægger regler om adgangskrav, optagelse, ind-
skrivning og orlov m.v.
Med lov nr. 1742 af 27. december 2016 om ændring af lov om adgangsregulering ved videregående uddannelser blev
den hidtidige bemyndigelse til at fastsætte regler om adgangsregulering ved institutioner med videregående uddannel-
ser udvidet, således at lovens § 1, stk. 1 (nu § 1, stk. 2), også omfatter en bemyndigelse til at fastsætte regler om regu-
lering af adgang til ny videregående uddannelse for personer, der har gennemført en videregående uddannelse.
Initiativet bag denne lovændring blev betegnet begrænsning af dobbeltuddannelse. Initiativet omtales også som ”ud-
dannelsesloftet”.
Lovændringen havde til formål at begrænse dobbeltuddannelse ved at regulere adgangen til videregående uddannelse
for personer, der allerede har gennemført en videregående uddannelse på samme eller højere niveau. Med lovændrin-
gen skulle det således som udgangspunkt ikke længere være muligt at gennemføre mere end én fuldt statsfinansieret
videregående uddannelse på samme eller et lavere niveau.
Bemyndigelsen til at fastsætte regler om regulering af adgang til ny videregående uddannelse for personer, der har
gennemført en videregående uddannelse (begrænsning af dobbeltuddannelse), blev udmøntet ved at indsætte nye be-
stemmelser i bekendtgørelserne om adgang til de videregående uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets
område.
Begrænsning af dobbeltuddannelse indebærer, at personer, der har gennemført en videregående uddannelse med fuld
statsfinansiering, som udgangspunkt ikke kan optages på en ny videregående uddannelse på samme eller lavere niveau
med fuld statsfinansiering på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
Begrænsning af dobbeltuddannelse omfatter adgang til hele, videregående uddannelser uden deltagerbetaling, dvs.
uddannelser, der finansieres med fuldt statstilskud i form af heltidstaxameter, på Uddannelses- og Forskningsministeri-
ets område.
Begrænsning af dobbeltuddannelse indskrænker ikke mulighederne for at få adgang til uddannelse på højere niveau.
Begrænsning af dobbeltuddannelse indskrænker heller ikke mulighederne for at få adgang til uddannelse inden for ef-
ter- og videreuddannelsessystemet, idet disse uddannelser finansieres med delvist statstilskud og delvis deltagerbeta-
ling.
Der er visse undtagelser til reglerne om begrænsning af dobbeltuddannelse. Undtagelserne gælder for personer, der
påbegynder en ny videregående uddannelse mindst 6 år efter afslutning af den første videregående uddannelse, for
personer, der af helbredsmæssige årsager ikke længere kan anvende en tidligere gennemført videregående uddannelse
på arbejdsmarkedet, og for personer, der har en videregående uddannelse, der er forældet, dvs. ændret væsentligt eller
bortfaldet.
Herudover kan konkrete, videregående uddannelser undtages fra begrænsning af dobbeltuddannelse, når dette findes
begrundet i samfundsmæssige hensyn, eksempelvis et særligt arbejdsmarkedsbehov for personer med den pågældende
uddannelse. De undtagne uddannelser fremgår af bilag til de relevante adgangsbekendtgørelser for de videregående
uddannelser. For optagelsen 2019 var der undtaget 3 erhvervsakademiuddannelser, 4 professionsbacheloruddannelser,
10 bacheloruddannelser og 19 kandidatuddannelser.
4
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Lovudkast til lovforslag om ophævelse af begrænsning af dobbeltuddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2123465_0005.png
Der henvises til § 2 i bekendtgørelse nr. 211 af 27. februar 2019 om adgang til erhvervsakademiuddannelser og profes-
sionsbacheloruddannelser som ændret ved bekendtgørelse nr. 663 af 28. juni 2019, § 12 i bekendtgørelse nr. 107 af 12.
februar 2018 om adgang til bacheloruddannelser ved universiteterne og de videregående kunstneriske uddannelsesin-
stitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 861 af 26.
august 2019, og § 11 i bekendtgørelse nr. 106 af 12. februar 2018 om adgang til kandidatuddannelser ved universite-
terne og de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område
som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 891 af 26. august 2019. Der henvises endvidere til bemærkningerne til lov
nr. L 1742 af 27. december 2016, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 69 som fremsat.
Afgørelse om optagelse af den enkelte ansøger træffes af den eller de institutioner, hvor den pågældende har søgt
optagelse. De enkelte videregående uddannelsesinstitutioner bestemmer som udgangspunkt selv, hvor mange stude-
rende institutionen vil optage på de uddannelser, som institutionen udbyder. Ministeren kan dog fastlægge et maksi-
malt antal studiepladser (eller studerende) for den enkelte uddannelse. Dette betegnes dimensionering.
Der henvises til § 4, stk. 5, i universitetsloven, § 25 i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbachelorud-
dannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner (§ 16 c, stk. 1, for så vidt angår Designskolen
Kolding) og § 12 b i lov om maritime uddannelser.
Der henvises endvidere til § 13 og § 19 i bekendtgørelse nr. 211 af 27. februar 2019 om adgang til erhvervsakademiud-
dannelser og professionsbacheloruddannelser som ændret ved bekendtgørelse nr. 663 af 28. juni 2019 , § 11 og § 18,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 107 af 12. februar 2018 om adgang til bacheloruddannelser ved universiteterne og de vide-
regående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område som senest ændret
ved bekendtgørelse nr. 861 af 26. august 2019 , og § 9 og § 13, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 106 af 12. februar 2018 om
adgang til kandidatuddannelser ved universiteterne og de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Ud-
dannelses- og Forskningsministeriets område som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 891 af 26. august 2019 .
De gældende bemyndigelser til at dimensionere antallet af studiepladser (eller studerende) på videregående uddannel-
ser gælder generelt for den enkelte uddannelse. Fastsættelse af dimensionering inddrager ikke den enkelte ansøgers
uddannelsesmæssige baggrund og eventuelle tidligere uddannelsesforløb på videregående niveau.
De bekendtgørelsesregler, der udmøntede bemyndigelsen til at fastsætte regler om begrænsning af dobbeltuddannelse,
trådte i kraft den 1. februar 2017.
Frem til den 1. februar 2017 indeholdt de ovennævnte bekendtgørelser om adgang til de videregående uddannelser
den såkaldte ”kandidatregel”. I henhold til denne regel kunne ansøgere, der havde afsluttet en kandidatuddannelse,
kun optages på en ny videregående uddannelse, hvis der var ledige pladser. Reglen indebar, at ansøgere, der havde
afsluttet en kandidatuddannelse, kunne søge optagelse på videregående uddannelser med frit optag, mens adgang til
uddannelser med et begrænset antal studiepladser ikke var mulig, med mindre der var ledige pladser på den enkelte
uddannelse. Reglen omfattede ansøgere med kandidatuddannelser, uanset i hvilket land kandidatuddannelsen var gen-
nemført.
De videregående uddannelsesinstitutioner kunne dispensere fra kandidatreglen, hvis der forelå usædvanlige forhold.
Der henvises til § 12 i den dagældende bekendtgørelse nr. 257 af 18. marts 2015 om adgang til bacheloruddannelser
ved universiteterne (bacheloradgangsbekendtgørelsen), § 11 i den dagældende bekendtgørelse nr. 258 af 18. marts
2015 om adgang til kandidatuddannelser ved universiteterne (kandidatadgangsbekendtgørelsen), § 13 i den dagæl-
dende bekendtgørelse nr. 248 af 13. marts 2015 om adgang til erhvervsakademiuddannelser og professionsbachelor-
uddannelser, § 12 i den dagældende bekendtgørelse nr. 253 af 13. marts 2015 om adgang til bacheloruddannelser ved
de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område og § 11 i
den dagældende bekendtgørelse nr. 254 af 13. marts 2015 om adgang til kandidatuddannelser ved de videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
5
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Lovudkast til lovforslag om ophævelse af begrænsning af dobbeltuddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2123465_0006.png
Kandidatreglen blev i et vist omfang overflødiggjort af reglerne om begrænsning af dobbeltuddannelse. Endvidere ville
administration af reglen sammen med administration af reglerne om begrænsning af dobbeltuddannelse have været
unødigt kompliceret set i forhold til den forventede virkning. Derfor blev reglen ophævet den 1. februar 2017, samtidig
med at reglerne om begrænsning af dobbeltuddannelse trådte i kraft ved ændring af de nævnte bekendtgørelser om
adgang til videregående uddannelser.
3.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det skal igen være muligt at gennemføre mere end én fuldt statsfinansieret videregående uddannelse.
Personer, der har gennemført en videregående uddannelse, skal som udgangspunkt ikke forhindres i at gennemføre en
ny videregående uddannelse på samme eller lavere niveau.
Med henblik på at bidrage til udmøntning af den politiske aftale af 2. december 2019 om finansloven for 2020 foreslås
det derfor med § 1, nr. 1, at ophæve reglerne i adgangsreguleringsloven om, at uddannelses- og forskningsministeren
kan fastsætte regler om regulering af adgang til ny videregående uddannelse for personer, der har gennemført en vide-
regående uddannelse.
Som en konsekvens af det foreslåede vil de administrativt fastsatte regler om begrænsning af dobbeltuddannelse blive
ophævet. Dette vil ske med ændring af bekendtgørelserne om adgang til de videregående uddannelser.
Det er ministeriets opfattelse, at en fri og lige adgang til uddannelse indebærer, at personer, som ikke har gennemført
en videregående uddannelse, ikke kan blive fortrængt fra en studieplads på en uddannelse, hvor vedkommende opfyl-
der adgangskravene, af en person, som allerede har gennemført en kandidatuddannelse.
På den baggrund forventes det, at uddannelses- og forskningsministeren med hjemmel i adgangsreguleringslovens § 1,
stk. 2, og i bemyndigelser i lovene for de enkelte videregående uddannelsesområder vil fastsætte regler om, at ansø-
gere, der har afsluttet en kandidatuddannelse, kun kan optages på en ny videregående uddannelse, hvis der er ledige
pladser. Det forventes også, at ministeren vil fastsætte, at de videregående uddannelsesinstitutioner kan dispensere fra
disse regler, hvis der foreligger usædvanlige forhold.
Dette vil svare til at genindføre den såkaldte kandidatregel, jf. herom afsnit 3.1.1.
Dermed svarer det foreslåede samlet set til retstilstanden inden den 1. februar 2017, hvor reglerne om begrænsning af
dobbeltuddannelse trådte i kraft, og hvor kandidatreglen blev ophævet.
Det foreslås, at de foreslåede ændringer træder i kraft den 1. marts 2020 med henblik på, at der snarest derefter kan
foretages nødvendige ændringer af bekendtgørelserne om adgang til de videregående uddannelser. Dermed vil ændrin-
gerne kunne få virkning fra og med optagelsen til de videregående uddannelser sommeren 2020. Det bemærkes hertil,
at det normalt er muligt at indgive ansøgning om optagelse på en videregående uddannelse via den obligatoriske digitale
optagelsesportal, www.optagelse.dk, allerede fra den 1. februar.
4. Konsekvenser for FN's verdensmål
En ophævelse af begrænsning af dobbeltuddannelse vurderes at understøtte delmål nr. 4.4., hvorefter antallet af unge
og voksne, der har relevante færdigheder, herunder tekniske og erhvervsrettede færdigheder og kompetencer, for be-
skæftigelse, gode job og iværksætteri, skal øges væsentligt inden 2030. Initiativet vurderes alt andet lige at kunne med-
virke til, at flere personer får mulighed for at supplere og udbygge deres uddannelsesmæssige kompetencer på et vide-
regående niveau.
6
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Lovudkast til lovforslag om ophævelse af begrænsning af dobbeltuddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2123465_0007.png
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes at generere merudgifter på 70 mio. kr. i 2020, 290 mio. kr. i 2021, 350 mio. kr. i 2022 og 370 mio. kr.,
når virkningen er fuldt indfaset i 2023, jf. aftale om finanslov for 2020. Heri indgår virkningen for uddannelsestilskud,
udgifter til SU m.v. og virkningen for arbejdsudbuddet.
Det er lagt til grund, at den fuldt indfasede virkning af lovforslaget er, at antallet af personer, der tager mere end én
ordinær videregående heltidsuddannelse på samme eller lavere niveau, vil svare til niveauet før 2017.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og regioner.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. december 2019 til den 18. december 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Akademikerne, Akademisk Arkitektforening, Akkrediteringsrå-
det, Arkitektskolen Aarhus, Borgerlige Studerende Copenhagen Business School – Handelshøjskolen, CO-Søfart, Dan-
marks Akkrediteringsinstitution, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Tek-
niske Universitet, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Magisterforening, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Erhvervsakademier, Danske Handicaporganisationer, Danske Professionshøjskoler, Danske Rederier, Danske Re-
gioner, Danske Revisorer – FSR, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Designskolen Kolding, Det Cen-
trale Handicapråd, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, Det Kongelige
Danske Videnskabernes Selskab, Djøf, Erhvervsakademi Dania, Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Midt-Vest,
Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademiet Copenhagen Busi-
ness Academy, FH – Fagbevægelsens Hovedorganisation, Forbundet af Offentlige Ansatte (FOA), Fredericia Maskinme-
sterskole, Frit Forum, HK/Stat, Ingeniørforeningen, IDA, IT-Universitetet i København, KL, Konservative Studerende, Kø-
benhavns Erhvervsakademi, Københavns Professionshøjskole, Københavns Universitet, Lederne, Lærernes Centralorga-
nisation, Lærerstuderendes Landskreds, Maskinmesterskolen København, Maskinmesterstuderendes Landsråd, Ma-
skinmestrenes Forening, Marstal Navigationsskole, MARTEC, Metal Søfart, Professionshøjskolen Absalon, Pædagogstu-
derendes Landssammenslutning, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de
maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsba-
7
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Lovudkast til lovforslag om ophævelse af begrænsning af dobbeltuddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2123465_0008.png
cheloruddannelser, Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende, SIMAC, Skoleskibet Georg Stage, Studie-
valg Danmark, Svendborg Søfartsskole, Syddansk Universitet, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, Søfartens
Ledere, Teknisk Landsforbund, Tekniq, 3F Fagligt Fælles Forbund, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Uddan-
nelsesrådet for de maritime uddannelser, University College Nordjylland, University College Syddanmark, VIA University
College, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet og Aarhus Maskinmesterskole.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekven- Ingen
ser for stat, kommuner og
regioner
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Stat:
2020: 70 mio. kr.
2021: 290 mio. kr.
2022: 350 mio. kr.
2023: 370 mio. kr.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Offentlige implemente-
ringskonsekvenser
Ingen
Økonomiske konsekven- Ingen
ser for erhvervslivet
Administrative konse-
Ingen
kvenser for erhvervslivet
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Ingen
Miljømæssige konsekven- Ingen
ser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem prin-
cipper for implemente-
ring af erhvervsrettet EU-
regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-
regulering
(sæt X)
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Uddannelses- og forskningsministeren er bemyndiget til at fastsætte regler om adgangsregulering ved institutioner med
videregående uddannelser, herunder om regulering af adgang til ny videregående uddannelse for personer, der har
8
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Lovudkast til lovforslag om ophævelse af begrænsning af dobbeltuddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2123465_0009.png
gennemført en videregående uddannelse. Der henvises til § 1, stk. 2, i lov om adgangsregulering ved videregående
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1035 af 30. august 2017, som ændret ved § 11 i lov nr. 311 af 25. april 2018.
Bemyndigelsen omfatter adgang til uddannelser ved videregående uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
Uddannelses- og forskningsministeren kan endvidere fastsætte regler om adgang til de videregående uddannelser i
henhold til bemyndigelser i lovene for de enkelte videregående uddannelsesområder, dvs. universitetsloven, lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesin-
stitutioner og lov om maritime uddannelser.
Med lov nr. 1742 af 27. december 2016 om ændring af lov om adgangsregulering ved videregående uddannelser om-
fatter bestemmelsen i lovens § 1, stk. 2 (oprindeligt § 1, stk. 1), også bemyndigelse til at fastsætte regler om regulering
af adgang til ny videregående uddannelse for personer, der har gennemført en videregående uddannelse (begrænsning
af dobbeltuddannelse). Bemyndigelsen er udmøntet ved regler i bekendtgørelserne om adgang til de videregående ud-
dannelser.
Begrænsning af dobbeltuddannelse indebærer, at personer, der har gennemført en videregående uddannelse med fuld
statsfinansiering, som udgangspunkt ikke kan optages på en ny videregående uddannelse på samme eller lavere niveau
med fuld statsfinansiering på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
Begrænsning af dobbeltuddannelse omfatter adgang til hele, videregående uddannelser uden deltagerbetaling, dvs.
uddannelser, der finansieres med fuldt statstilskud i form af heltidstaxameter, på Uddannelses- og Forskningsministeri-
ets område.
Som følge af reglerne om begrænsning af dobbeltuddannelse kan personer, der har gennemført en erhvervsakademi-
uddannelse, som udgangspunkt ikke optages på en ny erhvervsakademiuddannelse. Endvidere kan personer, der har
gennemført en professionsbacheloruddannelse, som udgangspunkt ikke optages på en erhvervsakademiuddannelse, en
ny professionsbacheloruddannelse eller på en bacheloruddannelse på et universitet. Herudover kan personer, der har
gennemført en bacheloruddannelse, som udgangspunkt ikke optages på en erhvervsakademiuddannelse, en professi-
onsbacheloruddannelse eller på en ny bacheloruddannelse. Endeligt kan personer, der har gennemført en kandidatud-
dannelse, som udgangspunkt ikke optages på en erhvervsakademiuddannelse, en bachelor- eller professionsbachelor-
uddannelse eller en ny kandidatuddannelse.
Med dette lovforslags § 1, nr. 1, foreslås det at ophæve reglerne i adgangsreguleringsloven om, at uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte regler om regulering af adgang til ny videregående uddannelse for personer, der har
gennemført en videregående uddannelse (begrænsning af dobbeltuddannelse).
Det foreslåede indebærer, at de administrativt fastsatte regler om begrænsning om dobbeltuddannelse bliver ophævet.
Det foreslåede vil medføre, at personer, der har gennemført en videregående uddannelse med fuld statsfinansiering,
som udgangspunkt ikke forhindres i at blive optaget på en ny videregående uddannelse på samme eller lavere niveau
med fuld statsfinansiering på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
Herudover forventes det, at uddannelses- og forskningsministeren med hjemmel i adgangsreguleringslovens § 1, stk. 2,
og i bemyndigelser i lovene for de enkelte videregående uddannelsesområder vil fastsætte regler om, at ansøgere, der
har afsluttet en kandidatuddannelse, kun kan optages på en ny videregående uddannelse, hvis der er ledige pladser.
Det forventes også, at det vil blive fastsat, at de videregående uddannelsesinstitutioner kan dispensere fra disse regler,
hvis der foreligger usædvanlige forhold.
9
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Lovudkast til lovforslag om ophævelse af begrænsning af dobbeltuddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2123465_0010.png
Dette vil svare til at genindføre den såkaldte kandidatregel, jf. herom afsnit 3.1.1., der var gældende i en årrække frem
til 1. februar 2017.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 3.1.
Til § 2
Det foreslås med bestemmelsen, at loven træder i kraft den 1. marts 2020.
10
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 46: Lovudkast til lovforslag om ophævelse af begrænsning af dobbeltuddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2123465_0011.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om adgangsregulering ved videregående ud-
dannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1035 af 30. august
2017, som ændret ved § 11 i lov nr. 311 af 25. april
2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 2,
udgår », herunder om regulering af ad-
gang til ny videregående uddannelse for personer, der
har gennemført en videregående uddannelse«.
§ 1.
---
Stk. 2
Uddannelses- og forskningsministeren be-
myndiges til at fastsætte regler om adgangsregulering
ved institutioner med videregående uddannelser, her-
under om regulering af adgang til ny videregående ud-
dannelse for personer, der har gennemført en videre-
gående uddannelse.
Stk. 3-5. ---
11