Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
København, den 4. december 2019.
a.
Uddannelses- og Forskningsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispo‐
sitioner i 2019:
– Overførsel af 44,2 mio. kr. til § 19.25.06 Øvrige uddannelsestilskud til initiativer på sygeplejer‐
skeuddannelsen målrettet overgangen mellem teori og praksis.
– Overførsel af i alt 25,0 mio. kr. til §19.25.06. øvrige uddannelsestilskud, § 19.22. Universiteter og
19.28.25. Designskolen Kolding til trivselsfremmende tiltag på de videregående uddannelsesinsti‐
tutioner.
– Overførsel af 18,0 mio. kr. til §19.29.03. Maritime uddannelser til et ekstra togt med hhv. skole‐
skibet DANMARK og Skoleskibet GEORG STAGE i 2020
– Overførsel af 2,0 mio. kr. til § 19.29.03. Maritime uddannelser til den Maritime uddannelsesinsti‐
tution MARTEC til finansiering af fordyrelsen af hovedrenoveringen af Skoleskibet DANMARK.
Udgifterne i 2019 på i alt 89,2 mio. kr. finansieres af de på § 19.46.01 Innovationsinfrastruktur og
§ 19.23.05. Fællesbevillinger opførte midler.
b.
Baggrund
Uddannelses- og Forskningsministeren ønsker at omprioritere midler inden for ministerområdet til
fire initiativer vedr. hhv. initiativer på sygeplejerskeuddannelsen målrettet overgangen mellem teori
og praksis, initiativer på tværs af de videregående uddannelser til trivselsfremmende tiltag, et ekstra
togt for hvert af de to skoleskibe, DANMARK og GEORG STAGE i 2020 samt finansiering af mer‐
udgifter forbundet med renoveringen af Skoleskibet DANMARK.
Bedre overgang mellem teori og praksis på sygeplejerskeuddannelsen
I efteråret 2018 blev der udarbejdet en kortlægning af rekrutteringsudfordringer for social- og sund‐
hedspersonale og sygeplejersker i kommuner og regioner. Kortlægningen viste bl.a., at praktikforløb
samt overgangen mellem den teoretiske og den kliniske del af sygeplejerskeuddannelsen udgør et fo‐
kusområde for både kommuner og regioner.
Ligeledes viste kortlægningen, at praktik samt overgange mellem studie- og praktikperioder repræ‐
senterer den største risiko for, at sygeplejerskestuderende afbryder deres uddannelse. Desuden viste
kortlægningen, at det er betydningsfuldt for de studerendes oplevelse af det samlede uddannelsesfor‐
CE000880