Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del Bilag 38
Offentligt
2118887_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
København, den 4. december 2019.
a.
Uddannelses- og Forskningsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispo‐
sitioner i 2019:
– Overførsel af 44,2 mio. kr. til § 19.25.06 Øvrige uddannelsestilskud til initiativer på sygeplejer‐
skeuddannelsen målrettet overgangen mellem teori og praksis.
– Overførsel af i alt 25,0 mio. kr. til §19.25.06. øvrige uddannelsestilskud, § 19.22. Universiteter og
19.28.25. Designskolen Kolding til trivselsfremmende tiltag på de videregående uddannelsesinsti‐
tutioner.
– Overførsel af 18,0 mio. kr. til §19.29.03. Maritime uddannelser til et ekstra togt med hhv. skole‐
skibet DANMARK og Skoleskibet GEORG STAGE i 2020
– Overførsel af 2,0 mio. kr. til § 19.29.03. Maritime uddannelser til den Maritime uddannelsesinsti‐
tution MARTEC til finansiering af fordyrelsen af hovedrenoveringen af Skoleskibet DANMARK.
Udgifterne i 2019 på i alt 89,2 mio. kr. finansieres af de på § 19.46.01 Innovationsinfrastruktur og
§ 19.23.05. Fællesbevillinger opførte midler.
b.
Baggrund
Uddannelses- og Forskningsministeren ønsker at omprioritere midler inden for ministerområdet til
fire initiativer vedr. hhv. initiativer på sygeplejerskeuddannelsen målrettet overgangen mellem teori
og praksis, initiativer på tværs af de videregående uddannelser til trivselsfremmende tiltag, et ekstra
togt for hvert af de to skoleskibe, DANMARK og GEORG STAGE i 2020 samt finansiering af mer‐
udgifter forbundet med renoveringen af Skoleskibet DANMARK.
Bedre overgang mellem teori og praksis på sygeplejerskeuddannelsen
I efteråret 2018 blev der udarbejdet en kortlægning af rekrutteringsudfordringer for social- og sund‐
hedspersonale og sygeplejersker i kommuner og regioner. Kortlægningen viste bl.a., at praktikforløb
samt overgangen mellem den teoretiske og den kliniske del af sygeplejerskeuddannelsen udgør et fo‐
kusområde for både kommuner og regioner.
Ligeledes viste kortlægningen, at praktik samt overgange mellem studie- og praktikperioder repræ‐
senterer den største risiko for, at sygeplejerskestuderende afbryder deres uddannelse. Desuden viste
kortlægningen, at det er betydningsfuldt for de studerendes oplevelse af det samlede uddannelsesfor‐
CE000880
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Orientering om aktstykke vedr. omprioritering på UFM's område, fra uddannelse- og forskningsministeren
2118887_0002.png
2
løb, at der er en klar sammenhæng mellem teori og praksis, herunder rolle- og ansvarsfordeling i
praktikken samt mødet med praksis.
På den baggrund ønsker regeringen at yde et tilskud til professionshøjskolerne på i alt 44,2 mio. kr.
til initiativer der kan bidrage til at styrke overgangen mellem studie- og praktikperioder på sygeple‐
jerskeuddannelsen. Professionshøjskolerne kan eks. bruge midlerne til opbygning af simulationsfaci‐
liteter og læringsformer, der kan understøtte de studerendes praksiskompetencer.
De 44,2 mio. kr. fordeles mellem professionshøjskolerne på baggrund af studenterårsværk på syge‐
plejerskeuddannelsen i 2019. Tilskuddene ydes som en del af de samlede driftstilskud til professions‐
højskolernes til den enkelte professionshøjskoles prioritering.
Trivselsfremmende tiltag på de selvejende uddannelsesinstitutioner
Knap hver femte studerende på de videregående uddannelser oplever altid eller ofte stærke stress‐
symptomer i forbindelse med deres studium i hverdagen, knap hver tredje unge har været stresset
inden for den seneste måned, og unge er samtidig den mest stressede gruppe i vores samfund. Hertil
kommer, at unge føler sig mere ensomme end ældre. Hver tiende på de videregående uddannelser
føler sig eks. altid eller ofte ensomme på studiet, hver fjerde er nogen gange ensomme på studiet.
Studerende, der oplever et godt socialt miljø, føler sig i mindre grad ensomme på studiet.
Regeringen ønsker derfor at yde et ekstraordinært tilskud til de statsfinansierede selvejende institu‐
tioner under Uddannelses- og Forskningsministeriets område til udviklingsprojekter og initiativer,
der sigter mod at styrke trivslen for studerende på de videregående uddannelser. Initiativerne kan
bl.a. vedrøre forskellige tilgange til at styrke studentertrivslen, samt opsamle viden om effekten af
disse projekter. Institutionerne inddrager de studerende i udviklingen af initiativerne.
De 25 mio. kr. fordeles mellem de videregående uddannelsesinstitutioner med et fast beløb på 0,3
mio. kr. pr. institution, hvorefter residualen fordeles efter studenterårsværk i 2019. Tilskuddene ydes
som en del af de samlede driftstilskud til den enkelte uddannelsesinstitutions prioritering. Tilskud til
professionshøjskoler, erhvervsakademier og maritime institutioner ydes fra nyoprettet konto, mens
tilskud til universiteter og Designskolen Kolding ydes fra de institutionsspecifikke konti.
Ekstra togter med skoleskibene DANMARK og GEORG STAGE
De to skoleskibe GEORG STAGE og DANMARK udbyder første del af den Grundlæggende Mari‐
time Uddannelse (ubefaren skibsassistent) med henholdsvis 63 og 80 elever pr. årligt togt. Skoleski‐
bet DANMARK varetager endvidere løbende repræsentative opgaver for Danmark – således vil sko‐
leskibet være vært for en række receptioner under OL i Tokyo i 2020.
De ubefarne skibsassistenter kan efter gennemført uddannelse på skoleskibene søge beskæftigelse
til søs. Samtidig er uddannelsen fødekæde til en række af de øvrige maritime uddannelser, dels ved at
eleverne gennemfører den fulde Grundlæggende Maritime Uddannelse, enten som befaren skibsassi‐
stent eller kystskipper og dels ved efterfølgende at kunne læse videre til skibsfører på Marstal Navi‐
gationsskole eller MARTEC.
De maritime erhverv har stor efterspørgsel efter arbejdskraft i disse år og de to skoleskibe får efter
egne udsagn årligt ca. dobbelt så mange ansøgere, som de har pladser til. På de øvrige maritime ud‐
dannelser har der de seneste år været rekrutteringsmæssige udfordringer. Derfor kan øget tilgang til
skoleskibene give en større pulje af elever at rekruttere fra.
Regeringen ønsker derfor at yde et tilskud på 10,0 mio. kr. til skoleskibet DANMARK og 8,0 mio.
kr. til skoleskibet GEORG STAGE. Fsva. Skoleskibet DANMARK anvendes det ekstra togt til hjem‐
rejse via Nord- og Mellemamerika efter det planlagte togt til Tokyo ifbm. OL i juli-august 2020. For
Skoleskibet GEORG STAGE gennemføres det ekstra togt efter samme model som det ordinære togt.
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Orientering om aktstykke vedr. omprioritering på UFM's område, fra uddannelse- og forskningsministeren
2118887_0003.png
3
Tilskuddene ydes som en del af det årlige driftstilskud til Stiftelsen Georg Stages Minde hhv. det
årlige vederlag til MARTEC.
Finansiering af fordyrelsen af hovedrenoveringen af Skoleskibet DANMARK
Skoleskibet Danmark er ejet af staten, men drift og vedligehold, herunder renovering, varetages af
den maritime uddannelsesinstitution MARTEC i henhold til en driftsaftale med Staten. MARTEC
har siden 2003 varetaget driften af skibet, og modtager til formålet et fast årligt tilskud fra staten på
13,6 mio. kr. (2019-niveau). Hertil er der jf. aktstykke 69 (2018-2019) ydet et ekstraordinært tilskud
på 20 mio. kr. til hovedrenovering af skibet.
Skoleskibet blev bygget i 1933 og kræver løbende grundig vedligeholdelse, ikke mindst af sikker‐
hedsmæssige årsager af hensyn til elever og besætning. Skoleskibet har igennem 2019 gennemført en
større renovering og modernisering af agterskibet for at kunne opretholde skibets fulde sødygtighed,
sikre de lovpligtige certifikater og for at bevare skibet som en del af den danske maritime kulturarv.
Renoveringen blev bl.a. gennemført som følge af et konstateret begyndende angreb af råd i træværk
og korrosionsdannelser i stålet, behov for tætning af agterskibets overliggende dæk, udskiftning af
stål, renovering af bl.a. skibets salon, kommandobro, dækhus, gangarealer og stikkeri samt moderni‐
sering af skibets brodesign og dets digitale infrastruktur.
Renoveringen er finansieret ligeligt af private donationer (20 mio. kr.) og offentlige tilskud (20
mio. kr.). Det samlede udgiftsbehov til renovering forventes imidlertid nu at udgøre ca. 42,0 mio. kr.,
hvorved denne finansiering overskrides med ca. 2,0 mio. kr. Fordyrelsen skyldes bl.a. uforudsete re‐
parationsbehov, bl.a. i forhold til råd og stålkonstruktionen, som er større end MARTEC og Esbjerg
Skibsværft havde forudset.
UFM ønsker på denne baggrund at yde et ekstraordinære tilskud på 2,0 mio. kr. til dækning af for‐
dyrelsen.
Finansiering
Finansieringen af de fire initiativer tilvejebringes ved overførsel dels fra § 19.46.01. Innovationsin‐
frastruktur og dels fra § 19.23.05. Fællesbevillinger. For § 19.46.01. skyldes muligheden for overfør‐
sel et tilbageløb på ordningen, der ikke udnyttes, fordi ordningen er under udfasning. For § 19.23.05.
omprioriteres midlerne fra en afsat reserve til nye initiativer.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling i 2019 specificeres således:
§ 19.46.01. Innovationsinfrastruktur
20. Medfinansiering af innovationsmiljøer
45.
30. Innovationsnetværk Danmark
45.
§ 19.23.05. Fællesbevillinger
50. Omstillingsreserven
46.
§ 19.25.06 Øvrige uddannelsestilskud
65. Særtilskud til sygeplejerskeuddannelsen (ny underkonto)
46.
-60,1
-8,8
-20,3
44,2
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Orientering om aktstykke vedr. omprioritering på UFM's område, fra uddannelse- og forskningsministeren
2118887_0004.png
4
66. Særtilskud vedr. trivsel på erhvervsakademi-, professionsbachelor- og ma‐
ritime grunduddannelser (ny underkonto)
46.
§ 19.29.03. Maritime uddannelser
21. Skoleskibet DANMARK
46.
22. Skoleskibet GEORG STAGE
46.
§ 19.22.01. Københavns Universitet
10. Almindelig virksomhed
46.
§ 19.22.05 Aarhus Universitet
10. Almindelig virksomhed
46.
§ 19.22.11. Syddansk Universitet
10. Almindelig virksomhed
46.
§ 19.22.15. Roskilde Universitet
10. Almindelig virksomhed
46.
§ 19.22.17. Aalborg Universitet
10. Almindelig virksomhed
46.
§ 19.22.21. Copenhagen Business School - handelshøjskolen
10. Almindelig virksomhed
46.
§ 19.22.37. Danmarks Tekniske Universitet
10. Almindelig virksomhed
46.
§ 19.22.45. IT-universitet i København
10. Almindelig virksomhed
46.
§ 19.28.25. Designskolen Kolding
10. Almindelig virksomhed
46.
13,6
12,0
8,0
2,4
2,3
1,6
0,7
1,5
1,3
0,9
0,4
0,3
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 38: Orientering om aktstykke vedr. omprioritering på UFM's område, fra uddannelse- og forskningsministeren
2118887_0005.png
5
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget nu med henblik på at kunne udmønte midlerne i 2019 og
igangsætte de ovenstående aktiviteter hurtigst muligt.
Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til, at der
– Gives et ekstraordinært tilskud på 44,2 mio. kr. til initiativer på sygeplejerskeuddannelsen målret‐
tet overgangen mellem teori og praksis
– Gives et ekstraordinært tilskud på 25,0 mio. kr. til trivselsfremmende tiltag på de videregående
uddannelser.
– Gives et ekstraordinært tilskud på 10,0 mio. kr. til et ekstra togt med skoleskibet DANMARK
– Gives et ekstraordinært tilskud på 8,0 mio. kr. til et ekstra togt med skoleskibet GEORG STAGE
– Gives et ekstraordinært tilskud på 2,0 mio. kr. til finansiering af fordyrelse af renovering af Skole‐
skibet Danmark
således at der på forslag til lov om tillægsbevilling 2019 opføres følgende:
§ 19.46.01. Innovationsinfrastruktur
§ 19.23.05. Fællesbevilling
§ 19.25.06. Øvrige uddannelsestilskud
§ 19.29.03. Maritime uddannelser
§ 19.22.01. Københavns Universitet
§ 19.22.05. Aarhus Universitet
§ 19.22.11. Syddansk Universitet
§ 19.22.15. Roskilde Universitet
§ 19.22.17. Aalborg Universitet
§ 19.22.21. Copenhagen Business School – Handelshøjskolen
§ 19.22.37. Danmarks Tekniske Universitet
§ 19.22.45. IT-Universiteter i København
§ 19.28.25. Designskolen Kolding
Udgift
-68,9 mio. kr.
-20,3 mio. kr.
57,8 mio. kr.
20,0 mio. kr.
2,4 mio. kr.
2,3 mio. kr.
1,6 mio. kr.
0,7 mio. kr.
1,5 mio. kr.
1,3 mio. kr.
0,9 mio. kr.
0,4 mio. kr.
0,3 mio. kr.
e.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 4. december 2019
A
NE
H
ALSBOE
-J
ØRGENSEN
/ Anders Boye Jacobsen
Til Finansudvalget.