Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del Bilag 37
Offentligt
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum
(Begrænsning af ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande)
§1
I lov nr. 409 af 11. maj 2016 om aktiviteter i det ydre rum foretages følgende
ændringer:
1.
I lovens
titel
indsættes efter »rum«: »m.v.«.
2.
I
§ 1
indsættes som
stk. 2
:
»
Stk. 2
. Formålet med loven er endvidere at fastlægge rammerne for større
raketopsendelser i højder under det ydre rum.«
3.
§ 3
affattes således:
Ȥ 3.
Ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande er ikke tilladt i den danske stat.
Stk. 2.
Ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande er endvidere ikke tilladt uden for et myndighedsområde, når
opsendelsen foretages
1) på dansk fartøj eller indretning eller
2) af danske operatører.«
4.
I
§ 4
indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:
»3) Større raketopsendelse: Opsendelse af raketter, der planlægges opsendt til
højder mellem 4 km over havets overflade og det ydre rum.«
Nr. 3-6 bliver herefter nr. 4-7.
1
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
5.
I
§ 4, nr. 3,
der bliver nr. 4, indsættes efter
»
rumaktiviteter«: »eller ikke-statslige
større raketopsendelser«.
6. I
§ 21, stk. 1
, indsættes efter
»
lovens
«
: »§ 3,«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
2
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Begrænsning af ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.2. Straf
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema.
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes som et led i opfølgningen på rapporten fra den tværministerielle
arbejdsgruppe om regulering og myndighedsorganisering af civile raketaktiviteter fra april
2019.
Ikke-statslig udvikling og opsendelse af raketter i Danmark har hidtil været koncentreret
hos amatørraketforeninger, der opsender raketter fra militære øvelsesområder på land
eller raketter fra mobile opsendelsesplatforme på havet. Aktiviteterne synes at være øget
inden for de senere år.
Dansk geografi, befolkningstæthed og sø- og lufttrafikken omkring Danmark taler generelt
imod større raketopsendelser over Danmark eller i farvandet omkring Danmark. Uanset
omfanget af aktører og aktiviteter vil de mulige skadevirkninger ved fejlslagne større
raketopsendelser kunne være betydelige.
3
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
Med lovforslaget foreslås det derfor at udvide anvendelsesområdet for lov om aktiviteter i
det ydre rum til også at omfatte visse raketaktiviteter, som finder sted i højder under det
ydre rum, med det formål at fastlægge sikkerhedsmæssigt forsvarlige rammer.
Det foreslås, at ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande ikke skal være tilladt i den danske stat. Forbuddet skal ligeledes omfatte
ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande, der
finder sted uden for et myndighedsområde. Det kunne f.eks. være opsendelser på det
åbne hav, som foretages fra et dansk fartøj eller indretning, eller af danske operatører.
Større raketopsendelser vil med lovforslaget blive defineret som opsendelse af raketter,
der planlægges opsendt til højder mellem 4 km og det ydre rum.
Ved opsendelse af en raket til det ydre rum (over 100 km over havets overflade) vil
raketten efter lov om aktiviteter i det ydre rum blive betragtet som en rumgenstand. Det
foreslåede forbud omfatter dermed raketopsendelser til højder over 4 km over havets
overflade, hvad enten raketten når op i det ydre rum eller ikke.
Det foreslåede forbud retter sig mod alle aktører, som ikke er statslige, f.eks. private
foreninger, men også universiteter vil være omfattet. Ikke-statslige aktører vil som hidtil
kunne foretage større raketopsendelser og opsendelser af rumgenstande fra autoriserede
opsendelsesfaciliteter i udlandet.
Det foreslås endvidere, at overtrædelse af forbuddet mod ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande omfattes af
straffebestemmelsen i lov om aktiviteter i det ydre rum.
Det bemærkes, at lovforslaget alene retter sig imod selve raketopsendelsen. Andre
aktiviteter, som f.eks. udvikling af raketter eller komponenter dertil, vil ikke være omfattet
af forslaget.
Endelig skal det bemærkes, at der som opfølgning på rapporten fra den tværministerielle
arbejdsgruppe tillige pågår et arbejde med regulering af henholdsvis små og mindre ikke-
statslige raketter, det vil sige i højder under 4 km, i Erhvervsministeriets og
Forsvarsministeriets regi.
2. Baggrund - den tværministerielle rapport
I de seneste år er der i Danmark set civile ikke-statslige større raketopsendelser i højder
op til ca. 8 km. De ikke-statslige større raketopsendelser har bl.a. fundet sted fra mobile
opsendelsesplatforme i Østersøen øst for Bornholm. Det er offentligt tilkendegivet, at
ambitionsniveauet hos i hvert tilfælde én dansk forening er at udvikle en raket, som kan
bringe en person op i det ydre rum og sikkert ned igen.
4
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
Det ydre rum er i lov om aktiviteter i det ydre rum defineret som den del af rummet, der
ligger over 100 km over havets overflade.
Uddannelses- og Forskningsministeriet, Forsvarsministeriet, Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet (nu Transport- og Boligministeriet) og Søfartsstyrelsen under
Erhvervsministeriet konstaterede i august 2017, at raketaktiviteter i Danmark ikke hviler
på et sikkerhedsmæssigt forsvarligt grundlag, og at den aktuelle regulering er
utilstrækkelig og myndighedsorganiseringen spredt og usammenhængende.
På den baggrund besluttede den daværende regering (V, LA og K) i februar 2018 at
nedsætte en tværministeriel arbejdsgruppe, som fik til opgave at afdække den nuværende
regulering og myndighedsorganisering i forhold til civile raketaktiviteter samt opstille
modeller for en fremtidig regulering.
Arbejdsgruppen blev sammensat af repræsentanter for Beskæftigelsesministeriet,
Erhvervsministeriet, Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Miljø- og
Fødevareministeriet, Transport- og Boligministeriet, Udenrigsministeriet samt
Uddannelses- og Forskningsministeriet, der varetog formandsskabet.
Den tværministerielle arbejdsgruppes rapport, Civile raketaktiviteter – Rapport fra den
tværministerielle arbejdsgruppe om regulering og myndighedsorganisering af civile
raketaktiviteter – blev offentliggjort den 24. april 2019.
Arbejdsgruppen har i forbindelse med udarbejdelsen af rapporten været i dialog med ikke-
statslige interessenter, der er involveret i raketaktiviteter i Danmark, herunder
kommercielle udviklingsaktiviteter.
Den tværministerielle arbejdsgruppe har i sit arbejde endvidere inddraget internationale
erfaringer fra Sverige, Storbritannien, Nederlandene, Tyskland, Frankrig, New Zealand,
Australien og USA. Fælles for reguleringen af raketaktiviteter i disse lande er, at der
skelnes mellem forskellige typer af raketter således, at der stilles strengere krav til større
raketter.
Begrebet civile raketaktiviteter dækker over meget forskelligartede aktiviteter og er i
rapporten defineret som ikke-statslige aktørers udvikling, test, transport og opsendelse af
raketter samt raketternes tilbagevenden til jordens overflade, uanset om dette sker med
kommercielle eller ideelle interesser for øje.
For så vidt angår opsendelsesaktiviteter sondrer arbejdsgruppen mellem små, mindre og
større opsendelsesaktiviteter. Det skyldes, at risici forbundet med raketopsendelser
afhænger af f.eks. brændstofsammensætning og -mængde, vægt, materialevalg og den
maksimale opsendelseshøjde for en given raket.
5
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
Differentiering af krav afhængig af aktivitetens nærmere karakteristika kendes bl.a. fra
gældende lovgivning om droner og fyrværkeri, hvor det bærende hensyn bag lovgivningen
er at minimere sikkerhedsrisici.
Centralt for arbejdsgruppens vurdering af fremtidige modeller har også været de
begrænsninger, som naturligt følger af den danske geografi, befolkningstæthed og sø- og
lufttrafikken omkring Danmark.
Arbejdsgruppen finder, at hvad enten det drejer sig om små, mindre eller større raketter,
bør en fremtidig regulering både omfatte raketopsendelser over dansk territorium og
opsendelser uden for et myndighedsområde, når opsendelserne foretages fra danske
fartøjer eller indretninger uden for Danmark.
For så vidt angår mindre raketter foreslår arbejdsgruppen, at opsendelse af mindre
raketter fra egnede områder alene skal kunne foretages af akkrediterede foreninger eller
efter validering af sikkerhedsmæssigt forsvarligt match mellem område og aktivitetens
omfang, herunder rakettens karakteristika.
Opsendelse af større raketter højt op i luftrummet rejser særlige risici i forhold til lufttrafik,
søfart og beboede områder. En forsvarlig håndtering af sådanne aktiviteter forudsætter
efter arbejdsgruppens opfattelse en uafhængig sikkerhedsorganisation og uafhængig
myndighedsprøvelse af, om aktiviteten er forsvarlig. Aktiviteter i denne størrelsesorden
rejser også særlige spørgsmål om erstatning og forsikring.
I forbindelse med overvejelserne om, efter hvilken model den fremtidige regulering skal
ske, har arbejdsgruppen, som følge af de særlige sikkerhedsrisici ved større
opsendelsesaktiviteter, overvejet følgende to modeller; en godkendelsesmodel, hvorefter
opsendelse af større raketter alene kan ske efter forudgående myndighedsgodkendelse
eller en henvisningsmodel, hvorefter opsendelse af større raketter alene kan ske fra
autoriserede opsendelsesfaciliteter.
Med en godkendelsesmodel vil større raketopsendelser underlægges en samlet
reguleringsmæssig ramme, og der vil kunne opnås en entydig placering af
myndighedsansvaret for godkendelse af større civile opsendelsesaktiviteter. Myndigheden
vil kunne forestå koordinering mellem forskellige myndigheder, f.eks. inddragelse af sø- og
luftfartsmyndighederne eller underretning af politiet m.v.
Arbejdsgruppen finder, at en godkendelsesmodel med regulering og godkendelse af større
opsendelsesaktiviteter vil forudsætte, at der hos en myndighed opbygges helt nye
kompetencer og højt specialiseret viden om relevante risici og sikkerhedsforhold.
Myndigheden vil skulle råde over højt specialiserede medarbejdere med kompetencer og
viden om raketbygning og raketopsendelser.
6
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
Modellen forudsætter endvidere, at der i Danmark kan identificeres egnede områder, hvor
sådanne større opsendelsesaktiviteter kan ske sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Befolkningstætheden i Danmark taler generelt imod at udføre sådanne større
raketopsendelser i Danmark, og det fremgår af rapporten, at arbejdsgruppen ikke kan
pege på noget sted i Danmark, hvor større opsendelsesaktiviteter kan ske uden at være til
gene og indebære en potentiel fare, herunder for sø-trafikken og trafikken i luftrummet
over Danmark.
Det er derudover arbejdsgruppens vurdering, at omfanget af raketopsendelser i Danmark
– som foretages af danske aktører eller fra danske fartøjer eller indretninger uden for
territoriet – næppe vil øges nævneværdigt i nærmere fremtid. Det er derfor
arbejdsgruppens vurdering, at en sådan kapacitetsopbygning hos en central myndighed vil
stå i et misforhold til omfanget af aktiviteter, som tænkes underlagt
myndighedsgodkendelse.
En henvisningsmodel indebærer, at opsendelse af alle større ikke-statslige raketter kun
kan ske fra autoriserede opsendelsesfaciliteter og under forsvarlige sikkerhedsmæssige
forhold. Der er ingen autoriserede opsendelsesfaciliteter i Danmark.
Fordelingen af verdens samlede lufttrafik går i strømme over de mest befolkede områder.
Der er ganske få steder i Europa, hvor der ikke er lufttrafik eller anden menneskelig
aktivitet.
De autoriserede opsendelsesfaciliteter, der findes i dag, er placeret langt fra tæt
bebyggelse og i områder, hvor anden menneskelig aktivitet er minimal. Der er bl.a.
etablerede autoriserede opsendelsesfaciliteter i Norge og Sverige.
Opsendelse fra autoriserede opsendelsesfaciliteter finder sted på baggrund af en
uafhængig sikkerhedsvurdering, som foretages af opsendelsesstedets højt specialiserede
og erfarne sikkerhedsorganisation. Autoriserede opsendelsesfaciliteter har endvidere typisk
tegnet forsikring, der dækker eventuelle skader, der måtte indtræde som følge af
opsendelsesaktiviteten.
Arbejdsgruppen finder i rapporten, at henvisningsmodellen er den sikkerhedsmæssigt
mest forsvarlige. Indførelse af et krav om, at større opsendelsesaktiviteter alene kan ske
fra autoriserede opsendelsesfaciliteter, indebærer, at opsendelser kun kan ske, hvor der
eksisterer en uafhængig og solid sikkerhedsorganisation, og at opsendelse alene vil kunne
ske på geografisk egnede lokaliteter og uden den gene og potentielle fare for skibs- eller
flytrafikken, som er forbundet med opsendelser i de meget trafikerede områder f.eks. over
og omkring Danmark. Det bemærkes i den forbindelse, at arbejdsgruppen ikke har
forholdt sig til eventuelle raketopsendelsesaktiviteter i Grønland eller på Færøerne.
7
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
At opsendelse alene kan ske fra kendte opsendelsesfaciliteter, vil også kunne medvirke til
mindre risiko for sikkerhedspolitiske misforståelser omkring karakteren af aktiviteten.
Det bemærkes dog, at omkostningerne og de logistiske implikationer ved opsendelse af
større raketter fra autoriserede opsendelsesfaciliteter i udlandet vil være væsentligt større
for aktørerne end opsendelse fra dansk territorium eller fra aktørernes egne havbaserede
opsendelsesplatforme.
På baggrund af en samlet vurdering finder arbejdsgruppen, at henvisningsmodellen er den
sikkerhedsmæssigt mest forsvarlige.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Begrænsning af ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande
3.1.1. Gældende ret
Lov om aktiviteter i det ydre rum, jf. lov nr. 409 af 11. maj 2016, udmønter Danmarks
folkeretlige forpligtelser efter fire FN-traktater om det ydre rum, som bl.a. pålægger
staterne at godkende og føre tilsyn med aktiviteter i det ydre rum. Der henvises til
bemærkningerne i afsnit 2 i lov nr. 409 af 11. maj 2016, jf. Folketingstidende 2015-16, A,
L 128, som fremsat, side 5.
Det fremgår af lovens § 1, at loven har til formål at fastlægge rammerne for, at danske
aktiviteter i det ydre rum finder sted på et reguleret og sikkerhedsmæssigt betryggende
grundlag gennem godkendelse af og tilsyn med aktiviteter i det ydre rum, registrering af
rumgenstande og sikring af klarhed om aktørernes ansvar for skader forvoldt af
rumgenstande.
Lov om aktiviteter i det ydre rum finder anvendelse på rumaktiviteter, som foretages i den
danske stat, og på rumaktiviteter, som uden for den danske stat foretages på dansk fartøj
eller indretning eller af danske operatører, jf. lovens § 2.
Begrebet uden for den danske stat omfatter såvel aktiviteter foretaget inden for fremmed
myndighedsområde som handlinger foretaget uden for et myndighedsområde. Med
fremmed myndighedsområde menes fremmed folkeretligt anerkendt område, dvs.
aktiviteter foretaget inden for en fremmed stats territorium, herunder dens sø- og
luftterritorium. Med uden for et myndighedsområde menes uden for folkeretligt anerkendt
statsområde, dvs. handlinger foretaget på åbent hav eller i internationalt luftrum. Der
henvises til bemærkningerne til § 2 i lov nr. 409 af 11. maj 2016, jf. Folketingstidende
2015-16, A, L 128, som fremsat, side 19.
8
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
I § 4, nr. 1-4, i lov om aktiviteter i det ydre rum er der fastsat følgende definitioner af
begreberne rumaktivitet, rumgenstand, operatør og ydre rum:
1) Rumaktivitet: Opsendelse af rumgenstande til det ydre rum, drift, styring af og
tilbagevenden af rumgenstande til jorden samt andre aktiviteter, som er væsentlige i
forbindelse hermed.
2) Rumgenstand: Enhver genstand, der er opsendt eller planlægges opsendt til det ydre
rum, herunder dens enkelte dele, og enhver anordning, der er anvendt eller planlægges
anvendt til at opsende en genstand til det ydre rum.
3) Operatør: En fysisk eller juridisk person, der udfører eller påtager sig at udføre
rumaktiviteter.
4) Ydre rum: Den del af rummet, der ligger over 100 km over havets overflade.
Efter § 5 i lov om aktiviteter i det ydre rum må en rumaktivitet alene udføres efter
forudgående godkendelse fra uddannelses- og forskningsministeren.
Godkendelse sker efter lovens § 6 på baggrund af ansøgning fra operatøren og
forudsætter dokumentation for en række forhold.
Med hjemmel i lovens § 7 er der i bekendtgørelse om krav ved godkendelse af aktiviteter i
det ydre rum m.v., jf. bekendtgørelse nr. 552 af 31. maj 2016, fastsat nærmere regler om
godkendelse og procedurer.
Det følger af § 18 i lov om aktiviteter i det ydre rum, at uddannelses- og
forskningsministeren kan meddele dispensation til statslige ejere eller operatører fra kravet
om godkendelse og tilsyn. Denne mulighed for dispensation af statslige rumaktiviteter er
begrundet i, at artikel IV i FN’s traktat om det ydre rum alene forpligter staten til at
godkende og føre tilsyn med privates rumaktiviteter.
Lov om aktiviteter i det ydre rum regulerer såvel rumaktiviteter, som foretages i den
danske stat, som rumaktiviteter, som uden for den danske stat foretages på fartøj eller
indretning eller af danske operatører. Opsendelse af rumgenstande forudsætter
godkendelse fra uddannelses- og forskningsministeren, og efter sin ordlyd fastsætter
loven principielt ikke en begrænsning i forhold til godkendelse af rumgenstande, som
måtte være planlagt til opsendelse i Danmark. Dette skal dog ses i lyset af, at danske
aktørers opsendelser af rumgenstande – hvilket hidtil har været opsendelse af satellitter –
er sket fra autoriserede opsendelsesfaciliteter i udlandet.
Aktiviteter i underliggende højder er ikke reguleret i lov om aktiviteter i det ydre rum. Dog
følger det af lovens § 3, at uddannelses- og forskningsministeren – efter forhandling med
forsvarsministeren og transport- og boligministeren – kan fastsætte regler om, at §§ 5-9
og 11-21 og regler udstedt i medfør heraf skal finde tilsvarende anvendelse, for så vidt
9
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
angår civile aktiviteter i højder under det ydre rum, som ikke er omfattet af definitionerne i
§ 4, nr. 1 og 2. Bemyndigelsen er ikke udmøntet.
Mens raketter, der planlægges opsendt til over 100 km over havets overflade, vil være
omfattet af lovens bestemmelser om opsendelse af rumgenstande til det ydre rum, er der
ikke i dag en samlet regulering af raketopsendelser til højder under 100 km.
Godkendelse af raketopsendelser til højder under det ydre rum sker således i dag ved, at
enkeltaspekter af opsendelsen godkendes hos forskellige offentlige myndigheder i henhold
til de regler, der gælder på de enkelte myndigheders område. Det drejer sig f.eks. om
overholdelse af generelle regler om miljøbeskyttelse, eksportkontrol, sikring af sikkerhed til
søs og håndtering af brændstoffer. Det vil sige, at der i dag ikke er én myndighed, der
foretager en samlet vurdering af de sikkerhedsmæssige konsekvenser af en raketaktivitet,
ligesom der ikke foretages en samlet godkendelse af, at opsendelsen kan gennemføres.
3.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af § 1 i lov om aktiviteter i det ydre rum, at formålet med loven er at
fastlægge rammerne for, at danske aktiviteter i det ydre rum finder sted på et reguleret
og sikkerhedsmæssigt betryggende grundlag gennem godkendelse af og tilsyn med
aktiviteter i det ydre rum, registrering af rumgenstande og sikring af klarhed om
aktørernes ansvar for skader forvoldt af rumgenstande.
Med lovforslaget foreslås det at udvide formålet i lov om aktiviteter i det ydre rum, således
at formålet med loven endvidere er at fastlægge rammerne for større raketopsendelser i
højder under det ydre rum.
Generelt taler dansk geografi, befolkningstæthed og sø- og lufttrafikken omkring Danmark
imod større raketopsendelser over dansk territorium eller i farvandet omkring Danmark.
Som beskrevet under afsnit 2 vurderer den tværministerielle arbejdsgruppe i rapport om
regulering og myndighedsorganisering af civile raketaktiviteter, at det ikke er muligt at
identificere et sted i Danmark, hvor opsendelse kan ske uden at være til gene for sø- og
lufttrafikken.
For så vidt angår større raketopsendelser finder arbejdsgruppen derfor, at opsendelse
alene bør kunne ske fra autoriserede opsendelsesfaciliteter, som er kendetegnet ved at
være placeret langt fra bebyggelse og i områder med minimal menneskelig aktivitet.
Sådanne autoriserede opsendelsesfaciliteter findes alene i udlandet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet vurderer, at skadevirkninger ved en fejlslagen
opsendelse i større højder vil kunne være betydelige, hvad enten raketopsendelsen sker til
højder under eller over det ydre rum (100 km over havets overflade). Det er derfor
10
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
ministeriets vurdering, at de begrænsninger, der foreslås i forhold til ikke-statslige større
raketopsendelser, tillige skal omfatte opsendelse af ikke-statslige rumgenstande.
Det foreslås på den baggrund at nyaffatte lovens § 3, således at ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande ikke er tilladt i den
danske stat. Det foreslås endvidere, at ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-
statslige opsendelser af rumgenstande ikke er tilladt uden for et myndighedsområde, når
opsendelsen foretages på dansk fartøj eller indretning eller af danske operatører.
Ved opsendelse af en raket til det ydre rum over 100 km over havets overflade, vil
raketten efter § 4, nr. 2, i lov om aktiviteter i det ydre rum blive betragtet som en
rumgenstand. Det foreslåede forbud omfatter dermed ikke-statslige større
raketopsendelser, hvad enten raketten når op i det ydre rum eller ikke.
Forslaget om, at ikke-statslige opsendelser af rumgenstande i Danmark – og uden for et
myndighedsområde – skal omfattes af forbuddet, indebærer dermed også, at ikke-
statslige operatører ikke vil kunne få en forudgående godkendelse efter lovens § 5 til en
rumaktivitet, som indebærer en sådan opsendelse.
Det foreslåede forbud retter sig mod alle aktører, som ikke er statslige. Det vil sige f.eks.
private virksomheder og private foreninger.
Også universiteter vil med lovforslaget være omfattet af forbuddet. Universiteter er
statsfinansierede selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning under tilsyn
af uddannelses- og forskningsministeren. At universiteterne er statsfinansierede
selvejende institutioner indebærer bl.a., at universiteterne ledes af en selvstændig
bestyrelse, som er universitetets øverste myndighed, og at universiteterne kun kan
reguleres ved lov eller regler fastsat i medfør af lov. Universiteterne betragtes som
omfattet af begrebet ikke-statslig i lovforslagets forstand.
Statslige myndigheder vil ikke være omfattet af den foreslåede bestemmelse, der
nyaffatter § 3 i lov om aktiviteter i det ydre rum.
Statslige opsendelser af rumgenstande vil som hidtil være underlagt bestemmelserne i lov
om aktiviteter i det ydre rum om godkendelse af rumaktiviteter.
Den foreslåede geografiske afgrænsning, hvorefter ikke-statslige større raketopsendelser
og opsendelser af rumgenstande ikke er tilladt i den danske stat, indebærer, at der ikke vil
kunne ske større ikke-statslige opsendelser fra Danmark.
Ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande vil
med forslaget endvidere ikke være tilladt uden for et myndighedsområde, når opsendelsen
foretages på dansk fartøj eller indretning eller af danske operatører. Med uden for et
11
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
myndighedsområde menes uden for folkeretligt anerkendt statsområde, det vil sige f.eks.
handlinger foretaget på åbent hav eller i internationalt luftrum.
Med dansk fartøj menes såvel skibe som luftfartøjer, mens der med indretning menes
stationære faciliteter som eksempelvis boreplatforme. Der er således ikke tilsigtet nogen
ændring i forståelsen af samme begreb i § 2, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiviteter i det ydre
rum. Der henvises til bemærkningerne til § 2 i lov nr. 409 af 11. maj 2016, jf.
Folketingstidende 2015-16, A, L 128, som fremsat, side 19.
Med lovforslaget foreslås der indsat en definition af, hvad der forstås ved større
raketopsendelser. Med forslaget vil begrebet en større raketopsendelse omfatte
opsendelse af raketter, der planlægges opsendt til højder mellem 4 km over havets
overflade og det ydre rum.
Rationalet for at vælge opsendelseshøjde som parameter er bl.a., at jo højere en raket
flyver, jo længere væk fra opsendelsesstedet vil raketten kunne falde ned. Dette uanset
om opsendelsen er vellykket eller ej.
Ved fastsættelse af den foreslåede definitionen af større raketopsendelser er der ud over
sikkerhedsmæssige grunde lagt vægt på erfaringer og regulering af større
raketopsendelser i andre lande, herunder lande med geografi og befolkningstæthed
sammenlignelig med den danske.
Det bemærkes f.eks., at det fremgår af rapporten, at i Tyskland vil raketaktiviteter i 3-5
km’s højde efter det oplyste i praksis typisk være begrænset til at foregå fra militære
områder. Der gives i almindelighed ikke tilladelse til opsendelse i højder over 5 km, hvorfor
universitetsraketter opsendes fra autoriserede opsendelsesfaciliteter, f.eks. Esrange Space
Center i Sverige.
Centralt for i lovforslaget alene at anvende opsendelseshøjden til afgrænsningen er
derudover, at der hermed fastlægges en klar og entydig afgrænsning mellem de større
raketopsendelser, som omfattes af det foreslåede forbud, og de mindre raketopsendelser,
som efter arbejdsgruppens forslag alene skal kunne foretages af akkrediterede foreninger
eller efter validering af sikkerhedsmæssigt forsvarligt match mellem område og
aktivitetens omfang, herunder rakettens karakteristika. Med afgrænsningen tages der
således ikke stilling til, i hvilket omfang det skal være muligt at opsende raketter til højder
under 4 km. Som det fremgår under pkt. 1, pågår der et arbejde med regulering af
henholdsvis små og mindre ikke-statslige raketter i Erhvervsministeriets og
Forsvarsministeriets regi.
Endelig foreslås det, at definitionen af begrebet operatør, jf. § 4, nr. 3, i lov om aktiviteter
i det ydre rum udvides, således at det også omfatter en fysisk eller juridisk person, der
udfører eller påtager sig at udføre ikke-statslige større raketopsendelser. Dermed omfattes
12
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
personer, der udfører eller påtager sig at udføre ikke-statslige større raketopsendelser, af
lovens §§ 16 og 17 om tilsyn. Lovens øvrige krav til operatører finder fortsat kun
anvendelse i forhold til rumaktiviteter.
Ikke-statslige større raketopsendelser vil fortsat kunne finde sted fra autoriserede
opsendelsesfaciliteter i udlandet.
Ikke-statslige operatører, som måtte ønske at opsende rumgenstande, vil ligeledes som
hidtil efter ansøgning kunne godkendes til opsendelse af rumgenstande fra autoriserede
opsendelsesfaciliteter i udlandet efter reglerne i lov om aktiviteter i det ydre rum.
Det bemærkes endelig, at lovforslaget alene regulerer opsendelsesaktiviteter. Lovforslaget
forhindrer således f.eks. ikke, at danske virksomheder kan arbejde med udvikling af
raketter eller komponenter dertil, herunder statiske tests af raketmotorer m.v.
Det foreslåede forbud vil som udgangspunkt ikke gælde for Færøerne og Grønland.
Forbuddet kan sættes i kraft med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger, jf. lovforslagets § 3.
3.2. Straf
3.2.1. Gældende ret
Efter § 21, stk. 1, i lov om aktiviteter i det ydre rum straffes overtrædelse af visse af
lovens bestemmelser med bøde eller fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf er
forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Det fremgår af § 21, stk. 2, at straffen ved forsætlige overtrædelser og under særlig
skærpende omstændigheder kan stige til fængsel indtil 2 år. Som særlig skærpende
omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor andres liv eller legeme udsættes for fare,
eller hvor der er tale om overtrædelser af mere systematisk karakter.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel, jf. lovens § 21, stk. 4.
Baggrunden for straffebestemmelsen i § 21 er, at rumaktiviteter generelt betragtes som
risikable aktiviteter, der har potentiale til at medføre uheld, skader og andre uønskede
følger. Det anses derfor af præventive grunde for nødvendigt at tilskynde alle aktører, i
første række operatøren af den enkelte rumaktivitet, til at overholde lovens bestemmelser.
Der henvises til bemærkningerne til § 21, stk. 1, i lov nr. 409 af 11. maj 2016, jf.
Folketingstidende 2015-16, A, L 128, som fremsat, side 29.
13
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
Både forsætlige og uagtsomme handlinger kan straffes efter loven og regler fastsat i
medfør af denne. Der henvises til straffelovens § 19. Endvidere finder straffelovens 10.
kapitel anvendelse ved straffens fastsættelse.
3.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Større raketopsendelser og opsendelser af rumgenstande kan indebære risiko for fare for
andres liv, helbred og ejendom, og fejlslagne opsendelser kan medføre store
skadevirkninger.
Med lovforslaget foreslås det derfor, at overtrædelse af det foreslåede forbud mod ikke-
statslige større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande i den
danske stat eller opsendelse uden for et myndighedsområde, når opsendelsen foretages
på dansk fartøj eller indretning eller af danske operatører, omfattes af
straffebestemmelsen i § 21 i lov om aktiviteter i det ydre rum.
Forslaget indebærer, at overtrædelse af forbuddet mod ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande vil kunne straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Ved forsætlige overtrædelser og under særligt
skærpende omstændigheder kan straffen stige til fængsel indtil 2 år.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske og implementeringskonsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget indebærer, at ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande ikke vil være tilladt i den danske stat eller uden for et
myndighedsområde, når opsendelsen foretages på dansk fartøj eller indretning eller af
danske operatører. Det vurderes på den baggrund, at lovforslaget potentielt fraviger det
første af de fem principper for agil erhvervsrettet regulering; princippet om at muliggøre
anvendelsen af nye forretningsmodeller. Det kunne f.eks. være muligheden for kommercielt
at drive raketopsendelsesvirksomhed. En sådan fravigelse vurderes dog nødvendig af
hensyn til lovens overordnede formål og beskyttelseshensyn.
Det bemærkes, at den tværministerielle arbejdsgruppe har været i dialog med aktører i
Danmark, der er involveret i kommercielle raketaktiviteter. I forhold til ikke-statslige
raketaktiviteter er der ikke kendskab til, at der aktuelt skulle være danske virksomheder,
som planlægger at skabe en forretningsmodel omkring raketopsendelser i Danmark, eller
hvis aktuelle udviklingsaktiviteter i øvrigt vil blive berørt af forslaget.
14
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
Lovforslaget har i øvrigt ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 3. december 2019 til den 7. januar 2020
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Akademikerne,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Copenhagen Business School – Handelshøjskolen,
Copenhagen Suborbitals, Danish Space Challenge (DSC), Danmarks
Erhvervsforskningsakademi, Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd, Danmarks
Frie Forskningsfond, Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Innovationsfond,
Danmarks Jurist- og Økonomforbund, Danmarks Meteorologiske Institut, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks Vækstråd, Dansk
Amatør Raket Klub (DARK), Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Center for
Forskningsanalyse, Dansk Erhverv, Danske Erhvervsakademier, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Universiteter, DANstar, Datatilsynet, DI, DM – Dansk Magisterforening, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Fonden Teknologirådet, Force Technology, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Forsikring & Pension, Forsvarsakademiet, Friluftsrådet, Færøernes landsstyre,
Godkendt Teknologisk Service, GomSpace, Det Informationsvidenskabelige Akademi,
Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Universitetet i København, KL, Det Kongelige Danske
Videnskabernes Selskab, Københavns Universitet, Naalakkersuisut i Grønland, Det
Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Orbex, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet,
Space Inventor, Syddansk Universitet, Teknologisk Institut, Terma, Aalborg Universitet,
Aarhus Universitet.
15
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
2117900_0016.png
10. Sammenfattende skema.
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indebærer en
potentiel fravigelse af det
første af de fem principper
for agil erhvervsrettet
regulering (mulighed for
anvendelse af nye
forretningsmodeller).
Forslaget om at ikke-statslige
større raketopsendelser ikke
skal være tilladt er begrundet
i de sikkerhedsmæssige risici,
som er forbundet med større
raketopsendelser
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af
erhvervsrettet EU-regulering /
Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X)
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
16
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 1 i lov om aktiviteter i det ydre rum, jf. lov nr. 409 af 11. maj 2016, har loven til
formål at fastlægge rammerne for, at danske aktiviteter i det ydre rum finder sted på et
reguleret og sikkerhedsmæssigt betryggende grundlag gennem godkendelse af og tilsyn
med aktiviteter i det ydre rum, registrering af rumgenstande og sikring af klarhed om
aktørernes ansvar for skader forvoldt af rumgenstande. Det ydre rum er i lovens § 4, nr.
4, defineret som den del af rummet, der ligger over 100 km over havets overflade.
Med henblik på at udvide anvendelsesområdet for lov om aktiviteter i det ydre rum til også
at omfatte visse raketaktiviteter, som finder sted i højder under det ydre rum, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det, at lovens titel ændres til lov om aktiviteter i det ydre
rum m.v.
Til nr. 2
Efter § 1 i lov om aktiviteter i det ydre rum er formålet med loven at fastlægge rammerne
for, at danske aktiviteter i det ydre rum finder sted på et reguleret og sikkerhedsmæssigt
betryggende grundlag gennem godkendelse af og tilsyn med aktiviteter i det ydre rum,
registrering af rumgenstande og sikring af klarhed om aktørernes ansvar for skader
forvoldt af rumgenstande.
Det foreslås, at der i § 1 i lov om aktiviteter i det ydre rum indsættes et nyt
stk. 2,
hvorefter formålet med loven endvidere er at fastlægge rammerne for større
raketopsendelser i højder under det ydre rum.
Med det foreslåede stk. 2 vil formålsbestemmelsen i lov om aktiviteter i det ydre rum blive
udvidet, således at formålet med loven endvidere er at regulere visse raketaktiviteter i
højder under det ydre rum.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3 og 4, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 3
Det fremgår af § 2 i lov om aktiviteter i det ydre rum, at loven finder anvendelse på
rumaktiviteter, som foretages i den danske stat. Loven finder endvidere anvendelse på
rumaktiviteter, som uden for den danske stat foretages på dansk fartøj eller indretning
eller af danske operatører.
17
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
Det fremgår endvidere af § 3, at uddannelses- og forskningsministeren efter forhandling
med forsvarsministeren og transport- og bygningsministeren kan fastsætte regler om, at
§§ 5-9 og 11-21 og regler udstedt i medfør heraf skal finde tilsvarende anvendelse for så
vidt angår civile aktiviteter i højder under det ydre rum, som ikke er omfattet af
definitionerne i § 4, nr. 1 og 2.
De bestemmelser, som efter lovens § 3 kan sættes i kraft for aktiviteter i højder under 100
km over havets overflade, vedrører bl.a. krav til godkendelser, forsikring og tilsyn, som
gælder for danske aktiviteter i det ydre rum. Bemyndigelsen er ikke udmøntet.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, vil formålsbestemmelsen i lov om aktiviteter i det ydre rum
blive udvidet, således at formålet med loven endvidere er at fastlægge rammerne for
større raketopsendelser i højder under det ydre rum. Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 2.
Med forslaget foreslås der fastsat ny regulering, som begrænser mulighederne for ikke-
statslige større raketopsendelser til såvel det ydre rum som til højder under det ydre rum.
Det foreslås på den baggrund at nyaffatte
§ 3
i lov om aktiviteter i det ydre rum.
Efter det foreslåede
stk. 1
, er ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande ikke tilladt i den danske stat.
Større raketopsendelser er med lovforslagets § 1, nr. 4, defineret som opsendelse af
raketter, der planlægges opsendt til højder mellem 4 km over havets overflade og det
ydre rum. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 4.
Ved opsendelse af en raket til det ydre rum (over 100 km over havets overflade) vil
raketten efter lov om aktiviteter i det ydre rum blive betragtet som en rumgenstand. Det
foreslåede forbud omfatter dermed raketopsendelser til højder over 4 km over havets
overflade, hvad enten raketten når op i det ydre rum eller ikke.
Det foreslåede forbud retter sig mod alle aktører, som ikke er statslige. Det vil sige f.eks.
private virksomheder og private foreninger.
Også universiteter vil med lovforslaget være omfattet af forbuddet. Universiteter er
statsfinansierede selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning under tilsyn
af uddannelses- og forskningsministeren. At universiteterne er statsfinansierede
selvejende institutioner indebærer bl.a., at universiteterne ledes af en selvstændig
bestyrelse, som er universitetets øverste myndighed, og at universiteterne kun kan
reguleres ved lov eller regler fastsat i medfør af lov. Universiteterne betragtes som
omfattet af begrebet ikke-statslig i lovforslagets forstand.
18
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
Statslige myndigheder vil ikke være omfattet af forslaget.
Det foreslåede forbud omfatter ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande i den danske stat, hvilket vil sige inden for dansk land-, sø-
og luftterritorium.
Efter det foreslåede
stk. 2
er ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande endvidere ikke tilladt uden for et myndighedsområde, når
opsendelsen foretages 1) på dansk fartøj eller indretning eller 2) af danske operatører.
Med uden for et myndighedsområde menes uden for folkeretligt anerkendt statsområde,
det vil sige f.eks. handlinger foretaget på åbent hav eller i internationalt luftrum.
Med dansk fartøj menes såvel skibe som luftfartøjer, mens der med indretning menes
stationære faciliteter som eksempelvis boreplatforme. Der er således ikke tilsigtet nogen
ændring i forståelsen af samme begreb i § 2, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiviteter i det ydre
rum. Der henvises til bemærkningerne til § 2 i lov nr. 409 af 11. maj 2016, jf.
Folketingstidende 2015-16, A, L 128, som fremsat, side 19.
Det foreslåede forbud retter sig alene imod opsendelse af ikke-statslige større raketter
eller rumgenstande. Andre aktiviteter, som f.eks. udvikling af raketter eller komponenter
dertil, vil ikke være omfattet af forslaget.
Den forslåede bestemmelse medfører ikke ændringer i ikke-statslige aktørers mulighed for
som hidtil at kunne foretage større raketopsendelser og opsendelser af rumgenstande fra
autoriserede opsendelsesfaciliteter i udlandet.
Den foreslåede nyaffattelse af § 3 medfører, at det fremover ikke vil være muligt
administrativt at fastsætte regler om, at visse bestemmelser i lov om aktiviteter i det ydre
rum skal finde tilsvarende anvendelse for andre aktiviteter i højder under det ydre rum.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 3.1.
Til nr. 4
En række af de centrale begreber, som afgrænser anvendelsesområdet for lov om
aktiviteter i det ydre rum, er defineret i lovens § 4 og er alene rettet mod rumaktiviteter
og ikke aktiviteter til eller i højder under det ydre rum.
19
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
En rumaktivitet er defineret som opsendelse af rumgenstande til det ydre rum, drift,
styring af og tilbagevenden af rumgenstande til jorden samt andre aktiviteter, som er
væsentlige i forbindelse hermed, jf. lovens § 4, nr. 1.
En rumgenstand er defineret som enhver genstand, der er opsendt eller planlægges
opsendt til det ydre rum, herunder dens enkelte dele, og enhver anordning, der er
anvendt eller planlægges anvendt til at opsende en genstand til det ydre rum, jf. lovens §
4, nr. 2.
Med forslaget foreslås det, at der indsættes et nyt
nr. 3
i § 4 i lov om aktiviteter i det ydre
rum, hvorefter en større raketopsendelse defineres som opsendelse af raketter, der
planlægges opsendt til højder mellem 4 km over havets overflade og det ydre rum
For så vidt angår definitionen bemærkes, at opsendelse af raketter også omfatter forsøg
på opsendelse af raketter til højder mellem 4 km over havets overflade og det ydre rum,
hvad enten forsøget lykkes eller ej.
Ved opsendelse af en raket til det ydre rum (over 100 km over havets overflade), vil
raketten efter lov om aktiviteter i det ydre rum blive betragtet som en rumgenstand.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 3.1.
Til nr. 5
Det fremgår af § 4, nr. 3, i lov om aktiviteter i det ydre rum, at i denne lov forstås ved
operatør: En fysisk eller juridisk person, der udfører eller påtager sig at udføre
rumaktiviteter.
Der er i lov om aktiviteter i det ydre rum fastsat en række bestemmelser, hvori der stilles
en række krav til operatører, der udfører eller påtager sig at udføre rumaktiviteter, f.eks. i
forbindelse med ansøgninger om godkendelser af rumaktiviteter efter lovens §§ 5 og 6
eller ansvar for erstatning af skade forvoldt af en rumgenstand, jf. lovens § 11.
Uddannelses- og forskningsministeren fører efter bestemmelserne i lovens § 16 tilsyn
med, at loven og regler fastsat i medfør af loven overholdes. Ejere og operatører skal efter
lovens § 16, stk. 2, på anmodning fra uddannelses- og forskningsministeren afgive enhver
oplysning, som er nødvendig for udøvelsen af tilsynsforpligtelsen.
Det følger endvidere af lovens § 17, at uddannelses- og forskningsministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse
har adgang til operatørens anlæg, virksomhed eller øvrige lokaliteter for at tilvejebringe
oplysninger til brug for gennemførelse af tilsyn efter § 16.
20
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
Med lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås det, at der i lov om aktiviteter i det ydre rum
§ 4, nr.
3
, der bliver nr. 4, efter rumaktiviteter indsættes ”eller ikke-statslige større
raketopsendelser”.
Med lovforslaget udvides begrebet operatør til også at omfatte en fysisk eller juridisk
person, der udfører eller påtager sig at udføre ikke-statslige større raketopsendelser.
Virkningen af at lade begrebet operatør i lovens § 4, nr. 3, der bliver nr. 4, omfatte en
fysisk eller juridisk person, der udfører eller påtager sig at udføre ikke-statslige større
raketopsendelser vil være, at disse personer omfattes af lovens §§ 16 og 17 om tilsyn.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 3.1.
Til nr. 6
Efter § 21, stk. 1, i lov om aktiviteter i det ydre rum straffes overtrædelse af visse af
lovens bestemmelser med bøde eller fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf er
forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Det fremgår af lovens § 21, stk. 2, at straffen ved forsætlige overtrædelser og under
særlig skærpende omstændigheder kan stige til fængsel indtil 2 år. Som særlig
skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor andres liv eller legeme udsættes
for fare, eller hvor der er tale om overtrædelser af mere systematisk karakter.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel, jf. lovens § 21, stk. 4.
Både forsætlige og uagtsomme handlinger kan straffes efter loven og efter regler, som
udfærdiges i medfør af loven. Der henvises til straffelovens § 19. Endvidere finder
straffelovens 10. kapitel anvendelse ved straffens fastsættelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, vil ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande ikke være tilladt i den danske stat, ligesom ikke-statslige
større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande ikke vil være tilladt
uden for et myndighedsområde, når opsendelsen foretages på dansk fartøj eller indretning
eller af danske operatører.
Det foreslås derfor, at der i
§ 21, stk. 1
, i lov om aktiviteter i det ydre rum efter ”lovens”
indsættes ”§ 3”.
Med den foreslåede ændring af § 21, stk. 1, vil overtrædelse af det foreslåede forbud mod
ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande i den
danske stat eller opsendelse uden for et myndighedsområde, når opsendelsen foretages
på dansk fartøj eller indretning eller af danske operatører, blive omfattet af
straffebestemmelsen i § 21 i lov om aktiviteter i det ydre rum.
21
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
Overtrædelse af forbuddet mod ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande vil efter forslaget således kunne straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder. Ved forsætlige overtrædelser og under særligt skærpende
omstændigheder vil straffen kunne stige til fængsel indtil 2 år.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 3.2.
Til § 2
Det foreslås med bestemmelsen, at loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Til § 3
Bestemmelsen fastlægger lovens territoriale gyldighed. Bestemmelsen indebærer, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland. Loven kan dog ved kongelig anordning sættes helt
eller delvist i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
22
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
2117900_0023.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 409 af 11. maj 2016 om
aktiviteter i det ydre rum foretages
følgende ændringer:
1.
I lovens
titel
indsættes efter »rum«:
»m.v.«.
§ 1.
Formålet med loven er at fastlægge
rammerne for, at danske aktiviteter i det
ydre rum finder sted på et reguleret og
sikkerhedsmæssigt betryggende grundlag
gennem
1) godkendelse af og tilsyn med aktiviteter
i det ydre rum,
2) registrering af rumgenstande og
3) sikring af klarhed om aktørernes ansvar
for skader forvoldt af rumgenstande.
§ 3.
Uddannelses- og forskningsministeren
kan efter forhandling med
forsvarsministeren og transport- og
bygningsministeren fastsætte regler om, at
§§ 5-9 og 11-21 og regler udstedt i medfør
heraf skal finde tilsvarende anvendelse, for
så vidt angår civile aktiviteter i højder
under det ydre rum, som ikke er omfattet
af definitionerne i § 4, nr. 1 og 2.
2.
I
§ 1
indsættes som
stk. 2
:
»
Stk. 2
. Formålet med loven er
endvidere at fastlægge rammerne for
større raketopsendelser i højder under det
ydre rum.«
3.
§ 3
affattes således:
Ȥ 3.
Ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande er ikke tilladt
i den danske stat.
Stk. 2.
Ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande er endvidere
ikke tilladt uden for et myndighedsområde,
når opsendelsen foretages
1) på dansk fartøj eller indretning eller
2) af danske operatører.«
23
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 37: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
2117900_0024.png
§ 4.
I denne lov forstås ved:
1) Rumaktivitet: Opsendelse af
rumgenstande til det ydre rum, drift,
styring af og tilbagevenden af
rumgenstande til jorden samt andre
aktiviteter, som er væsentlige i forbindelse
hermed.
2) Rumgenstand: Enhver genstand, der er
opsendt eller planlægges opsendt til det
ydre rum, herunder dens enkelte dele, og
enhver anordning, der er anvendt eller
planlægges anvendt til at opsende en
genstand til det ydre rum.
3) Operatør: En fysisk eller juridisk person,
der udfører eller påtager sig at udføre
rumaktiviteter.
4) Ydre rum: Den del af rummet, der ligger
over 100 km over havets overflade.
5)-6) ---
4.
I
§ 4
indsættes efter nr. 2 som nyt
nummer:
»3) Større raketopsendelse: Opsendelse af
raketter, der planlægges opsendt til højder
mellem 4 km over havets overflade og det
ydre rum.«
Nr. 3-6 bliver herefter nr. 4-7.
5.
I
§ 4, nr. 3,
der bliver nr. 4,
indsættes efter
»
rumaktiviteter«: »eller
ikke-statslige større raketopsendelser«.
§ 21.
Overtrædelse af lovens § 5, § 8, § 9,
6.
I
§ 21, stk. 1
, indsættes efter
stk. 2, 2. pkt., § 15, stk.1, eller § 16, stk.
»
lovens
«
: »§ 3,«.
2, og manglende overholdelse af krav om
forsikringsdækning eller anden tilsvarende
sikkerhedsstillelse, jf. § 13, stk. 1, 1. pkt.,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder, medmindre højere straf er
forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Stk. 2-4. ---
24