Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2105656_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om møde i EU's Konkurrenceevneråd (rum- og forskningsdelen)
den 29. november 2019
mødet i EU’s Konkurrenceevneråd (rum-
og forskningsdelen) den 29.
november 2019 er der otte punkter på dagsordenen.
RUM
Rådskonklusioner om rumløsning for et bæredygtigt Arktis
Regeringen støtter formandskabets udkast til rådskonklusioner. Generelt anser
regeringen det for meget positivt for Rigsfællesskabet, at Kommissionen og Rådet
har fokus på rumrelaterede aktiviteter i Arktis.
Regeringen bakker op om, at man indtænker Arktis i EU’s kommende samlede
rumprogram, både ved udvikling af nye tjenester men også videreudvikling af
eksisterende, og det er i dansk interesse, at øget satellitdækning bliver prioriteret
på europæisk plan.
Regeringen finder det vigtigt, at der tages højde for brugerbehov, og at
løsningerne kan bidrage til at styrke digitaliseringen og en bæredygtig økonomi i
de arktiske samfund.
Bæredygtig brug af rummet
Regeringen støtter drøftelsen om bæredygtig brug af rummet og finder, at den
ligger i naturlig forlængelse af internationale drøftelser i FN-regi og i forlængelse af
forhandlingerne om EU’s kommende rumprogram.
Som følge af den stigende afhængighed af rumbaserede systemer, anser
regeringen det for vigtigt at etablere sikkerhed i rummet. Regeringen støtter, at EU
har fokus på mulighederne for at bekæmpe og nedbringe rumskrot som følge af
egne aktiviteter i rummet.
FORSKNING
Forslag til forordning om det Europæiske Institut for Innovation og
Teknologi (EIT) (omarbejdning) og forslag til den Strategiske
Innovationsdagsorden for EIT
Regeringen er overordnet positiv over for formålet med EIT og dets primære
instrument, KICerne. Det er en stærk prioritet for regeringen at skabe øget
sammenhæng mellem forskning, uddannelse og innovation i EU-samarbejdet.
Hertil finder regeringen det positivt, at der arbejdes for bedre at overføre disse
elementer til industrien og dermed fremme innovationskapaciteten.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
77857
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 29: Orientering om møde i EU's Konkurrenceevneråd (rum- og forskningsdelen) den 29. november 2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2105656_0002.png
Regeringen finder, at der er behov for mere viden om effekten af de otte allerede
etablerede KIC'er, herunder om de har bidraget til at indfri formålet om øget
sammenhæng mellem uddannelse, forskning og innovation. Regeringen lægger
stor vægt på, at der ikke etableres
nye KIC'er, før de allerede etablerede KIC’er
viser en effekt, der står mål med de anvendte ressourcer. Yderligere vil regeringen
lægge stor vægt på, at EIT forordningen ikke gøres tidsneutral, således at den kan
forhandles igen, inden en flerårig finansiel ramme fra 2028 træder i kraft.
Regeringen vil endvidere arbejde for, at KIC’erne ses i sammenhæng med det
øvrige partnerskabslandskab under Horisont Europa samt at der etableres synergi
og sammenhæng mellem EIT og de øvrige elementer af Horisont Europa
herunder blandt andet det Europæiske Innovationsråd.
Afgørelse om oprettelse af et europæisk fællesforetagende for ITER
Det er pt. uvist om punktet vedr. ITER kommer på dagsordenen for rådsmødet,
men jeg vil under alle omstændigheder forelægge det til forhandlingsoplæg i
Europaudvalget.
Regeringen er enig med Kommissionen i ITER’s potentiale og betydning for
udviklingen af fusionsenergi som en bæredygtig energikilde. Regeringen har
støttet opførelsen af ITER og ønsker i udgangspunktet, at ITER skal fortsætte, idet
regeringen også noterer sig, at EU som "værtspart" ikke kan trække sig ud af
projektet inden for rammerne af den internationale aftale.
Regeringen har været meget bekymret for en række forhold, herunder særligt
projektets fordyrelse for EU og de deltagende lande samt projektets begrænsede
omkostningskontrol. Regeringen har derfor lagt stor vægt på, at projektets styring,
ledelse og omkostningskontrol forbedres markant.
Med udgangspunkt i vedtagelsen af rådskonklusionerne den 12. april 2018
vurderer regeringen, at projektstyring og budgetlægning er forbedret betragteligt i
forhold til situationen i 2010.
Forslag til forordning om oprettelse af Euratom
Med hensyn til fusionsforskningen støtter regeringen denne. Hvad angår
fissionsforskningen mener regeringen generelt, at budgetmidlerne bør
koncentreres om sikkerhed og affaldshåndtering i forbindelse med eksisterende
reaktorer samt om strålingsbeskyttelse. Dog kan nuklearforskning og teknologi
rettet mod medicin fortsat støttes.
Anneks IV til Horisont Europa forordningen (synergier)
For så vidt angår budgetmæssig fleksibilitet, har det fra dansk side hidtil været lagt
til grund, at Kommissionens forslag findes for vidtgående, idet spørgsmålet må
ses i tæt sammenhæng med det samlede udgiftsniveau.
Det er en prioritet for regeringen at skabe øget indholdsmæssig sammenhæng
mellem forskning, uddannelse og innovation. Det er i det lys positivt, at der ses på
muligheder for øget synergi mellem Horisont Europa og bl.a. Erasmus+, hvor
særligt initiativet om nye strategiske netværk af europæiske universiteter spiller en
væsentlig rolle.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 29: Orientering om møde i EU's Konkurrenceevneråd (rum- og forskningsdelen) den 29. november 2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2105656_0003.png
Regeringen finder, at øget indholdsmæssig synergi mellem Horisont Europa, Den
Europæiske Garantifond for Landbruget, Den Europæiske Landbrugsfond for
Udvikling af Landdistrikterne og LIFE-programmet potentielt kan bidrage til at indfri
ambitiøse EU-målsætninger på klima- og miljøområdet under hensyntagen til
excellence-princippet.
Regeringen finder endvidere, at øget indholdsmæssig synergi mellem prioriteter
inden for Invest EU, Den Europæiske Forsvarsfond og Horisont Europa, herunder
det nye Europæiske Innovationsråd (EIC), potentielt kan bidrage til at øge Euro-
pas innovationskapacitet, herunder evnen til at omsætte excellent forskning til
innovative løsninger.
Betragtninger til Horisont Europa forordningen
Regeringen lægger vægt på, at forslaget vedrørende betragtninger til Horisont
Europa forordningen ikke foregriber forhandlingerne om den kommende flerårige
finansielle ramme (MFF) for perioden 2021-2027. Regeringen kan støtte de
foreslåede betragtninger.
Rådskonklusioner om den opdaterede bioøkonomiske strategi
Fra dansk side bakker man op om de finske ambitioner om at sætte den
bioøkonomiske strategi på dagsordenen. Med en stor og effektiv fødevaresektor
har Danmark interesse i, at EU fastholder fokus på bioøkonomi, og at bioøkonomi
kobles tæt til klima, miljø, energi, den fælles landbrugspolitik og dagsordenen for
cirkulær økonomi, som også bidrager til en værditilvækst i primærerhvervet, der
samtidig bidrager til at reducere udledningerne af drivhusgasser. Regeringen er
overordnet enig i behovet for at omstille den primære produktions- og
forarbejdningsindustri til en cirkulær og bæredygtig bioøkonomi, der kan bidrage til
værditilvækst og reducere udledningerne af drivhusgasser. Landbrug, skovbrug og
den marine sektor kan spille en nøglerolle i denne henseende. For regeringen er
det centralt, at rådskonklusionerne understøtter omstillingen til et klimaneutralt EU
senest i 2050 med henblik på opfyldelse af Parisaftalen og Verdensmålene.
Regeringen vil i den videre proces lægge vægt på udvikling af bioøkonomi på et
bæredygtigt grundlag, herunder gode muligheder for forskning og udvikling, for
udbredelsen af bioraffineringsanlæg og udvikling af bioøkonomiske
forretningsmodeller.
Jeg vil forelægge punkterne vedr. EIT, ITER og Euratom for Folketingets
Europaudvalg til forhandlingsoplæg. De øvrige punkter forelægges til orientering.
Med venlig hilsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 3/3