Uddannelses- og Forskningsudvalget
Ole Tange
Nyelandsvej 40,4
th
2000 Frederiksberg
Denmark
Phone: +45 9664 0000
Web: ole.tange.dk
Frederiksberg, 2020-10-01
100-trinsskala: Ja tak
Forestil dig, at vi idag havde en 100-trinsskala. Ville vi så diskutere nogle af de andre skalaer?
Det tror jeg ikke.
100-trinsskalaen er intuitivt nem at forstå - man behøver ikke at være opvokset i Danmark for
at skalaen giver mening. Vores unge rejser mere og mere til udlandet, og derfor bliver det
vigtigere og vigtigere, at vores skala kan forstås internationalt - og gerne uden en lang
forklaring.
En skala fra 1 til 6 er ikke intuitiv: Er “1” top-karakteren (som den er i Tyskland)? Eller den
højeste værdi “6” top-karakteren (som den er i USA, hvor GPA går fra 0.0 til 4.0)?
100-trinsskalaen er dog ikke ukendt for amerikanere: GPA værdierne har også en oversættelse
til procent, der går fra 0 til 100.
Jeg var tidligere ansat på Københavns Universitet. Her brugte min kollega internt 100-
trinsskalaen. Det havde han altid gjort. Og så benyttede han et regneark til at konvertere til den
skala som myndighederne nu måtte ønske.
100-trinsskalaen benyttes med andre ord allerede i det skjulte.
Når der offentliggøres karaktergennemsnit og adgangskvotienter er det altid med 1 decimal,
fordi trinnene i vores eksisterende skala ikke præcise nok. Med en 100-trinsskala behøver man
ikke længere decimaler: de 100 trin vil være præcise nok i sig selv.
Jeg har mødt flere undervisere, der var kede af de store spring i vores nuværende skala: to
elever, der er næsten lige gode, risikerer at få hhv. 4 og 7. Havde det ikke været mere
retvisende, om man kunne give den ene 49 og den anden 51?
Jeg har mødt 2 argumenter mod 100-trinsskalaen:
•
•
"Vi er vant til den nuværende skala."
Dette vil man blive mødt med uanset hvilken ændring man vælger.
"Der er for mange trin på 100-trinsskalaen som man skal forholde sig til."
Dette imødegås nemt: Man er velkommen til kun at bruge 0-10 og så blot sætte et 0 på
værdien. Ønsker man lidt flere trin, kan man bruge 0.0-10.0 i trin af 0.5 og blot gange
dem med 10.