Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del Bilag 175
Offentligt
2253399_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
30. september 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det åbne samråd i
Uddannelses- og Forskningsudvalget tirsdag den 29. september 2020 vedr. mar-
kedsføringsudgifter.
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Talepapir fra åbent samråd den 29.09.2020 vedr. markedsføringsudgifter, fra uddannelses- og forskningsministeren
2253399_0002.png
Samrådsspørgsmål
D
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af uddannelsesbesparelserne hos ud-
dannelsesinstitutionerne, herunder informationsarbejdet om uddannelsesmulighe-
der uden for de store universitetsbyerne, åbent hus og vejledning, som regeringen
lægger op til gennemføre med sit forslag om en generel besparelse som finansie-
ring af politiforlig?
DET TALTE ORD GÆLDER
Svar på samrådsspørgsmål D
Tak for at give en anledning til at tale uddannelse. Det gør jeg altid meget gerne.
Regeringen har foreslået at reducere udgifterne til reklamer på de gymnasiale og
videregående uddannelsesinstitutioner og i stedet prioritere midlerne til mere politi
i nærområderne.
Det er et forslag, som indgår i de igangværende forhandlinger i Justitsministeriet
om et nyt politiforlig, som der forhandles i øjeblikket.
[Baggrund for initiativer]
Jeg er derfor måske ikke overraskende uenig i selve præmissen for spørgsmålet.
Det, der er foreslået er at spare på reklamer
og altså ikke at spare på uddan-
nelse.
Uddannelse er et meget vigtigt område for regeringen.
Vi har jo i fællesskab annulleret besparelser for over en milliard kroner, allerede i
vores første finanslov, med rigtig mange af jer, der er her om bordet lige nu.
Vi har fjernet uddannelsesloftet. Det var en rigtig god dag, det er vi mange, der har
kæmpet for længe. Det gjorde vi også i fællesskab. Og så har vi givet en økono-
misk indsprøjtning til Danmarks største videregående uddannelse
nemlig pæda-
goguddannelsen. Og senest har vi jo, arm i arm, den her sommer lavet en aftale i
lyset af Corona-situationen om 5.000 ekstra studiepladser i hele landet.
Så lad mig sige det klart: Vi har, samtidig med den her stærke uddannelsesdags-
orden, i Socialdemokratiet været åbne om, at de penge vi til gengæld sætter af til
uddannelse, jo også meget gerne skal gå til uddannelse og ikke til reklame for vo-
res uddannelsesinstitutioner.
Det er i mange sammenhæng en usund kultur, hvor institutionerne konkurrerer om
at tiltrække flest elever og studerende.
Den store forbløffelse må jeg melde mig lille smule overrasket over, eftersom det
var noget vi meget klart sagde før valget.
Vi sagde, vi ville gøre det før valget, det mener vi stadigvæk. Og nu følger vi op på
det; at vi vil meget gerne, at vores uddannelsespenge går til uddannelse og ikke
reklamer.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 175: Talepapir fra åbent samråd den 29.09.2020 vedr. markedsføringsudgifter, fra uddannelses- og forskningsministeren
2253399_0003.png
Og derfor så har regeringen foreslået at reducere i udgifterne til reklamer på både
de gymnasiale og de videregående uddannelsesinstitutioner med 150 millioner år-
ligt fuldt indfaset.
Og vi foreslår i stedet at bruge pengene på borgernær velfærd i form af flere politi-
betjente lokalt rundt om i landet.
Det mener jeg er fornuftigt i begge retninger.
[Overvejelser om initiativer]
Når det er sagt, så er det vigtigt for mig at understrege, at man kommer stadig til
at kunne lave vejledning. Der kommer også stadigvæk til og kunne oplyses om
ens uddannelse.
Det er tanken, at af den samlede sum, som institutionerne selv har opgjort, de bru-
ger på markedsføring, så er det ikke alle penge, vi lægger op til at samle i den her
øvelser.
Tværtimod så vil der stadigvæk være mulighed for at lave en type aktiviteter, der
bidrager til et oplyst studievalg for de studerende.
Vi mener ikke, at offentlige midler skal gå til reklamer for institutionerne og til lokal
konkurrence om at tiltrække elever og studerende.
[nuværende status]
Initiativet om at reducere markedsføringsudgifterne på de gymnasiale og videregå-
ende uddannelser indgår som bekendt som en del af finansieringstiltagene i rege-
ringens oplæg til en flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden.
Da finansieringsforslaget er en del af de igangværende forhandlinger, så er de
konkrete rammer for udmøntningen af initiativet ikke fastlagt. Og måske deraf
spørgerens følelse af ikke at kunne få håndfaste, klare svar på alting. Det er sim-
pelthen fordi, det forhandles i øjeblikket.
Det er heller ikke fastlagt, om vi fra centralt hold skal fastsætte begrænsninger i
forhold til og anvende offentlige tilskud til reklamering.
Det er noget af det, der forhandles. Det er også noget af det, vi vil se på i imple-
menteringen af initiativet, når forhandlingerne om politiforliget ligger der.
Forhandlingerne er som bekendt ikke afsluttet endnu, og partierne har mulighed
for at bringe forslag til bordet. Både alternative finansieringsforslag og forslag til
den konkrete udmøntning af regeringens forslag. Den mulighed er der
forhand-
lingerne er i gang. Og det vil jeg da opfordre til, at man gør.
Tak for ordet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/3