Til:
Uddannelsesminister
Ane Halsboe-Jørgensen
4. juli 2020
Kære Ane Halsboe-Jørgensen
Mange tak for din mail som svar på vores brev.
Vi er glade for, at du er optaget af, at der skal være kvalifi erede u dervisere på la dets UC’er
-
det er vi naturligvis også, og det er netop derfor, vi har henvendt os.
Vi kan forstå, at Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte, har oplyst dig om, at den nye
eke dtgørelse er iværksat i dialog ed releva te aktører so ”e løs i g, der vurderes at
u derstøtte de fortsatte faglige udvikli g”.
Det er umiddelbart svært at se ud af formuleringerne, hvordan Styrelsen (SIU) tænker, at dette
kan ske på baggrund af netop dette tiltag. Fx forekommer det uklart, hvordan Styrelsen vurderer,
at de mange, helt urimelige konsekvenser kan understøtte den faglige udvikling, som vi alle
ønsker.
Ikke mindst forekommer det uafklaret - og i lyset af sagens principielle karakter er det netop
ekstra centralt at få klarlagt - om Styrelsen virkelig går ind for at annullere lektoreksamener, som
a é ga g har estået. Populært sagt at ”du pe” eksa i a der ed til agevirke de kraft.
Et voksende antal UC-ansatte er optaget af netop dette. Således er de oprindelige 858
underskrivere nu vokset til 1114 UC-undervisere, og antallet vokser dag for dag. Det åbne brev
med revideret liste vedhæftes til orientering.
Da vi mener, at sagens både principielle, faglige, etiske, forvaltningsmæssige, geografiske,
økonomiske, rekrutteringsmæssige og praktiske aspekter medfører store og helt urimelige
konsekvenser, finder vi det essentielt, at der svares på brevets fundamentale spørgsmål. Herunder
ses spørgsmål, som de 1114 underskrivere gerne vil stille i den anledning.
Nederst blot til orientering tre artikler om sagen i hhv. DJØF-Bladet, på Folkeskolen.dk samt i
Magisterbladet.
24 spørgsmål til ministeren
1)
Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med god forvaltning at ændre kriterier for
én gang beståede eksamener med tilbagevirkende kraft, i dette tilfælde lektorkvalificering?
Mener ministeren, at det er et validt argument for, at man skal genbedømmes til en
tidligere bestået eksamen, at denne eksamen i mellemtiden har ændret kriterier?
2)