Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del Bilag 142
Offentligt
2219709_0001.png
2. juni 2020
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Studievalg Danmark
(Udvidelse af Studievalg Danmarks vejledningsområde)
§1
I lov nr. 311 af 25. april 2018 om Studievalg Danmark foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1
indsættes efter »valg af«: »erhvervsuddannelse og«.
2.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes efter »valg af«: »erhvervsuddannelse og«.
3.
I
§ 2, stk. 2,
indsættes efter »og dække«: »hele erhvervsuddannelsessystemet og«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
1
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Studievalg Danmark (Udvidelse af Studievalg Danmarks vejledningsområde)
2219709_0002.png
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Udvidelse af Studievalg Danmarks vejledningsområde
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Den 2. marts 2020 indgik regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance en aftale om at afsætte 5 mio. kr. årligt
til Studievalg Danmarks vejledningsindsats om erhvervsuddannelserne.
Lovforslaget er en konsekvens heraf og har til formål at udvide Studievalg Danmarks vejledningsområde,
således at vejledningen fremover også omfatter valg af erhvervsuddannelse.
Vejledning til unge om deres muligheder inden for uddannelsessystemet skal bidrage til, at deres
uddannelsesvalg bliver til størst mulig gavn for den enkelte og for samfundet
Studievalg Danmark tilbyder i dag vejledning om valg af videregående uddannelse til elever på
ungdomsuddannelser og andre, som har eller er ved at opnå det nødvendige adgangsgrundlag for optagelse
på en videregående uddannelse.
Det er – og skal fortsat være - i folkeskolen, at eleverne primært vejledes om deres valg af
ungdomsuddannelse, herunder erhvervsuddannelse. En del af de elever, der starter på gymnasiet, overvejer
dog efterfølgende at begynde på en erhvervsuddannelse. De skal have et bedre grundlag for at vælge.
Derfor skal Studievalg Danmark også kunne yde vejledning om erhvervsuddannelserne og give unge et bedre
grundlag for gode uddannelsesvalg.
Dette reducerer ikke vejledningen om de videregående uddannelser, men er en ekstra indsats, der supplerer
den vejledning, som Studievalg Danmark yder i dag.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Udvidelse af Studievalg Danmarks vejledningsområde
2.1.1. Gældende ret
Studievalg Danmark er en statsinstitution under Uddannelses- og Forskningsministeriet, som yder vejledning
om valg af videregående uddannelse, herunder inden for videreuddannelsessystemet, samt om forventede
beskæftigelsesmuligheder efter endt uddannelse. Der henvises til § 1 i lov nr. 311 af 25. april 2018 om
Studievalg Danmark.
Med videregående uddannelse tænkes på erhvervsakademiuddannelser, professionsbacheloruddannelser og
bacheloruddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriet samt øvrige videregående uddannelser
2
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Studievalg Danmark (Udvidelse af Studievalg Danmarks vejledningsområde)
2219709_0003.png
under andre ministerier, særligt Kulturministeriet, Forsvarsministeriet og Justitsministeriet. Med
videreuddannelsessystemet tænkes på akademi-, diplom og masteruddannelser samt øvrige
videreuddannelsestilbud udbudt på deltid. Studievalg Danmark yder herudover i relevant omfang vejledning
om uddannelsesmuligheder, herunder studieophold, i udlandet, samt vejledning om forventede
beskæftigelsesmuligheder efter endt uddannelse. Der henvises til bemærkninger til forslag til lov om
Studievalg Danmark, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 132 som fremsat, side 15.
Vejledningen skal bidrage til, at valg af videregående uddannelse, herunder inden for
videreuddannelsessystemet, bliver til størst mulig gavn for den enkelte og for samfundet. Vejledningen skal
være
landsdækkende
og
dække
hele
det
videregående
uddannelsessystem,
herunder
videreuddannelsessystemet, samt de erhverv som uddannelserne giver kvalifikationer til. Der henvises til § 2,
stk. 1 og 2, i lov om Studievalg Danmark.
Vejledningen skal tilbydes til elever i ungdomsuddannelser og andre, som har eller er ved at opnå det
nødvendige adgangsgrundlag for optagelse på en videregående uddannelse. Der henvises til § 2, stk. 3, i lov
om Studievalg Danmark. Med elever i ungdomsuddannelser tænkes f.eks. på elever på gymnasier og
institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Vejledningen af elever i ungdomsuddannelser tilbydes i vidt omfang
på ungdomsuddannelsesinstitutionerne og tilrettelægges i samarbejde med institutionerne. Målgruppen er
endvidere personer, som ikke længere har tilknytning til en ungdomsuddannelse, eller personer, som f.eks.
gennem HF-enkeltfag søger at opnå det nødvendige adgangsgrundlag for en videregående uddannelse. Disse
har mulighed for at søge vejledning ved en af Studievalg Danmarks afdelinger. Der henvises til bemærkninger
til forslag til lov om Studievalg Danmark, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 132 som fremsat, side 17.
Vejledningen skal være uafhængig af sektor- og institutionsinteresser. Der henvises til § 2, stk. 4, i lov om
Studievalg Danmark.
Vejledningen skal inddrage den enkeltes faglige interesser og forudsætninger samt arbejdsmarkedets behov
for kompetencer. Vejledningen skal basere sig på et metodisk velfunderet grundlag, evidens og nyeste viden
om vejledningsmetoder og vejledningsværktøjer. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om vejledningen, herunder om mål med vejledningen, vejledningens indhold og om
kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af vejledningen. Der henvises til § 3 i lov om Studievalg Danmark.
I medfør af lov om Studievalg Danmark er der udstedt bekendtgørelse nr. 827 af 22. juni 2018 om Studievalg
Danmarks vejledning om valg af videregående uddannelse. Efter bekendtgørelsens § 3, stk. 2, skal
vejledningen gøre det muligt for den enkelte at håndtere valg af videregående uddannelse og karriere i et
livslangt perspektiv og skal bidrage til, at den enkelte kan træffe oplyste, reflekterede og realistiske valg af
videregående uddannelse og karriere i sammenhæng med den uddannelses- og beskæftigelsesmæssige
udvikling.
Det er fastlagt i bekendtgørelsens § 4, at Studievalg Danmarks vejledning er landsdækkende og uafhængig
af sektor- og institutionsinteresser, og at vejledningen ydes på højt fagligt niveau med ensartet kvalitet i hele
landet under hensyntagen til demografiske, geografiske og andre særlige forhold.
Efter bekendtgørelsens § 5 omfatter Studievalg Danmarks vejledning det samlede udbud af videregående
uddannelser i hele landet, herunder efter- og videreuddannelse for voksne, samt de erhvervs- og
karrieremuligheder, som uddannelserne sigter mod og forventede beskæftigelsesmuligheder efter endt
uddannelse. Det er fastlagt i samme bestemmelse, at vejledningen efter den enkeltes behov skal give et
overblik over mulighederne for at tage en uddannelse i udlandet, herunder udlandsstipendieordninger.
Efter bekendtgørelsens § 6, stk. 1, gives Studievalg Danmarks vejledning på baggrund af aktuel og generel
information om uddannelsernes indhold og opbygning samt de muligheder for beskæftigelse og selvstændig
3
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Studievalg Danmark (Udvidelse af Studievalg Danmarks vejledningsområde)
2219709_0004.png
erhvervsudøvelse, den enkelte uddannelse fører frem til i Danmark. Efter § 6, stk. 2, omfatter vejledningen
regler om adgang til og optagelse på ordinære videregående uddannelser efter afsluttet ungdomsuddannelse,
herunder overgangene mellem videregående uddannelser, deltidsuddannelser, akademi-, diplom- og master-
uddannelser, generelle studiemæssige forudsætninger, Statens Uddannelsesstøtte (SU), Statens
Voksenuddannelsesstøtte (SVU) og specialpædagogisk støtte (SPS).
Det er fastlagt i bekendtgørelsens § 7, stk. 1, at Studievalg Danmarks vejledning skal basere sig på nyeste
viden og forskning på vejledningsområdet samt inddrage uvildige it-baserede vejledningsværktøjer og sætte
den enkelte i stand til selv at søge relevante informationer om uddannelse og karriere. Efter § 7, stk. 2, skal
vejledningen inddrage den enkeltes faglige interesser og personlige forudsætninger, herunder både formelle
og uformelle kompetencer.
Det er fastlagt i § 4, stk. 1, i lov om Studievalg Danmark, at Studievalg Danmark samarbejder med
ungdomsuddannelsesinstitutioner, videregående uddannelsesinstitutioner og vejledningsorganisationer og
inddrager andre offentlige og private interessenter i forbindelse med vejledningen. Uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om Studievalg Danmarks tilrettelæggelse af dette
samarbejde, jf. lovens § 4, stk. 2.
Det er fastlagt i § 10, stk. 1, i bekendtgørelse om Studievalg Danmarks vejledning om valg af videregående
uddannelse, at Studievalg
Danmarks vejledning tilrettelægges i samarbejde med ledelsen på den enkelte
ungdomsuddannelsesinstitution, således at institutionens og Studievalg Danmarks vejledning for den enkelte
elev udgør en sammenhængende indsats med progression. Samarbejdet skal desuden understøtte, at såvel
uddannelsesinstitutionen som Studievalg Danmark tilskynder eleverne til at modtage den tilbudte vejledning
og får hensigtsmæssige tilbud om vejledning.
Efter bekendtgørelsens § 10, stk. 2, samarbejder Studievalg Danmark med og henviser til
UddannelsesGuiden, eVejledning, den relevante kommunale vejledningsinstans, kommunernes jobcentre og
andre relevante institutioner med henblik på at gøre vejledningen sammenhængende, relevant og let
tilgængelig. Efter § 10, stk. 3, samarbejder Studievalg Danmark med uddannelsesinstitutioner, der udbyder
videregående uddannelser, herunder om viden om uddannelsesmuligheder og vejledning i forbindelse med
studieskift m.v. Samarbejdet skal sikre sammenhæng mellem uddannelses- og karrierevejledning og
valgmuligheder i en igangværende uddannelse. Endeligt er det fastlagt i § 10, stk. 4, at Studievalg Danmark
samarbejder med erhvervslivet og arbejdsmarkedets parter med henblik på at tilvejebringe vejledning, der
fokuserer på sammenhænge mellem uddannelse og arbejdsmarked.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Studievalg Danmark tilbyder i dag ikke vejledning om erhvervsuddannelserne, men kun om valg af
videregående uddannelse til elever på ungdomsuddannelser og andre, som har eller er ved at opnå det
nødvendige adgangsgrundlag for optagelse på en videregående uddannelse.
Samfundet har brug for, at flere unge får valgt den rette uddannelse, og at de vejledes om alle de muligheder,
de har.
Derfor skal Studievalg Danmark også kunne yde vejledning om erhvervsuddannelserne og give unge et bedre
grundlag for gode uddannelsesvalg.
Det er fortsat i folkeskolen, at eleverne primært skal vejledes om deres valg af ungdomsuddannelse, herunder
erhvervsuddannelse. En del af de elever, der starter på gymnasiet, overvejer dog efterfølgende at begynde på
en erhvervsuddannelse. De skal vejledes om denne mulighed og have et bedre grundlag for at træffe deres
valg.
4
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Studievalg Danmark (Udvidelse af Studievalg Danmarks vejledningsområde)
2219709_0005.png
På denne baggrund foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 1, at § 1 i lov om Studievalg Danmark ændres,
således at det fremgår af bestemmelsen, at Studievalg Danmark også yder vejledning om
erhvervsuddannelser.
Ligeledes foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 2, at lovens § 2, stk. 1, ændres, således at det fremgår,
at vejledningen skal bidrage til, at også valg af erhvervsuddannelser bliver til størst mulig gavn for den enkelte
og for samfundet.
Herudover foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 3, at lovens § 2, stk. 2, ændres, således at det fremgår,
at vejledningen også skal dække hele erhvervsuddannelsessystemet. Som følge heraf, vil det endvidere følge
af bestemmelsen, at denne vejledning skal være landsdækkende.
Der er allerede i dag et samarbejde mellem Studievalg Danmark og institutionerne for erhvervsrettet
uddannelse, jf. herved lovens § 4, stk. 1. Studievalg Danmark yder herunder vejledning om valg af
videregående uddannelse til elever på erhvervsuddannelserne og samarbejder i den forbindelse med
institutionerne om gennemførelse af vejledningen. Dette samarbejde vil blive tilpasset som en konsekvens af,
at Studievalg Danmark med de foreslåede ændringer tillige vil skulle vejlede om valg af erhvervsuddannelse.
Det bemærkes, at de foreslåede ændringer ikke reducerer vejledningen om de videregående uddannelser,
som fortsat skal være Studievalg Danmarks primære ydelse, men at der er tale om en ekstra indsats.
Det er
således fortsat afgørende, at elever i ungdomsuddannelser og andre, som har eller er ved at opnå det
nødvendige adgangsgrundlag for optagelse på en videregående uddannelse, tilbydes professionel og objektiv
vejledning om det komplekse uddannelsesvalg, og at vejledningen skaber
sammenhæng mellem den enkeltes
motivation og kompetencer samt arbejdsmarkedets beskæftigelsesmuligheder.
Som ovenfor nævnt er det fortsat i folkeskolen, at eleverne primært skal vejledes om deres valg af
ungdomsuddannelse, herunder erhvervsuddannelse. De ændringer, der er omfattet af dette lovforslag, har
således ikke til hensigt at ændre den eksisterende vejledningsindsats herom, herunder hos kommuner m.v.
Lovforslaget har ligeledes ikke til hensigt at ændre målgruppen for Studievalg Danmarks vejledningsindsats,
jf. herved lovens § 2, stk. 3.
Som følge af de foreslåede ændringer, der er beskrevet ovenfor, er det hensigten at foretage en række
ændringer i bekendtgørelse nr. 827 af 22. juni 2018 om Studievalg Danmarks vejledning om valg af
videregående uddannelse.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke øgede økonomiske udgifter for det offentlige.
Det indgår i den politiske aftale af 2. marts 2020, at der afsættes en ramme på 5 mio. kr. årligt fra 2021 til
gennemførelse af initiativet, og at finansieringen heraf sker via kvalitetsudviklingsmidlerne, der blev afsat med
Aftale om Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser fra 2014.
Lovforslaget har implementeringskonsekvenser for det offentlige i form af kompetenceudvikling, udarbejdelse
og tilpasning af vejledningsmateriale, tilpasning af it-systemer m.v. i Studievalg Danmark. Udgifter hertil
afholdes inden for den afsatte økonomiske ramme på 5 mio. kr. årligt.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for kommuner og
regioner.
Lovforslaget følger i relevant omfang principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
5
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Studievalg Danmark (Udvidelse af Studievalg Danmarks vejledningsområde)
2219709_0006.png
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. juni 2020 til den 30. juni 2020 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Akademikerne, Akademisk Arkitektforening,
Akkrediteringsrådet, Arkitektskolen Aarhus, Borgerlige Studerende, Copenhagen Business School –
Handelshøjskolen, CO-Søfart, Danmarks Akkrediteringsinstitution, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund,
Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Magisterforening, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -
Gymnasier – Lederne, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske
Handicaporganisationer, Danske HF & VUC, Danske Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske
Rederier, Danske Regioner, Danske Revisorer – FSR, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter,
Designskolen Kolding, Det Centrale Handicapråd, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur,
Design og Konservering, Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, Djøf, Enhed for uddannelses- og
erhvervsvejledning (KL), Erhvervsakademi Dania, Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Midt-Vest,
Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademiet
Copenhagen Business Academy, Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes Elevorganisation, FH –
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Forbundet af Offentlige Ansatte (FOA), Fredericia Maskinmesterskole,
Frit Forum, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes Lærerforening, Handelsskolernes
Lærerforening, HK/Stat, Ingeniørforeningen, IDA, IT-Universitetet i København, KL, Konservative Studerende,
Københavns Erhvervsakademi, Københavns Professionshøjskole, Københavns Universitet, Lederne,
Lærernes Centralorganisation, Lærerstuderendes Landskreds, Maskinmesterskolen København
Maskinmesterstuderendes Landsråd, Maskinmestrenes Forening, Marstal Navigationsskole, MARTEC, Metal
Søfart,
Produktionsskoleforeningen,
Professionshøjskolen
Absalon,
Pædagogstuderendes
Landssammenslutning, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de
maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet
for Voksen og Efteruddannelse (VEU-Rådet), Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende,
SIMAC, Skoleskibet Georg Stage, Studievalg Danmark, Svendborg Søfartsskole, Syddansk Universitet,
Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, Søfartens Ledere, Teknisk Landsforbund, Tekniq, 3F Fagligt
Fælles Forbund, UCL, Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Uddannelsesrådet for de maritime
uddannelser, University College Nordjylland, University College Syddanmark, VIA University College, Aalborg
Universitet, Aarhus Universitet, Aarhus Maskinmesterskole.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter (hvis
Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis
6
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Studievalg Danmark (Udvidelse af Studievalg Danmarks vejledningsområde)
2219709_0007.png
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
”Ingen”)
Ingen
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
”Ingen”)
Ingen
Ingen
Lovforslaget
vil
medføre
implementeringskonsekvenser
for staten af begrænset omfang.
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
for borgerne
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for
implementering
af
erhvervsrettet EU-regulering /
Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X)
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Studievalg Danmark er en statsinstitution under Uddannelses- og Forskningsministeriet, som yder vejledning
om valg af videregående uddannelse, herunder inden for videreuddannelsessystemet, samt om forventede
beskæftigelsesmuligheder efter endt uddannelse. Der henvises til § 1 i lov nr. 311 af 25. april 2018 om
Studievalg Danmark.
I medfør af lov om Studievalg Danmark er der udstedt bekendtgørelse nr. 827 af 22. juni 2018 om Studievalg
Danmarks vejledning om valg af videregående uddannelse. Bekendtgørelsen fastlægger – inden for lovens
rammer – nærmere regler om blandt andet målgruppe, formål med vejledningsindsatsen, vejledningens
indhold, tilrettelæggelse af og samarbejde omkring vejledningsindsatsen, uddannelseskrav til Studievalg
Danmarks vejledere samt kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af vejledningen.
Den 2. marts 2020 indgik regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance en aftale om at afsætte 5 mio. kr. årligt
til Studievalg Danmarks vejledningsindsats om erhvervsuddannelserne. Dette lovforslag er en konsekvens
heraf og har til formål at udvide Studievalg Danmarks vejledningsområde, således at vejledningen fremover
også omfatter valg af erhvervsuddannelse.
7
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Studievalg Danmark (Udvidelse af Studievalg Danmarks vejledningsområde)
2219709_0008.png
På denne baggrund foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 1, at § 1 i lov om Studievalg Danmark ændres,
således at det fremgår af bestemmelsen, at Studievalg Danmark også yder vejledning om
erhvervsuddannelser.
Det foreslåede indebærer, at Studievalg Danmarks vejledning også vil omfatte beskæftigelsesmuligheder efter
endt erhvervsuddannelse.
Det bemærkes, at det foreslåede ikke reducerer vejledningen om de videregående uddannelser, som fortsat
skal være Studievalg Danmarks primære ydelse, men at der er tale om en ekstra indsats.
Det er således fortsat
afgørende, at elever i ungdomsuddannelser og andre, som har eller er ved at opnå det nødvendige
adgangsgrundlag for optagelse på en videregående uddannelse, tilbydes professionel og objektiv vejledning
om det komplekse uddannelsesvalg, og at vejledningen skaber sammenhæng mellem den enkeltes motivation
og kompetencer samt arbejdsmarkedets beskæftigelsesmuligheder.
Det er fortsat i folkeskolen, at eleverne primært skal vejledes om deres valg af ungdomsuddannelse, herunder
erhvervsuddannelse. De ændringer, der er omfattet af dette lovforslag, har således ikke til hensigt at ændre
den eksisterende vejledningsindsats herom, herunder hos kommuner m.v. Lovforslaget har ligeledes ikke til
hensigt at ændre målgruppen for Studievalg Danmarks vejledningsindsats, jf. herved lovens § 2, stk. 3.
Som følge af de foreslåede ændringer, der er beskrevet ovenfor, er det hensigten at foretage en række
ændringer i bekendtgørelse nr. 827 af 22. juni 2018 om Studievalg Danmarks vejledning om valg af
videregående uddannelse, således at bekendtgørelsens titel og indhold afspejler Studievalg Danmarks
samlede vejledningsområde. Det er herunder hensigten at foretage ændringer, der afspejler, at det foreslås,
at
Studievalg Danmark fremover også yder vejledning om valg af erhvervsuddannelse og om forventede
beskæftigelsesmuligheder efter endt (erhvervs-)uddannelse.
Til nr. 2
Studievalg Danmarks vejledning skal bidrage til, at valg af videregående uddannelse, herunder inden for
videreuddannelsessystemet, bliver til størst mulig gavn for den enkelte og for samfundet. Der henvises til § 2,
stk. 1, i lov om Studievalg Danmark.
Det foreslås med dette lovforslags § 1, nr. 2, at lovens § 2, stk. 1, ændres, således at det fremgår, at
vejledningen skal bidrage til, at valg af erhvervsuddannelser ligeledes bliver til størst mulig gavn for den enkelte
og for samfundet.
Vejledningen om valg af erhvervsuddannelse skal således gavne den enkelte, som får nemmere ved på et
oplyst grundlag at vælge den rigtige uddannelse. Endvidere skal vejledningen om valg af erhvervsuddannelse
også gavne samfundet, særligt ved at flere vælger en uddannelse, der passer til dem, samt vælger
uddannelse, der forener den enkeltes kompetencer og interesser med de forventede beskæftigelsesbehov i
samfundet.
Som en konsekvens af det foreslåede vil lovens § 2, stk. 3, hvorefter
vejledningen skal tilbydes elever på
ungdomsuddannelser og andre, som har eller er ved at opnå det nødvendige adgangsgrundlag for optagelse
på en videregående uddannelse, og lovens § 2, stk. 4, hvorefter vejledningen skal være uafhængig af sektor-
og institutionsinteresser, ligeledes gælde for vejledningen om erhvervsuddannelser.
Det bemærkes hertil, at der ikke lægges op til at ændre, at Studievalg Danmarks vejledning tilbydes elever på
ungdomsuddannelser og andre, som har eller er ved at opnå det nødvendige adgangsgrundlag for optagelse
på en videregående uddannelse, jf. herved lovens § 2, stk. 3.
8
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Studievalg Danmark (Udvidelse af Studievalg Danmarks vejledningsområde)
2219709_0009.png
Det er hensigten at foretage ændringer af bekendtgørelse om Studievalg Danmarks vejledning om valg af
videregående uddannelse, der afspejler den foreslåede ændring.
Til nr. 3
Studievalg Danmarks vejledning skal tilbydes til elever i ungdomsuddannelser og andre, som har eller er ved
at opnå det nødvendige adgangsgrundlag for optagelse på en videregående uddannelse. Vejledningen skal
være uafhængig af sektor- og institutionsinteresser. Der henvises til § 2, stk. 2, i lov om Studievalg Danmark.
Det foreslås med dette lovforslags § 1, nr. 3, at lovens § 2, stk. 2, ændres, således at det fremgår, at
vejledningen også skal dække hele erhvervsuddannelsessystemet. Som følge heraf, vil det endvidere følge af
bestemmelsen, at denne vejledning skal være landsdækkende.
Det er hensigten at foretage ændringer af bekendtgørelse om Studievalg Danmarks vejledning om valg af
videregående uddannelse, der afspejler den foreslåede ændring.
Der henvises endvidere til bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Til § 2
Det foreslås med stk.1, at loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Lov om Studievalg Danmark, der ændres med dette lovforslag, gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
lovens § 18. Derfor skal denne lov heller ikke gælde for Færøerne og Grønland.
9
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om Studievalg Danmark (Udvidelse af Studievalg Danmarks vejledningsområde)
2219709_0010.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
§ 1.
Studievalg Danmark er en statsinstitution under
Uddannelses- og Forskningsministeriet, som yder
vejledning om valg af videregående uddannelse,
herunder inden for videreuddannelsessystemet, og
om forventede beskæftigelsesmuligheder efter endt
uddannelse.
Lovforslaget
1.
I
§ 1
indsættes efter
»erhvervsuddannelse og«.
»valg
af«:
§ 2.
Vejledningen skal bidrage til, at valg af
videregående uddannelse, herunder inden for
videreuddannelsessystemet, bliver til størst mulig
gavn for den enkelte og for samfundet.
2.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes efter »valg af«:
»erhvervsuddannelse og«.
Stk. 2.
Vejledningen skal være landsdækkende og
dække hele det videregående uddannelsessystem,
herunder videreuddannelsessystemet, og de erhverv,
som uddannelserne giver kvalifikationer til.
Stk. 3 og 4. ---
3.
I
§ 2, stk. 2,
indsættes efter »og dække«:
»hele erhvervsuddannelsessystemet og«.
10