Juni 2020 – Teach First Danmarks oplæg om statslig finansiering fra 2021
Om Teach First Danmark
Teach First Danmark er en almennyttig forening, der arbejder for at give alle børn i Danmark
muligheden for en god uddannelse.
Til det formål hjælper vi folkeskoler i udsatte boligområder med at engagere flere dygtige
lærere, som har et stærkt ønske om at undervise på de skoler, hvor behovet er størst. Det
omfatter p.t. udsatte boligområder i hovedstadsområdet og Kalundborg Kommune.
Siden 2015 har vi tiltrukket og udvalgt 250 lærere blandt mere end 2800 ansøgere med
universitetsbaggrund. Lærernes kompetencer vurderes via praktiske optagelseprøver.
Lærere fra Teach First Danmark underviser på fuld tid. Sideløbende læser de en
meritlæreruddannelse og bliver støttet af lærerfaglige mentorer (erfarne lærere) fra Teach
First Danmark, som observerer og giver de nye lærere systematisk feedback i undervisningen.
Vores model bidrager til at løse lærermanglen i udsatte boligområder
Vi har vist, at vi kan bidrage til at engagere flere kvalificerede lærere til folkeskoler til udsatte
boligområder og til trængte fag. Mere end 75 pct. af lærerne underviser i STEM-fagene.
Siden 2105 er 250 lærere fra Teach First Danmark blevet ansat på skoler.
Vi har fokus på de skoler, hvor elevernes socioøkonomiske baggrund betyder, at de sjældnere
opnår kompetencer i skolen til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Det inkluderer
Tingbjerg Skole og Tagensbo Skole, som begge har ansat 9 lærere, samt skoler i Høje
Taastrup og Ishøj Kommune, hvor der hhv. er ansat 19 og 10 lærere fra Teach First Danmark.
Det er skoler, som ofte er nødt til at ansætte vikarer og andre undervisere, som ikke er klædt
på til at levere kvalitetsundervisning. Derudover er det påpeget, at elever på de mest udsatte
skoler ofte bliver undervist af de ‘fagligt svageste lærere’ (Kraka og Deloitte).
Det er denne udfordring, som Teach First Danmark har vist, at vi kan være med til løse.
Hermed er vi også med til at løse en væsentlig integrationsudfordring, som er særlig stor på
skoler i socialt udsatte boligområder.
Vi har leveret positive resultater i vores opstartsfase fra 2015-2020
I vores opstartsfase fra 2015-2020 har vi næsten udelukkende været støttet af almennyttige
fonde. Det har givet os mulighed for at afprøve en model og vise, at den virker.
Med statslig medfinansiering kan vi engagere endnu flere stærke lærerkræfter til udsatte
boligområder. Det baserer vi på tre eksterne evalueringer fra 2018-2020. De viser bl.a at:
1