Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del Bilag 141
Offentligt
Juni 2020 – Teach First Danmarks oplæg om statslig finansiering fra 2021
Om Teach First Danmark
Teach First Danmark er en almennyttig forening, der arbejder for at give alle børn i Danmark
muligheden for en god uddannelse.
Til det formål hjælper vi folkeskoler i udsatte boligområder med at engagere flere dygtige
lærere, som har et stærkt ønske om at undervise på de skoler, hvor behovet er størst. Det
omfatter p.t. udsatte boligområder i hovedstadsområdet og Kalundborg Kommune.
Siden 2015 har vi tiltrukket og udvalgt 250 lærere blandt mere end 2800 ansøgere med
universitetsbaggrund. Lærernes kompetencer vurderes via praktiske optagelseprøver.
Lærere fra Teach First Danmark underviser på fuld tid. Sideløbende læser de en
meritlæreruddannelse og bliver støttet af lærerfaglige mentorer (erfarne lærere) fra Teach
First Danmark, som observerer og giver de nye lærere systematisk feedback i undervisningen.
Vores model bidrager til at løse lærermanglen i udsatte boligområder
Vi har vist, at vi kan bidrage til at engagere flere kvalificerede lærere til folkeskoler til udsatte
boligområder og til trængte fag. Mere end 75 pct. af lærerne underviser i STEM-fagene.
Siden 2105 er 250 lærere fra Teach First Danmark blevet ansat på skoler.
Vi har fokus på de skoler, hvor elevernes socioøkonomiske baggrund betyder, at de sjældnere
opnår kompetencer i skolen til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Det inkluderer
Tingbjerg Skole og Tagensbo Skole, som begge har ansat 9 lærere, samt skoler i Høje
Taastrup og Ishøj Kommune, hvor der hhv. er ansat 19 og 10 lærere fra Teach First Danmark.
Det er skoler, som ofte er nødt til at ansætte vikarer og andre undervisere, som ikke er klædt
på til at levere kvalitetsundervisning. Derudover er det påpeget, at elever på de mest udsatte
skoler ofte bliver undervist af de ‘fagligt svageste lærere’ (Kraka og Deloitte).
Det er denne udfordring, som Teach First Danmark har vist, at vi kan være med til løse.
Hermed er vi også med til at løse en væsentlig integrationsudfordring, som er særlig stor på
skoler i socialt udsatte boligområder.
Vi har leveret positive resultater i vores opstartsfase fra 2015-2020
I vores opstartsfase fra 2015-2020 har vi næsten udelukkende været støttet af almennyttige
fonde. Det har givet os mulighed for at afprøve en model og vise, at den virker.
Med statslig medfinansiering kan vi engagere endnu flere stærke lærerkræfter til udsatte
boligområder. Det baserer vi på tre eksterne evalueringer fra 2018-2020. De viser bl.a at:
1
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 141: Opfølgning på foretrædet den 7. januar 20 om Teach First Danmarks resultater og vores behov for statslig medfinansiering efter at almennyttige fonde har finansieret vores opstart i 2015-2020.
2217811_0002.png
Juni 2020 – Teach First Danmarks oplæg om statslig finansiering fra 2021
1.
Teach First Danmark optager
fagligt stærke kandidater
(9.4 i snit på
kandidatuddannelsen).
2. Kun 9 pct. af dem vi optager ville ellers have valgt at blive lærere i folkeskolen.
3.
97 pct af skolelederne mener, at Teach First-lærere styrker elevernes faglighed og 85
pct. at de styrker elevernes trivsel.
4.
Skolelederne vurderer, at Teach First-lærerne er lige så dygtige som nyuddannede
lærere, og ofte bedre til at arbejde strategisk og fagligt end nyuddannede lærere.
5.
Teach First-lærere har en ”dobbelt faglighed” som bl.a. viser sig ved, at de engagerer
sig ekstraordinært på skolerne ud over deres rolle som lærere (ifølge skolelederne).
6.
Vi har et lavt frafald på kun 10 pct.
7.
9 ud af 10 fortsætter som lærere efter programmet.
Som endnu et vidnesbyrd på kvaliteten af Teach First-lærere vandt Vibeke Schmidt
Politikens
Undervisningspris i 2018, og i 2020 var
Andreas Damsgaard fra Skolen på
Herredsåsen
nomineret til prisen.
Herudover
ansætter skolerne Teach First-lærere flere år i træk. Eksempelvis har Kokkedal
Skole og Skolen på Herredsåsen begge ansat mere end 10 lærere.
Vi har behov for 5 mio. kr. om året fra 2021 for at videreføre vores resultater
Vi har brug for statslige midler fra 2021 for at kunne videreføre vores arbejde og gode
resultater. Vi anmoder om 5 mio. kr. om året via finansloven fra 2021-2023.
Vores forventede økonomi for 2021 ser ud som følger:
Udgifter
Indtægter
Finansieringsbehov (statslig medfinansiering)
10,8 mio kr.
5,8 mio. kr.
5,0 mio. kr
Vi vil anvende de 5 mio. kr. fra 2020-2023 på følgende tre områder:
1.
Sikre videreførelse af Teach First Danmarks arbejde
gennem fortsat investering i
vores toårige program. Det inkluderer især vores lærerfaglige mentorordning, samt
rekruttering og udvælgelse med henblik på at hjælpe skoler i udsatte boligområder med
at rekruttere kvalificerede lærere til fag, de har svært ved at dække.
2.
Fortsætte og udvide vores fokus på skoler i udsatte boligområder
som
eksempelvis Tingbjerg, Mjølnerparken, Hørgården, Tåstrupgård og Gadehavegård, hvor
der allerede arbejder flere Teach First-lærere.
3.
Optage minimum 50 Teach First-lærere
og forsøge at finde midler fra fonde og
virksomheder, som vil gøre os os i stand til at udvide vores indsats til flere udsatte
boligområder og dermed optage mere end 50 lærere om året.
2