Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del Bilag 139
Offentligt
2217072_0001.png
Notat
Undersøgelse om
praksis for behandling
af ansøgninger om
handicaptillæg
SU-forligskredsen (regeringen, SF, RV, V, LA, K og DF) indgik i december
2018 en aftale om forhøjelse af fribeløbet samt handicaptillæg til elever
med psykiske eller fysiske handicap på erhvervsuddannelser.
Handicaptillæg ydes til studerende, der grundet en varig psykisk eller fysisk
funktionsnedsættelse har meget betydelige begrænsninger i forhold til at
påtage sig et erhvervsarbejde ved siden af studiet.
I aftalen indgik en undersøgelse af praksis for behandling af ansøgninger
om handicaptillæg:
Partierne er derudover enige om at iværksætte en undersøgelse af praksis
for behandling af ansøgninger om handicaptillæg med henblik på en
nærmere beskrivelse af funktionsnedsættelse, der henholdsvis giver
anledning til afslag eller bevilling af handicaptillæg inden for forskellige
sygdomsområder. Undersøgelsen skal være med til at tydeliggøre, hvornår
det er muligt at opnå handicaptillæg for uddannelsessøgende med skjulte
handicap.
I undersøgelsen er der derfor fokuseret på handicap under kategorierne
”Psykiske funktionsnedsættelser”, ”Neurologiske lidelser og ”Andre lidelser”,
hvor de skjulte handicaps erfaringsmæssigt figurerer.
Der henvises til bilag 1 for regelgrundlaget og til bilag 2 for nærmere
beskrivelse af behandlingen af sagerne.
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
2217072_0002.png
Notat
1.
Sammenfatning
1.1 Baggrund, definition og metode
Undersøgelsen har fokus på studerende med skjulte handicap. Der findes ikke en enty-
dig lægelige definition af skjulte handicap, I undersøgelsen er skjulte handicap defineret
som studerende med en eller flere lægeligt diagnosticerede lidelser, der giver udfordrin-
ger, der ikke umiddelbart kan ses af andre, men som har betydning for vedkommendes
funktionsniveau. Udfordringerne kan f.eks. være psykiske symptomer, kroniske smerter
og træthed.
De skjulte handicap findes erfaringsmæssigt inden for ansøgningskategorierne ”psyki-
ske funktionsnedsættelser”, ”neurologiske lidelser” og ”andre lidelser”. Derfor tager un-
dersøgelsen udgangspunkt i styrelsens praksis inden for disse kategorier.
Antallet af modtagere af handicaptillæg har været stigende siden 2009. I perioden
2009 til 2018 er antallet af modtagere af handicaptillæg således steget næsten 4
gange så meget som antallet af SU-støttemodtagere i 2018, jf. figur 1.
Figur 1. Udviklingen i antallet af støttemodtagere og modtagere af handicaptillæg på
videregående uddannelser
Procent
250
200
150
100
50
0
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Udvikling i antal støttemodtagere på VU ift. 2009 (%)
Udvikling i antal modtager af handicaptillæg ift. 2009 (%)
Kilde: Tabel 1 (undersøgelsens side 5)
Stigningen vedrører særligt de psykiske funktionsnedsættelser, som også danner
grundlag for hovedparten af de tildelte handicaptillæg, jf. figur 2.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
2
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
2217072_0003.png
Notat
Figur 2. Antal godkendelser i 2018 fordelt på funktionsnedsættelser
Antal godkendelser i 2018 fordelt på
funktionsnedsættelser
9%
1%
1%
9%
Psykisk
funktionsnedsættelse
Nedsatte
bevægelsesfunktioner
Neurologisk lidelse
11%
Hørenedsættelse
Synsnedsættelse
69%
Andre lidelser
Kilde: Tabel 2 (undersøgelsens side 5)
Tre ud af fire studerende, som ansøger om handicaptillæg får godkendt deres ansøg-
ning, og ansøgningskategorierne der indeholder flest skjulte handicap har generelt den
højeste godkendelsesprocent, jf. figur 3.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
3
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
2217072_0004.png
Notat
Figur3. Godkendelsesprocent for handicaptillæg fordelt på kategorier af funktions-
nedsættelser
Godkendesesprocent
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Psykisk funktionsnedsættelse
Neurologisk lidelse
Synsnedsættelse
I alt
2018
Nedsatte bevægelsesfunktioner
Hørenedsættelse
Andre lidelser*
Kilde: Tabel 2 (undersøgelsens side 5)
Med henblik på et tilstrækkeligt grundlag for en analyse af, hvilke typer af funktions-
nedsættelse inden for skjulte handicap, der henholdsvis giver anledning til afslag eller
bevilling af handicaptillæg er der til brug for undersøgelsen udvalgt 150 sager fra 2018
fordelt med 50 sager i hver af kategorierne ”psykiske funktionsnedsættelser”, ”neurolo-
giske lidelser” og ”andre lidelser”. Det svarer til lidt over 5 procent af de 2771 sager, som
styrelsen behandlede i 2018 inden for de nævnte kategorier. Sagerne er udtrukket til-
fældigt, dog er der søgt en ligelig fordeling mellem godkendte ansøgninger og afslag.
Sagerne er gennemgået systematisk for at se, hvad der har været udslagsgivende for
afgørelserne, og om der kan udledes typiske karakteristika.
1.2 Hovedresultater af undersøgelsen
Undersøgelsens primære fokus er en beskrivelse af praksis for henholdsvis afslag og
godkendelse af handicaptillæg med henblik på at tydeliggøre, hvornår det er muligt at
få handicaptillæg for uddannelsessøgende med skjulte handicap. Der er i den forbin-
delse undersøgt en række sager inden for kategorierne Psykiske handicap, Neurologiske
lidelser og Andre lidelser.
Psykiske funktionsnedsættelser dækker over en lang række tilstande og sygdomme,
som kan varierer meget både i udtryk og i sværhedsgrad. For nogle personer kan en
psykisk funktionsnedsættelse betyde en meget nedsat funktionsevne, og for andre har
den næsten ingen betydning. I de tilfælde, hvor studerende har flere diagnoser, sker der
en samlet vurdering af den studerendes tilstand, funktionsniveau og funktionsnedsæt-
telsens sværhedsgrad.
Fælles for mange af de studerende, som får tildelt handicaptillæg på grund af psykiske
funktionsnedsættelser, er, at de er udfordrede i forhold til at begå sig socialt. Flere af de
Uddannelses- og Forskningsministeriet
4
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
Notat
studerende oplever koncentrationsbesvær og/eller svingninger i stemningslejet, og
nogle har en selvdestruktiv adfærd psykisk og/eller fysisk.
Som begrundelse for afslag på handicaptillæg ses primært, at den studerende er velbe-
findende enten på baggrund af behandling eller på grund af, at personen har gode tek-
nikker til at håndtere den psykiske lidelse.
En psykisk lidelse medfører derfor ikke altid betydeligt nedsat funktionsniveau eller er-
hvervsevne, som er betingelsen for at få handicaptillæg.
De neurologiske lidelser dækker primært sager vedrørende hovedpineproblematikker,
hvor de studerende oplever smerter, som kan være episodiske eller kroniske, og som va-
rierer i sværhedsgrad. Vurderingen af, om den studerende er berettiget til handicaptil-
læg sker ud fra sværhedsgraden, herunder hyppighed, kognitive vanskeligheder og va-
righed af hovedpineanfald.
De sager, der er omfattet af kategorien ”Andre lidelser”, er meget forskellige, og det kan
være svært at udlede nogle generelle tendenser i disse sager. Mange studerende i denne
kategori søger på baggrund af kroniske tarmsygdomme. Tarmsygdomme kan, ligesom
lidelserne i de andre kategorier, variere meget. Nogle studerende er velbehandlede og
mærker ikke meget til lidelsen, men for andre er smerterne, trætheden og andre symp-
tomer så invaliderende, at de ikke er i stand til varetage et arbejde ved siden af studiet.
Fælles for afslagene i de tre kategorier er, at de studerende har været i stand til at ar-
bejde enten før eller under uddannelse i mere end en kort periode, og at der ikke har væ-
ret ændringer i sygdomsmønstre, eller at de er velbehandlede og har det godt og derfor
ikke opfylder kravet om en væsentligt nedsat funktionsevne.
Resultatet af undersøgelsen vil blive indarbejdet i vejledningen på su.dk om handicaptil-
læg og udvide informationen til de studerende om betingelserne for at få handicaptil-
læg.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
5
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
2217072_0006.png
Notat
2. Baggrund
Som det fremgår af tabel 1, har både andelen af SU-støttemodtagere på videregående
uddannelser og modtagere af handicaptillæg været stigende siden 2009. Generelt er
andelen af modtagere af handicaptillæg steget mere end andelen af støttemodtagere
på videregående uddannelse. I perioden 2009 til 2018 er antallet af SU-støttemodta-
gere steget med 54,1 pct. I samme periode er antallet af modtagere af handicaptillæg
steget med 204,2 pct.
Tabel 1: Udvikling i antal støttemodtagere på videregående uddannelse (VU)
og modtagere af handicaptillæg (HT)
Støtteår
Antal støttemodta-
gere på VU*
Udvikling ift. året
før (%)
Udvikling ift. 2009
(%)
Antal modtagere af
HT**
Udvikling ift. året
før (%)
Udvikling ift. 2009
(%)
Kilde: UFM, SU-kuben
Anmærkninger
* Indeholder alle, der har modtaget stipendium eller lån til videregående uddannelse i mindst én måned
** Indeholder alle, der har modtaget handicaptillæg i mindst én måned
2009
189.090
-
-
2.492
-
-
2010
202.879
7,3
7,3
3.011
20,8
20,8
2011
219.774
8,3
16,2
3.670
21,9
47,3
2012
236.915
7,8
25,3
4.299
17,1
72,5
2013
256.149
8,1
35,5
5.061
17,7
103,1
2014
270.998
5,8
43,3
5.429
7,3
117,9
2015
281.884
4,0
49,1
5.947
9,5
138,6
2016
288.700
2,4
52,7
6.253
5,1
150,9
2017
290.278
0,5
53,5
6.952
11,2
179,0
2018
291.481
0,4
54,1
7.580
9,0
204,2
I perioden 2016 - 2018 er der i gennemsnit behandlet ca. 3.260 ansøgninger om handi-
captillæg hvert år, jf. tabel 2. Af disse er ca. 2.440 ansøgninger årligt godkendt, mens ca.
820 ansøgere har fået afslag, svarende til at cirka tre ud af fire studerende får god-
kendt deres ansøgning.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
6
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
2217072_0007.png
Notat
Tabel 2: Antal behandlede ansøgninger om handicaptillæg fordelt på år og funktionsnedsættelse
Støtteår
Funktionsnedsættelse
Psykisk funktionsnedsæt-
telse
Nedsatte bevægelses-
funktioner
Neurologisk lidelse
Hørenedsættelse
Synsnedsættelse
Andre lidelser*
I alt
2016
Godken- Af-
delser
slag
1485
259
144
28
28
221
2165
312
248
82
22
15
130
809
Godken-
delses-
procent
82,6%
51,1%
63,7%
56,0%
65,1%
63,0%
72,8%
2017
Godken-
delser
1817
291
199
29
27
266
2629
Afslag
Godken-
delses-
procent
85,0%
55,7%
65,2%
58,0%
55,1%
62,9%
75,4%
2018
Godken-
delser
1748
268
218
25
34
227
2520
Afslag
Godken-
delses-
procent
84,0%
60,5%
72,4%
58,1%
68,0%
58,4%
76,2%
321
231
106
21
22
157
858
333
175
83
18
16
162
787
Kilde: SU-produktionssystemet
Anmærkninger
* Indeholder både en lille andel ukendte og en stor andel, der har valgt ’andet’ ved ansøgning
Ansøgninger om handicaptillæg er fordelt på seks forskellige overordnede kategorier el-
ler funktionsnedsættelser: psykisk funktionsnedsættelse, nedsatte bevægelsesfunktio-
ner, neurologiske lidelser, synsnedsættelse, hørenedsættelse og andre lidelser. Som det
ses af figur 1, er det de psykiske funktionsnedsættelser, der er dominerende.
2.1 Psykisk funktionsnedsættelse:
Psykiske lidelser dækker over en lang række sygdomme og tilstande, som varierer inden
for autismespektret, opmærksomhedsforstyrrelser, affektive lidelser, depression, per-
sonlighedsforstyrrelser, lidelser inden for det skizofrene spektrum, angst, OCD og spise-
forstyrrelser.
Fælles for de nævnte lidelser er, at de alle kan variere fra let grad til meget svær grad og
kan medføre et betydeligt nedsat funktionsniveau for nogen, hvor det for andre stort
set ingen betydning har for deres måde at fungere på i hverdagen.
Siden handicaptillægsordningens start i 2004 har antallet af ansøgninger med angi-
velse af psykiske handicap været stigende. I perioden 2016 - 2018 er mere end halvde-
len af alle ansøgninger kategoriseret som psykiske funktionsnedsættelser. I 2018 søgte
2.081 studerende med psykiske funktionsnedsættelser om handicaptillæg, hvoraf 333
fik afslag, og 1.748, svarende til 84 pct. af ansøgere i denne kategori, fik tildelt handi-
captillæg.
2.2 Nedsatte bevægelsesfunktioner:
Varigt nedsatte bevægelsesfunktioner dækker over en række funktionsnedsættelser,
som begrænser personens fysiske funktionsniveau. Eksempler på denne kategori kan
være kørestolsbrugere, personer med amputationer eller personer med ryglidelser. Fæl-
les for de nævnte lidelser er, at de kan variere fra let til svær grad, og visse personer vil
kunne påtage sig et ikke-fysisk belastende arbejde ved siden af uddannelsen, mens li-
delsen for andre er så invaliderende, at det berettiger til handicaptillæg.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
7
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
Notat
Den næststørste gruppe af ansøgere søger på baggrund af varigt nedsatte bevægel-
sesfunktioner. I 2018 modtog styrelsen 443 ansøgninger om handicaptillæg på bag-
grund af varigt nedsatte bevægelsesfunktioner. 268 studerende, svarende til 60,5 pct.,
fik godkendt deres ansøgning, og 175 fik afslag på deres ansøgning.
2.3 Neurologisk funktionsnedsættelse:
I kategorien med neurologiske lidelser ses typisk flere forskellige former for hovedpine-
problematikker og migrænelignede tilstande. Desuden ses studerende med sklerose,
forskellige varianter af epilepsi og følger efter hjerneblødning og meningitis.
Studerende med en hovedpineproblematik skønnes at være den største gruppe inden
for de neurologiske lidelser. I denne gruppe findes der studerende, som har pådraget sig
hovedtraume, har spændingshovedpine, migræne eller Hortons hovedpine. Fælles for de
nævnte lidelser er, at generne kan medføre en betydelig nedsat funktionsevne.
I 2018 søgte 301 studerende om handicaptillæg på baggrund af neurologiske lidelser. Af
denne gruppe fik 218 studerende, svarende til 72,4 pct., tildelt handicaptillæg, og 83 fik
afslag.
2.4 Hørenedsættelse
Hørenedsættelse var i 2018 den funktionsnedsættelse, som færrest studerende søgte
om handicaptillæg på baggrund af. I kategorien hørenedsættelse ansøgte 43 personer i
2018 om handicaptillæg. Ud af disse fik 18 ansøgere afslag, og 25 fik godkendelse sva-
rende til, at 58,14 pct. af ansøgere om handicaptillæg med hørenedsættelse fik god-
kendt handicaptillæg.
2.5 Synsnedsættelse
Der blev i 2018 behandlet 50 ansøgninger på baggrund af en synsnedsættelse. Af disse
fik 16 ansøgere afslag, og 34 fik tildelt handicaptillæg svarende til, at 68 pct. fik tildelt
et handicaptillæg.
2.6 Andre lidelser
Kategorien
”Andre
lidelser” består af forskelligartede lidelser og sygdomme, som ligger
til grund for ansøgning om handicaptillæg. Det kan f.eks. være funktionelle lidelser, stof-
skiftesygdomme, hjertesygdomme, lungesygdomme, reumatologiske lidelser, tarmsyg-
domme eller endometriose.
Hovedparten af ansøgerne i denne kategori har søgt på baggrund af kronisk tarmsyg-
dom, Morbus Crohn eller Colitis Ulcerosa. Ligesom i de forrige kategorier kan symptom-
byrden i denne kategori også variere fra stort set ingen til svære symptomer.
I kategorien ”Andre
lidelser”
ansøgte 389 studerende om handicaptillæg i 2018.
Af ansø-
gerne i denne kategori fik 162 studerende afslag, og 227 studerende fik godkendt deres
ansøgning svarende til 58,4 pct.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
8
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
Notat
3. Undersøgelsens
afgrænsning
3.1 Definition af skjulte handicap
Undersøgelsens formål er at anskueliggøre, hvornår det er muligt at opnå handicaptil-
læg for uddannelsessøgende med skjulte handicap. Begrebet
”skjulte handicap”
er ikke
et entydigt defineret begreb i medicinske sammenhænge, men ses blandt andet an-
vendt i forbindelse med neurologiske og kognitive følger efter skader på hjernen f.eks.
ved blodprop eller hjerneblødning. Skaderne kan ikke umiddelbart ses, men kan medføre,
at den sygdomsramte udtrættes hurtigt, har svært ved at huske, planlægge, tage initia-
tiv og kan have svært ved at fungere socialt på grund af de nævnte symptomer.
”Skjulte handicap” benyttes
ligeledes ved psykiske lidelser f.eks. personer diagnostice-
ret med Aspergers syndrom, hvor personen på overfladen kan minde om alle andre, men
som kan have svært ved at begå sig i sociale sammenhænge. Ofte har personer med
Aspergers syndrom behov for at kunne trække sig tilbage for at kunne være sig selv. For
andre mennesker kan det være vanskeligt at forstå den ramtes adfærd og handlemøn-
stre, hvilket gør det svært for den sygdomsramte at navigere f.eks. i et studiemiljø eller
varetage et erhvervsarbejde.
I kategorien
”Neurologiske lidelser” omtales
hovedpineproblematikker, som f.eks. kronisk
hovedpine, spændingshovedpine og hjernerystelse, også som skjulte handicaps. Smer-
terne kan være lige fra let til svær grad og variere fra at være kroniske smerter til at op-
træde en gang imellem.
Under kategorien ”Andre lidelser”
kan tarmsygdomme
også defineres som ”skjulte han-
dicap”, fordi det ikke er umiddelbart synligt for omgivelserne. Personer med tarmsyg-
domme kan være udfordrede, fordi mange har symptomer i form af mavesmerter og di-
arré. Endvidere oplever en del personer med kronisk inflammatorisk tarmbetændelse
psykiske gener, fordi de skal lære at leve med en kronisk sygdom, som kan være meget
indgribende i hverdagen.
På denne baggrund defineres ”skjulte handicap” i
undersøgelsens øjemed som lægeligt
diagnosticerede lidelser, der indebærer én eller flere udfordringer f.eks. psykiske symp-
tomer, kroniske smerter og træthed, hvor generne og sværhedsgraden ikke umiddelbart
kan fastslås ved en objektiv undersøgelse, men som har betydning for den ramtes funk-
tionsniveau.
Funktionsniveauet og de medfølgende symptomer kan variere lige fra milde til svære
symptomer og påvirke arbejdsevnen i forskelligt omfang, hvilket har betydning for, om
der kan tildeles handicaptillæg eller ej.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
9
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
Notat
3.2 Handicapkategorier, der indgår i undersøgelsen
På baggrund af definitionen af skjulte handicap er der i undersøgelsen fokuseret på ka-
tegorierne ”Psykiske funktionsnedsættelser”, ”Neurologiske lidelser” og ”Andre lidelser”.
Der er i alt udtrukket 150 sager (50 sager i hver kategori) i 2018.
Der henvises i øvrigt til bilag 3 for så vidt angår metoden bag undersøgelsen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
10
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
2217072_0011.png
Notat
4. Analyse af de
udvalgte kategorier
4.1 Psykiske funktionsnedsættelser
Som beskrevet tidligere findes en lang række sygdomme og tilstande inden for katego-
rien ”Psykiske
funktionsnedsættelser”,
som varierer lige fra lidelser inden for autisme-
spektret, opmærksomhedsforstyrrelser, affektive lidelser, depression og personligheds-
forstyrrelser til lidelser inden for det skizofrene spektrum, angst, OCD og spiseforstyr-
relser.
Tabel 3: Psykiske funktionsnedsættelser
1
Funktionsnedsættelser
Personlighedsforstyrrelser
Angst/OCD
Autismespektrumforstyrrelser
Affektive lidelser
Opmærksomhedsforstyrrelser
Skizofreni
Spiseforstyrrelser
I alt
1.
Tabellen viser fordelingen på psykiske lidelser og tildeling/afslag i de gennemgående sager.
Tildeling
6
9
7
2
4
3
2
Afslag
9
5
5
6
2
0
1
I alt
15
14
12
8
6
3
3
61
Som det fremgår af tabel 3, resulterer gennemgangen af de 50 sager i 61 registrerede
psykiske lidelser. Det skyldes, at studerende i nogle tilfælde har fået stillet mere end én
diagnose. Inden for psykiske diagnoser forekommer det ofte, at flere sygdomme eller li-
delser optræder samtidigt. F.eks. findes der i undersøgelsen mange sager, hvor den stu-
derende lider af en opmærksomhedsforstyrrelse, hvor der er tilkommet depression eller
angst i kølvandet af den studerendes grundsygdom.
I det følgende beskrives en række overordnede symptomer, som kendetegner de enkelte
lidelser, og som har været udslagsgivende for afgørelserne.
4.1.1 Personlighedsforstyrrelser
Personlighedsforstyrrelser omfatter en række tilstande og adfærdsmønstre, som oftest
er vedvarende afvigende personlighedstræk. Personlighedsforstyrrelserne viser sig som
adfærd, tanker og reaktioner, der er anormale, og personen har ofte nedsat evne til at
begå sig socialt.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
11
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
Notat
I udtrækket af sager ses personlighedsforstyrrelser både i form af ængstelig person-
lighedsstruktur, dependent, emotionel ustabilitet og tvangspræget personlighedsstruk-
tur. Fælles for mange af sagerne, hvor de studerende har fået tildelt handicaptillæg, er,
udfordringer i forhold til sociale relationer, generthed, sårbarhed, usikkerhed, selvde-
struktivitet og i nogle tilfælde selvmordstanker, selvmordsforsøg og problemer med ag-
gressivitet.
I sagerne, hvor der er givet afslag, nævnes nogle af de samme udfordringer i forbindelse
med personlighedsforstyrrelsen, men generelt af lavere sværhedsgrad. Andre begrun-
delser for at give studerende med personlighedsforstyrrelser afslag på deres ansøgning
har været, at de har profiteret af behandlingsforløb og på den måde har opnået gode
mestringsstrategier. Derudover har der været lagt vægt på, om den studerende har væ-
ret i stand til at varetage et lønnet arbejde for nylig.
4.1.2 Angst og OCD (nervøse og stressrelaterede tilstande)
Disse lidelser kan komme til udtryk på mange måder. For nogle kommer angsten som in-
tense reaktioner på bestemte tidspunkter, og for andre er angsten tilstede hele tiden.
Angsten viser sig både som psykiske og fysiske symptomer og kan også have betyd-
ning for adfærden.
Angst ses i flere sager som én ud af flere andre diagnoser. I udtrækket af sager, hvor
studerende har fået godkendt handicaptillæg, optræder panikangst, generaliseret
angst, social angst og/eller OCD-handlemønstre samtidig med andre diagnoser i syv af
sagerne. De diagnoser, som de nervøse og stress-relaterede tilstande ses i sammen-
hæng med, er blandt andre ADHD, ADD, skizofreni, autisme og spiseforstyrrelse.
To studerende er tildelt handicaptillæg på baggrund af reaktioner på svær belastning.
Fælles for disse er, at de pga. traumatiske begivenheder i deres liv har et væsentligt
nedsat funktionsniveau, f.eks. oplever de flashbacks, koncentrationsbesvær og nervøs
spisevægring.
I forhold til de studerende, som har fået afslag på handicaptillæg, ses nervøse og
stressrelaterede tilstande i fem af sagerne. Fælles for dem, som har fået afslag på han-
dicaptillæg, er, at de enten har vist, at de har været i stand til at arbejde i væsentligt
omfang, er velbehandlede, eller at der forventes bedring i tilstanden.
4.1.3 Autismespektrumforstyrrelser
Personer med autismespektrumforstyrrelser er udfordrede i det sociale samspil med an-
dre. Desuden har mange begrænsede særinteresser og stereotype vaner. Forstyrrelsen
er gennemgribende og præger personens udfoldelse i alle situationer.
I udtrækket af sager ses autismespektrumforstyrrelser i form af tilstandene Aspergers
syndrom, infantil autisme og atypisk autisme. Fælles for de studerende, som har fået til-
delt handicaptillæg, er, at de har reducerede sociale kompetencer, behov for struktur og
forudsigelighed, svært ved at kommunikere, og at de hurtigt udtrættes. I nogle af sa-
gerne anføres, at de studerende har isolationstendenser og i andre, at de træffer over-
ilede beslutninger og har aggressiv adfærd.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
12
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
Notat
I afslagene er der bl.a. lagt vægt på, om den studerende har været i arbejde før og under
studiet. Andre har fået afslag, fordi de har opnået gode mestringsstrategier og til en
hvis grad kan håndtere deres udfordringer.
4.1.4 Affektive lidelser og depression
Affektive lidelser omfatter sindslidelser og tilstande, hvor stemningslejet er forandret
enten i retning af depression eller mani/opstemthed. Forskydningen i stemningsleje er
ofte ledsaget af en forandring i aktivitetsniveau. De fleste affektive lidelser optræder
episodisk, og episoderne kan ofte sættes i forbindelse med belastende begivenheder el-
ler situationer.
De studerende, der har fået tildelt handicaptillæg, er diagnosticerede med bipolar af-
fektiv sindslidelse med stemningssvingninger af en sådan grad, at de er ustabile, meget
impulsive og til tider depressive. I udtrækket af sager vedrørende affektive lidelser og
depression, hvor der er givet afslag, er der tale om moderat-, periodisk- eller tilbage-
vendende depression. I to afslag vedrørende tilbagevendende depression opleves god
effekt af behandlingen, ligesom de studerende har været i stand til at arbejde for nyligt,
samt at behandlingsmulighederne ikke er udtømte.
4.1.5 Opmærksomhedsforstyrrelser
Denne gruppe af lidelser er karakteriseret ved mangel på vedholdenhed i aktiviteter,
som kræver fokus, og tendens til at skifte fra den ene aktivitet til den anden uden at
gøre noget færdigt. Personer med opmærksomhedsforstyrrelser viser ofte socialt
uhæmmet adfærd med mangel på normal forsigtighed eller tilbageholdenhed og diag-
nosticeres ofte som ADHD eller ADD, hvis de ellers opfylder de diagnostiske kriterier
herfor.
I de sager, hvor der er tildelt handicaptillæg på baggrund af opmærksomhedsforstyrrel-
ser, er der flere diagnoser til stede hos den enkelte samtidigt. Ofte ses der flere lidelser
sideløbende f.eks. i form af angst og depression sammen med opmærksomhedsforstyr-
relser og andre psykiske og/eller adfærdsmæssige vanskeligheder.
Der findes to sager vedrørende studerende med opmærksomhedsforstyrrelser, der har
fået afslag. Den ene har diagnosen ADHD, hvor den anden, ud over ADHD, også har an-
dre psykiske funktionsnedsættelser. Fælles for de to sager, hvor der er givet afslag, er,
at de studerende på trods af deres udfordringer vurderes stadig at have en arbejdsevne,
fordi de har arbejdet enten før eller under deres studie.
4.1.6 Lidelser inden for det skizofrene spektrum
Denne kategori er kendetegnet ved fundamentale og karakteristiske forstyrrelser i
tænkning og opfattelse samt affladet affekt. Symptomer kan f.eks. inkludere tankepå-
føring eller tanketyveri, tankeudspredelse og tankehørlighed, vrangoplevelse af at blive
styret udefra, hallucination af stemmer, som kommenterer eller diskuterer personen i
tredjeperson. Forløbet kan være kontinuerligt eller episodisk.
Fælles for de studerende med lidelser inden for det skizofrene spektrum, som har fået
tildelt handicaptillæg, er, at de er kognitivt påvirkede, har svært ved at koncentrere sig
Uddannelses- og Forskningsministeriet
13
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
2217072_0014.png
Notat
og oplever udtalt ambivalens, som gør det svært at håndtere hverdagssituationer. Der-
udover har de udfordringer i forhold til sociale situationer, isolation og har oplevet eller
oplever aktuelt høre- og synshallucinationer. I udtrækket af sager findes ingen sager,
hvor der er givet afslag til ansøgere med lidelser inden for det skizofrene spektrum.
4.1.7 Spiseforstyrrelser (Anoreksi og Bulimi)
Anoreksi er karakteriseret ved tilsigtet vægttab fremkaldt og vedligeholdt af patienten
selv. Lidelsen er domineret af forvrænget legemsopfattelse, hvor frygt for fedme og
overvægt optræder som en påtrængende idé, hvorfor lav idealvægt tilstræbes. Sympto-
merne omfatter indskrænket diæt, overdreven fysisk aktivitet, selvfremkaldte opkast-
ninger samt anvendelse af afmagringsmidler og afføringsmidler. Bulimi har visse træk
tilfælles med anoreksi, herunder optagethed af udseende og vægt. Forstyrrelsen er ka-
rakteriseret ved tilbagevendende spiseanfald og overdreven optagethed af vægtkon-
trol, som fører til et mønster af spiseanfald fulgt af opkastninger eller indtagelse af af-
føringsmidler.
I udtrækket af sager fandtes to sager, hvor studerende med spiseforstyrrelser, hen-
holdsvis anoreksi og bulimi, har fået tildelt handicaptillæg, og én sag hvor en studerende
har fået afslag. De to, som blev tildelt handicaptillæg, var begge belastet både psykisk
og fysisk som følge af spiseforstyrrelsen. Den studerende, som fik afslag på sin ansøg-
ning om handicaptillæg, var på ansøgningstidspunktet velbefindende og ikke behand-
lingskrævende, hvorfor det vurderedes, at den studerendes arbejdsevne ikke var væ-
sentligt påvirket af funktionsnedsættelsen.
4.2 Neurologiske lidelser
Neurologiske lidelser omfatter en række sygdomme og tilstande, som omhandler hjer-
nen og nervesystemet. Af neurologiske lidelser kan nævnes f.eks. hjerneblødning og
blodprop i hjernen, migræne, hovedtraume, epilepsi og besvimelser, lammelser og føle-
forstyrrelser, hukommelsesproblemer og demens, hjernesvulster, sklerose, svimmelhed
og rysten.
Tabel 4: Neurologiske lidelser
1
Funktionsnedsættelser
Hovedpine
Sklerose
Epilepsi
I alt
Tildeling
10
5
3
18
Afslag
8
8
4
20
I alt
18
13
7
38
1. Tabellen viser fordelingen på skjulte neurologiske lidelser og tildeling/afslag i de gennemgående sager
Som det fremgår af tabel 4, er der kun inddraget 38 sager ud af 50 i den endelige ana-
lyse, da der alene er medtaget de typer af sager, hvor det er muligt at udlede generelle
tendenser ud fra den definition af skjulte handicap, der er lagt til grund i undersøgelsen. I
de resterende 12 sager er lidelserne af en sådan karakter, at de ikke umiddelbart kan
betegnes som skjult handicap. Det drejer sig om studerende med eksempelvis muskel-
svind, rygmarvsbrok og Tourettes syndrom.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
14
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
Notat
4.2.1 Hovedpine
I udtrækket
af sager i kategorien ”Neurologiske lidelser” kan mange af disse kategorise-
res som hovedpineproblematikker.
Kategorien ”Hovedpine” indeholder ansøgere,
som har mén efter hovedtraumer, spæn-
dingshovedpine og migræne. Der er både tale om studerende, som har pådraget sig en
funktionsnedsættelse som følge af ulykker som hjernerystelse eller lignende, og stude-
rende, som lider af andre hovedpinetyper som spændingshovedpine, Hortons hovedpine
og migræne. Hovedpineanfald og migræne varierer i sværhedsgrad og vurderes ud fra
flere faktorer. Det indgår i vurderingen, hvor ofte ansøgeren har hovedpineanfald og den
registrerede smerteintensitet. Smerterne måles ud fra en såkaldt VAS-skala, som i
langt de fleste sager foreligger i de lægefaglige oplysninger. Skalaen går fra nul til ti,
hvor nul er, når der ikke er nogen smerter tilstede, og ti indikerer den værste smerte, man
kan forestille sig. Desuden indgår oplysninger om, hvad der udløser hovedpinen, og i
hvilket omfang hovedpinen kan forebygges eller behandles.
Fælles for mange af sagerne, hvor studerende med hovedpineproblematikker er blevet
tilkendt handicaptillæg, er, at deres smerter påvirker funktionsniveauet væsentligt.
Nogle af de studerende oplever hovedpine 10 til 15 gange om måneden, som placeres
øverst på VAS-skalaen. Andre studerende har kronisk hovedpine. Derudover er det i
mange af sagerne lægefagligt vurderet, at fysisk aktivitet og stress forværrer tilstan-
den. I sagerne vedrørende post commotionelt syndrom (hjernerystelse) er symptomer
som træthed, hukommelsesbesvær, koncentrationsbesvær, svimmelhed og lyd- og lys-
følsomhed særlig udtalt.
I de sager, hvor der er givet afslag på ansøgningen om handicaptillæg, er det vurderet,
at varigheden og/eller sværhedsgraden af den studerendes funktionsnedsættelse ikke
er tilstrækkelig. I mange af sagerne beskrives flere af de samme symptomer, men af la-
vere sværhedsgrad og/eller hyppighed af hovedpineanfald. Herudover har det været til-
lagt vægt, om der var en god prognose, som talte imod en varig funktionsnedsættelse,
om der var andre behandlingsmuligheder af ikke indgribende karakter, der endnu ikke
var afprøvet, og/eller om den studerende for nylig havde været i stand til at varetage et
arbejde.
4.2.2 Sklerose
I sager, hvor studerende med sklerose har søgt om handicaptillæg, beskrives symptomer
som træthed, kraftnedsættelse, hukommelsesbesvær og svimmelhed. I sagerne, hvor der
er tildelt handicaptillæg, er et udtalt symptom fatigue, som vil sige, at den studerende
oplever en udtalt mathed og træthed både i krop og i hoved, som ikke afhjælpes ved
hvile.
I sagerne, hvor der er givet afslag, er det med begrundelsen, at tilstanden er stabil, eller
at den studerende er velbefindende og derfor ikke lever op til kravet om en væsentlig
funktionsnedsættelse.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
15
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
2217072_0016.png
Notat
4.2.3 Epilepsi
Ved epilepsi forstyrres hjernens normale elektriske aktivitet, hvilket kan resultere i et
epileptisk anfald. Epileptiske anfald skyldes en pludseligt opstået unormal synkron elek-
trisk impulsaktivitet i hjernen, og samordningen mellem de forskellige hjernedele for-
styrres. Et anfald viser sig ved, at hjernens normale funktion ophæves samtidig med
trækninger i musklerne, tab af bevidsthed og/eller taleforstyrrelser og andre kognitive
påvirkninger.
I sagerne, hvor studerende har fået tildelt handicaptillæg på baggrund af epilepsi, er
symptomer som krampeanfald, koncentrationsbesvær, kognitive udfordringer og træt-
hed særligt udtalte.
Fælles for de udtrukne sager, hvor der er givet afslag, er, at den studerende lægefagligt
vurderes at være velbehandlet og anfaldsfri. Derudover havde flere af de studerende for
nyligt været i stand til at arbejde.
4.3 Andre lidelser
I denne kategori findes en række af sager, som hører under betegnelsen intern medicin
f.eks. tarmsygdomme, reumatologiske lidelser, funktionelle lidelser, hjertesygdomme,
lungesygdomme, stofskiftesygdomme og sukkersyge. Lidelserne udspringer som ud-
gangspunkt ikke fra bevægeapparatet, det neurologiske område eller fra høre- eller
synssanserne.
Tabel 5: Andre lidelser
1
Funktionsnedsættelser
Tarmlidelser
Lunge-, hjerte- og nyresygdomme
Reumatologiske og funktionelle li-
delser
Stofskiftesygdomme og diabetes
Endometriose
I alt
1.
Tildeling
8
5
4
1
2
20
Afslag
14
2
2
4
0
22
I alt
22
7
6
5
2
42
Tabellen viser fordelingen på andre skjulte lidelser og tildeling/afslag i de gennemgående sager
I kategorien ”Andre lidelser” er der indgået 42 sager, hvor der kan udledes generelle ten-
denser, jf. tabel 5. Fælles for lidelserne er, at træthed og smerter er en udpræget del af
symptomatologien afhængig af, hvordan den enkelte responderer på behandlingen. I de
resterende 8 sager er der tale om ansøgere med flere konkurrerende lidelser og sympto-
mer, som gør det vanskeligt at udlede en entydig begrundelse for afgørelserne. Derud-
over indeholder kategorien også studerende, som søger på grund af læse-skrivevanske-
ligheder, hvilket der isoleret set ikke tildeles handicaptillæg for.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
16
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
Notat
4.3.1 Tarmsygdomme
Størstedelen af sagerne,
som visiteres i kategorien ”Andre
lidelser”, vedrører tarmsyg-
domme. I kategorien af tarmsygdomme findes primært diagnoserne Morbus Crohn og
Colitis Ulcerosa, som begge er kroniske betændelsestilstande i tarmen. De hyppigste
symptomer er mavesmerter, vægttab, diarré, blod i afføringen og træthed. Fælles for
begge sygdomme er, at der både kan være perioder med ro i sygdommen og perioder
med aktivitet. Varigheden og hyppigheden af disse perioder er individuelle og svære at
forudsige. Sygdomsforløbene afhænger dog af, i hvilket omfang den enkelte responde-
rer på behandlingen, som typiske er medicinsk behandling og i nogle tilfælde operation.
Fælles for de studerende, som tildeles handicaptillæg på baggrund af tarmsygdomme,
er, at de har svært ved at varetage et arbejde på grund af ofte gentagende sygdoms-
perioder med mavesmerter og problemer med diarré. I en del af sagerne er den stude-
rendes psykiske tilstand påvirket som følge af sygdomsperioderne, hvilket kan medføre
en depression.
Når studerende med tarmsygdomme får afslag på deres ansøgning om handicaptillæg
er det ofte, fordi de er medicinsk velbehandlede, og der ikke er beskrevet betydelig syg-
domsaktivitet. Gener i form af træthed og smerter ses ofte, men i disse sager er det
vurderet, at symptomerne ikke har et omfang, som forhindrer den studerende i at kunne
påtage sig et arbejde ved siden af studiet.
4.3.2 Lungesygdomme, hjertesygdomme og nyresygdomme
Der er relativt få studerende, der har søgt handicaptillæg med enten lunge-, hjerte- eller
nyresygdom.
Lungesygdomme:
I udtrækket har kun én studerende fået tildelt handicaptillæg på baggrund af den lun-
gerelaterede sygdom Cystisk Fibrose. Den studerende har nedsat lungefunktion og kro-
niske stafylokokker. Den livsforlængende behandling er tidskævende, og den studerende
vurderes ikke at have energi til at varetage et arbejde ved siden af studiet.
4.3.2.1
Hjertesygdomme:
Fælles for de tre studerende med hjertesygdomme, som har fået tildelt handicaptillæg,
er, at hjertelidelsen medfører væsentlig træthed og nedsat energiniveau. Derudover er
de påvirket psykisk på grund af deres lidelse.
4.3.2.2
Nyresygdomme:
Af de udtrukne sager er der tre studerende, som har søgt om handicaptillæg på bag-
grund af nyresygdomme. En har fået tildelt, og to har fået afslag på deres ansøgning.
Den studerende, som har fået godkendt handicaptillæg, skal have en nyretransplanta-
tion i fremtiden og er kronisk træt. De to studerende, som har fået afslag, er begge i god
symptomdæmpende behandling, og symptomerne på deres sygdomme er ikke tilstræk-
keligt invaliderende til, at de opfylder kriteriet om væsentlig funktionsnedsættelse.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
17
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
Notat
4.3.3 Reumatologiske og funktionelle lidelser
Reumatologiske lidelser består af en uensartet gruppe af sygdomme, som fremkalder
smerter og tab af bevægelsesfunktioner. Få af sygdommene er livstruende, men mange
er truende for livskvaliteten. De mest almindelige symptomer ved reumatologiske lidel-
ser er smerter, træthed og ubehag fra muskel- og skeletsystemet.
I de to sager, hvor studerende med reumatologiske lidelser, har fået tildelt handicaptil-
læg, har de studerende mange smerter, der påvirker deres funktionsniveau.
I udtrækket af sager findes der ingen sager, hvor der er givet afslag til studerende med
reumatologiske lidelser.
Funktionelle lidelser hører ofte under reumatologien og er en samlebetegnelse for en
gruppe af sygdomme, hvor man er belastet af eller bekymret for fysiske symptomer,
som gør det svært at fungere i dagligdagen, f.eks. fibromyalgi og kronisk træthedssyn-
drom. Endvidere er det en betingelse, at symptomerne ikke kan tilskrives en anden
kendt og veldefineret diagnose. Ansøgere med en diagnosticeret funktionel lidelse har
ofte været i et langvarigt og tidskrævende udredningsforløb, idet diagnosen udelukker
andre kendte sygdomme. De studerende, der har fået tildelt handicaptillæg, har det til
fælles, at de er stærkt påvirkede, og at de har været i et længerevarende afklaringsfor-
løb.
Afslagene er begrundet i, at de studerende har måder at afhjælpe symptomerne på med
tilpasning af aktiviteter til deres fysiske formåen, kostomlægning og træning.
4.3.4 Stofskifte sygdomme og diabetes
Stofskiftesygdomme og diabetes hører under det endokrinologiske område.
Stofskiftet påvirker alle kroppens celler og har stor betydning for det fysiske og psyki-
ske helbred. Kroppens stofskiftehormoner reguleres i samspil mellem hypofysen og
skjoldbruskkirtlen. En stofskiftesygdom er en såkaldt autoimmun sygdom, hvor kroppen
danner antistoffer mod skjoldbruskkirtlen, så produktionen af stofskiftehormon bliver
overaktiveret eller for sparsom.
Hvis stofskiftet er for højt eller for lavt, kan det bl.a. føre til symptomer i form af træt-
hed, kuldskærhed og gener i muskler og led, væskeophobning og nedsat appetit og kan
variere fra milde til alvorlige. Endvidere kan der ofte opstå en depressiv tilstand i forbin-
delse med ubehandlet stofskiftesygdom. Ved stofskiftesygdom behandles den enkelte
medicinsk og/eller ved operation.
I udtrækket af sager er én studerende med stofskiftesygdom blevet tildelt handicaptil-
læg, da vedkommende har koncentrationsbesvær, udtrættes hurtigt og har kroniske
smerter.
De to studerende, som har fået afslag, er begge diagnosticerede med Hashimoto Thy-
reoiditis, som er en kronisk inflammationstilstand i skjoldbruskkirtlen, som kan føre til
for lavt stofskifte. I begge sager beskrives gener i form af smerter, træthed, koncentra-
tionsbesvær og svimmelhed. I det ene afslag lægges vægt på, at den studerende aktuelt
ikke er i relevant behandling, og i det andet afslag har lægen vurderet, at den stude-
rende ikke har nogen skånebehov.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
18
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
Notat
Diabetes (sukkersyge) opstår, hvis bugspytkirtlen ikke eller kun delvist producerer insu-
lin. Der er forskellige former for diabetes, men de gennemgåede sager er primært stude-
rende med insulinkrævende diabetes, type 1. I forbindelse med diabetes er der risiko for
følgesygdomme i form af svækket syn, blindhed, nyreskader, sår på fødder, risiko for
amputation, påvirkning af nervebaner, hvorfor det er meget vigtigt, at den enkelte sør-
ger for regelmæssig måling af blodsukker og tager den ordinerede medicinske behand-
ling. En velreguleret diabetes medfører som udgangspunkt ikke nedsat erhvervsevne.
I udtrækket af sager findes der ingen sager, hvor der er tildelt handicaptillæg til stude-
rende med diabetes.
De to afslag er begrundet i, at de studerende har en velreguleret sukkersyge, og at der
ikke er beskrevet følgesygdomme af nævneværdig karakter. Der er derfor lagt vægt på,
at tilstanden ikke er af tilstrækkelig sværhedsgrad til, at de studerende ikke kan arbejde
ved siden af studiet.
4.3.5 Endometriose
Endometriose er en tilstand hvor væv af samme type som slimhinden i livmoderen også
sidder uden for livmoderen. Disse slimhindeområder bliver påvirket af hormoner på
samme måde som slimhinden i livmoderen. Derfor vil områder med endometriose også
bløde under menstruation, hvilket kan medføre stærke smerter.
Der er to sager i udtrækket, hvor studerende har fået tildelt handicaptillæg. I begge sa-
ger beskrives de studerende, som at have svære smerter, som er særligt udtalte ved
menstruation og ægløsning.
I udtrækket af sager findes der ingen sager, hvor der er givet afslag til studerende med
endometriose.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
19
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
Notat
5. Konklusion på
analyse:
5.1 Psykiske lidelser
Fælles for mange af de studerende med psykiske lidelser, som får tildelt handicaptillæg,
er, at de er udfordrede i forhold til at begå sig socialt, og nogle isolerer sig for at undgå
social kontakt. Flere af de studerende oplever koncentrationsbesvær og/eller svingnin-
ger i stemningslejet, og nogle har en selvdestruktiv adfærd psykisk og/eller fysisk.
Det gør sig generelt gældende, at mange studerende har flere psykiske diagnoser side-
løbende. Dette gør det vanskeligt at konkludere entydigt, hvad der har været udslagsgi-
vende for tildelingen af handicaptillægget. Hvis disse funktionsnedsættelser samlet set
vurderes at begrænse den studerendes erhvervsevne, vil den studerende få tildelt han-
dicaptillæg ud fra en helhedsvurdering.
De studerende, som får afslag i kategorien ”psykiske lidelser”, får det ofte på baggrund
af, at de enten har vist at have været i stand til at arbejde før eller under studiet, eller
fordi de vurderes at være velbefindende enten på baggrund af behandling, eller fordi de
har gode mestringsstrategier til at håndtere funktionsnedsættelsen. En psykisk lidelse
er således ikke ensbetydende med et betydeligt nedsat funktionsniveau og erhvervs-
evne.
5.2 Neurologiske lidelser
De neurologiske lidelser er en noget mindre kategori end psykiske lidelser. I denne kate-
gori har størstedelen af de studerende søgt handicaptillæg på baggrund af hovedpine-
problematikker. I vurderingen lægges vægt på varighed, hyppighed og sværhedsgrad af
hovedpineanfaldende. Hvis det vurderes, at smerterne er tilstrækkeligt invaliderende, vil
der kunne tildeles handicaptillæg. De studerende, som får tildelt handicaptillæg, har haft
10 til 15 månedlige hovedpineanfald ledsaget af symptomer som træthed, hukommel-
sesbesvær, koncentrationsbesvær, svimmelhed og lyd- og lysfølsomhed i udtalt grad.
For de studerende, som får afslag, er det ofte begrundet i, at de har vist at være i stand
til at arbejde før studiestart, at prognosen er god, at behandlingsmulighederne ikke er
udtømte, eller at de studerende er velbefindende på den ordinerede behandling.
5.3 Andre lidelser
Kategorien andre lidelser er den mest mangfoldige kategori, fordi den rummer de funkti-
onsnedsættelser, som ikke kan placeres i nogen af de andre kategorier. De fleste af de
studerende, som søger om handicaptillæg i denne kategori, gør det på baggrund af
tarmlidelser. For de studerende, som får tildelt handicaptillæg på baggrund af tarmlidel-
ser, er symptomer som træthed, kraftige smerter, hyppige toiletbesøg og gentagende
Uddannelses- og Forskningsministeriet
20
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
Notat
sygdomsperioder særligt udtalte. Flere oplever desuden at være psykisk påvirket af li-
delsen.
Afslagene er begrundet i, at de studerende er velbehandlede, og at sværhedsgraden af
funktionsnedsættelserne ikke er tilstrækkeligt invaliderende til at der kan tildeles han-
dicaptillæg.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
21
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
Notat
Bilag 1:
Regelgrundlaget
SU-handicaptillægsordningen blev indført ved lov nr. 1225 af 27. december 2003 om
ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (tillæg til uddannelsessøgende i videregå-
ende uddannelser med varig funktionsnedsættelse) og trådte i kraft den 1. august 2004.
Handicaptillægget blev indført, fordi en del studerende med handicap havde en betyde-
lig begrænset evne til at påtage sig et arbejde ved siden af studiet. De kunne derfor
ikke som andre studerende supplere deres SU med indtægter fra erhvervsarbejde.
Før handicaptillægsordningen trådte i kraft, var studerende med handicap henvist til at
søge om økonomisk støtte efter revalideringsbestemmelserne ved kommunernes soci-
alforvaltninger. Ved ansøgning om revalidering vurderede kommunen, hvordan den unge
hurtigst kunne bringes i arbejde. Hvis dette var uddannelse, skulle det være den korteste
uddannelse, der kunne opfylde formålet. På denne måde blev studerende med handicap
udsat for ”skrappere optagelseskriterier”
end andre studerende, idet studerende med
handicap ikke alene skulle være studieegnede som andre uddannelsessøgende, de
kunne ikke selv vælge uddannelsen, hvis denne ikke var den korteste vej til beskæfti-
gelse.
Formålet med indførslen af handicaptillægsordningen var at afskaffe dette og dermed
ligestille studerende med handicap med andre studerende i forhold til frit at kunne
vælge studie og at kunne forsørge sig under uddannelsen.
Et af de væsentligste kriterier for at modtage handicaptillæg er, at den studerende har
en varig og væsentlig funktionsnedsættelse, som forhindrer den studerende i at vare-
tage et arbejde ved siden af studiet.
Selvom den studerende modtager handicaptillæg, er vedkommende ikke afskåret fra at
afprøve sin erhvervsevne eller påtage sig et erhvervsarbejde. Når man modtager handi-
captillæg, har man et fribeløb på 3.256 kr. om måneden for de måneder svarende til et
årsfribeløb på 39.072 kr., hvis man modtager handicaptillæg hele året (2019-satser).
Den studerende kan arbejde inden for disse rammer, og der tages ikke hensyn til, hvor-
når i støtteåret indkomsten faktisk er tjent, hvilket øger både muligheden og fleksibili-
teten i forhold til at opnå erhvervserfaring i løbet af studiet. I særlige tilfælde kan den
studerende fravælge handicaptillægget og dermed opnå et højere fribeløb. Hvis den
studerende fravælger handicaptillæg ud over en kortere periode, kan det dog give an-
ledning til at sætte spørgsmålstegn ved, om den studerende opfylder betingelserne for
at blive tildelt handicaptillæg.
Studerende på videregående uddannelser har siden 2004 haft mulighed for at få handi-
captillæg, og siden 1. januar 2019 har studerende på erhvervsuddannelser fået mulighed
for at få handicaptillæg.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
22
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
Notat
Bilag 2: Hvordan
behandles ansøgninger
om handicaptillæg
Det er Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte, der vurderer, om den stude-
rende er berettiget til handicaptillæg.
Når styrelsen vurderer ansøgninger om handicaptillæg, sker det på baggrund af læge-
faglige oplysninger. Der bliver først og fremmest taget stilling til, om der er tale om en
varig lidelse. Derefter skal det vurderes, i hvilket omfang lidelsen påvirker den studeren-
des funktionsniveau og erhvervsevne.
Konkret betyder det, at styrelsen med udgangspunkt i de lægefaglige oplysninger ser
på:
1.
2.
3.
4.
lidelsens karakter/diagnose.
oplysninger om, hvilke symptomer der er beskrevet.
hvordan symptomerne påvirker den studerendes funktionsevne.
om der er iværksat behandling, og hvilken effekt behandlingen har, f.eks. om den
studerende forventes at blive helt rask, og i hvilket omfang behandlingen redu-
cerer symptomerne.
om der er beskrevet restsymptomer eller bivirkninger af væsentligt omfang ef-
ter den iværksatte behandling.
5.
Derudover inddrager styrelsen oplysninger om, hvorvidt den studerende har eller har
haft arbejde. Erhvervsarbejde kan være et hvilket som helst job, den studerende kan på-
tage sig ved siden af studiet. Arbejdet kan eventuelt være henlagt til ferier eller under-
visningsfrie perioder. Jobbenes studierelevans, lokale forhold eller beskæftigelsessitua-
tion er ikke en del af vurderingen. Hvis den studerende er ophørt med at arbejde, kan år-
sagen til dette også indgå i en vurdering.
Endvidere kan tidligere uddannelsesoplysninger også indgå i vurderingen, f.eks. hvis den
studerende har haft talrige studiestart og afbrud, kan dette være med til at indikere
vanskeligheder ved at overkomme et studie med eller uden erhvervsarbejde sideløbende
som følge af handicappet.
Vurderingen er skønsbaseret og sker altid på baggrund af en individuel vurdering af sa-
gen. Studerende, der har de samme diagnoser/lidelser/handicaps, har hver sin sygdoms-
historie og hver sit behandlingsforløb. Sygdomsforløb og den aktuelle helbredsmæssige
tilstand kan være forskellig fra person til person og variere lige fra at være symptomfri
til sygdom i let til svær grad.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
23
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
Notat
Oplysninger om specialpædagogisk støtte kan også indgå i vurderingen. Det skal dog
bemærkes, at selvom en studerende på grund af en funktionsnedsættelse har vanske-
ligheder i forhold til selve studiet, f.eks. bruger længere tid på sit studie, herunder lektie-
læsning og forberedelse, er det ikke ensbetydende med, at man også er berettiget til
handicaptillæg. Denne gruppe studerende har mulighed for at blive helt eller delvist
kompenseret via SPS-støtte.
Det indgår ikke i vurderingen, hvorvidt den studerende, som følge af sin funktionsned-
sættelse, bruger længere tid på sit studie. Sociale og økonomiske forhold, f.eks. forsør-
gerforpligtelser, indgår heller ikke i vurderingen. Afgørelsen sker alene på baggrund af en
vurdering af den studerendes erhvervsevne.
I sager, hvor studerende f.eks. har været udsat for et alvorligt ulykkestilfælde, som har
medført en meget betydelig funktionsnedsættelse, og hvor de helbredsmæssige følger
efter ulykken ikke kan fastslås på afgørelsestidspunktet, kan styrelsen bevilge et tids-
begrænset handicaptillæg. Det samme gælder for studerende, der rammes af sygdom,
som potentielt medfører varige og betydelige helbredsmæssige gener. Når tillægget ud-
løber, har den studerende mulighed for at søge igen med nye lægelige oplysninger, der
beskriver sygdoms- og behandlingsforløbet samt effekten heraf. På baggrund heraf kan
styrelsen genvurdere sagen og forlænge, godkende eller give afslag på ansøgningen.
Der tages ikke stilling til den studerendes studieegnethed eller krav om, at den pågæl-
dende uddannelse på så kort tid som muligt skal kunne bringe den studerende ind i eller
tilbage på arbejdsmarkedet. Der tages udelukkende stilling til den studerendes er-
hvervsevne i forhold til varetagelse af arbejde ved siden af studiet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
24
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Undersøgelse om praksis for behandling af ansøgninger om handicaptillæg, fra uddannelses- og forskningsministeren
Notat
Bilag 3: Metoden bag
undersøgelsen
Der
er udvalgt ca. 150 sager i kategorierne ”Psykisk funktionsnedsættelse”, ”Neurologisk
lidelse” og ”Andre lidelser” (50 sager i hver kategori), jf. undersøgelsens definition af
skjulte handicap. Sagerne, som alle er fra 2018, udgør 5,4 procent af de i alt 2771 ansøg-
ninger, som styrelsen behandlede i disse kategorier. Sagerne er tilfældigt udtrukket, for-
delt ligeligt mellem godkendte handicaptillæg og afslag. Det er styrelsens erfaring, at de
skjulte handicaps er repræsenteret i disse handicapkategorier. Antallet af udtrukne sa-
ger er fastsat med henblik på at opnå et tilstrækkeligt grundlag for at udlede typer af
funktionsnedsættelse inden for skjulte handicap, der går igen i flere sager og fører til
henholdsvis afslag eller bevilling af handicaptillæg.
Inden
for kategorien ”Psykisk funktionsnedsættelse” resulterer gennemgangen af sager
i mere end 50 registrerede psykiatriske diagnoser. Dette skyldes, at der i kølvandet af
den studerendes grundsygdom ofte optræder andre psykiske lidelser. Det drejer sig ty-
pisk om angst og depression.
Inden for de andre kategorier ”Neurologiske lidelser” og ”Andre lidelser” resulterer gen-
nemgangen af sager i mindre end 50 sager. Det skyldes, at kategorierne repræsenterer
en meget stor diagnostisk mangfoldighed og forskelligartethed, hvilket gør det vanske-
ligt at udlede generelle tendenser i disse sager.
Sagerne er gennemgået systematisk og kategoriseret inden for specifikke lidelser eller
sygdomsområder. Sagerne er gennemgået med henblik på at udlede typiske karakteri-
stika, herunder symptomer og funktionsnedsættelse som følge af den pågældende li-
delse. Formålet er at tydeliggøre, hvad der har været udslagsgivende for afgørelserne.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
25