Til:
Uddannelsesminister
Ane Halsboe-Jørgensen
10. juni 2020
Kære Ane Halsboe-Jørgensen
Har du hørt om den nye regel, at hospitalsoverlæger nu degraderes til reservelæger, hvis de skifter
hospital. Det gælder også de overlæger, der i dag fungerer som faglige vejledere samt ansætter og
eksaminerer nye reservelæger.
Det lyder skørt. Heldigvis er det ikke sandt - altså for lægerne! Men det er det for os som lektorer
på landets UC’er.
En ny teknisk tolkning fra 2019 betyder, at lektorer, som blev lektorbedømt før 2013 får frataget
denne bedømmelse, hvis de skifter arbejdsplads, altså UC.
Den nye tolkning giver absurde scenarier for os alle i UC-verdenen.
Det gælder fx for de lektorer, som allerede vejleder og eksaminerer nyansatte kolleger til at opnå
lektortitlen. Altså specialiserede medarbejdere, som naturligvis løbende kompetenceudvikler sig
og dermed videreudvikler deres faglige område, hvilket jo er baggrunden for, at de kan vejlede nye
kolleger.
Det gælder fx de lektorer, som gennem en årrække har udviklet fag og profession med
undervisning og skrevet lærebøger, og som flytter fra... lad os sige Frederikshavn til København.
De konverteres tilbage til start og må begynde i en adjunktstilling. I øvrigt også med lavere løn.
Og det gælder fx også de kolleger, som i en årrække kunne vælge mellem at meritere sig gennem
den gamle lektorordning (fra før 2013) og den nye. Altså reelt valget mellem en ugyldig
lektorordning og en gyldig, ifølge tolkningen fra 2019.
Fra alle faglige og logiske vinkler er det åbenlyst absurd.
Men også på andre områder er det svært at finde en passende og positiv betegnelse for denne
tolkning. Økonomisk og ressourcemæssigt er det naturligvis uansvarligt, og heller ikke i et
uddannelsespolitisk eller menneskeligt livsperspektiv er det let at finde gode argumenter.
Det vil selvfølgelig heller ikke gøre noget godt for den geografiske mobilitet og
udkantsproblematikken.
Den nye tolkning skaber naturligvis også rekrutteringsmæssige problemer, foruden en
fundamental mistillid til vores meriterings- og uddannelsessystem i almindelighed. Hvis ministeriet
én gang har fjernet opnåede meritter på blankt papir pga. en meningsløs tolkning, så kan ingen jo