Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del Bilag 125
Offentligt
2193470_0001.png
Infrastruktur for vidensformidling
På samme måde som samfundet har brug for tro-
værdige nyhedskilder, er der behov for troværdige
kilder til formidling af videnskabelig viden til almen-
heden, i et nøgternt og let tilgængeligt sprog.
lex.dk
er den infrastruktur, hvor forskerne har mulighed for
at formidle deres forskning, uden at artiklerne skal
spidses til for at passe til en journalistisk vinkling.
Finansieringen af
lex.dk
og
organiseringen af arbejdet
lex.dk
er finansieret af en finanslovsbevilling på 23
mio. kr. i perioden 2019-22. Til at udføre arbejdet er
der oprettet
Foreningen lex.dk,
der har til formål at
etablere og drive en frit tilgængelig dansksproget
digital platform for autoritativ viden til brug for fol-
keoplysning overfor det danske samfund, herunder
folkeskoler, gymnasier, universiteter, læreanstalter
m.m. og bibliotekerne. Foreningen har ikke til formål
at skabe økonomisk overskud til udlodning blandt
sine medlemmer, og medlemmerne har intet krav
herpå.
Foreningen er stiftet af Gyldendal A/S, der bidra-
ger med rettighederne til Den Store Danske, G.E.C.
Gads Fond, der bidrager med rettighederne til Trap
Danmark, Danske Universiteter, der bidrager med
kontakten til forskerne, og Det Danske Sprog- og
Litteraturselskab, der bidrager med sine ordbøger.
Viden
Den Store Danske
Den Store Danske blev med 161.000
artikler lanceret online i 2009. Artiklerne
var baseret på Gyldendals leksika, blandt
andet Den Store Danske Encyklopædi.
Alle artikler er skrevet og godkendt af
fagfolk. Den Store Danske er med ca.
900.000 månedlige brugere blandt de
mest besøgte danske hjemmesider.
”De otte danske universiteter ser
lex.dk
som
en styrkelse af den demokratiske samtale og
bakker helhjertet op om projektet.”
Anders O. Bjarklev og Per Michael Johansen,
formand og næstformand for Rektorkollegiet,
5. februar 2019.
har
værdi
Videnskabens stemme
Særligt i samfundsdebatter er det vigtigt, at forskere
når ud med robust viden og fakta.
lex.dk
rummer videnskabeligt funderet indhold, også i
stridsspørgsmål.
lex.dk
har ikke som mål i sig selv,
at indholdet skal virke “neutralt” eller gengive, hvad
de fleste mennesker er enige om. Derimod skal
lex.dk
gengive, hvad de fleste forskere er enige om
– og hvad de er uenige om, når det er relevant.
Trap Danmark
Trap Danmarks 6. udgave er et om-
fattende univers af levende fortællinger,
tværfaglige beskrivelser og leksikale
informationer om Danmark. Her samles
den væsentligste viden om landets
geologi, geografi, biologi, arkæologi,
historie, kultur, kunst, arkitektur samt
samfunds- og erhvervsliv i et bogværk
på 34 bind på over 10.000 sider. Trap
Danmark udkommer for første gang
som digitalt topografisk opslagsværk i
samarbejde med bl.a. Nationalmuseet,
Det Kgl. Bibliotek, Rigsarkivet og Slots-
og Kulturstyrelsen.
Åbenhed om, hvem der skriver
At kunne være kildekritisk er en stadig vigtigere for-
udsætning for at kunne navigere i en fortsat stigen-
de informationsmængde. På
lex.dk
skal det fremgå
tydeligt, hvem der står bag al aktivitet, og derfor
kræver vi, at alle bidragydere skriver under med
deres fulde navn. Derudover vil hver eneste revision
af hver eneste artikel være tilgængelig: Man kan se,
hvem der har foreslået ændringer, og, lige så vigtigt,
hvem der har godkendt dem.
faenodesign.dk 5546-0919
lex_folder_105x297_9k_REN170919.indd 1
17/09/2019 16.57
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 125: Materiale til Foreningen lex.dk's foretræde den 26. maj 2020
2193470_0002.png
Viden
har
værdi
Viden har værdi
Korrekt og sikker viden er en forudsætning for at
forstå, for at kunne argumentere og for at kunne
deltage i den demokratiske samtale. I dag er inter-
nettet det fælles offentlige rum, hvor vi lærer, læser
og debatterer. Her møder vi en uoverskuelig mæng-
de forskellige kilder. Det kan ofte være vanskeligt at
spore ophav til fakta og afgøre, om noget er korrekt,
ikke mindst når det gælder samfundsaktuelle emner,
som diskuteres, og som vi er uenige om.
Der mangler hverken viden eller holdninger; men
det kan være vanskeligt at skelne mellem rigtigt og
forkert. Der mangler troværdig, velformidlet viden
fra en sikker kilde – på dansk og med et dansk afsæt.
lex.dk
sikrer pålidelig, velformidlet og sikker viden
fra anerkendte kilder på dansk og med et dansk
afsæt ved at give fri digital adgang uden reklamer
til de vigtigste opslagsværker i Danmark, herunder
navnlig Den Store Danske og Trap Danmark. De
kortere faktuelle artikler og de længere encyklo-
pædiske artikler vil løbende blive opdateret og
ajourført med nyeste viden af de bedste fagfolk i
Danmark. Værkerne på platformen vil blive bundet
sammen med links og tematiske sammenstillinger
til et nyt hele, der vil give brugerne mulighed for
både indsigt og overblik.
Samfundsopgaven
På internettet møder vi en jungle af information,
hvor det ofte kan være vanskeligt at skelne mellem
hvad der er sandt og usandt, og hvilke interesser
afsenderen af et budskab har. Dertil kommer, at
enkelte aktører arbejder aktivt med at sprede løgn
og propaganda igennem falske nyheder og falsk
forskning.
lex.dk
i undervisningen
lex.dk
henvender sig i høj grad til elever og stu-
derende. Blandt de ca. 900.000 månedlige besø-
gende på Den Store Danske er skolesøgende den
største brugergruppe.
En autoritativ kilde
Den faglige kvalitet er
lex.dk’s
eksistensgrundlag.
Formålet er at udgive indhold skrevet af de bedste
eksperter i Danmark. Artiklerne er kvalitetssikrede
med hensyn til faglig pålidelighed og muligheden
for kildekritik.
lex.dk
samler fakta, definerer begre-
ber og formidler analytiske fremstillinger af emner,
begivenheder og personer – skrevet af fagfolk. Men
modellen er ikke komplet uden mulighed for bru-
gernes deltagelse, både for at sikre transparens,
engagement og legitimitet. Alle får mulighed for
at bidrage med ændringsforslag og kommentere
artikler. Sådan sørger vi for, at
lex.dk
drager nytte af
den viden, som findes i samfundet, samtidig med
at
lex.dk
ikke bliver elitært og fjernt fra almindelige
mennesker. Det gør det også lettere at holde indhol-
det opdateret i en verden i konstant forandring.
“Danske Medier støtter planerne om
lex.dk,
hvor vigtige informationer om Danmark og
danskerne samles og løbende opdateres…. I
en tid med hastig spredning af falske nyheder
på de sociale platforme er det de redigerede
mediers fortsatte opgave at tilvejebringe
mediebrugerne med korrekt information.”
Morten Langager, adm. direktør, Danske Medier,
11. februar 2019.
“Folkeskolen har behov for, at eleverne har
fri adgang til autoritativ viden, der kan give
dem indsigt i deres egen situation og et
udsyn i forhold til omverden … Dette er en
grundlæggende forudsætning for elevernes
demokratiske dannelse. Det er Danmarks
Lærerforenings opfattelse, at
lex.dk
vil
kunne samle oplysninger baseret på vores
bedste viden og formidlet på en måde, der
gør dem brugbare for eleverne i folkeskolen.”
Anders Bondo Christensen, formand for
Danmarks Lærerforening, 6. februar 2019.
“Vores elever arbejder hver dag med faglig
viden på forskellige taksonomiske niveauer,
og vi må desværre konstatere, at Wikipedia
i nogle sammenhænge har opnået en
nærmest monopol-agtig position. Det er
på nogle måder uheldigt. Wikipedia er sine
kvaliteter i øvrigt ufortalte ofte kortfattet
i sin danske udgave, kontroversielle emner
kan være behandlet med en vis ideologisk
farvelægning, og den bedre og fyldigere
engelske udgave har naturligvis ikke
specifik dansk viden. Derfor vil en samlet
indgang til dansk og fagligt valideret viden
give vores elever og lærere et værdifuldt
alternativ, så vi i undervisningen kan arbejde
med sikrere viden … Dette alternativ vil
efter Danske Gymnasiers vurdering styrke
dansk lærdomstradition, bidrage til fagligt
funderet kritisk tænkning og bistå vores
elever i at finde korrekt information.”
Birgitte Vedersø, formand for Danske Gymnasier,
8. februar 2019.
lex_folder_105x297_9k_REN170919.indd 2
17/09/2019 16.57