Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del Bilag 111
Offentligt
Ekspertgruppe skal se på ny karakterskala
Regeringen nedsætter nu en ekspertgruppe, som til efteråret skal komme med bud på erstatninger for
den nuværende 7-trins-skala.
En stor evaluering af karakterskalaen, har gjort det klart, at det kan koste for meget knofedt for en elev at
flytte sig fra den ene karakter til den næste, og det betyder, at eleverne oplever at motivationen daler, når
det alligevel ikke nytter på karaktergennemsnittet at lægge en ekstra indsats, fordi vejen er så lang.
Et andet problem med skalaen er, at de unge opfatter karakterskalaen således, at den fokuserer på de fejl
og mangler, eleven har, frem for på det, de gør godt. For eksempel hedder det i beskrivelsen af karakteren
12, at man opfylder fagets mål "med ingen eller få uvæsentlige mangler". Det giver mange den opfattelse,
at de starter på et 12-tal og kun kan falde ned af skalaen derfra. Fokus er på de fejl, man laver, frem for på
det eleven eller den studerende rent faktisk kan.
Ekspertgruppen skal afrapportere senest ved udgangen af september 2020. Ekspertgruppens forslag til
løsningsmodeller vil danne udgangspunkt for et regeringsudspil i efteråret 2020 og efterfølgende politiske
forhandlinger.
Faktaboks:
Ekspertgruppens medlemmer
1. Per Holten-Andersen (tidl. rektor på CBS), formand
2. Camilla Hutters (Københavns Professionshøjskole), medlem
3. Hanne Beermann (Professionshøjskolen UCN), medlem
4. Hanne Leth Andersen (Roskilde Universitet), medlem
5. Jesper Arkil (Arkil Holding A/S), medlem
6. Lars Ulriksen (Københavns Universitet), medlem
7. Lene Tanggaard (Designskolen Kolding), medlem
8. Marianne Kvist (Sølvgade Skole), medlem
9. Martin Mejlgaard (Danske Gymnasieelevers Sammenslutning), medlem
10. Nanna Højlund (Fagbevægelsens Hovedorganisation), medlem
11. Rasmus Holme (Lærerstuderendes Landskreds), medlem
12. René La Cour Sell (De Erhvervsøkonomiske Universitetsuddannelser), medlem
13. Signe Tolstrup Mathiasen (Danske Studerendes Fællesråd), medlem
14. Søren Hindsholm (Nørresundby Gymnasium og HF), medlem
Faktaboks:
7-trins-skalaen
EVAs evaluering fra 2019 peger på, at 7-trins-skalaen har en række udfordringer, herunder at:
− De store spri g elle skalae s
studerendes faglige progression.
idterste karakterer, 4-7-10,
gør det svært at synliggøre elevers og
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 111: Orientering om nedsættelse af ekspertgruppe vedrørende karakterskalaen, fra uddannelses- og forskningsministeren
− Spri ge e bidrager til, at ku
og opfattes so gode karakterer, hvilket ka være e
edvirke de
årsag til den identificerede karakterinflation på de videregående uddannelser.
− Tri beskrivelserne,
som knytter sig til de enkelte karakterer, fokuserer på i hvor høj grad præstationen
lever op til de faglige mål, herunder også på mangler ved præstationen. Dette fokus på mangler kan være
uhensigtsmæssigt set ud fra et læringsperspektiv.
Der er ikke mulighed for at anerkende og fremhæve den ekstraordinære præstation.
− Karaktere
-3 sender et unødigt negativt signal. I praksis bruges karakteren dog sjældent.
− Karakter iveauet har været stige de side skalae s i dførelse på alle udda elsesniveauer.
Der gives
især mange 12-taller på de videregående uddannelser.
Link til ekspertgruppens kommissorium.