Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del Bilag 111
Offentligt
2177878_0001.png
Kommissorium for ekspertgruppe for ændring af karakterskalaen
Den seneste evaluering af karakterskalaen, som blev offentliggjort i januar 2019,
peger på, at skalaen har fungeret efter hensigten på flere punkter. En styrke ved
skalaen er f.eks., at bedømmelserne sker ud fra opfyldelse af på forhånd fastsatte
læringsmål (absolut karaktergivning), og at bedømmere har opnået en god
fortrolighed med, hvordan skalaen skal anvendes i bedømmelsessituationen.
Evalueringen peger dog også på, at skalaen har en række udfordringer, herunder at:
- De store spring mellem skalaens midterste karakterer, 4-7-10, gør det
svært at synliggøre elevers og studerendes faglige progression. Samtidigt
bidrager springene til, at kun 10 og 12 opfattes som gode karakterer,
hvilket kan være en medvirkende årsag til den identificerede
karakterinflation på de videregående uddannelser.
- Trinbeskrivelserne, som knytter sig til de enkelte karakterer, fokuserer på i
hvor høj grad præstationen lever op til de faglige mål, herunder også på
mangler ved præstationen. Dette fokus på mangler kan være
uhensigtsmæssigt set ud fra et læringsperspektiv.
- Der er ikke mulighed for at anerkende og fremhæve den ekstraordinære
præstation.
- Karakteren -3 sender et unødigt negativt signal. I praksis bruges
karakteren dog sjældent.
- Karakterniveauet har været stigende siden skalaens indførelse på alle
uddannelsesniveauer. Der gives især mange 12-taller på de videregående ud-
dannelser.
Disse udfordringer kan bidrage til det karakterpres, som i dag opleves på mange
uddannelser og kan være uhensigtsmæssige i et læringsperspektiv. Regeringen
vurderer derfor, at der er behov for at ændre karakterskalaen for at imødegå disse
udfordringer.
Opgaver for ekspertgruppen
Ekspertgruppen skal opstille mulige modeller for en ændret karakterskala, der løser
de udfordringer, som blev identificeret i evalueringen, samt præsentere fordele og
ulemper ved de enkelte modeller. Ekspertgruppen skal i den forbindelse belyse for-
dele og ulemper ved en eventuel genindførelse af 13-skalaen.
Ekspertgruppens forslag skal, ud over at pege på modeller for karakterskalaer, der
løser de ovenfor nævnte udfordringer, opfylde følgende krav:
Modellerne for karakterskalaer skal kunne anvendes til bedømmelse af elever
og studerendes faglige præstationer.
Modellerne for karakterskalaer skal kunne anvendes på samme måde i hele
uddannelsessystemet.
Modellerne skal repræsentere karakterskalaer, der fortsat er absolutte skalaer
med eksplicitte læringsmål.
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 111: Orientering om nedsættelse af ekspertgruppe vedrørende karakterskalaen, fra uddannelses- og forskningsministeren
Der skal kunne udregnes et gennemsnit.
De enkelte karakterer og trindifferentieringen skal understøtte entydige be-
dømmelser og være transparente for den enkelte elev/studerende.
Karakterskalaen skal være anvendelig i en international sammenhæng, og der
skal tages hensyn til, at danske studerende ikke stilles dårligere internationalt
set.
Der skal ikke kunne gives minuskarakterer.
Analysen kan med fordel inddrage erfaringer med karakterskalaer i udlandet og skal
samtidig belyse og analysere, hvordan forslagene vil fungere i det danske uddannel-
sessystem, herunder f.eks. anvendelsen ved de danske prøveformer, og hvordan
tidligere karakterskalaer har betydning for oplevelsen af de enkelte karakterer i ska-
laen. Ekspertgruppen skal bl.a. vurdere karaktersystemer baseret på pointsystemer,
som man eksempelvis anvender i det engelske uddannelsessystem.
Ekspertgruppen skal desuden beskrive, hvordan forslagene adresserer samspillet
mellem en entydig summativ evaluering og en formativ synliggørelse af progression
i læringen.
Det skal desuden beskrives, hvordan ekspertgruppens forslag vil kunne implemen-
teres, og der skal foretages en vurdering af, hvordan overgangen fra én skala til en
anden kan forløbe, og hvordan de tilsigtede mål med skalaen opnås.
Organisering og afrapportering
Ekspertgruppen sekretariatsbetjenes af Børne- og Undervisningsministeriet og
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Ekspertgruppen sammensættes af op til 14 medlemmer med viden om grundskole,
ungdomsuddannelser og videregående uddannelser, herunder didaktiske eksperter
og erfarne bedømmere samt tre repræsentanter for elever og studerende og to re-
præsentanter fra hhv. arbejdsgiver- og lønmodtagersiden.
Ekspertgruppen skal som led i arbejdet invitere til at gå i dialog med interessenterne
på området.
Ekspertgruppen skal desuden inddrage repræsentanter fra de kunstneriske uddan-
nelser under Kulturministeriet i arbejdet og kan efter behov inddrage relevante ek-
sperter.
Ekspertgruppen afrapporterer til Børne- og Undervisningsministeriet og Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet senest den 30. september 2020. Efter politisk stil-
lingtagen til ekspertgruppens modeller udarbejder Børne- og Undervisningsmini-
steriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet trinbeskrivelser til en fremtidig
karakterskala med inddragelse af relevante eksperter.
2