Kommissorium for ekspertgruppe for ændring af karakterskalaen
Den seneste evaluering af karakterskalaen, som blev offentliggjort i januar 2019,
peger på, at skalaen har fungeret efter hensigten på flere punkter. En styrke ved
skalaen er f.eks., at bedømmelserne sker ud fra opfyldelse af på forhånd fastsatte
læringsmål (absolut karaktergivning), og at bedømmere har opnået en god
fortrolighed med, hvordan skalaen skal anvendes i bedømmelsessituationen.
Evalueringen peger dog også på, at skalaen har en række udfordringer, herunder at:
- De store spring mellem skalaens midterste karakterer, 4-7-10, gør det
svært at synliggøre elevers og studerendes faglige progression. Samtidigt
bidrager springene til, at kun 10 og 12 opfattes som gode karakterer,
hvilket kan være en medvirkende årsag til den identificerede
karakterinflation på de videregående uddannelser.
- Trinbeskrivelserne, som knytter sig til de enkelte karakterer, fokuserer på i
hvor høj grad præstationen lever op til de faglige mål, herunder også på
mangler ved præstationen. Dette fokus på mangler kan være
uhensigtsmæssigt set ud fra et læringsperspektiv.
- Der er ikke mulighed for at anerkende og fremhæve den ekstraordinære
præstation.
- Karakteren -3 sender et unødigt negativt signal. I praksis bruges
karakteren dog sjældent.
- Karakterniveauet har været stigende siden skalaens indførelse på alle
uddannelsesniveauer. Der gives især mange 12-taller på de videregående ud-
dannelser.
Disse udfordringer kan bidrage til det karakterpres, som i dag opleves på mange
uddannelser og kan være uhensigtsmæssige i et læringsperspektiv. Regeringen
vurderer derfor, at der er behov for at ændre karakterskalaen for at imødegå disse
udfordringer.
Opgaver for ekspertgruppen
Ekspertgruppen skal opstille mulige modeller for en ændret karakterskala, der løser
de udfordringer, som blev identificeret i evalueringen, samt præsentere fordele og
ulemper ved de enkelte modeller. Ekspertgruppen skal i den forbindelse belyse for-
dele og ulemper ved en eventuel genindførelse af 13-skalaen.
Ekspertgruppens forslag skal, ud over at pege på modeller for karakterskalaer, der
løser de ovenfor nævnte udfordringer, opfylde følgende krav:
Modellerne for karakterskalaer skal kunne anvendes til bedømmelse af elever
og studerendes faglige præstationer.
Modellerne for karakterskalaer skal kunne anvendes på samme måde i hele
uddannelsessystemet.
Modellerne skal repræsentere karakterskalaer, der fortsat er absolutte skalaer
med eksplicitte læringsmål.