Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del Bilag 103
Offentligt
2173040_0001.png
Uddannelsespakke: Forslag til særlige tiltag rettet mod
studerende, universiteter og videregående uddannelsesin-
stitutioner
Akademikerne og Danske Studerendes Fællesråd ønsker med dette no-
tat at komme med konkrete forslag til tiltag, der dels skal afbøde den
uddannelsesmæssige og økonomiske klemme, mange studerende er
havnet i, dels skal tage særlig hånd om de studerende, der står overfor
at skulle dimittere midt i en historisk sundhedskrise, der også er en
økonomisk krise med de store afledte negative effekter for dansk er-
hvervsliv og arbejdsmarked generelt.
Universiteterne og de videregående uddannelsesinstitutioner har i vidt
omfang omlagt til digitale undervisnings-, vejlednings- og eksamens-
former for, at studerende, så vidt muligt, kan opretholde deres studieak-
tivitet. Det er en god start men ikke nok, for sundhedskrisen her i for-
året 2020 vil helt givet have eftervirkninger, som vil påvirke studerende
post-Corona, men som kan afbødes, hvis der handles nu. Situationen er
usædvanlig og kræver ekstraordinær håndtering og tilpasninger fra in-
stitutionerne, underviserne, de studerende og det politiske/admini-
strative system.
Den 31. marts 2020
Sag.nr. S-2020-391
Dok.nr. D-2020-8150
BBA/yk
1. Bevillingssystemets resultattilskud på gennemførelse og be-
skæftigelse skal sættes i bero
Bevillingssystemet indeholder to resultattilskud på henholdsvis stude-
rendes gennemsnitlige studietid samt dimittendernes overgang til be-
skæftigelse. For universiteterne omfatter resultattilskuddet på gennem-
førelse såvel bachelorer som kandidater. Det enkelte universitets eller
videregående uddannelsesinstitutions uddannelsesbevilling afhænger
delvist af, hvorledes institutionen performer på disse to parametre. Sy-
stemet er indrettet således, at i det omfang institutionen ikke opfylder
resultatkravene, udmøntes de ubrugte midler via en kvalitetspulje.
De to resultattilskud i bevillingssystemet skal sættes i bero, dels fordi de
under de nuværende omstændigheder, men også post-Corona, hverken
er rimelige eller meningsfulde, og dels fordi resultattilskuddene kan be-
tyde, at de videregående uddannelsesinstitutioner og universiteterne de
facto bliver straffet for at agere fornuftigt, fx hvis universitetet giver
dispensation til specialestuderende for udsættelse af specialeaflevering
til efter sommerferien.
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 31/3-20 fra Danske Studerendes Fællesråd og Akademikerne med forslag til særlige tiltag rettet mod studerende, universiteter og videregående uddannelsesinstitutioner
Side 2 af 5
Der er behov for, at aftalepartierne bag bevillingssystemet for de vide-
regående uddannelser snarest sætter sig sammen og drøfter, hvorledes
bevillingssystemet kan tilpasses de kommende post-Corona år.
2. Særlig problemstilling for specialestuderende skal håndteres
Specialestuderende oplever her midtvejs i specialeskrivningen, at ad-
gangen til at behandle data, lave laboratorieforsøg, feltarbejde og ind-
samling af empiri er blevet markant forringet, hvis ikke lukket ned.
Grundlaget for specialet og dermed specialekontrakten kan derfor have
ændret sig i afgørende grad og så tilmed på et kritisk tidspunkt midtvejs
i specialeprocessen.
Derfor er der behov for en særlig fleksibel håndtering af de udfordringer,
som Coronakrisen sætter de specialestuderende i. Det kan enten kræve
en udsættelse af specialefristen eller en tilpasning af emneafgrænsnin-
gen. Det er den studerende sammen med en specialevejleder, der bedst
kan vurdere, hvad der er den bedste løsning i den konkrete situation.
Begge forhold vil kræve fleksibilitet fra universitets side, men som bevil-
lingssystemet er indrettet, vil en udsættelse af specialefristen til efter
sommerferien risikere at have økonomisk konsekvens for universitetet,
og derfor kan den specialestuderende risikere, at universitetet generelt
kun vil give dispensation til en tilpasning af specialet, selvom den mest
hensigtsmæssige løsning meget vel ville være at udsætte specialeafleve-
ringen.
En dispensation for udsættelse af specialefristen til efter sommerferien
vil kunne opretholde ambitionsniveauet for specialet samtidig med, at
den nyuddannede dimitterer på et lidt mere gunstigt tidspunkt i forhold
til forventet beskæftigelsessituation.
En tilpasning af kandidatspecialet kan måske være en pragmatisk løs-
ning i visse situationer og for nogle specialestuderende. Men så langt fra
for alle, herunder kandidatstuderende, der eksempelvis har ambitioner
om en ph.d., fordi de gerne vil være forskere, kan en tilpasning af kan-
didatspecialet være ødelæggende for deres fremtidsplaner.
Ph.d.’erne, særligt dem der står over for at skulle aflevere deres afhand-
ling, er havnet i en vanskelig situation, fordi de ikke kan gennemføre de
aktiviteter, som er nødvendige for at færdiggøre deres arbejde, fx ud-
landsophold, fremlæggelse af resultater på konferencer og de krævede
præsentationer med tilhørende kritik. Der er brug for, at de ph.d.’er,
som kommer i klemme, kan få fx 3 måneder udsættelse af afleveringen
af deres afhandling. Der skal i så fald være sikret økonomiske ressour-
cer til at finansiere forlængelsen.
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 31/3-20 fra Danske Studerendes Fællesråd og Akademikerne med forslag til særlige tiltag rettet mod studerende, universiteter og videregående uddannelsesinstitutioner
3. Særlig udfordring med studerendes adgang til laboratorier
skal håndteres
Manglende adgang til laboratorier, som følge af lukningen af universite-
ter og videregående uddannelsesinstitutioner, er en særlig udfordring,
der rammer specialestuderende, studerende der skriver bachelorprojek-
ter samt studerende, der følger kurser med laboratorieundervisning.
I og med virtuel undervisning ikke kan erstatte laboratorieundervisning,
er disse studerende havnet i en helt særlig uddannelsesmæssig klemme.
For at sikre at disse studerende ikke oplever et markant kvalitetsfald i
deres uddannelse, skal de have mulighed for at tage faget om på et se-
nere tidspunkt, og tilsvarende skal specialestuderende og studerende,
der skriver bachelorprojekt have mulighed for at sætte deres arbejde på
pause, indtil de igen kan få adgang til laboratorierne.
Tilsvarende er der udfordringer med studerendes adgang til biblioteker
og mulighed for indsamling af empiri, fx interviews og feltarbejde er
besværliggjort. Derfor skal der ligeledes være mulighed for, at kurser
eller opgaver, der er særligt afhængige af disse, også skal kunne udsky-
des, hvis det vurderes at være nødvendigt for at sikre høj faglighed.
Disse uforskyldte forsinkelser skal håndteres således, at de studerende
hverken kommer i klemme i forhold til aktivitetskrav eller SU-klip.
Side 3 af 5
4. Behov for afklaring og håndtering af studerendes praktikforløb
Praktikforløb på professionsbachelor- og erhvervsakademiuddannelser
samt visse universitetsstudier kan være umulige at gennemføre her un-
der coronakrisen, men også post-Corona i takt med, at sundhedskrisen
skaber en ny økonomisk situation hos de praktikvirksomheder og prak-
tiksteder, som ellers skulle have taget praktikanterne til efteråret. Til-
svarende problemstilling ses ved projektorienterede forløb.
I udgangspunktet kan der være behov for at forlænge studietiden, såle-
des at praktikforløbene og projektorienterede forløb gennemføres på et
senere tidspunkt. Hvis problemstillingen bedst løses ved at forlænge
studietiden, skal de videregående uddannelsesinstitutioner og universi-
teter selvfølgelig ikke straffes økonomisk i bevillingssystemet.
Studerende, der har fået afbrudt deres udvekslingsophold i udlandet,
har tilsvarende problemstilling i forhold til studietidsforlængelse. Derud-
over kan der vise sig særlige økonomiske problemstillinger, fx i forhold
til at leve op til de forpligtelser, den studerende måtte have indgået i
forhold til udbetalte legater, herunder Erasmus-legat og Nordplus-legat.
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 31/3-20 fra Danske Studerendes Fællesråd og Akademikerne med forslag til særlige tiltag rettet mod studerende, universiteter og videregående uddannelsesinstitutioner
5. Maksimal studietid skal sættes i bero
Universiteterne og de videregående uddannelsesinstitutioner udskriver
efter de nuværende regler automatisk studerende, der ikke er studieak-
tive efter de givne regler.
Det skal sikres, at coronakrisen ikke medfører, at studerende, der er
blevet forsinket på grund af manglende studieaktivitet og som nu nær-
mer sig loftet for maksimal studietid, skal kunne risikere at blive ud-
skrevet af deres studie. De studerende der på grund af coronakrisen er i
risiko for at blive udskrevet af deres studie, skal have ret til at forlænge
deres studietid.
Side 4 af 5
6. Studerendes retssikkerhed ved virtuel eksamen skal sikres
Der er nu fra Uddannelsesministeriet meldt ud, at universiteterne og de
videregående uddannelsesinstitutioner kan tilrettelægge eksamenerne
online for resten af forårssemesteret. Det giver en nødvendig ro og mu-
lighed for lokalt med inddragelse af de studerende at tilrettelægge gode
rammer for eksamensafviklingen under de givne vilkår.
Intern censur kan ikke erstatte ekstern censur. Det er vigtigt, at de
mundtlige eksamener gennemføres så vidt muligt med ekstern censor
for at sikre de studerendes retssikkerhed. For de eksamener, der nor-
malt ville være gennemført med ekstern censur, men som på grund af
coronakrisen blive gennemført uden ekstern censor, skal den studerende
have en særlig adgang til at klage over eksamensforløbet og/eller -
resultatet.
7. Erhvervskandidatstuderendes økonomiske og uddannelses-
mæssige situation skal håndteres
Erhvervskandidatstuderende er såvel studerende som ansatte. Dette
sætter dem i en helt særlig penibel situation, hvis de af arbejdsgiver
bliver sat ned i tid i forbindelse med arbejdsfordeling og dermed mister
lønindkomst. Som erhvervskandidatstuderende er man ikke SU-
berettiget, da man ikke studerer på ordinær uddannelse. Men man er
heller ikke dagpengeberettiget, dels fordi mange studerende først mel-
der sig i A-kasse, når man nærmer sig dimission, dels fordi man bliver
betragtet som studerende!
Regelsættet for erhvervskandidatordningen er, at den erhvervskandidat-
studerende har ret til at fortsætte på den ordinære kandidatuddannelse,
hvis vedkommende bliver afskediget og ikke kan finde anden relevant
beskæftigelse. Når vedkommende er indskrevet på den ordinære kandi-
UFU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 103: Henvendelse af 31/3-20 fra Danske Studerendes Fællesråd og Akademikerne med forslag til særlige tiltag rettet mod studerende, universiteter og videregående uddannelsesinstitutioner
datuddannelse, vil vedkommende, i det forhold den studerende har SU-
klip tilbage, kunne modtage SU og SU-lån.
Den økonomiske situation erhvervskandidatstuderende kan havne i, er
ikke tænkt ind i erhvervskandidatordningen. En løsning kan være, at
erhvervskandidatstuderende undtages arbejdsfordeling, eller at økono-
misk berørte erhvervskandidatstuderende får ret til 3 SU-klip svarende
til løsningen på dagpengeområdet samt ret til ekstra SU-lån.
Side 5 af 5
8. Studerendes økonomiske situation skal sikres
Det er fint, at et enigt Folketing har givet studerende mulighed for at
optage ekstra SU-lån, hvis de på grund af mistet lønindkomst er havnet
i en økonomisk klemme. Men der er samtidig behov for yderligere tiltag.
Studerendes økonomi bør sikres ved at kopiere den løsning, der er ud-
arbejdet på dagpengeområdet, og give studerende ret til SU-klip tilsva-
rende den tid, coronakrisen forsinker dem på deres studier.
Dette bør også gælde de studerende, der ikke længere er SU-berettiget,
og derfor hidtil har klaret sig økonomisk ved lønarbejde, men som grun-
det coronakrisen ikke længere har lønindtægt. Disse studerende, i det
omfang de er studieaktive, bør også have ret til ekstra SU-klip samt
kunne søge om ekstra SU-lån.