Uddannelsespakke: Forslag til særlige tiltag rettet mod
studerende, universiteter og videregående uddannelsesin-
stitutioner
Akademikerne og Danske Studerendes Fællesråd ønsker med dette no-
tat at komme med konkrete forslag til tiltag, der dels skal afbøde den
uddannelsesmæssige og økonomiske klemme, mange studerende er
havnet i, dels skal tage særlig hånd om de studerende, der står overfor
at skulle dimittere midt i en historisk sundhedskrise, der også er en
økonomisk krise med de store afledte negative effekter for dansk er-
hvervsliv og arbejdsmarked generelt.
Universiteterne og de videregående uddannelsesinstitutioner har i vidt
omfang omlagt til digitale undervisnings-, vejlednings- og eksamens-
former for, at studerende, så vidt muligt, kan opretholde deres studieak-
tivitet. Det er en god start men ikke nok, for sundhedskrisen her i for-
året 2020 vil helt givet have eftervirkninger, som vil påvirke studerende
post-Corona, men som kan afbødes, hvis der handles nu. Situationen er
usædvanlig og kræver ekstraordinær håndtering og tilpasninger fra in-
stitutionerne, underviserne, de studerende og det politiske/admini-
strative system.
Den 31. marts 2020
Sag.nr. S-2020-391
Dok.nr. D-2020-8150
BBA/yk
1. Bevillingssystemets resultattilskud på gennemførelse og be-
skæftigelse skal sættes i bero
Bevillingssystemet indeholder to resultattilskud på henholdsvis stude-
rendes gennemsnitlige studietid samt dimittendernes overgang til be-
skæftigelse. For universiteterne omfatter resultattilskuddet på gennem-
førelse såvel bachelorer som kandidater. Det enkelte universitets eller
videregående uddannelsesinstitutions uddannelsesbevilling afhænger
delvist af, hvorledes institutionen performer på disse to parametre. Sy-
stemet er indrettet således, at i det omfang institutionen ikke opfylder
resultatkravene, udmøntes de ubrugte midler via en kvalitetspulje.
De to resultattilskud i bevillingssystemet skal sættes i bero, dels fordi de
under de nuværende omstændigheder, men også post-Corona, hverken
er rimelige eller meningsfulde, og dels fordi resultattilskuddene kan be-
tyde, at de videregående uddannelsesinstitutioner og universiteterne de
facto bliver straffet for at agere fornuftigt, fx hvis universitetet giver
dispensation til specialestuderende for udsættelse af specialeaflevering
til efter sommerferien.