København den 4. februar 2020
Folketinget
Udvalget for Forretningsordenen
Re: Lobbyisme, folketingsmedlemmers økonomiske interesser
Vi kan af udtalelser til pressen forstå, at udvalget i den kommende tid skal drøfte sagen om medlem
af Folketinget Lars Løkke Rasmussens nye job som juridisk rådgiver for et større advokatfirma.
Denne sag rejser, uagtet grundlovens bestemmelse om at medlemmer af Folketinget ene er bundet
af deres overbevisning, en række principielle problemstillinger i forhold til dobbeltroller og
Folketingets integritet.
Danmark får løbende kritik af Europarådet (GRECO) for sin manglende klarhed på disse punkter.
(Retsudvalget, 2018-2019, 2. samling, Almindelig del, bilag 64)
Vi vil derfor opfordre udvalget til, i anledning af denne sag, at drøfte følgende fem konkrete forslag:
1. Gør indberetning til Folketingets hvervregister obligatorisk
Vi er opmærksomme på Folketingets juridiske vurdering i forhold til grundloven. Men vi vil pege
på, at Folketinget før har indført ordninger, der ikke umiddelbart følger af grundloven, eksempelvis
ordningen med borgerforslag.
Dette hviler på en forståelse og enighed mellem samtlige partier. Hvis ikke Folketinget vil gå så
langt, kunne man indføre at man ikke kan vælges til udvalg eller udpeges til hverv, hvis ikke man er
tilmeldt registeret.
2. Indfør et lobbyregister
En række andre lande, herunder også EU-institutionerne, har indført et lobbyregister, hvor man skal
være registreret for at kunne udøve lobbyvirksomhed overfor parlamentet og parlamentets
medlemmer. Det bør vi også have i Danmark.
Vi vil gerne understrege, at vi ikke ser nogen problemer i lobbyisme som sådan. Faktisk er det en
del af grundlovens ordning, at lovgivning skal ske i en åben proces, så borgere og virksomheder kan
debattere og fremme deres synspunkter.
Vi ser med stigende bekymring på, at lovgivningsarbejdet i stadigt stigende omfang flyttes ud af
Folketingets åbne ordning og over i ministerierne, hvor lovgivning forhandles på plads i lukkethed,
og drøftelserne i Folketinget får mere og mere karakter af formalitetsprocedurer.
© Transparency International Danmark