Udvalget for Forretningsordenen 2019-20
UFO Alm.del Bilag 58
Offentligt
2147181_0001.png
København den 4. februar 2020
Folketinget
Udvalget for Forretningsordenen
Re: Lobbyisme, folketingsmedlemmers økonomiske interesser
Vi kan af udtalelser til pressen forstå, at udvalget i den kommende tid skal drøfte sagen om medlem
af Folketinget Lars Løkke Rasmussens nye job som juridisk rådgiver for et større advokatfirma.
Denne sag rejser, uagtet grundlovens bestemmelse om at medlemmer af Folketinget ene er bundet
af deres overbevisning, en række principielle problemstillinger i forhold til dobbeltroller og
Folketingets integritet.
Danmark får løbende kritik af Europarådet (GRECO) for sin manglende klarhed på disse punkter.
(Retsudvalget, 2018-2019, 2. samling, Almindelig del, bilag 64)
Vi vil derfor opfordre udvalget til, i anledning af denne sag, at drøfte følgende fem konkrete forslag:
1. Gør indberetning til Folketingets hvervregister obligatorisk
Vi er opmærksomme på Folketingets juridiske vurdering i forhold til grundloven. Men vi vil pege
på, at Folketinget før har indført ordninger, der ikke umiddelbart følger af grundloven, eksempelvis
ordningen med borgerforslag.
Dette hviler på en forståelse og enighed mellem samtlige partier. Hvis ikke Folketinget vil gå så
langt, kunne man indføre at man ikke kan vælges til udvalg eller udpeges til hverv, hvis ikke man er
tilmeldt registeret.
2. Indfør et lobbyregister
En række andre lande, herunder også EU-institutionerne, har indført et lobbyregister, hvor man skal
være registreret for at kunne udøve lobbyvirksomhed overfor parlamentet og parlamentets
medlemmer. Det bør vi også have i Danmark.
Vi vil gerne understrege, at vi ikke ser nogen problemer i lobbyisme som sådan. Faktisk er det en
del af grundlovens ordning, at lovgivning skal ske i en åben proces, så borgere og virksomheder kan
debattere og fremme deres synspunkter.
Vi ser med stigende bekymring på, at lovgivningsarbejdet i stadigt stigende omfang flyttes ud af
Folketingets åbne ordning og over i ministerierne, hvor lovgivning forhandles på plads i lukkethed,
og drøftelserne i Folketinget får mere og mere karakter af formalitetsprocedurer.
© Transparency International Danmark
UFO, Alm.del - 2019-20 - Bilag 58: Henvendelse af 4. februar 2020 fra Transparency International Danmark vedrørende lobbyisme, folketingsmedlemmers økonomiske interesser.
2147181_0002.png
Side 2.
Men det bør ske i åbenhed. Derfor et register; ligesom Folketinget bør stille krav om, at
ministerierne ved fremsættelse af ny lovgivning bør oplyse, hvilke interesseorganisationer,
virksomheder og enkeltpersoner de har været dialog med i tilblivelsesarbejdet.
3. Indfør regler der forhindrer dobbeltroller
I Folketinget gælder ikke de almindelige inhabilitetsregler. Det er naturligt i forhold til rollen som
lovgiver. Ikke desto mindre illustrerer sagen om medlem af Folketinget Lars Løkke Rasmussen, at
man kan komme i en dobbeltrolle, hvis man samtidig er ansat i et firma, der udøver rådgivning.
Derfor foreslår vi, at dersom man i hvervregisteret har indberettet sådan aktivitet, så kan man ikke
samtidig sidde i udvalg, der behandler de spørgsmål. Ved fortolkningen af dobbeltrollen bør der
indlægges en bred definition af hvilke opgaver man har.
4. Indfør en karensperiode for tidligere ministre og medlemmer af Folketinget
Efter hvert valg, men også imellem valgene, opstår der spørgsmål om de såkaldte
‘svingdørsansættelser’. Reglerne om eftervederlag skal netop give mulighed for, at man ikke går fra
den ene funktion til den anden fra dag til dag.
Vi foreslår, at der indføres en periode, hvor man ikke kan få ansættelse i en organisation eller en
funktion i et firma (eksempelvis ledelse, PA-funktion eller lignende), hvis opgave er at søge politisk
indflydelse.
5. Nedsæt en etisk komité
Vi er altid optaget af, at disse regler vi foreslår, ikke fører til unødigt bureaukrati. Samtidig skal der
også føres en vis kontrol, og der kan opstå tvivlsspørgsmål. Vi foreslår derfor, at der af Folketingets
midte nedsættes en etisk komité, der skal have indseende med disse spørgsmål. Vi foreslår, at denne
komité skal være nedsat med en sådan sammensætning, at den netop ikke indgår i den normale
magtpolitiske drøftelse, men er hævet over snævre partipolitiske interesser.
Vi er af den opfattelse, at denne sag er bredere end en enkelt drøftelse af et enkelt medlems
dobbeltrolle, og håber at udvalget vil tage den brede drøftelse.
Vi uddyber gerne vores forslag ved et foretræde for udvalget.
Med venlig hilsen
Natascha Linn Felix
Formand
Jesper Olsen
Næstformand
© Transparency International Danmark