Ethvert EU-land er i henhold til passagerforordningens (EF 261/2004) art. 16, stk. 3 forpligtet til at iværksætte “effektive sanktioner”, der skal have “afskrækkende virkning” overfor de flyselskaber, som ikke overholder forordningens bestemmelser. Ifølge det oplyste verserede der pr. 1. januar 2019 (minimum) 11.852 retssager for de danske domstole anlagt af passagerer mod flyselskaberne. Mener ministeren, at de nuværende sanktionsmuligheder er tilstrækkelige effektive til at sikre overholdelse af forordningens bestemmelser? Er det ministerens vurdering, at afgørelser fra det i forordningens art. 16 nævnte nationale organ (Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen) er tilstrækkelige effektive? Der henledes i den forbindelse opmærksomhed til det store antal passagerer, som vælger/er nødsaget til at gå i retten og betale 25 pct. af deres tilgodehavende til et retshjælpsforsikringsselskab. Og endelige hvad agter ministeren at gøre ved den bekymrende udvikling?
Dato: 30-01-2020
Status: Tilbagetaget
Emne:
lufttrafik
Afholdelse af samrådet: Transportudvalget 18-03-2020 kl. 13:00