Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 97
Offentligt
Fordele og ulemper ved batteridrevne letbaner
Sikkerhed
○ Togsættene kan køre selv og f.eks. rømme vejkryds ol. ved et generelt
nedbrud på forsyningen til køreledningerne
○ Ingen elektromagnetisk stråling fra køreledningerne, der påvirker
omgivelserne.
○ Ingen inducerede spændinger, der giver tæringer i omgivelserne
○ Ingen returstrøm i sporet
Miljø
○ Der kan lades op om natten på bla vindmøllestrøm og sjat-lades på
endestationerne
○ Ringe energitab i transmissionen
○ Bremseenergien opsamles og bruges i samme køretøj, i modsætning til at
sende den over køreledningen med tab til følge, og i de tilfælde, hvor den kan
afleveres til andre køretøjer i samme forsyningssektor.
○ Ingen master, der optager arealerne, der således kan benyttes til andet
○ Ingen facadeophæng med udfordringerne i om facaden overhovedet kan
bære eller forstærkes til at kunne bære
○ Der er “facadehuller”, hvor der ikke er højde nok til facadeophæng, med
mindre der skal stilles en mast på taget
○ Ingen skader på køretøjerne fra træer, vind og vejr, ligesom dengang vi havde
forsynings- og højspændingsledninger på master
○ ingen byrums begrænsning i højden
Drift
○ Ingen koruna omkring ledningerne i fugtigt vejr med deraf følgende tab og
radiostøj
○ Ingen følsomhed over for rimfrost ligesom det er set i Aarhus
○ Ikke nødvendigt med glycerin ol. til behandling af køreledninger og endda
med bane/vej køretøj.
○ Ingen forøgende vedligeholdelsesomkostninger på facader og infrastruktur.
Ulemper ved batteridrift
○ dyrere i indkøb - til gengæld spares der på køreledninger og master
○ Den øgede indkøbspris opvejes af en samlet lavere driftsudgift over levetiden.
○ tungere togsæt - til gengæld kan al bremseenergi opsamles og genanvendes
med høj virkningsgrad. Den procentuelle øgning af vægten er ikke stor.
HUSK
Tusinder af biler kører allerede på batteri i det danske klima
Man er nu begyndt at tale om at afprøve togdrift på batterier
DERFOR
Er det på høje tid at give slip i utidssvarende teknik hvortil der er knyttet mange problemer
Foreningen Vores Lyngby og letbanen
01.12.2019