Henvendelse til Folketingets Trafikudvalg - møde 03.12.2019
Foreningen
Vores Lyngby og letbanen
arbejder for at få gode løsninger på
problematikkerne for letbanen.
Som vi har fået det oplyst, er der givet håndslag på, at der kun vælges gennemprøvede
løsninger og at disse skal være egnede til danske forhold og klima.
Letbaner med el-forsyning via køreledning er ikke hverken gennemprøvet teknik eller
egnede til det danske klima. Det har erfaringerne fra Aarhus tydeligt vist, for i Danmark
hersker et lokal klima, som man ikke har hverken i Bergen, Oslo, den Haag eller München.
Vi vil derfor opfordre til, at der fra politisk side stilleS krav om, at projektet undergår et
teknologieftersyn
med fokus på, at projektet gennemføres med løsninger, der er
tidssvarende, så de også kan anvendeS på Lokalbanen Jægersborg - Nærum ol lignende
steder samt andre eventuelle letbaner i hovedstaden.
Folketinget har for mere end et år siden besluttet, at trafik på vejene skal være baseret på
batterier. Der kører masser af køretøjer på batteri i det Danske klima og netop de valgte
løsninger har i flere år eksisteret med batterier som option, både til kortere kørsel f.eks.
under broer eller tæt mellem bygninger, såvel som kørsel ad hele letbaneruter med
opladning ved endestationerne,
Fordele ved batteridrift: se separat ark
Faktisk er udviklingen nået dertil, at man ikke længere behøver at investere i skinner, for at
Få den efterstræbte system-effekt, for man får den, hvis der skabes lige vilkår for
letbanelignende eldrevne køretøjer på gummihjul, dvs en tracé primært til de
letbanelingnende eldrevne køretøjer, der ligeledes holder ved stationslignende platforme, og
kører på tværs af rundkørsler, som om de kører på skinner.
Sådanne løsninger har den virkning, at de kan anvendes af beredskabet som på Nørre Allé,
men skaber samme gener for almindelig bilisme som letbaner vel at mærke til en markant
lavere pris.
Med venlig hilsen
Niels Güntelberg
M: 22150003
Formand for foreningen Vores Lyngby og letbanen
www.voresletbane.dk