Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 91
Offentligt
2113732_0001.png
Rejserapport af Transportudvalget
- Om rejse til Bruxelles, Belgien
Tid:
Sted:
Deltagere:
Den 17.
19. november 2019
Bruxelles, Belgien
Jeppe Bruus, formand (S), Hans Christian Schmidt, næstfor-
mand (V), Jan Johansen (S), Lennart Damsbo-Andersen (S),
Malte Larsen (S), Ellen Trane Nørby (V), Heidi Bank (V), Kri-
stian Pihl Lorentzen (V), Anne Valentina Berthelsen (SF)
Ledsaget af:
Julie Agersnap Kristensen, udvalgssekretær, og Per Movrit-
sen, udvalgsassistent
20. november 2019
J.nr.: 19-001168-6
1. Formål
Formålet med studieturen var at følge status og forhandlingerne om en
række EU-forslag om godstransport, også kaldet vejpakkerne. Turen var en
opfølgning på et tidligere besøg i Bruxelles i april 2018, hvor udvalget benyt-
tede lejligheden til at fremføre de danske synspunkter om vejpakken for rele-
vante aktører. Forhandlingerne om vejpakken er nået langt, og udvalget fandt
det vigtigt at tilkendegive sin interesse for emnet over for nyvalgte medlem-
mer af Europa-Parlamentet og Kommissionen. Udvalget ønskede desuden at
orientere sig i, hvad der gøres på EU-niveau for at fremme den grønne om-
stilling af transportsektoren.
2. Væsentligste punkter fra besøget
Vejpakken
Det primære fokusområde for udvalget, var at følge status på forhandlingerne
om vejpakkerne. Derfor mødtes udvalget, transportminister Benny Engel-
brecht (S), Europa-parlamentariker Marianne Wind (S, S & D) og Søren
Gade (V, Renew Europe) med transportkommissær Violeta Bulc, medlem-
merne af Europa-Parlamentet Andrey Novakov (EPP) og Ismail Ertug (S & D)
samt DG MOVE. På møderne blev der orienteret om status på trilogforhand-
lingerne mellem Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen vedr. vej-
pakke I og status på direktivforslaget om kombineret transport, som er en del
af vejpakke II.
Side 1 | 3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 91: Rejserapport fra udvalgets studietur til Bruxelles den 17.-19. november 2019
2113732_0002.png
Under møderne var der lejlighed til at drøfte nogle af de politiske emner i tri-
logforhandlingerne. Det drejer sig bl.a. om de sociale aspekter af forslagene,
spørgsmålet om hvorvidt en virksomheds køretøj skal vende hjem til etable-
ringslandet med jævne mellemrum, hvordan reglerne om etableringskrav kan
gøre op med postkasseselskaber, mangel på parkeringspladser i EU, udvik-
ling og indførelse af en intelligent takograf, herunder tidsperspektivet og inve-
steringsøkonomi for virksomheder og hvordan man sikrer kontrol med og
håndhævelse af reglerne.
Udvalget mødtes desuden med en række brancheorganisationer (3F Trans-
port, Dansk Erhverv, DI, DTL, FH og ITD) for at få deres input til vejpakken
og hvordan branchen kan bidrage til grøn omstilling af transportsektoren.
Grøn omstilling
På udvalgets møde med brancheorganisationerne blev drøftet, hvorvidt Dan-
mark skal gå foran med den grønne omstilling eller følge EU og internationale
aftaler. Hvor nogle argumenterede for fælles fodslag for Danmark og EU, så
der ikke blev skabt ulige konkurrencevilkår, så var andre fortalere for, at Dan-
mark bør gå forrest i klimaspørgsmålet, da det kan skabe arbejdspladser.
Emner som afgifter, bedre transportlogistik på længere ture og ved vareleve-
ring i byerne, klimapartnerskaber og ladeinfrastruktur til godstransport i by-
erne blev også drøftet.
Et besøg hos DG MOVE gav et indblik i overvejelserne om Kommissionens
kommende arbejde med grøn omstilling af transporten. Det vedrørte emner
som en strategi for bæredygtig og smart mobilitet, at øge brugen af alterna-
tive drivmidler,
en mulig udbygning af EU’s kvotehandelssystem til også at
omfatte den maritime sektor og at reducere gratis kvoter inden for luftfarten
og forhandling af globale udledningskvoter i internationale organisationer for
skibsfart (IMO) og luftfart (ICAO). Endvidere orienterede DG MOVE om, hvor-
dan Connecting Europe-faciliteten (CEF) og etablering af det transeuropæi-
ske transportnet (TEN-T) kan støtte klimafremmende infrastrukturprojekter.
Et CEF-II forslag er blevet fremsat, hvor det fortsat er jernbaneinfrastruktur
og Femern Bælt, som er prioriterede projekter. Desuden foreslås en udvi-
delse af hovednetkorridoren til også at omfatte vej og bane på Jyllandskorri-
doren.
Transport & Environment gav et kort overblik over de nuværende og mulige
EU-politikker, som er relevante for den grønne omstilling af transportsekto-
ren. Transport & Environment er en paraplyorganisation for
60 NGO’er i 25
europæiske lande. Nogle af hovedemnerne var EU-standarder for køretøjers
CO2-udledninger, alternative drivmidler og infrastruktur hertil, herunder el og
batteriteknologi og
–priser,
biodiesel, biogas, elektrofuel m.v.,
EU’s
kvotehan-
delssystem og hvordan man kan fremme innovation og teknologiudvikling
ved at sætte mål og rammer for branchen.
Side 2 | 3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 91: Rejserapport fra udvalgets studietur til Bruxelles den 17.-19. november 2019
2113732_0003.png
3. Forberedelse og opfølgning
Som forberedelse til udvalgets studietur er udvalget den 23. oktober 2019
blevet orienteret om status på forhandlingerne om vejpakkerne i Transport-
og Boligministeriet, og udvalget har fået en teknisk gennemgang af større
EU-sager på transportområdet den 5. november 2019.
Udvalget blev desuden orienteret af Ambassadør Per Fabricius Andersen om
den seneste status på trilogforhandlinger om vejpakkerne ved udvalgsrejsens
start.
Som opfølgning på studieturen vil udvalget fortsat følge forhandlingerne, ved-
tagelsen og implementeringen af vejpakkerne.
Udvalget vil i relevant omfang inddrage viden og input i det videre arbejde i
udvalget med grøn omstilling af transportsektoren, og herudover drøfte Kom-
missionens arbejdsprogram, når det foreligger. Dette med henblik på løbende
at vurdere, om udvalget fremadrettet ønsker at følge konkrete emner eller
EU-forslag. Disse emner kan være udgangspunktet for en årlig studietur til
Bruxelles.
Side 3 | 3