Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 88
Offentligt
2111443_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
6. november 2019
Maiken Kiefert Møller Thomsen
[email protected]
19/03419-1
1/2
Statusnotat
VVM-undersøgelse af en ny vejforbindelse til Stevns
Opsamling på den indledende idé- og forslagsfase
VVM-undersøgelsen blev indledt med en indledende idé- og forslagsfase i perioden 3/9 til 1/10 2019, hvor
borgere, trafikanter, myndigheder, virksomheder og andre interessenter blev opfordret til at indsende idéer,
forslag og synspunkter, der kunne indgå i det videre arbejde.
Som del af denne offentlighedsfase afholdt Vejdirektoratet et informationsmøde den 17. september 2019 i
Hårlev Hallen med godt 300 deltagere.
Vejdirektoratet har i alt modtaget 44 henvendelser fra afsendere som Stevns Kommune, berørte borgere,
virksomheder, interesseorganisationer og foreninger. Henvendelserne omfatter bl.a. forslag til alternative
linjeføringer og bemærkninger vedrørende trafikale, natur- og miljømæssige forhold.
I henvendelsen fra Stevns Kommune påpeges det, at kommunens udgangspunkt i hele forløbet har været en
linjeføring, der er så langt mod nord som muligt. En linjeføring, som både kan flytte flest mulige biler fra
Strøby Egede og fra Viadukten i Køge, og som kan bidrage til at skabe mulighed for udvikling i Stevns
Kommune.
I et stort antal henvendelser anføres det, at linjeføringen gennem Vallø Storskov og nord om Hårlev vil have
en række negative effekter, herunder gennemskæring af Vallø Storskov, opsplitning af bysamfund,
støjpåvirkning og ødelæggelse af rekreative områder. Som et mere skånsomt alternativ peges på en
linjeføring syd om Vallø Storskov og syd om Hårlev.
Omvendt anføres det i andre henvendelser, at et forløb syd om Vallø Storskov og syd om Hårlev ikke
opfylder det oprindelig formål med at aflaste trafikken gennem Køge, da et sådan vejforløb vil medføre en
væsentlig omvejskørsel og dermed ikke være et attraktivt rutevalg for trafikanterne.
I flere henvendelser peges på, at en nordligere vejforbindelse, svarende til forundersøgelsen forslag nord om
Herfølge, vil være den rette løsning på de trafikale problemer ved Køge.
En del henvendelser omhandler natur-, miljø- og klimamæssige forhold. Det påpeges eksempelvis, at en ny
vej vil have negativ indflydelse på mulighederne for rekreativ anvendelse af områderne langs vejen.
Herunder noteres gennemskæring af Vallø Storskov og andre rekreative områder samt krydsning af Natura
2000-området Tryggevælde Å. Dertil anbefales det, at en lang række forskellige undersøgelser medtages i
det videre arbejde. Herunder grundige undersøgelser af engene for rigkærsarter, omhyggelige
jordbundstudier, socio-økonomiske analyser, samt hensyntagen til drikkevandsforsyninger.
Henvendelserne er sammenfattet og besvaret i notatet
’VVM-undersøgelse
af en ny vejforbindelse til Stevns
- Sammenfatning af indkomne idéer og forslag til VVM-undersøgelsen’.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Vejdirektoratets statusnotat for VVM-undersøgelse af en ny vejforbindelse til Stevns, fra transportministeren
2111443_0002.png
Det videre arbejde
Med udgangspunkt i kommissoriet, har Vejdirektoratet vurderet om et forslag til alternativ linjeføring er inden
for kommissoriets rammer. Derefter er det vurderet, om forslaget skal medtages i det videre arbejde.
Vejdirektoratet har valgt at inddrage en linjeføring syd om Vallø Storskov og Hårlev i VVM-undersøgelsen, jf.
figur 1.
Derimod vurderer Vejdirektoratet, at et nordligere forløb, svarende til forundersøgelsen forslag nord om
Herfølge, ligger uden for kommissoriets rammer. Dette med afsæt i, at både Køge og Stevns kommuners
byråd har peget på en sydlig vejforbindelse, som den rette løsning.
Dette betyder, at der fremadrettet arbejdes med følgende forslag til linjeføring:
Forslag A: Fra Sydmotorvejen gennem Vallø Storskov, nord om Hårlev og nord om Klippinge (i store
træk svarende til forslaget fra forundersøgelsen)
Forslag B: Fra Sydmotorvejen syd om Vallø Storskov, syd om Hårlev og syd om Klippinge
Til forslag B undersøges varianter omkring tilslutning til Vordingborgvej. Variant B1 med tilslutning ved
Slimmingevej med krydsning af Kanderød. Variant B2 med tilslutning i et sydligere punkt på Vordingborgvej,
syd om Kanderød. Vejdirektoratet vurderer, at det er muligt at undersøge begge forslag inden for VVM-
undersøgelsens bevilling og tidsplan.
Figur 1:
Undersøgelseskorridor for forslag A og B.
Med forslag B berøres Faxe Kommune syd for Kanderød. Vejdirektoratet orienterer Faxe Kommune herom,
og inviterer kommunen med til kommende teknikerudvalgsmøder.
Dertil vil de nye linjeføringer med tilhørende undersøgelseskorridorer blive offentliggjort i forbindelse med
supplerende varslinger om feltundersøgelser. Dette vil ske som en nyhed på projektets hjemmeside.
2