Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 87
Offentligt
2111368_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
23. september 2019
Bo Ekman
[email protected]
+45 7244 3165
18/15179-9
1/3
Tilladelse til kørsel med selvkørende motorkøretøjer på
Astrupstien og Jerupstien i Aalborg Kommune i en 2-årig for-
søgsperiode
Aalborg Kommune har den 27. marts 2019 (med supplerende dokumentation 1. juli 2019) fremsendt ansøg-
ning til forsøg med selvkørende motorkøretøjer på Astrupstien og Jerupstien, Aalborg Øst.
Baggrund for projektet
Der er i Aalborg Kommune et ønske om at opprioritere en bæredygtig byomdannelse og der er i øjeblikket
massive investeringer i universitetshospitalet, Aalborg Havn og andre områder i byen, der ligger i nærheden
af Astrupstien og Jerupstien.
Aalborg Kommune ønsker derfor at udvikle den eksisterende Astrupsti, da den kan fungere som et link mel-
lem det nordlige og sydlige Aalborg Øst.
Aalborg Kommune ønsker at indsætte førerløse busser på Astrupstien og Jerupstien i et bus- og cykeltracé
på ca. 2,1 km. Strækningen går fra Lejerbos boliger ved Skallerupvej og Jerupstien i nord ned langs
Astrupstien til Tornhøjskolen og demensplejecenteret.
Ansøgningen indeholder:
1. Beskrivelse af forsøget
2. Assessorvurdering
3. Beskrivelse af organisationen
4. Tidsmæssig afgrænsning
5. Geografisk afgrænsning
6. Beskrivelse af køretøjet
7. Plan for indsamling og håndtering af data
8. Plan for information af borgere og trafikanter
9. Bilag 22
video
10. Bilag samlet
11. Læsevejledning
12. Risikoanalyse
13. Færdselsstyrelsens dispensation til registrering af selvkørende bus af 28. juni 2019. Vedlagt som bi-
lag 1.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Materiale til brug for den tekniske gennemgang 26/11-19 om Aalborg Kommunes forsøg med selvkørende motorkøretøjer, fra transportministeren
2111368_0002.png
Vejdirektoratets afgørelse
Vejdirektoratet har gennemgået det tilsendte materiale i samarbejde med Rigspolitiet og Færdselsstyrelsen.
Vejdirektoratet meddeler hermed i medfør af bekendtgørelse [nr.] [dato] [år] tilladelse til forsøget.
Vejdirektoratet fastsætter i medfør af færdselslovens § 92, h, stk. 1, følgende vilkår for forsøget:
1. De selvkørende køretøjer, der benyttes i forsøget med selvkørende køretøjer, skal overholde Færd-
selsstyrelsens dispensation til registrering af selvkørende bus af 28. juni 2019.
2. Der må udelukkende benyttes den rute, der er beskrevet i bilag 1 i bekendtgørelse [nr.] [dato] [år].
Bekendtgørelsen inkl. bilag er vedlagt som bilag 2.
3. I projektets fase 1 må ruten gennemkøres af én bus ad gangen i automatisk mode, med en fører og
tekniker med speciale i rutekortlægning fra Navya, i SAE niveau 0 til 3. Bussen vil blive kørt af en fø-
rer fra stien og til opladning i de til formålet opstillede containere (SAE niveau 0).
4. I projektets fase 2 må ruten gennemkøres af 2 busser samtidigt i automatisk mode, med en fører, i
SAE niveau 0 til 3. Busserne vil blive kørt af en fører fra stien og til opladning i de til formålet opstil-
lede containere (SAE niveau 0).
5. I projektets fase 3 må ruten gennemkøres af 2 busser samtidigt i SAE niveau 0 til 3. I projektets fase
3 er bussen i almen drift. Bussen har i denne fase en fører, der fungerer som tryghedsperson når
bussen er i automatisk mode, samt medtager passagerer. Busserne vil blive kørt af en fører fra stien
og til opladning i de til formålet opstillede containere (SAE niveau 0).
6. Tilladelsesindehaver skal ved faseskift frem til fase 3 skriftligt orientere Vejdirektoratet om, at projek-
tet er gået videre til næste fase. Hvert faseskift forudsætter, at assessor fortsat vurderer, at projektet
kan gennemføres inden for det fastsatte sikkerhedsmål
som defineret i assessorrapportens afsnit
5.2.
Såfremt tilladelsesindehaver ønsker tilladelse til at overgå til SAE niveau 4 kræver dette en fornyet
køretøjsgodkendelse fra Færdselsstyrelsen, samt en revideret assessering med fokus på overgan-
gen fra SAE 3 til SAE 4, der skal godkendes af Vejdirektoratet. Tilladelsesindehaver skal sende Vej-
direktoratet assessors vurdering af, at overgangen vil være færdselssikkerhedsmæssigt forsvarlig.
Herefter vil Vejdirektoratet, efter inddragelse af Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet, meddele om der
kan gives tilladelse til, at projektet kan overgå til fase 4, som beskrevet i assessorrapporten.
7. De selvkørende motorkøretøjer omfattet af denne tilladelse må kun føres i tidsrummet mellem kl.
06.00 til kl. 24.00.
8. Aalborg Kommune har som tilladelsesindehaver forsikringspligten for de benyttede køretøjer i forsø-
get, og er som kommune selvforsikret.
9. Udover bestemmelserne i bekendtgørelse [nr.] [dato] [år] og Færdselsstyrelsens dispensation til re-
gistrering af selvkørende bus af 28. juni 2019 er køretøj og fører/operatør underlagt færdselslovens
almindelige regler.
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 87: Materiale til brug for den tekniske gennemgang 26/11-19 om Aalborg Kommunes forsøg med selvkørende motorkøretøjer, fra transportministeren
2111368_0003.png
10. Føreren/operatøren af det selvkørende motorkøretøj skal have erhvervet kørekort til den pågælden-
de køretøjskategori.
11. Tilladelsen gælder i 2 år. Den kan fornys af Vejdirektoratet efter høring af vejmyndigheden og politi-
et.
12. Vejdirektoratet kan til enhver tid tilbagekalde denne afgørelse og derved midlertidigt eller permanent
afslutte forsøget.
Begrundelse
Vejdirektoratet har ved vurderingen af de fastsatte vilkår lagt vægt på, at disse er nødvendige for, at forsøget
kan gennemføres på en færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig måde.
Det bemærkes, at Vejdirektoratet har givet tilladelse til anmodningen om, at der i forbindelse med forsøget
opsættes undertavle ”selvkørende bus tilladt” på D 26-skiltene
i ruteforløbet. Tilladelsen er en dispensation
fra § 20 i bekendtgørelse om vejafmærkning.
Vejdirektoratet bemærker afslutningsvist, at Vejdirektoratet med denne tilladelse ikke har taget stilling til krav,
der måtte følge af øvrig lovgivning, herunder hvorvidt ansøgers behandling af personoplysninger er i over-
ensstemmelse med den persondataretlige lovgivning.
Med venlig hilsen
Bilag
Bilag 1: Færdselsstyrelsens dispensation til registrering af selvkørende bus af 28. juni 2019.
Bilag 2: Bekendtgørelse [nr.] [dato] [år] om Aalborg Kommunes forsøg med selvkørende motorkøretøjer på
Astrupstien og Jerupstien.
Kopi af denne afgørelse er fremsendt til:
Nordjyllands Politi
3