10 forslag for en fair, grøn og styrket dansk transportsektor:
Social dumping og misbrug af chauffører fra fjernere og fjernere egne af verden er, trods en række
lovstramninger og øgede midler til kontrol siden 2011, fortsat et stort og grundlæggende uløst
problem. Både for samfundet, de ansatte i branchen og de mange virksomheder, der ønsker fair
konkurrence. Samtidig er de uløste problemer på transportmarkedet også en stor og afgørende
barriere for den helt nødvendige omstilling af transportbranchen til en grønnere og mere bære-
dygtig sektor.
På den baggrund har 3F Transport beskrevet 10 forslag og politiske handlemuligheder, der på sam-
menhængende vis kan sikre en mere fair, mere grøn og styrket dansk transportsektor med mindre
social dumping. Dels via muligheder for hurtig politisk handling. Dels via muligheder for politiske
beslutninger på den lidt længere bane. Dertil kommer en række pejlemærker og et konkret for-
slag, der har sigte på, at også transportområdet skal have klare rammer, hvis omstillingen til grøn
teknologi og brug af de mest bæredygtige transportformer skal kunne bidrage til Danmarks ambi-
tiøse mål om at sænke udledningen af drivhusgasser med 70 procent.
3F Transport vil naturligvis bidrage offensivt og konstruktivt i arbejdet med grøn omstilling af
dansk transport. Men bæredygtige løsninger for miljøet kræver et bæredygtigt transportmarked
på alle stræk. Så længe, det kan betale sig at udnytte chauffører fra andre lande til billig underbe-
talt transport og kørsel med tomme eller halvtomme lastbiler, er der meget lang vej til en mere
fair og mere grøn transportsektor.
Heldigvis er den politiske vilje til stærke løsninger vokset de senere år. Senest da et enigt Folketing
den 7. november 2018 stemte for følgende forslag til vedtagelse (V5). En vedtagelse 3F Transport
er fuldstændig enig i og bakker helt og fuldt op om.
”
I EU-forhandlinger skal regeringen lægge afgørende vægt på danske løn- og arbejdsfor-
hold i forbindelse med tredjelandskørsel til, samt cabotage- og kombitransporter i Dan-
ark. Målet er styret, ikke fri evægelighed! Regeri ge skal sikre: • Øget ko trol på
veje, rastepladser i terminal- og havneområder.
• Ko trol af ulovlige haufførugehvil. •
Håndhævelse af EU's eksisterende udstationeringsregler for chauffører.”
Jan Villadsen, Formand for 3F Transport
1