Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 82
Offentligt
2109555_0001.png
10 forslag for en fair, grøn og styrket dansk transportsektor:
Social dumping og misbrug af chauffører fra fjernere og fjernere egne af verden er, trods en række
lovstramninger og øgede midler til kontrol siden 2011, fortsat et stort og grundlæggende uløst
problem. Både for samfundet, de ansatte i branchen og de mange virksomheder, der ønsker fair
konkurrence. Samtidig er de uløste problemer på transportmarkedet også en stor og afgørende
barriere for den helt nødvendige omstilling af transportbranchen til en grønnere og mere bære-
dygtig sektor.
På den baggrund har 3F Transport beskrevet 10 forslag og politiske handlemuligheder, der på sam-
menhængende vis kan sikre en mere fair, mere grøn og styrket dansk transportsektor med mindre
social dumping. Dels via muligheder for hurtig politisk handling. Dels via muligheder for politiske
beslutninger på den lidt længere bane. Dertil kommer en række pejlemærker og et konkret for-
slag, der har sigte på, at også transportområdet skal have klare rammer, hvis omstillingen til grøn
teknologi og brug af de mest bæredygtige transportformer skal kunne bidrage til Danmarks ambi-
tiøse mål om at sænke udledningen af drivhusgasser med 70 procent.
3F Transport vil naturligvis bidrage offensivt og konstruktivt i arbejdet med grøn omstilling af
dansk transport. Men bæredygtige løsninger for miljøet kræver et bæredygtigt transportmarked
på alle stræk. Så længe, det kan betale sig at udnytte chauffører fra andre lande til billig underbe-
talt transport og kørsel med tomme eller halvtomme lastbiler, er der meget lang vej til en mere
fair og mere grøn transportsektor.
Heldigvis er den politiske vilje til stærke løsninger vokset de senere år. Senest da et enigt Folketing
den 7. november 2018 stemte for følgende forslag til vedtagelse (V5). En vedtagelse 3F Transport
er fuldstændig enig i og bakker helt og fuldt op om.
I EU-forhandlinger skal regeringen lægge afgørende vægt på danske løn- og arbejdsfor-
hold i forbindelse med tredjelandskørsel til, samt cabotage- og kombitransporter i Dan-
ark. Målet er styret, ikke fri evægelighed! Regeri ge skal sikre: • Øget ko trol på
veje, rastepladser i terminal- og havneområder.
• Ko trol af ulovlige haufførugehvil. •
Håndhævelse af EU's eksisterende udstationeringsregler for chauffører.”
Jan Villadsen, Formand for 3F Transport
1
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 82: Materiale fra møde med 3F Transport vedrørende 10 forslag for en fair, grøn og styrket dansk transportsektor
2109555_0002.png
Sikring af et fair transportmarked: Løsninger på kort sigt
1) Opgrader og udvid udstationeringsloven og godskørselslovens dækningsområder, så der
sikres reel ligebehandling og fair konkurrence mellem danske vognmænd såvel som mel-
lem danske og udenlandske vognmænd, der opererer på det danske marked.
Den 26. august nedsatte regeringen et lovforberedende udvalg, der skal lave lovforslag, der
sikrer to afgørende tiltag, der sammen skaber fair og lige konkurrence på danske veje og
modgår social dumping som markedsparameter. Det lovforberedende udvalg har et kon-
kret forslag fra FH, DA, DI og 3F Transport og arbejdet i det såkaldte Padborgudvalg som
opdrag. 3F Transport opfordrer til, at arbejdet gøres færdigt, så lovgivning kan fremsættes
og vedtages i Folketinget snarest muligt. Forslagene vil sikre, at Folketingets vedtagelse
(V5) af 7. november 2018 kan efterleves effektivt og sikrer kort beskrevet følgende:
A) Udenlandske vognmænd kommer til at operere på samme markedsvilkår som danske
vognmænd ved kørsel med gods internt i Danmark (cabotage og kombinerede trans-
porter). Konkret ved, at der indføres betingelser i godsloven (og synkront hermed bus-
kørselsloven), der påbyder udenlandske vognmænd at aflønne efter niveauet i de mest
repræsentative kollektive overenskomster, der er indgået af arbejdsmarkedets parter i
Danmark. Samtidig indføres sanktioner (bøder) for brud på loven, der er proportionelle
med de sanktioner, danske vognmænd møder for brud på godsloven.
B) Retstilstanden i forhold til sikring af fair og lige konkurrencen mellem danske vogn-
mænd genoprettes via justering af den danske godslov. Det betyder konkret, at alle
danske vognmænd skal aflønne efter niveauet i de mest repræsentative kollektive
overenskomster, der er indgået af arbejdsmarkedets parter i Danmark. Dette var gæl-
dende praksis fra 1972 til 2015 og sikrer ens konkurrencevilkår.
En sådan konkurrencesikring er helt nødvendig for at sikre fair og lige konkurrence på et
hårdt presset marked og arbejdsmarked for henholdsvis vognmænd og chauffører.
2) Øgede midler til den danske tungvognskontrol af lastbiler og busser. Her har hidtil været
bevilget 15 til 20 millioner kroner om året. Midlerne er især brugt til kontrol mod ulovlig
cabotage-kørsel og snyd med reglerne om køre- og hviletid. En straks-fordobling af mid-
lerne til kontrol i transportbranchen til godt 40 millioner om året på de næste års finans-
love kan sikre øget systematisk kontrol og baggrundstjek af virksomheder og dele af trans-
portkæden med særligt behov. Dertil kommer, at der skal afsættes midler i nødvendigt om-
fang til kontrol af konkurrencevilkårene for udenlandske vognmænd, så det effektivt sikres,
at også udenlandske vognmænd overholder udstationeringsreglerne og de forventede æn-
dringer i godskørsels- og buskørselslovens regler om, at udenlandske vognmænd skal
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 82: Materiale fra møde med 3F Transport vedrørende 10 forslag for en fair, grøn og styrket dansk transportsektor
2109555_0003.png
kunne dokumentere, at de aflønner kørsel i Danmark efter niveauet i de mest repræsenta-
tive kollektive overenskomster, der er indgået af arbejdsmarkedets parter i Danmark. For-
slaget vil sikre, at Folketingets vedtagelse (V5) af 7. november 2018 efterleves.
3) Styrk kontrollen af transportbranchen via oprettelse af et decideret tungvognspoliti eller
kontrolkorps efter tysk forbillede. I Tyskland er oprettet et specialkorps (BAG), der med
øremærkede midler og særlig ekspertise udfører kontrol med lastbiler og busser. Forslaget
vil medvirke til, at Folketingets vedtagelse (V5) af 7. november 2018 efterleves effektivt.
4) En langt mere effektiv håndhævelse af reglerne om køre- og hviletid med særligt fokus på
virksomheder, der presser chauffører til, på ulovlig vis, at holde såkaldt ordinære weekend-
hvil i lastbilerne. Dette kan ske med Frankrig, Belgien og Tyskland som forbillede. Og de
godt 5 millioner kroner, der årligt er afsat til parkeringskontrol, kan omprioriteres til formå-
let og kontrollen samordnes med den øvrige forstærkede kontrol på transportområdet.
Forslaget vil medvirke til, at Folketingets vedtagelse (V5) af 7. november 2018 efterleves.
5) Danmark bør hurtigst muligt foretage et nabotjek hos myndighederne i landene omkring os
for derved at udveksle erfaringer fra effekten af såvel love som kontrolindsats. Sigtet her-
med er at
op å læri g og hå dhævelse efter ” est pra ti e”. Sa tidig ør Da ark øge
samarbejdet med de øvrige nordiske lande om bedre kontrol og øget koordinering over
grænserne i Norden. Dels med henblik på at afdække systematisk cabotage-kørsel, post-
kasselignende selskabskonstruktioner og andre mistænkelige forhold. Dels med henblik på
at sikre videndeling, koordineret indsats og målrettede kontroller mod særligt problemati-
ske virksomheder, når myndighederne i et andet nordisk land ønsker dette.
6)
Da ark skal ar ejde aktivt på et hurtigt resultat i de pågåe de slutforha dli ger o EU’s
såkaldte mobilitetspakke (vejpakken). Det vil medvirke afgørende til at sikre, at Folketin-
gets vedtagelse (V5) af 7. november 2018 efterleves.
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 82: Materiale fra møde med 3F Transport vedrørende 10 forslag for en fair, grøn og styrket dansk transportsektor
2109555_0004.png
Sikring af et fair transportmarked: Løsninger på mellemlang sigt
7) Danmark skal styrke paragrafferne i straffeloven om medvirkeransvar, så virksomheder
opad i transportkæden gøres medansvarlige for lovbrud som følge af ordregivning og køb
af transportydelser til urealistisk lave priser eller på basis af ulovlige kørselsmønstre. Der
påhviler speditionsbranchen og de store transportvirksomheder et særligt ansvar for brug
af underleverandører, fordi transport og speditionsvirksomheder har stor viden om bran-
chen og deltager aktivt i planlægning af transporter.
8) Styrke koordineringen mellem myndighederne - konkret via 3 tiltag:
Arbejdstilsynet skal sikres tilstrækkelige midler til specialiseret kontrol på transport-
området af såvel arbejds- som opholdsvilkår for chauffører.
Som led i bekæmpelse af postkasseselskaber skal skattemyndighederne fokusere på
kontrol af kreative selskabskonstruktioner i transportbranchen og herunder sikre
kontrol af pengestrømme, transferpricing og betaling af skatter og afgifter fra (og i)
alle de lande, danske transportvirksomheder operer i.
Flere og bedre digitale løsninger, herunder effektiv og målrettet brug af APNG num-
merpladescannere til såvel løbende kontrol mod ulovlig godskørsel som digital kon-
trol til sikring af betaling af vejskat (Eurovignette).
9) Der bør, som led i styrket koordinering af indsatsen mellem politi, skat og arbejdstilsyn, op-
rettes et egentligt arbejdsmarkedsobservatorium, der kan indsamle statistikker, erfaringer
og oplysninger med henblik på såvel læring som bedre koordinering og forbedret indsats i
fremtiden. Et sådant arbejdsmarkedsobservatorium kan desuden blive en aktiv samar-
bejdspartner og dansk indgang til det nye ELA, European Labour Authority.
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 82: Materiale fra møde med 3F Transport vedrørende 10 forslag for en fair, grøn og styrket dansk transportsektor
2109555_0005.png
Styrket og forpligtende samarbejde om bæredygtig transport
Den danske regering har forpligtet sig til en særdeles ambitiøs klimapolitik. Herunder ikke mindst
reduktion af udslip af drivhusgasser (CO2) med 70 procent inden 2030. Transportsektoren udgør i
den forbindelse en særlig udfordring, da transport bredt set står for cirka 30 procent af udlednin-
gerne af klimaskadelige drivhusgasser. På den baggrund opfordrer 3F Transport til hurtig handling
sideløbende med, at der sikres fair transport og lige konkurrence for virksomheder og ansatte i
transportbranchen. 3F Transport foreslår konkret et forpligtende samarbejde, der kort beskrevet
har følgende rammer:
10) Regeringen bør nedsætte et transportens klimaforum, der får til opdrag at give løbende
konkret rådgivning og forslag til regeringen og Folketinget om klimaregulering og adfærds-
ændringer på transportmarkedet med det sigte, at transportsektoren giver sit proportio-
nale bidrag til at sikre regeringens klimamål om begrænsninger af udslip på 70 procent.
Transportens klimaforum bør bestå af et bredt udsnit af transportsektorens organisationer
og herunder repræsentanter fra både lønmodtager og arbejdsgiverside
samt eksperter
og forskere. Transportens klimaforum ledes af regeringen og har bindende mål for sit ar-
bejde med konkrete løsninger.
3F Transport ser frem til at medvirke aktivt til at løse udfordringerne i forhold til social dumping og
sikring af fair konkurrence og ordnede forhold. 3F Transport vil deltage proaktivt, konstruktivt og
fordomsfrit i samarbejdet med regeringen og transportsektorens organisationer om at bidrage til
at nå målene for klimareduktion. 3F Transport har allerede påbegyndt en række tiltag, der i løbet
af kort tid vil udmønte sig i forskellige udspil og forslag. Blandt andet om:
Mere effektiv transport med mindre tomkørsel og mindre udslip af skadelige klimagasser.
Mere effektiv nærdistribution. Herunder sikring af mindre trængsel og mere effektiv udnyt-
telse af kapaciteten i varebilbranchen.
Fair, klimavenlige og intelligente afgifter. Herunder konkret opfølgning på trængselskom-
missionens udspil om et nyt afgiftssystem baseret på betaling ved brug af køretøjer frem
for betaling for at bruge køretøjer (intelligente brugerafgifter på transport).
Miljø- og afgiftsmæssig ligestilling mellem transportformer, så afgiftssystemet altid bruges
aktivt til at fremme den mest klimavenlige transportform.
Incitamenter til øget brug af delebilordninger, samkørsel og kollektiv transport.
En styrket og mere sammenhængende kollektiv transport.
Målrettet og fremtidssikret uddannelse til transportbranchens ansatte i forhold til at imø-
dekomme den teknologiske udvikling og fremtidens øgede krav til bæredygtig transport.
Sikring af bæredygtige og intelligente løsninger i forhold til investeringer i fremtidens infra-
struktur.
Erhvervsfremme i form af gennemtænkte transportløsninger med fokus på såvel mere kli-
mavenligt brændstof og brændstofforbrug som klimavenlige løsninger fra dør til dør i hele
transportkæden.
5