Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 79
Offentligt
2109385_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Christiansborg
Dato
J. nr.
20. november 2019
2019 - 4796
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Rapport til Europa-Kommissionen om Danmarks ladeinfrastruktur
for alternative drivmidler.
Vi står over en betydelig opgave med grøn omstilling af transportsektoren og
med at gøre Danmark klar til tusindvis af grønne biler. Regeringen har derfor
igangsat arbejdet med en kommende klimahandlingsplan og en grøn mobili-
tetsplan, som skal understøtte Danmarks grønne omstilling.
Danmark er som del af implementeringen af direktiv om etablering af infra-
struktur for alternative drivmidler (2014/94/EU) forpligtet til senest den 18.
november 2019 at sende en rapport til Europa-Kommissionen om den nationa-
le etablering af infrastruktur for alternative drivmidler. Der er derfor udarbej-
det en afrapportering, som fremsendes til udvalgets orientering.
Det ville have været ønskeligt, om afrapporteringen til Europa-Kommissionen
kunne afvente det nævnte arbejde. Det er desværre ikke tidsmæssigt muligt,
hvis Danmark skal leve op til sine direktivforpligtelser.
Afrapporteringen til Europa-Kommissionen lægger derfor til grund, at ambiti-
onsniveauet for den grønne omstilling af transportsektoren først vil blive fast-
lagt med den kommende klimahandlingsplan, den grønne mobilitetsplan og
opfølgningen på anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af per-
sonbiler i Danmark.
I afrapporteringen, som omfatter vejtransport, kollektiv transport og sø- og
luftfart, redegøres for udbredelsen af ladeinfrastruktur og bestanden af køretø-
jer, der anvender alternative drivmidler i perioden 2016
2018 ligesom for-
ventningerne til den fremtidige bestand af transportmidler og ladeinfrastruktur
frem til 2030 fremgår.
For så vidt angår køretøjer i vejtransporten, fremgår det, at der ved udgangen
af 2018 var omkring 16.000 el- og plug-in hybridkøretøjer, omkring 600 gas-
drevne køretøjer og under 100 brintdrevne køretøjer. Frem mod 2030 forven-
tes en bestand på cirka 294.000 el- og plug-in hybridpersonbiler og cirka
27.000 el-varebiler. Frem mod 2030 forventes antallet af gasdrevne køretøjer
at stige til godt 2000, herunder forventes særligt en stigning i antallet af bus-
ser. Antallet af brintdrevne personkøretøjer forventes ligeledes at stige frem
mod 2030 til et niveau på under 800.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Rapport til Europa-Kommissionen om Danmarks afrapportering om ladeinfrastruktur for alternative drivmidler
2109385_0002.png
Med hensyn til ladeinfrastruktur for el- og plug-in hybridbiler var der med ud-
gangen af 2018 etableret en offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur svarende til
omkring 1 ladepunkt pr. cirka 4 el- og plug-in hybridbiler. Aktuelt skønnes det,
at bestanden af ladeinfrastruktur svarer til 1 ladepunkt pr. cirka 6 el- og plug-in
hybridbiler.
For at leve op til direktivets vejledende målsætning om 1 ladepunkt pr. 10 elbi-
ler, vil der være behov for etablering af yderligere 27.000 offentligt tilgængelige
ladepunkter i perioden frem mod 2030.
Hvad angår infrastruktur til komprimeret naturgas (CNG) og brint, vurderes
det, at den aktuelle bestand af ladeinfrastruktur teknisk set vil være tilstrække-
lig til at forsyne det øgede antal komprimeret naturgas (CNG) køretøjer og
brintdrevne køretøjer, som forventes frem mod 2030, men at tilgængelighed og
geografisk spredning vil kunne medføre et behov for øget udbygning.
Aktuelt er der ingen registrerede køretøjer i Danmark, der anvender flydende
naturgas (LNG) som drivmiddel. For at opfylde direktivets målsætning om
etablering af infrastruktur for flydende naturgas (LNG) i 2025 for hver 400 km.
vil der være behov for etablering af omkring 3 LNG-tankanlæg.
Med hensyn til den kollektive trafik anføres i afrapporteringen, at der forventes
en betydelig stigning i antallet af busser, der anvender alternative drivmidler
frem mod 2030, og der forventes yderligere elektrificering af jernbanenettet.
På skibsområdet fremgår af afrapporteringen, at der forventes en mindre stig-
ning i antallet af skibe og færger, der anvender alternative drivmidler. Derud-
over må forventes en stigning i udbygningen af alternativ drivmiddel-
infrastruktur til skibe.
På luftfartsområdet er det i afrapporteringen anført, at Danmark har etableret
strømforsyning til stationære fly i Københavns Lufthavn, Billund Lufthavn og
Aalborg Lufthavn, hvorfor Danmark er langt fremme på dette område. Der
forventes ingen elektriske fly i perioden frem mod 2030,
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht