Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 77
Offentligt
2109019_0001.png
Supplerende slides til TRU
Udarbejdet på baggrund af spørgsmål ved seminar for Transport- og Boligudvalget den 25.
september 2019 under oplæg om transportens klima- og miljømæssige betydning
Side 1
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 77: Supplerende præsentationer om transportens klima- og miljøkonsekvenser fra introdagen d. 25/9-19. fra transportministeren
2109019_0002.png
Udledning af NOx fordelt på land og by i 1985-2017
120.000
100.000
80.000
ton
60.000
40.000
20.000
0
1989
By
Land
I alt
1985
20.503
75.577
96.080
2017 Reduktion
8.430
-59%
24.090
-68%
32.520
-66%
2015
2011
2001
2003
2005
2007
NOx by
NOx land
NOx i alt
Kilde: DCE, Aarhus Universitet.
Anm.: Bytrafik defineres som trafik indenfor et bymæssigt område i byer med mindst 5.000 indbyggere.
2009
2013
1985
1993
1999
2017
1987
1995
1997
1991
Side 2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 77: Supplerende præsentationer om transportens klima- og miljøkonsekvenser fra introdagen d. 25/9-19. fra transportministeren
2109019_0003.png
Udledning af PM2,5 fordelt på land og by i 1985-2017
4.500
4.000
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
By
Land
I alt
1985
1.228
2.099
3.327
2017
208
423
630
Reduktion
-83%
-80%
-81%
PM2,5 by
PM2,5 land
PM2,5 i alt
Kilde: DCE, Aarhus Universitet.
Anm.: Bytrafik defineres som trafik indenfor et bymæssigt område i byer med mindst 5.000 indbyggere. For PM2,5 er der kun medtaget udledninger fra udstødning, da det ikke
har været muligt at indhente en tilsvarende opdeling af udledningen på land og by, hvor udledningerne fra friktionen mellem vej og dæk samt bremser også er med. Disse
udledninger er dog medtaget i de oprindelige slides ved præsentationen den 25. september 2019, hvorfor udledningerne af PM2,5 her er højere.
Side 3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 77: Supplerende præsentationer om transportens klima- og miljøkonsekvenser fra introdagen d. 25/9-19. fra transportministeren
2109019_0004.png
Støj fra statsvejnettet
Antallet af støjbelastede boliger langs statsvejnettet er
faldet med ca. 11 %, mens trafikken på motorvejene i
perioden 2010-2016 er steget med ca. 26 %.
Vejdirektoratet arbejder løbende med forskellige metoder
til støjdæmpning, blandt andet anvendelse af
støjdæmpende asfalt, etablering af støjskærme og
jordvolde samt støjisolering af boliger.
Den samlede afvejning af muligheder for at reducere støjen
indgår i sammenhæng med andre hensyn, som en del af
VVM- undersøgelser, der gennemføres af nye veje eller ved
væsentlige ændringer af eksisterende veje.
Side 4
Kilde: Vejdirektoratet 2019, Statsvejnettet 2019,Oversigt over tilstand og
udvikling, rapport 597
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 77: Supplerende præsentationer om transportens klima- og miljøkonsekvenser fra introdagen d. 25/9-19. fra transportministeren
2109019_0005.png
Støj fra statsvejnettet
Antallet af støjbelastede boliger langs statsvejene forventes blandt andet at være faldet som følge af
udbygning af eksisterende veje.
Desuden har anlæg af nye motorveje betydet, at gennemkørende trafik på større statsveje gennem bynære
områder er reduceret, og trafikken i stedet afvikles på motorveje, hvor færre boliger generes. Nogle
strækninger er endvidere nedklassificeret til kommuneveje og indgår således ikke længere i opgørelsen.
Støj fra vejtrafikken giver ikke høreskader, men støjen kan være en stressfaktor, der medføre gener og
forøger risikoen for helbredseffekter.
Støj, der forstyrrer nattesøvnen, vurderes at have væsentligt større helbredsmæssig effekt end støj om
dagen.
Side 5