Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 75
Offentligt
2108937_0001.png
Notat
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
IC4-afrapportering 3. kvartal 2019
Det er mellem DSB og Transport- og Boligministeriet aftalt, at DSB afgiver en
rapport om status på drift, færdiggørelse og økonomi vedr. IC4 én gang i
kvartalet. Nedenfor følger DSB’s rapportering for tredje kvartal 2019.
1.
Planlagt driftspulje og MDBF
Koncern-
sekretariatet
18. november 2019
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
Af IC4-anbefalingen fra december 2016 fremgår det, at DSB anbefaler en
minimalistisk idriftsættelse af IC4, hvor DSB kun indsætter ca. 40 IC4-togsæt i
drift på samme tid.
DSB planlagde i 3. kvartal 2019 med en driftspulje på 42 IC4 togsæt, heraf 34
togsæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 8 togsæt udgjorde en
driftsreserve, som kan anvendes i tilfælde af nedbrud eller i forbindelse med
udsving i leverancen af togsæt fra værksted til drift. Derudover benyttes 3 togsæt
fra driftsreserven i trafikken om fredagen i eftermiddagsmyldretiden, således at
der om fredagen er 37 togsæt i drift.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse tredje kvartal 2019
IC4
Planlagt
Regional Vest
9
Regional Øst
12
Århus - Esbjerg
9
Inter City /lyn
4
Antal indsatte tog
34
MDBF
MDBF (Mean Distance Between Failures) betegner det antal kilometer et tog har
kørt mellem forsinkende hændelser. MDBF’en vurderes ud fra en forsinkelse på
mere end 2:59 minutter jf. mål i gældende trafikkontrakt. På baggrund af IC4-
anbefalingen fra 2016 har DSB og Transport- og Boligministeriet sat et mål for
MDBF på 3.000 km.
Af tabel 2 fremgår MDBF for 3. kvartal 2019 og for året. Her fremgår det, at målet
for MDBF er opfyldt både for kvartalet med 8.285 og ÅTD med 7.974 kørte
kilometer mellem hændelser.
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 75: DSB’s IC4-rapport for 3. kvartal 2019, fra transportministeren
2108937_0002.png
Tabel 2: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
3. kvartal 2019
2019
IC4 (2:59)
8.285
7.974
Af figur 1 fremgår MDBF per kvartal.
Figur 1: MDBF per kvartal (2:59) for IC4
MDBF IC4
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
1.
2.
3.
4.
1.
2.
3.
4.
1.
2.
3.
kvartal kvartal kvartal kvartal kvartal kvartal kvartal kvartal kvartal kvartal kvartal
2017
2017
2017
2017
2018
2018
2018
2018
2019
2019
2019
2.
Status på indbygning af tekniske løsninger
Færdiggørelsen af IC4 betales af aktstykkemidler fra den aktstykkeramme, som
blev bevilget af Finansudvalget i 2000 og 2002.
Ved udgangen af 3. kvartal 2019 resterer der 14 tekniske ændringer, som er under
implementering på togsættene. Ved udgangen af 2. kvartal 2019 resterede der 15
tekniske ændringer.
En teknisk ændring betegnes også af togleverandøren som ’CFG’, og er en ændring
til selve togsættet eller til en del-komponent på togsættet (eksempelvis til Power
Packs, som er traktionsanlæg, hvoraf der er fire på hvert IC4-togsæt). De tekniske
ændringer skal implementeres på alle togsæt som en del af færdigbyggelsen af
IC4, således at alle togsæt svarer til ”det færdige togsæt”. Disse ændringer
nedbringes derfor først i antal, når de specifikke togsæt er helt færdige, mens
enkeltinstallationerne nedbringes i antal løbende.
4 af disse ændringer (5 ved udgangen af 2. kvartal 2019) skal implementeres på
togsæt-niveau og heraf resterer der ved udgangen af 3. kvartal 13 stk.
enkeltinstallationer på togsæt-niveau (26 ved udgangen af 2. kvartal 2019). De
Side 2/6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 75: DSB’s IC4-rapport for 3. kvartal 2019, fra transportministeren
2108937_0003.png
øvrige 10 tekniske ændringer (10 ved udgangen af 2. kvartal 2019) skal
implementeres på del-komponenter. Disse ændringer udgør 81 stk.
enkeltinstallationer (148 ved udgangen af 2. kvartal 2019). Dette følger fortsat
DSB’s plan for færdigbyggelsen af driftsanvendte togsæt.
Aktstykkeændringerne er planlagt til løbende at blive implementeret, og
ændringerne på driftsanvendte togsæt forventes fuldt implementeret i 4. kvartal
2019.
Nedenfor i figur 2 fremgår en status på CFG indbygningsprocessen:
Figur 2: Status på indbygning af tekniske løsninger på de 75 IC4 tog.
I figur 3 fremgår udviklingen i antallet af tekniske løsninger, som mangler at blive
implementeret på togsæt niveau og komponent niveau.
Side 3/6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 75: DSB’s IC4-rapport for 3. kvartal 2019, fra transportministeren
2108937_0004.png
Figur 3: Udviklingen i antallet af tekniske løsninger, som mangler at bliver
implementeret på litra og del-komponenter.
3.
Status på forbrug af aktstykke-midler
Finansudvalget har tildelt DSB en aktstykkeramme på ca. 6,2 mia. kroner
(prisopregnet). Af nedenstående fremgår det, at økonomien i IC4-programmet
fortsat ligger inden for denne ramme både for perioden og i forhold til forventet
fremtidigt forbrug.
Budgetoverslaget, der viser aktuelt forbrug af aktstykkemidlerne, forbrug i
indeværende kvartal, forventet forbrug i resten af året samt forventet ikke
forbrugt aktstykkeramme ved afslutningen af IC4-programmet kan sammenfattes
således:
Side 4/6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 75: DSB’s IC4-rapport for 3. kvartal 2019, fra transportministeren
2108937_0005.png
Figur 4: Opgørelse over ikke forbrugt del af aktstykkerammen.
Aktstykkesammenholdelse IC4 & IC2 Oversigt
September 2019, mio. kr
1998-2018
Real
Prisopregnede aktstykker pr. 31. dec 2019, ansl.
Korrektion vedr. Libyen togsættet, der ikke blev leveret
Korrigeret aktstykkeramme
Realiseret forbrug / forventet restforbrug på toganskafffelsen
Kompensationer, rabatter og forsinkelseskompensation fra AB
Regnskabsmæssige korrektioner, eliminering intern avance mm
Ikke forbrugt del af aktstykkerammen
6.265,3
-66,1
6.199,2
-6.583,4
784,0
39,1
438,9
-17,7
6,3
-11,4
-4,0
-1,9
-2,7
2019
Q1 Real
2019
Q2 Real
2019
Q3 Real
2019 PROGRAM I ALT
Q4 Est
EST
6.265,3
-66,1
6.199,2
-6.609,7
790,3
39,1
418,9
-4,0
-1,9
-2,7
Note: Libyen togsættet er betegnelsen for det togsæt AnsaldoBreda sendte til Libyen
i stedet for til DSB.
Note: Både CFG og softwareopdateringer er inkluderet i ovenstående figur.
I figur 5 fremgår sammenhængen mellem de udestående tekniske ændringer på
henholdsvis togsæt og delkomponenter.
Figur 5: Værdi af udestående CFG implementering på togsæt og delkomponenter.
CFG forvetning til
CFG nr
CFG forklarende tekst
resterende
På togsæt
25
Sidedøre til førerrum
105.608
307
Tilpasning af 230V installation ved 2F12
98.374
Udestående på togsæt i alt
203.983
På delkomponenter
Vibrationer i Motorrum
Vibrationer … PP ramme og Rør i Undervogn
Indsugningsfilter til generator
Ny ZF-gear software, ZF relaterede modifikationer
Indsugningsrør til ladeluft
ZF DC/DC Converter
Hydraulikpumpe ophæng
INDS.RØR TIL LADELUFT (0-STIL)
Olieniveauføler ved motor bundkar
Slanger ved luftfilter
Genindkobling af oil refill system
Dæmpning af støj fra fremmedluft
Udestående på delkomponenter i alt
Samtlige CFG'er i alt
56
91
156
247
264
291
292
293
305
321
340
277
90.300
25.397
20.537
3.087
50.826
228.084
1.221.226
127.877
5.631
178.297
96.890
407.016
2.455.169
2.659.151
Side 5/6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 75: DSB’s IC4-rapport for 3. kvartal 2019, fra transportministeren
2108937_0006.png
Nedenfor fremgår det forventede samlede restforbrug pr. 30.09.2019.
Figur 6: Forventet restforbrug pr. 30.09.2019.
'Forventet restforbrug pr ult September 2019
sammensættes således:
Resterende hardwaremæssige ændringer på togene (CFG)
Resterende softwaremæssige ændringer på togene (TCMS)
Ikke fremkommet AB faktura
I ALT
mio. kr
2,7
-
-
2,7
De samlede forventede restarbejder pr. 30. september 2019 udgør 2,7 mio. kr.
Side 6/6