Notat
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
IC4-afrapportering 3. kvartal 2019
Det er mellem DSB og Transport- og Boligministeriet aftalt, at DSB afgiver en
rapport om status på drift, færdiggørelse og økonomi vedr. IC4 én gang i
kvartalet. Nedenfor følger DSB’s rapportering for tredje kvartal 2019.
1.
Planlagt driftspulje og MDBF
Koncern-
sekretariatet
18. november 2019
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
Af IC4-anbefalingen fra december 2016 fremgår det, at DSB anbefaler en
minimalistisk idriftsættelse af IC4, hvor DSB kun indsætter ca. 40 IC4-togsæt i
drift på samme tid.
DSB planlagde i 3. kvartal 2019 med en driftspulje på 42 IC4 togsæt, heraf 34
togsæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 8 togsæt udgjorde en
driftsreserve, som kan anvendes i tilfælde af nedbrud eller i forbindelse med
udsving i leverancen af togsæt fra værksted til drift. Derudover benyttes 3 togsæt
fra driftsreserven i trafikken om fredagen i eftermiddagsmyldretiden, således at
der om fredagen er 37 togsæt i drift.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse tredje kvartal 2019
IC4
Planlagt
Regional Vest
9
Regional Øst
12
Århus - Esbjerg
9
Inter City /lyn
4
Antal indsatte tog
34
MDBF
MDBF (Mean Distance Between Failures) betegner det antal kilometer et tog har
kørt mellem forsinkende hændelser. MDBF’en vurderes ud fra en forsinkelse på
mere end 2:59 minutter jf. mål i gældende trafikkontrakt. På baggrund af IC4-
anbefalingen fra 2016 har DSB og Transport- og Boligministeriet sat et mål for
MDBF på 3.000 km.
Af tabel 2 fremgår MDBF for 3. kvartal 2019 og for året. Her fremgår det, at målet
for MDBF er opfyldt både for kvartalet med 8.285 og ÅTD med 7.974 kørte
kilometer mellem hændelser.
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk