Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 70
Offentligt
2105670_0001.png
Skovlunde, d. 13/11-2019
Til Folketingets Transportudvalg og til partier-
nes transportpolitiske ordførere
DSB har udsendt et udkast til deres nye køre-
plan, som vil være gældende fra d. 15. decem-
ber.
Jeg - og mange af mine kolleger med mig - har
set på den, og vi er både rystede og undrer os
dybt over det, som vi ser. Vi kan se i forslaget
til den nye køreplan, at lyntoget ikke længere
standser på en station imellem Kbh.H og
Odense. Lyntoget kører altså direkte
dvs.
uden et stop udenfor Kbh., som der hidtil har
været, for at samle det store antal pendlere op
på Københavns Vestegn og i Køge-Roskilde-
området.
Det udgør en alvorlig forringelse for mig selv og for et stort antal kolleger
og i det
hele taget for et stort antal pendlere, der rejser regelmæssigt til/fra Odense og Jyl-
land fra hovedstadsområdet.
Personligt er jeg og mine kolleger ansatte i en virksomhed med en afdeling på Kø-
benhavns vestegn og med hovedkontor i Fredericia. Vi har derfor hyppigt rejsedage
til Fredericia, og har
i hvert fald hidtil - benyttet os af lyntoget fra Høje Taastrup - og
siden i sommers fra Køge Nord - til Fredericia. (Se de blå stjerner på kortet nedenfor.)
Pga. vore respektive bopæle vil det for mig og for mange af mine kolleger udgøre en
betragtelig forsinkelse, hvis vi skal ind omkring og Kbh. H. for at stå på lyntoget - og
hvis vi i stedet skal tage IC-toget fra enten Høje Taastrup eller Køge Nord vil det også
indebære lige så meget ekstra rejsetid.
Det har også været tydeligt for os som regelmæssige rejsende, at der har været et
stort antal pendlere iml. Kbh.s Vestegn og Odense i lyntoget. Disse hidtidige brugere
af den offentlige trafik bliver ligeledes ramt hårdt af den nye køreplan.
Den lille tidsbesparelse, som isoleret set opnås ved at køre uden stop imellem Kbh. H
og Odense, er uinteressant. For rejsende er det den samlede rejsetid, der er interes-
sant, og hvis et stort antal mennesker skal til at bruge en halv time
eller mere
ekstra for at komme ind omkring Kbh. H for at komme med lyntoget (eller alternativt
at tage et IC-tog), så er en tidsbe-
sparelse på et par minutter på selve
lyntoget komplet uden betydning.
Markeringen på kortet her viser det
geografiske område, hvor (hidtidi-
ge) lyntogsrejsende fra Høje Taa-
strup/Køge Nord efter min vurde-
ring vil blive ramt af betydelige
forøgelser i deres samlede rejsetid
pga. at lyntoget ikke længere skal
have et stop udenfor Kbh. og inden
Ringsted.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 70: Henvendelse af 13/11-19 vedrørende udkast til DSBs nye køreplan, herunder lyntog uden stop mellem København og Odense, fra Hans Knudsen, Skovlunde
Det er så meget desto mere uforståeligt for os, eftersom en del af argumentationen
for den nye Ringsted-bane inkl. etableringen af Køge Nord som nyt knudepunkt net-
op skulle være, at der skulle være et opsamlingspunkt, hvor man kunne komme nemt
på og af toget og derved aflaste motorvejstrafikken.
Det vil for os være - stort set - ligegyldigt, om det er Høje Taastrup eller Køge Nord,
men hvis der IKKE er stop på nogen station overhovedet i eller i nærheden af hoved-
stadsområdet, så vil det som nævnt udgøre en væsentlig forringelse for mange af os.
Så skal vi til at vælge imellem at bruge tid på at tage ind omkring Kbh. H., at tage det
langsommere IC-tog - eller at køre i egen bil.
Og for at sige det ligeud. Det er i forvejen tæt på, om det vil være mere fordelagtigt
at tage egen bil i stedet for at tage toget, så dette kan medføre, at jeg og en del kol-
leger vil skifte fra togtransport til biltransport. Jeg sidder
billedligt talt
allerede
med den ene balle på bilsædet fra midten af december.
Jeg ved ikke hvad der står i DSB’s aftaler ed state , og o de ye kørepla er i
overe sste
else ed DSB’s forpligtigelser. Me dette er so
æv t e alvorlig
forringelse af den offentlige trafik for et betydeligt antal hidtidige brugere af lyntoget
fra Kbh.s Vestegn+Køge-Roskilde-området til Odense og Jylland, og det er i modstrid
med den generelle politiske målsætning om at få flere til at benytte sig af offentlig
transport. Jeg vil derfor henlede jeres opmærksomhed på det
i håbet om at I vil se
på det og måske lægge pres på DSB for at gøre det bedre. For det her, det burde væ-
re e o ’er. Her er DSB absolut ikke ”på sporet”.
Med venlig hilsen
Hans Knudsen
Skovlunde.
e-mail: [email protected]