Skovlunde, d. 13/11-2019
Til Folketingets Transportudvalg og til partier-
nes transportpolitiske ordførere
DSB har udsendt et udkast til deres nye køre-
plan, som vil være gældende fra d. 15. decem-
ber.
Jeg - og mange af mine kolleger med mig - har
set på den, og vi er både rystede og undrer os
dybt over det, som vi ser. Vi kan se i forslaget
til den nye køreplan, at lyntoget ikke længere
standser på en station imellem Kbh.H og
Odense. Lyntoget kører altså direkte
–
dvs.
uden et stop udenfor Kbh., som der hidtil har
været, for at samle det store antal pendlere op
på Københavns Vestegn og i Køge-Roskilde-
området.
Det udgør en alvorlig forringelse for mig selv og for et stort antal kolleger
–
og i det
hele taget for et stort antal pendlere, der rejser regelmæssigt til/fra Odense og Jyl-
land fra hovedstadsområdet.
Personligt er jeg og mine kolleger ansatte i en virksomhed med en afdeling på Kø-
benhavns vestegn og med hovedkontor i Fredericia. Vi har derfor hyppigt rejsedage
til Fredericia, og har
–
i hvert fald hidtil - benyttet os af lyntoget fra Høje Taastrup - og
siden i sommers fra Køge Nord - til Fredericia. (Se de blå stjerner på kortet nedenfor.)
Pga. vore respektive bopæle vil det for mig og for mange af mine kolleger udgøre en
betragtelig forsinkelse, hvis vi skal ind omkring og Kbh. H. for at stå på lyntoget - og
hvis vi i stedet skal tage IC-toget fra enten Høje Taastrup eller Køge Nord vil det også
indebære lige så meget ekstra rejsetid.
Det har også været tydeligt for os som regelmæssige rejsende, at der har været et
stort antal pendlere iml. Kbh.s Vestegn og Odense i lyntoget. Disse hidtidige brugere
af den offentlige trafik bliver ligeledes ramt hårdt af den nye køreplan.
Den lille tidsbesparelse, som isoleret set opnås ved at køre uden stop imellem Kbh. H
og Odense, er uinteressant. For rejsende er det den samlede rejsetid, der er interes-
sant, og hvis et stort antal mennesker skal til at bruge en halv time
–
eller mere
–
ekstra for at komme ind omkring Kbh. H for at komme med lyntoget (eller alternativt
at tage et IC-tog), så er en tidsbe-
sparelse på et par minutter på selve
lyntoget komplet uden betydning.
Markeringen på kortet her viser det
geografiske område, hvor (hidtidi-
ge) lyntogsrejsende fra Høje Taa-
strup/Køge Nord efter min vurde-
ring vil blive ramt af betydelige
forøgelser i deres samlede rejsetid
pga. at lyntoget ikke længere skal
have et stop udenfor Kbh. og inden
Ringsted.