Center for Regional
Udvikling
Til Transportminister Benny Engelbrecht og Klima- Energi- og Forsy-
ningsminister Dan Jørgensen
Dato: 31. oktober 2019
Regionale udfordringer ved grøn
omstilling af buslinjer
Kære Benny Engelbrecht og Dan Jørgensen
Vi har i Region Hovedstadens trafikudvalg drøftet mulighederne for grøn om-
stilling af regionens bustrafik. Klimaudfordringen ligger os meget på sinde, og
vi arbejder for en grøn omstilling af regionens buslinjer inden 2030. En sådan
omstilling er dog forbundet med store omkostninger, og da vi samtidig ser ind i
et presset budget for Regional Udvikling, bliver det en stor udfordring at lykkes
med målsætningen.
Vi ved, at man andre steder har valgt en omstilling til biogas eller biodiesel,
men da Region Hovedstaden er plaget af områder med høj støj- og luftforure-
ning, er det vores ambition også at medvirke til at nedbringe disse. Samtidig er
der tvivl om CO2-effekten ved biobrændsler. Vi oplever endvidere et øget pres
fra omverdenen for at prioritere emissionsfrie drivmidler, og vi arbejder derfor
for en sådan omstilling.
Regionens trafikselskab, Movia, har med udgangspunkt i det nuværende mar-
ked vurderet, at en omstilling af regionens linjer til elbusser vil øge vores udgif-
ter til busdrift med op imod 58 mio. kr. årligt. Årsagen til de høje omkostninger
for regionale linjer sammenlignet med for eksempel Roskilde Kommunes, skal
findes i de regionale ruters længde, der medfører behov for ekstra busser og
ladestandere. Eksempelvis kører busserne på linje 500S over 600km om da-
gen, hvilket svarer til f.eks. buslinjer i Sønderjylland.
Vi har i forvejen stigende udgifter til den kollektive trafik som følge af bl.a. øget
trængsel, anlæg af Hovedstadens Letbane og et stort behov for vedligehol-
delse af lokalbanerne, mens det regionale udviklingsbudget er mindsket som