Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 67
Offentligt
2105183_0001.png
1. november 2019
Supplerende analyse af potentielle dynamiske effekter
Trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, den såkaldte FTC-prognose, indeholder
langt overvejende redistribution af eksisterende trafik i form af:
Overflytning af trafik fra Rødby-Puttgarden
Overflytning af trafik fra andre ruter, herunder Storebælt og andre færgeruter
Overflytning af trafik fra andre trafikformer, herunder luftfart
FTC-prognosen indeholder således primært overflytning af trafik fra andre ruter og trans-
portformer, og kun i meget begrænset omfang nyskabt trafik som følge af dynamiske effek-
ter. Det er imidlertid velkendt, at dynamiske effekter kan generere ny trafik, hvilket både var
tilfældet på Øresund og Storebæltsforbindelserne, jf. blandt andet artiklen
”Femern-
forbindelse bliver vækst-dynamo
i Østersøregion”
af professor Christian Wichmann Matthi-
essen, som er tilgængelig på Femern A/S’ hjemmeside
I den eksterne kvalitetssikring af FTC-prognosen fremhævede COWI blandt andet, at Fe-
mern Bælt-trafikprognosen
”forekommer
undervurderet, primært i relation til dynamiske ef-
fekter og nygenereret trafik.”
Intraplan har på den baggrund i 2019 udarbejdet en supplerende analyse af potentialet for
nyskabt trafik på Femern Bælt-forbindelsen som følge af dynamiske effekter samt et notat
om metoden bag analysen. Analysen er baseret på en såkaldt gravitationsmodel, som sø-
ger at modellere de potentielle trafikale effekter af nye og bedre forbindelser mellem to re-
gioner.
Intraplans analyse viser, at den faste forbindelse over Femern Bælt over tid potentielt vil
kunne generere knap 29 pct. ekstra togpassagerer i forhold til det beregnede niveau i Fe-
mern Bælt-trafikprognosen. Analysen understreger således, at Femern Bælt-forbindelsen
rummer et betydeligt potentiale for øget jernbanetrafik.
I forhold til vejtrafikken viser Intraplans analyse et potentiale for ca. 18 pct. ekstra daglig
vejtrafik. Effekten er størst for personbiler, hvor potentialet er opgjort til ekstra ca. 20 pct.,
mens effekterne for busser og lastbiler er mindre. Samlet set har Intraplan beregnet, at den
potentielle ekstra vejtrafik udgør i gennemsnit ca. 2.200 køretøjer pr. døgn.
Intraplans vurdering i analysen er, at den nyskabte trafik kan indtræffe over en 5-10 årig
periode eller længere efter åbning af forbindelsen i takt med, at mulighederne forbundet
med Femern-forbindelsen i form af øget økonomisk og social interaktion udmønter sig i
f.eks. nye jobmuligheder.
Hovedresultaterne i analysen er opsummeret i tabel 1 nedenfor.
Side 1/2
Femern A/S
Ref.
Dok.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 67: Analyse af trafikprognoserne på Femern Bælt forbindelsen, fra transportministeren
2105183_0002.png
Tabel 1: Potentiel ekstra trafik i 2030
Potentielle ekstra rej-
ser/køretøjer pr. år (i antal
1.000)
Jernbanepassagerer
Buspassagerer
Bilpassagerer
Passagerer i alt
Banegods (tons)
Antal personbiler
Antal busser
Antal lastbiler
Antal køretøjer i alt
309
85
1.226
1.620
41
772
3
35
810
Potentielle ekstra rej-
ser/køretøjer pr. år (i pct.)
28,5
6,3
12,8
13,5
0,4
20,5
8,2
5,5
18,3
Kilde:
“Study of dynamic effects of the FBFL which has not been considered in the FTC study”,
Intraplan,
oktober 2019, s. 14
Note: Den potentielle ekstra trafik er opgjort i forhold til den i FTC-prognosen beregnede trafik i 2030.
Det er generelt vanskeligt at modellere dynamiske effekter, hvorfor det er forbundet med
usikkerhed at forudsige de konkrete trafikale effekter heraf. Der er således usikkerhed for-
bundet med metoden bag og resultaterne af Intraplans analyse.
Den potentielle nyskabte trafik vil i høj grad afhænge af udviklingen i forhold som blandt
andet turisme, bosættelsesmønstre, virksomhedernes investerings- og lokaliseringsbeslut-
ninger, arbejdsmarkedsforhold mv. Der vil blive arbejdet videre med området frem mod åb-
ningen af den faste forbindelse.
Det er fortsat Intraplans vurdering, at hovedtrafikprognosen bag Femern Bælt-forbindelsen
er solid og udgør et realistisk bud på trafikken på den kommende Femern Bælt-forbindelse.
Intraplans supplerende analyse af potentialet for yderligere nyskabt trafik vil derfor ikke
danne grundlag for revision af hverken FTC-prognosen eller det samlede Femern Bælt-
projekts finansielle analyse.
Side 2/2
Femern A/S
Ref.
Dok.